Clubouse nie je len sociálna sieť pre influencerov. Oslovil aj úspešných Slovákov z biznisu, médií, neziskových organizácií aj bankárov.
Je to už mesiac, čo Slovensko ovládla nová sociálna sieť Clubhouse. Tá funguje na audiovizuálnom princípe a takzvaných pódiách. Obsah jednotlivých miestností sa neopakuje a využíva princíp exkluzivity.
Podľa analýzy Mocných dát by už dnes malo túto sociálnu sieť využívať približne 100-tisíc ľudí na Slovensku. Aj napriek tomu, že zatiaľ ju využívajú len majitelia iPhone-ov a celá sieť je na obmedzený počet pozvánok, ktoré si užívatelia rozosielajú medzi svojich známych.
Clubhouse (CH) do určitej miery nahrádza populárne podcasty.
Výhodou je, že na tejto sociálnej sietí nefungujú filtre, ani ďalší pomocníci sociálnych sietí, ak vás niekto baví alebo nebaví, zistíte to veľmi rýchlo. Niektoré zahraničné siete začali CH využívať na hľadanie nových zamestnancov, ktorí si môžu vypočuť všetkých kandidátov naraz a vybrať toho najlepšieho. Niektoré virtuálne miestnosti nahrádzajú klasické kongresy a mnoho odoborníkov si prostredníctvom nich vymieňa skúseností.
Zaujala osobnosti
Zrejme aj preto sa rozhodlo mnoho biznismenov a osobností angažovať v tejto sociálnej sieti. Okrem Slovákov sa môžete porozprávať s osobnosťami z celého sveta, s ktorými by ste mali šancu sa stretnúť len prostredníctvom drahých workshopov či eventov.
O tom, prečo sa rozhodli využívať túto sociálnu sieť nám prorozprávali desiati úspešní ľudia zo Slovenska: Michal Meško, Adam Valček, Samuel Majdek, Gabriel Tóth, Filip Vítek, Andrej Zaťko, Jan Vozárik, Sandra Polovková, Vladimir Boháč a Roman Kóňa.
-
Aká je budúcnosť najnovšej sociálnej siete podľa odborníkov
-
Čo je na tejto sociálnej sieti zaujímavé a prečo je okolo nej taký boom.
-
Aký má táto sieť potenciál.
-
Čím sa odlišuje od ostatných a akú má pridanú hodnotu pre osobnosti.
Michal Meško, CEO Martinusu
Clubhouse (CH) som zachytil asi pred mesiacom, keď som dostal pozvánku od Zuzky Kadeckej. Tak som tam išiel pozrieť najmä zo zvedavosti – a bol som veľmi príjemne prekvapený, aké zaujímavé debaty sa tam diali. V úvode to boli najmä podnikatelia a technologickí nadšenci, takže pre mňa bol silný zážitok, môcť počuť ich skúsenosti, pohľady na rôzne témy a naozaj mať tak trochu pocit, že s nimi sedím v krčme pri stole s pivom.
Zároveň sme v tom čase so Zuzkou a Dušanom Murčom mali debatu o knihe No Rules Rules (kniha o kultúre v Netflixe) a povedali sme si, že veď skúsme to dať ako debatu aj na CH. Prišlo pár desiatok ľudí a boli to veľmi príjemné dve hodiny. Podobne, ako debaty o podnikaní a budúcnosti, ktoré mávame s Mišom Trubanom.
V oboch prípadoch za veľkú výhodu považujem práve to, že je to audio-only, teda dá sa to robiť neformálnejšie a pohodlnejšie, ako keď treba riešiť aj video. Keďže CH je niečo ako interaktívny podcast, mám pocit, že je to aj menej únavné ako video.
Za tých pár týždňov to na Slovensku a v Česku celkom explodovalo a začalo vznikať veľmi veľa obsahu. Na jednu stranu je to skvelé, na druhú stranu už začína byť náročné mať v ňom prehľad a zároveň často je potrebné skákať z jednej miestnosti do druhej, ak idú rôzne témy cez seba.
