Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Refresher Slovensko
Otvoriť v aplikácii Refresher
Stiahnuť
X
17. júna 2021, 9:30
Čas čítania 7:19
Tímea Krauszová

Aj muži nosia mejkap a používajú kozmetiku. Povedali nám, aké produkty si kupujú a či sa stretávajú s hejtom

Aj muži nosia mejkap a používajú kozmetiku. Povedali nám, aké produkty si kupujú a či sa stretávajú s hejtom
Zdroj: se svolením Petra Švejkara
MÓDA KOZMETIKA A STAROSTLIVOSŤ O KOŽU MAKE-UP
Uložiť Uložené

Časy, keď mal doma muž jeden produkt na všetko, sú preč. Prečo nosia mejkap a aký vzťah majú naši muži ku kozmetike?

V skrinke v kúpeľni muža, s ktorým som sa stretávala niekoľko mesiacov, som zúfalo hľadala nejaký krém na tvár . Nechcela som meškať do práce, nestíhala by som to teda otočiť domov a nalíčiť sa cestou. Na moje prekvapenie som z nej vydolovala nielen čistič na tvár a krém, ale aj farebný korektor.

Nikdy sme sa o tom nerozprávali. Spätne som si však uvedomila, že viacerí muži v mojom okolí, gayovia aj heterosexuáli, nejaký mejkapový produkt používajú. Prekrývajú vyrážku, s ktorou si nevedia rady, alebo si dajú púder na tvár pred videohovorom. „Je to dôležitý pohovor,“ vysvetlil mi ďalší známy, keď si pýtal rady, ako použiť sypký púder na tvár.

Samozrejme, viem, že muži nosia mejkap. Muži ako Emmanuel Macron či Donald Trump, ktorých výraz a charizma sú rovnako podstatné ako politické názory a ľudia si ich zvolia (alebo nezvolia) aj podľa toho. Herci, futbalisti a iné celebrity sú bežne nalíčení počas akcií a nemôžem zabudnúť ani na hudobné ikony, ktoré sú nerozlučiteľné so svojím lookom – či už ide o „starú školu“ Davida Bowieho, alebo o mladších interpretov ako Pete Wentz či Adam Lambert (veru, niektorí v redakcii si idú skôr tieto hudobné žánre).

Odporúčané
Kolagén je pre tvoju pleť dôležitejší, ako si možno myslíš: Ako súvisí s vráskami a prečo ho pravidelne dopĺňať? Kolagén je pre tvoju pleť dôležitejší, ako si možno myslíš: Ako súvisí s vráskami a prečo ho pravidelne dopĺňať? 27. februára 2024, 12:00

Čo však „obyčajní chlapci“, ktorí sa nechystajú na Ples v opere a nie sú nominovaní na Oscary? Chanel či Yves Saint Laurent spomedzi luxusných značiek majú vlastné mejkapové produkty pre mužov už viac ako 10 rokov. Maybelline, Fenty Beauty či Urban Decay bežne využívajú vo svojich kampaniach mužov a dbajú na to, aby si vyberali diverznú skupinu. Sú tam belosi, černosi aj iné etnicity a rasy, niektorí sú queer a ďalší len queer-friendly, no priťahujú ich ženy. Celebrity ako Harry Style či Jaden Smith dokonca dotiahli fluidný prístup k mejkapu a oblečeniu do dokonalosti, vôbec neriešia nejaké nálepky a využívajú to, v čom sa cítia krásne.

Harry Styles
Zdroj: Instagram/Harry Styles

Ale čo Slováci? Prečo nosia mejkap a aký majú naši muži vzťah ku kozmetike? Z pohľadu štatistík firiem, ktoré na tom zarábajú, to vyzerá tak, že časy, keď mal muž doma jeden produkt na všetko, sú preč. A nekončí sa to len pri kozmetike a mejkape – muži dnes chodia aj na estetické zákroky.

Odporúčané
Rihanna, JLo či Kylie Jenner. Roztrhlo sa nám vrece s kozmetikou od celebrít, stojí však za tie peniaze? Rihanna, JLo či Kylie Jenner. Roztrhlo sa nám vrece s kozmetikou od celebrít, stojí však za tie peniaze? 8. januára 2021, 14:30

Mobil, kľúče, korektor, idem

Väčšina mužov, s ktorými sme sa rozprávali, začala s mejkapom experimentovať v puberte. Snažili sa zakryť tmavé kruhy pod očami, vyrážky a začervenanie po akné či holení.

