Keď sme sa známej herečky spýtali na relevantný zdroj, ktorý by dokázal účinnosť kolagénu, poslala nám výskum na myšiach. S odborníkmi na výživu sme skúmali účinnosť produktov a diét, ktoré propagujú známe tváre.
Na internete nedávno rezonoval výrok modelky a influencerky Jasminy Alagič o zázračnom účinku kolagénu, ktorý propagovala spolu s playmate Zuzanou Plačkovou. Veta „Môžem žrať pizzu, lebo ju vďaka kolagénu odvodním“ priniesla pohoršenie, pobavenie aj znechutené reakcie odborníkov v oblasti výživy. A hoci Alagič neskôr argumentovala, že to vravela „s nadsádzkou“, vetu už odvolať nemohla.
O pár týždňov neskôr zverejnila storku z hodiny pilatesu, kde povedala: „Hovorím vám pekné veci, poviem aj tie horšie. Pribrala som! V živote som nemala túto váhu, čo mám teraz.“ Dodala, že opäť začína cvičiť pilates a pridávať k tomu „toľko kardia, koľko len pôjde“. Fanúšikovia manželky známeho rapera sa tak môžu právom pýtať: Kolagén teda nefunguje? Predsa len musím cvičiť a zdravo jesť, aby som schudla/schudol?
View this post on Instagram
Na príspevok slovenskej modelky zareagovali aj na profile Fitclan – podľa portálu Influencer Marketing Hub ide o top slovenský profil na Instagrame zaoberajúci sa zdravým životným štýlom. Výrok Alagič označili za „primitívny“ a vysvetlili, prečo ide o blud: „Kolagén nemá žiadnu spojitosť s chudnutím tuku (či odvodňovaním pizze). Nedáva veľmi zmysel ani pre kĺby či šľachy, keďže za tú cenu si kúpiš komplexnú kĺbovú výživu s účinnými látkami, ktorých bude viac aj vo vyššom množstve.“ Priestor sme dali aj Jasmine Alagič, ktorej sme sa opýtali na to, odkiaľ má informáciu o odvodňovacom účinku, no neodpovedala nám.
Možno si si povedal: No a čo, nech si každý influencer hovorí a robí, čo chce, a ak mu to ľudia „zožerú“, je to ich voľba, nik ich nenúti. No hoci si to možno neuvedomuješ, je veľká pravdepodobnosť, že aj ty si si už niekedy niečo kúpil na základe odporúčania influencera.
Podľa prieskumu spoločnosti Rekuten Marketing si až 80 percent spotrebiteľov zakúpilo produkt cez tzv. affilate link, ktorý influencerovi zarobil na rožky (podotýkame, že link neplatí len pri prvom kliknutí, ale často aj niekoľko týždňov potom). Navyše 88 percent spotrebiteľov priznalo, že sa influencerom pri kúpe produktu aspoň inšpirovali. Podľa aktuálnych štatistík portálu Statista dosahuje súčasná hodnota influencerského marketingu skoro 14 miliárd dolárov.
Vplyv „teleshoppingu 21. storočia“, ako ho nazvala výživová poradkyňa Erika Zajacová, je teda nespochybniteľný. Problémom však je, že influenceri si často neuvedomujú enormnú zodpovednosť, ktorá ide ruka v ruke s ich mocou kohokoľvek ovplyvniť. Reč nie je len o vysokých sumách, ktoré firmám putujú z našich vreciek, ale aj o diskutabilnosti účinkov samotných produktov.
Aby predali čo najviac, často šíria neoverené, vedecky nepodložené či skresľujúce informácie. To môže byť nebezpečné najmä pri tzv. „fitness & health influenceroch“, ktorí ľuďom radia, ako majú jesť, cvičiť či aké výživové doplnky užívať. Mladšie publikum môže tieto rady – v honbe za štíhlou postavou – slepo poslúchnuť.
Kým prípad Jasminy Alagič bol v tomto ohľade len „slabý odvar“, nedávna „aféra“ s českou kuchárkou a influencerkou Kamu už vôbec nebola na smiech. Na svojom Instagrame odporúčala napríklad detoxikáciu pomocou nebezpečnej epsomskej soli či 12-dňový vodný pôst.
View this post on Instagram
Miloslav Šindelář z Inštitútu modernej výživy v rozhovore pre český Refresher povedal: „Niektorým dievčatám v kritickom veku môžu šialené detoxy a pôsty vyvolať poruchy príjmu potravy či priviesť ich k užívaniu drog, o ktorých Kamu hovorí ako o úplne normálnych veciach.“
Odvodnenie nerovná sa chudnutie
Preskúmali sme instagramové profily „health & fitness influenceriek“, ale aj známych osobností, ktoré poznáme z televíznych obrazoviek. Keďže sme skúmali aj to, aký vplyv by mohli mať názory týchto celebrít na ľudí, ako hlavné kritérium sme si stanovili dostatočne veľký počet followerov. Zamerali sme sa vyslovene na platené spolupráce spojené s výživou a so zdravým životným štýlom.
Ak by sme mali vybrať produkt, ktorý sa opakoval asi najčastejšie, bol by to práve kolagén. Do sekcie „výživa“ sme ho zaradili preto, lebo influencerky ho nespájajú len s mladistvým vzhľadom a krásnymi vlasmi, ale aj s pevnými kosťami, so zdravými chrupavkami a kĺbmi, silnými svalmi a... áno, aj s chudnutím.
Čo známa tvár, to kolagén. Jasmina Alagič (454-tisíc followerov) nedá dopustiť na „odvodňovací“ Queen Kollagen, herečka Barbora Švidraňová (119-tisíc followerov) svoj kolagén Zeen vraj pije každé ráno namiesto kávy a tenistka Dominika Cibulková (494-tisíc followerov) si Oslo Skin Lab vo forme prášku sype do každého nápoja. Popravde, nečudujeme sa, že medzi influencermi „fičí“ najmä tento doplnok výživy – dá sa na ňom totiž veľmi pekne zarobiť. Niekoľkotýždňové užívanie týchto foriem kolagénu ťa môže stáť aj stovky eur.
View this post on Instagram
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Ako skutočne kolagén (ne)funguje.
- Čím zdravším a lacnejším sa dajú nahradiť gumené medvedíky.
- Ako Mamba Dasha podkladá svoje silné tvrdenia.
- Čo je vo svete „dobrých rád influencerov“ skutočná rada nad zlato.