Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
17. novembra 2021 o 11:56
Čas čítania 1:54
Martin Mičuda

Volvo otvorene priznalo, že výroba elektromobilu vyprodukuje až o 70 % viac emisií než pri klasickom modeli

Volvo otvorene priznalo, že výroba elektromobilu vyprodukuje až o 70 % viac emisií než pri klasickom modeli
Zdroj: <a rel="nofollow noopener" target="_blank" href="https://www.media.volvocars.com/global/en-gb/media/pressreleases/277559/volvo-cars-launches-new-pure-electric-volvo-c40-recharge" onclick="gaTrack('article', 'bottom', 'source');">volvocars.com</a>
TECH ELEKTROMOBILY
Uložiť Uložené

Švédsky výrobca zverejnil zaujímavú štúdiu zameranú na emisnú náročnosť výroby a prevádzky elektromobilu.

Okolo elektrických áut sa vedú nekonečné diskusie o tom, do akej miery sú ekologickejšie v porovnaní s konvenčnými modelmi, teda či majú skutočný prínos pre našu planétu. Faktom je, že minimálne v Európe bude vozidiel s elektrickým pohonom len a len pribúdať, pretože tunajšie aktuálne aj plánované emisné normy dajú klasickým motorom chtiac-nechtiac zbohom. Momentálne to preto vyzerá tak, že väčšina z popredných výrobcov prestane na starom kontinente v rozmedzí rokov 2030 až 2035 úplne ponúkať vozidlá so spaľovacími motormi.

Odporúčané
Nový Golf GTI Clubsport je ako stvorený na slovenské cesty. Ohúril nás živelnosťou aj dynamikou Nový Golf GTI Clubsport je ako stvorený na slovenské cesty. Ohúril nás živelnosťou aj dynamikou 26. októbra 2021 o 9:30

S ekológiou automobilov však nesúvisí len ich prevádzka, ale do nemalej miery aj proces výroby samotných vozidiel. Za posledné roky totiž automobilky informujú aj o tom, že výraznou mierou sa snažia znižovať emisie pri výrobných procesoch, ale paradox je, že v prípade hybridov a najmä elektromobilov dostáva ekológia na frak. Najnovšie to priznáva značka Volvo, ktorá prišla so zaujímavými výsledkami v rámci svojej štúdie.

Švédsky výrobca má vo svojom portfóliu, a to ako jeden z mála, jeden a ten istý model, ktorý ponúka nielen s konvenčným či hybridným, ale aj čisto elektrickým pohonom – crossover XC40 je totiž možné kúpiť so spaľovacím motorom, v plug-in hybridnej verzii XC40 Recharge alebo ako elektromobil C40 Recharge. Ide pritom o rovnaký technický základ i karosériu. Automobilka sa preto zamerala na porovnanie ich emisnej náročnosti. 

Volvo, C40,
Zdroj: https://www.media.volvocars.com/global/en-gb/media/pressreleases/277559/volvo-cars-launches-new-pure-electric-volvo-c40-recharge

Súčasťou štúdie však nebolo len meranie emisií pri jazde, ale aj pri výrobe samotných vozidiel a použitých materiáloch. Výsledok pravdepodobne mnohých prekvapí. Aj napriek tomu, že jednotlivé verzie majú spoločnú väčšinu komponentov, rozdiel medzi spaľovacou a elektrickou verziou pri ich výrobe je priepastný – štúdia ukázala, že pri výrobe elektrickej verzie C40 vzniká až o 70 % viac emisií než pri konvenčnom modeli. 

Odporúčané
Vyskúšali sme Audi e-tron GT. Elektrická prvá liga, ktorá rúca predsudky o e-mobiloch, je krok pred konkurenciou Vyskúšali sme Audi e-tron GT. Elektrická prvá liga, ktorá rúca predsudky o e-mobiloch, je krok pred konkurenciou 2. septembra 2021 o 9:30

Lacnejšia verzia so spaľovacím motorom tak pri výrobe vyprodukuje podstatne menej CO2. Samozrejme, kameňom úrazu je predovšetkým batéria, ktorá môže materiálovo za nárast o 30 % emisií pri plug-in hybridnej a elektrickej verzii. Karta sa, pochopiteľne, začína obracať pri jazde, keď emisie spaľovacej verzie neustále rastú.

Vzhľadom na to, že v tomto prípade treba zohľadňovať rôzne druhy výroby elektrickej energie, štúdia hovorí hneď o 3 scenároch – priemerné svetové zdroje elektrickej energie, priemerné zdroje Európskej únie + Veľká Británia a napokon obnoviteľné zdroje.

Volvo,
Zdroj: Volvo

Prvý scenár hovorí, že elektromobil je vo výsledku (pri najazdení 200-tisíc kilometrov) o 15 % čistejší, pričom vzhľadom na väčšiu produkciu CO2 pri jeho výrobe sa emisie vyrovnajú spaľovaciemu modelu pri najazdení 110-tisíc kilometrov. Ak zoberieme do úvahy elektrickú energiu vyrábanú v EÚ (+ VB), tak elektromobil je vo finále o 30 % čistejší a k vyrovnaniu emisií dochádza pri najazdení 77-tisíc kilometrov. Najideálnejším scenárom je využívanie elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov, keď je elektrické C40 Recharge emisne čistejšie už po najazdení 49-tisíc kilometrov.

Štúdia teda jasne ukazuje, že problematika elektrických áut nie je čierno-biela a treba sa na ňu pozerať v širšom kontexte. Automobilka Volvo sa zároveň snaží poukázať na to, že netreba zabúdať na samotný výrobný proces elektromobilov, ktorý treba takisto zohľadňovať a snažiť sa ho z ekologickej stránky zefektívniť.

Volvo, C40,Volvo, C40,Volvo, C40,Volvo, C40,
Zobraziť galériu
(6)
Domov
Zdieľať
Diskusia