Dermatológ Robert A. Dahmen, ktorý na svojom instagramovom účte hovorí najmä o kozmetike, nosí hlavne CC krém (korekčný krém s mierne krycou schopnosťou), no ak je na tom koža naozaj zle, zakryje začervenanie aj bežným mejkapom (podkladovou farebnou bázou). Korektor si dá, len keď ozaj ide o väčší boj, napríklad so začervenaním. Občas si napudruje čelo, aby sa neleskol, no farebnú dekoratívnu kozmetiku nenosí.

dermatológ, mejkap
Zdroj: Instagram/dr.dahmen

„Od malička som trpel na pomerne ťažké akné. Aj v období, keď sa človek snaží sám seba nejakým spôsobom definovať a je najviac pozorovaný sebou aj svojím okolím. Bolo to v období, keď sa akné nepovažovalo až tak za chorobu, ale skôr za niečo, čím si každý musí prejsť a časom to zmizne. Dnes už vieme, že to nie je pravda,“ povedal nám.

Dahmen je príkladom takmer neviditeľného nosenia mejkapu, ktorý nepôsobí provokatívne, a preto nemáva negatívne reakcie. Bežne nosí krycie produkty aj do práce, je to akoby jeho reklama. „Neviem si predstaviť, že by som šiel k zubárovi, ktorý nemá pekné zuby, alebo ku kaderníčke, ktorá má zlý účes. Chcem, aby aj moja koža vyzerala zdravo, a rád tomu pomôžem, ak sa to dá.“ 

Odporúčané
Môžeš sa zbaviť akné za jeden deň? Dermatologička radí, ako zmierniť vzhľad akné čo najrýchlejšie Môžeš sa zbaviť akné za jeden deň? Dermatologička radí, ako zmierniť vzhľad akné čo najrýchlejšie 22. februára 2024, 9:00

Rovnako v puberte začal experimentovať s mejkapom aj senior konzultant v drogérii Douglas Peter Švejkar. Boli sme ho navštíviť priamo v prevádzke. Dnes je z neho skúsený mejkapový umelec. V bežné dni nosí do práce základný mejkap, má jemne zvýraznené kontúry tváre a upravené obočie.

mejkap, make up
Zdroj: archív Petra Švejkara

„Začalo sa to strašne problémovou pleťou. Najskôr som skúšal Aknekolor, ktorý sa zmyl pri prvom daždi a mal oranžovú farbu,“ povedal nám s úsmevom. Spočiatku, najmä na základnej a strednej škole, sa stretával aj s negatívnymi poznámkami, no teraz už negatívne komentáre nedostáva.

„Určite neplatí, že len gayovia nosia mejkap. Mám aj heterosexuálnych zákazníkov, muži zvyčajne v predajni bežia rovno ku mne.“ V drogérii pracujú okrem Švejkara len ženy, takže muži, ktorí sa chcú poradiť, prichádzajú skôr za ním. Vidí za tým akúsi hanbu či neistotu.

Zvyčajne si vyberajú korektory na prekrytie vyrážok či tmavých kruhov pod očami alebo priesvitné gély na úpravu obočia, ktorú nie je príliš vidieť. Najčastejšie nakupujú sami a v predajni nie vždy vedia posúdiť, či kupujú produkty pre seba alebo pre nejakú ženu.

„Raz chcel odo mňa pán lícenku. Prišiel sem aj s manželkou s tým, že on sa rád opaľuje a chcel by mať taký brazílsky look,“ odpovedal nám na otázku, či muži v bratislavskej predajni kupujú aj niečo nezvyčajné. Najčastejšie líči mužov pred nejakou akciou: svadbou, fotením a podobne. Aj vtedy ide skôr o prirodzene vyzerajúci mejkap, aby boli na fotkách pekní.

Odporúčané
VALENTÍN: 14 darčekov na 14. februára, ktoré ju potešia viac ako čokoláda zo supermarketu VALENTÍN: 14 darčekov na 14. februára, ktoré ju potešia viac ako čokoláda zo supermarketu 8. februára 2024, 10:00

„Keď už si na seba dám mejkap, je to väčšinou len na zjednotenie pleti a zakrytie nejakých nedokonalostí,“ povedal nám mejkapový umelec z tímu M.A.C. Lukáš Čákovský. Hoci počas štúdia nosil mejkap aj častejšie, keďže mali aj rôzne tematické zadania, teraz inklinuje skôr k prirodzenému výzoru. Podľa jeho názoru sa už doba posunula, nejaké poznámky za svojím chrbtom ignoruje a celkovo vníma zmenu nálady v spoločnosti.

mejkap, makeup
Zdroj: Instagram/@lukascakovsky

Vraví, že ľudia si už viac uvedomujú, že aj muži na televíznych obrazovkách a rôznych podujatiach nosia mejkap a neuberá im to na mužnosti. Určite to z nich automaticky nerobí gayov. Sám vie o heterosexuálnych mužoch vo svojom okolí, ktorí používajú napríklad korektor.