Myslím si, že CH veľmi pomáhajú súčasné obmedzenia, keď dokáže čiastočne nahrádzať večerné debaty s kamošmi. Takisto si myslím, že CH bude hľadať monetizačný model. Sám som veľmi zvedavý, ako to zvládnu a ako sa to bude vyvíjať, keď sa obmedzenia opäť uvoľnia a ľudia sa budú môcť znovu vo veľkom stretávať aj naživo.
Adam Valček, novinár denníka SME
Clubhouse vnímam ako ďalšiu príležitosť na otvorenú komunikáciu s čitateľmi, ktorá je podľa mňa kľúčová pre zachovanie a posilňovanie dôvery čitateľov k mojej práci a prostredníctvom mňa aj k domovskému médiu. To bola jedna z motivácii. Zároveň v tom bola chuť skúšať niečo nové, byť prítomný pri tom boome a využiť potenciál audio konceptu.
Ak chcem niečo vysvetliť cez sériu stories na Instagrame, písanie trvá jednotky až desiatky minút, príprava grafík do stories môže trvať hodiny, čo je však vyvážené trvácnosťou informácie v rámci 24 hodín v príbehoch a následne neobmedzenú dobu vo výberoch, na Clubhouse (CH) je komunikácia rýchlejšia, viem tu byť prítomný a hovoriť pri behaní, varení, upratovaní alebo pri vybavovaní jednoduchších e-mailov. Napríklad pri behaní sa mi najviac osvedčili podcasty, ale diskusia na CH mi pasuje ešte viac.
V niektorých prípadoch môže byť nevýhodou neopakovateľnosť, ale na druhej strane, práve tá neopakovateľnosť a to, že miestnosti sa spravidla nenahrávajú za účelom zverejňovania, spôsobuje, že k niektorým otázkam sa vyjadrujem otvorenejšie než inde. Pokiaľ ide o nahrávané miestnosti, za výhodu oproti napr. streamu cez Instagram považujem to, že stream je vždy len jeden na jedného a otázky followerov sú len textové a rozsah správy do streamu je obmedzený, CH je v tomto pre mňa viac interaktívny a bezprostrednejší.
Predpokladám, že hype okolo CH súvisí so systémom pozvánok, ktoré sú na jednej strane marketingový ťah, ktorý v potenciálnych užívateľoch vytvára zdanie o „exkluzívnej“ menej dostupnej platforme, na druhej strane pomáha prevádzkovateľovi postupne škálovať technológie nevyhnutné na chod siete, so zatiaľ pretrvávajúcim rešpektom k pravidlám ktoré výrazne sťažujú nahrávanie (nevyhnutný písomný súhlas rečníkov, vrátane vyvolaných ľudí z publika), čo v potenciálnych používateľoch môže vyvolávať alebo posilňovať syndróm FOMO (strach, resp. úzkosť, že premeškajú niečo, čo je „neopakovateľné“ a nedá sa počuť zo záznamu), s nedostatkom bezprostrednej sociálnej interakcie v dôsledku obmedzení, ktoré súvisia s pandémiou ochorenia covid-19 a so záujmom influencerov a opinion lídrov aktívnych na iných sociálnych sieťach, ktorí CH skúšajú a tak vytvárajú dopyt po CH medzi komunitou, ktorú ovplyvňujú, resp. ktorá ich sleduje.
Za výrazné pozitívum považujem samotný audio koncept, pretože núti ľudí vyjsť zo svojej komfortnej zóny, prezentovať sa hlasom, predniesť argumenty. Môže sa síce aj na CH stať, že používateľ má anonymný profil, ale v diskusii sa prezentuje (nateraz) vlastným hlasom.
Pokiaľ ide o negatíva CH, neviem, či by som to zatiaľ označoval za negatíva, keďže platforma je vo fáze výrazného rozvoja a mnohé veci sú v riešení.
