Časy, keď mal doma muž jeden produkt na všetko, sú preč. Prečo nosia mejkap a aký vzťah majú naši muži ku kozmetike?
V skrinke v kúpeľni muža, s ktorým som sa stretávala niekoľko mesiacov, som zúfalo hľadala nejaký krém na tvár . Nechcela som meškať do práce, nestíhala by som to teda otočiť domov a nalíčiť sa cestou. Na moje prekvapenie som z nej vydolovala nielen čistič na tvár a krém, ale aj farebný korektor.
Nikdy sme sa o tom nerozprávali. Spätne som si však uvedomila, že viacerí muži v mojom okolí, gayovia aj heterosexuáli, nejaký mejkapový produkt používajú. Prekrývajú vyrážku, s ktorou si nevedia rady, alebo si dajú púder na tvár pred videohovorom. „Je to dôležitý pohovor,“ vysvetlil mi ďalší známy, keď si pýtal rady, ako použiť sypký púder na tvár.
Samozrejme, viem, že muži nosia mejkap. Muži ako Emmanuel Macron či Donald Trump, ktorých výraz a charizma sú rovnako podstatné ako politické názory a ľudia si ich zvolia (alebo nezvolia) aj podľa toho. Herci, futbalisti a iné celebrity sú bežne nalíčení počas akcií a nemôžem zabudnúť ani na hudobné ikony, ktoré sú nerozlučiteľné so svojím lookom – či už ide o „starú školu“ Davida Bowieho, alebo o mladších interpretov ako Pete Wentz či Adam Lambert (veru, niektorí v redakcii si idú skôr tieto hudobné žánre).
Čo však „obyčajní chlapci“, ktorí sa nechystajú na Ples v opere a nie sú nominovaní na Oscary? Chanel či Yves Saint Laurent spomedzi luxusných značiek majú vlastné mejkapové produkty pre mužov už viac ako 10 rokov. Maybelline, Fenty Beauty či Urban Decay bežne využívajú vo svojich kampaniach mužov a dbajú na to, aby si vyberali diverznú skupinu. Sú tam belosi, černosi aj iné etnicity a rasy, niektorí sú queer a ďalší len queer-friendly, no priťahujú ich ženy. Celebrity ako Harry Style či Jaden Smith dokonca dotiahli fluidný prístup k mejkapu a oblečeniu do dokonalosti, vôbec neriešia nejaké nálepky a využívajú to, v čom sa cítia krásne.
Ale čo Slováci? Prečo nosia mejkap a aký majú naši muži vzťah ku kozmetike? Z pohľadu štatistík firiem, ktoré na tom zarábajú, to vyzerá tak, že časy, keď mal muž doma jeden produkt na všetko, sú preč. A nekončí sa to len pri kozmetike a mejkape – muži dnes chodia aj na estetické zákroky.
Mobil, kľúče, korektor, idem
Väčšina mužov, s ktorými sme sa rozprávali, začala s mejkapom experimentovať v puberte. Snažili sa zakryť tmavé kruhy pod očami, vyrážky a začervenanie po akné či holení.
Dermatológ Robert A. Dahmen, ktorý na svojom instagramovom účte hovorí najmä o kozmetike, nosí hlavne CC krém (korekčný krém s mierne krycou schopnosťou), no ak je na tom koža naozaj zle, zakryje začervenanie aj bežným mejkapom (podkladovou farebnou bázou). Korektor si dá, len keď ozaj ide o väčší boj, napríklad so začervenaním. Občas si napudruje čelo, aby sa neleskol, no farebnú dekoratívnu kozmetiku nenosí.
„Od malička som trpel na pomerne ťažké akné. Aj v období, keď sa človek snaží sám seba nejakým spôsobom definovať a je najviac pozorovaný sebou aj svojím okolím. Bolo to v období, keď sa akné nepovažovalo až tak za chorobu, ale skôr za niečo, čím si každý musí prejsť a časom to zmizne. Dnes už vieme, že to nie je pravda,“ povedal nám.
Dahmen je príkladom takmer neviditeľného nosenia mejkapu, ktorý nepôsobí provokatívne, a preto nemáva negatívne reakcie. Bežne nosí krycie produkty aj do práce, je to akoby jeho reklama. „Neviem si predstaviť, že by som šiel k zubárovi, ktorý nemá pekné zuby, alebo ku kaderníčke, ktorá má zlý účes. Chcem, aby aj moja koža vyzerala zdravo, a rád tomu pomôžem, ak sa to dá.“
Rovnako v puberte začal experimentovať s mejkapom aj senior konzultant v drogérii Douglas Peter Švejkar. Boli sme ho navštíviť priamo v prevádzke. Dnes je z neho skúsený mejkapový umelec. V bežné dni nosí do práce základný mejkap, má jemne zvýraznené kontúry tváre a upravené obočie.
„Začalo sa to strašne problémovou pleťou. Najskôr som skúšal Aknekolor, ktorý sa zmyl pri prvom daždi a mal oranžovú farbu,“ povedal nám s úsmevom. Spočiatku, najmä na základnej a strednej škole, sa stretával aj s negatívnymi poznámkami, no teraz už negatívne komentáre nedostáva.
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Aké majú mejkapoví umelci skúsenosti s heteroklientmi.
- Aké zákroky si muži objednávajú na bratislavských estetických klinikách.
- Koľko percent mužov nakupuje kozmetiku aj na doma.
- Ktoré procedúry sú najobľúbenejšie.