 

Je mladý, je muž a rád používa mejkap. Už si preto svoje odskákal. Český mejkapový umelec Lukáš Kohutek pre Refresher povedal, že najmä keď bol mladší (a teda bol ľahším terčom), často čelil nevhodným poznámkam či dokonca vyhrážkam. „Vždy som si hovoril, že som na tom lepšie ako oni, keď si takýmto spôsobom potrebujú niečo dokazovať.“ Nemyslí si, že mejkap nejak súvisí so sexuálnou orientáciou, a považuje za nezmysel deliť ho na mužský a ženský.

Kohutek používa aj stereotypicky „ženské“ produkty a vytvára rôzne štýly. No v bežné dni sa až tak nemaľuje, vraj je na to príliš lenivý. Je príkladom toho, že ani pehy (často vnímané ako nedokonalosť) či fúzy (pripisované mužom) sa nemusia priečiť mejkapu.

mejkap, Lukáš Kohutek, makeup
Zdroj: Instagram/@luke.kehutok

„Ľudia nechodia k dermatológovi nalíčení, keďže by to nebolo produktívne. Ale chodia za mnou aj muži. A aj muži, ktorí nosia mejkap. Nemyslím si, že sa na to pozerá cez prsty,“ potvrdzuje Švejkarove slová Dahmed. Sám sa so zlou reakciou nestretol, a to aj preto, že sa to snaží robiť tak, aby vyzeral prirodzene.

Ale zažil už aj negatívne reakcie na Instagrame. Dahmed si rád objednáva či dostáva ako influencer nové produkty, o ktorých potom píše online. Raz ukazoval nový korektor, ktorý jeho fanúšikovia neprijali úplne bez problémov. „Zvláštne je, že to bolo skôr zo strany žien než zo strany mužov. Muži veľmi nemôžu hovoriť ženám, čo by mali na sebe mať a čo nie, lebo je to sexistické. Je zvláštne, že opačne to nefunguje. Je úplne v pohode, keď sa žena o mužovi vyjadrí, že je málo mužný, že by si mal obliecť toto a tamto.“ 

Odporúčané
Voči smrti sme priam otupeli. Po korone nebude nič také, aké bolo predtým Voči smrti sme priam otupeli. Po korone nebude nič také, aké bolo predtým 21. mája 2021, 9:38

Muži nedokonalosti nechcú len zakrývať, ale vyriešiť

Sme prezoomovaní. Podľa viacerých štúdií to vyzerá tak, že nekonečný zoznam videohovorov cez Zoom alebo inú platformu má naozaj negatívny vplyv na naše mentálne zdravie. Napriek tomu sa niektorí ľudia nevzdali a snažili sa vyzerať dobre pre svojich kolegov či klientov, ktorých „stretávali“ virtuálne. Začali si kupovať skrášľovacie produkty na doma.

Napríklad realitný maklér Ben Dixon sa pre New York Post priznal, že používa mejkap, aby na videu vyzeral mladšie a menej unavene. Spôsobili to práve videohovory, počas ktorých sa neustále pozeral na svoju tvár, a rozhodol sa, že svojmu výzoru pomôže.

„Je to fantastické. Ľudia mi začali hovoriť, že vyzerám mladšie.“ Podľa NY Post, Voxu či Guardianu muži jednoducho kupujú mejkap viac než kedykoľvek predtým. Vyššie predaje sa priamo spájajú s množstvom videohovorov, v USA stúpol záujem zo strany mužov aj o kozmetiku či estetické procedúry. Zvyčajne sú to omladzovacie procedúry, úprava brady a obočia a nákup základnej kozmetiky. Amerika sa týmto približuje Japonsku či Južnej Kórei, kde sa tabu okolo mužov, ktorí sa o svoj vzhľad starajú, postupne búra.

Daniel Kaluuya na 90. ročníku Oscarov zahviezdil s mejkapom FENTY Beauty od Rihanny.
Daniel Kaluuya na 90. ročníku Oscarov zahviezdil s mejkapom FENTY Beauty od Rihanny. Zdroj: Getty Images/Christopher Polk

Ani slovenskí muži sa však nenechajú zahanbiť.

„Keď sa pozrieme na držiteľov karty Douglas, v databáze máme 7 percent mužov,“ povedala nám Michaela Linhartová zo siete parfumérii Douglas. Asi tretina z nich nakupuje produkty v rámci starostlivosti o kožu (teda krémy, čistiace gély, séra a podobne), rovnako tretina nakupuje dekoratívnu kozmetiku. Z tej si 8 percent kupuje produkty na tvár (mejkap, korektor či púder) a 17 percent si kupuje produkty na líčenie očí (maskary, očné linky či tiene). 

Odporúčané
Aký máš typ tváre? Tento tiktokový trend ti prezradí, ako si prispôsobíš make-up podľa svojich čŕt Aký máš typ tváre? Tento tiktokový trend ti prezradí, ako si prispôsobíš make-up podľa svojich čŕt 3. februára 2024, 9:00

Z pohľadu dermatológa mejkap môže priniesť benefity. V prvom rade ide o dodatočnú slnečnú ochranu (mnohé mejkapy dnes majú SPF) a zároveň sú nekomedogénne, čo znamená, že neupchávajú póry. Mýtus, že mejkap spôsobuje akné, je teda vyvrátený aj vedecky. „Ak si ho človek večer poriadne zmyje z tváre, ideálne dvojfázovým čistením, koži to nemôže škodiť.“ Výnimkami sú alergické reakcie, ktorých je však podľa Dahmenovej praxe veľmi málo. 

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by Maybelline New York (@maybelline)

Simona Dubovcová, brand manažérka ENVY Therapy, ktorá má okrem estetických kliník aj vlastný kozmetický rad, nám potvrdila, že záujem zo strany mužov tu je. „Domácu kozmetickú starostlivosť s produktmi ENVY Therapy využíva približne 25 percent mužov z našich klientov. Ak ide o kozmetické ošetrenia, tam sa môžeme rozprávať o 15 percentách; mnohí z nich si pochvaľujú starostlivosť a každomesačnú rutinu v podobe kozmetického ošetrenia.“

Zhruba 15 percent však má záujem o hlbšie a trvácnejšie riešenia. Muži sa objednávajú na rôzne estetické zákroky. Ide najmä o tvárovú mezoterapiu (ihličková terapia, pri ktorej sa koncentrované produkty zapracujú hlbšie do kože) či zákrok ENVY Therapy Vital (výplne s kyselinou hyalurónovou na omladenie a hydratovanie kože).

Záujem majú aj o korekciu pier či kruhov pod očami, čo nám potvrdili aj z kliniky Chirkoz Medical, kde sme sa ich na to pýtali počas našej reportáže o liposukcii. Podľa tamojšieho chirurga muži chodia najmä na výplne pier, riešia kruhy pod očami (tie sa dajú odstrániť injekčne) a na oboch klinikách zhodne registrujú záujem o vlasovú terapiu. 

Odporúčané
Takto vyzerá liposukcia: boli sme priamo na sále. Oplatí sa ti dať si odsať tuk? Takto vyzerá liposukcia: boli sme priamo na sále. Oplatí sa ti dať si odsať tuk? 2. mája 2021, 9:32

„Medzi najnavštevovanejšie zákroky by som rozhodne zaradila vlasové procedúry: vlasovú mezoterapiu, vlasovú plazmoterapiu a v neposlednom rade aj transplantáciu vlasov,“ povedala nám Dubovcová. V tomto prípade je záujem zo strany klientov mužov 25 percent.

To, že muži chodia na pravidelné čistenie tváre a vyhľadávajú skôr estetické, dermatologické riešenia problémov, ktoré ich trápia (pretože sa až tak nevyznajú či neorientujú vo svete domácej kozmetiky), nám neskôr potvrdili aj v kozmetickom salóne IIVS. Majú aj pánskych klientov, pričom jedna z kozmetičiek v salóne má rovnakú skúsenosť aj z inej estetickej kliniky.

Muži sa jednoducho chcú páčiť a už sa nehanbia riešiť svoj výzor. Hľadajú však takú kozmetiku, taký mejkap a najmä také procedúry, pri ktorých nevieš na prvý pohľad povedať, že niečo majú „spravené“. Záujem o výplne kyselinou hyalurónovou či o botox mávajú starší páni alebo muži po radikálnom chudnutí, ktorí chcú koži na tvári vrátiť pružnosť.

Výsledkom takejto starostlivosti nie je nejaká zmenená realita, skôr vyzerajú, že sa vyliečili z chrípky alebo sa konečne poriadne vyspali. Koža je napnutá, spokojná, pekná a málokto z ich okolia dokáže rozoznať, že je za tým nejaká kozmetička či ihla s účinnou látkou.

Domov
Zdieľať
Diskusia