Tými výzvami do budúcnosti sú napríklad bezpečnosť (dvojfaktorové overovanie pri prihlasovaní napr. v podobe „plávajúceho“ overovacieho kódu z 2FA aplikácie alebo spôsob a rozsah uchovávania audio záznamu, ktorý si vyhotovuje prevádzkovateľ CH pre riešenie prípadných incidentov), spôsob riešenia incidentov v rámci siete (napr. ochrana pred prípadným nájazdom zlomyseľných používateľov, ktorí sa dohodnú, že niekoho opakovane nahlásia a tento nahlásený profil je zablokovaný) alebo zlepšovanie komunitných „soft“ pravidiel (napr. nevyvolávanie anonymných profilov, príp. profilov, ktoré nemajú vyplnené bio a pod., motivovanie ľudí, aby sa s otázkami a názormi hlásili a nehanbila sa prihlásiť sa).
Vývoj CH odhadnúť neviem, predpokladám, že bude výrazne ovplyvnený predstavením aplikácie pre android zariadenia, predstavením funkcií, ktoré umožnia spoplatňovať obsah, resp. podporovať tvorcov obsahu na CH (a či budú tieto funkcie dostupné aj na Slovensku) a, samozrejme, konkurenciou, teda či, kedy a aké kvalitné alternatívy predstavia konkurenčné sociálne siete a či na nich dokážu prilákať používateľov.
Silné zážitky – osobne asi diskusia o kritickom myslení, do ktorej som sa zapojil a bol nej zhodou-náhod aj Václav Moravec a potom je tu viacero silných zážitkov z diskusií, keď som počúval ľudí, ktorých názory si vážim, či už ide o bývalé političky a politikov, poslaneckých asistentov, marketérov/konzultantov, je totiž iné, keď tých ľudí vnímate cez tlačovky v médiách či výstupy na blogoch a pod., a je iné, keď môžete počúvať komplexnejšie a bezprostrednejšie prezentované názory, príp. ich konfrontáciu s otázkami či inými názormi.
Najčastejšie chodím do miestností, kde sa riešia spoločenské témy, médiá a sociálne siete. Pravidelne chodím do „obednej“ miestnosti Martina Poliačika ku kritickému mysleniu. Silné zážitky mám aj z pravidelných diskusií o osobných financiách s Andrejom Zaťkom, ktoré vznikajú vďaka podpore 365.bank, na začiatku spolupráce ma veľmi prekvapilo, ako intenzívne a k veci sa ľudia pýtajú otázky súvisiace s II. pilierom, investovaním do ETF, hypotékami a podobne.
Bol by som veľmi rád, keby sa na slovenskom CH dala dokopy silná právnická komunita a prebrala koncept českej miestnosti Právnická drbárna (moderuje Kristián Léko a spol.). To mi tu veľmi chýba. Systematicky ešte počúvam miestnosti o jedle a verení, a občas zahraničné miestnosti o finančných záležitostiach a investíciách (najmä ČR).
Samuel Majdek, head of marketing Refresheru
Clubhouse som si založil zo zvedavosti. Medzi hlavné pozitíva patrí fakt, že sa na pomyselnom pódiu môžu stretnúť naozaj netradičné kombinácie ľudí. Napríklad novinár Adam Valček s raperom Pil C-im. Aplikácia vie bežať na pozadí a používateľ má tak pri počúvaní možnosť pracovať so smartfónom.
Medzi nevýhody patrí začínajúci trolling a hate-speech, ktorý už bohužiaľ presakuje aj na túto sociálnu sieť. Rovnako tiež fakt, že niektorí ľudia si myslia, že sú odborníci na všetko a majú potrebu vyjadriť sa ku každej téme. Povedať, že na niečo nemám názor, nie je hanba. (smiech)
Nepamätám si, kedy naposledy mala na Slovensku nová sociálna sieť taký úspech, aký dnes zažíva Clubhouse.
Väčšina používateľov je stále vo fáze „oťukávania sa“ s touto platformou. Nemoderované, neformálne diskusie zatiaľ počtom prevyšujú tie odborné. Oceňujem však kreativitu Slovákov a spôsob, ako k tvorbe miestností pristupujú. Dobrým príkladom je súťaž v rapovom battli s názvom „Hood hľadá talent”.
Myslím, že veľkú úlohu zohráva lockdown. Ľuďom chýba sociálny kontakt a náhradu hľadajú práve na Clubhouse. Myslím, že časom sa neformálne miestnosti preriedia a do popredia prídu odbornejšie debaty, ale nechám sa prekvapiť.
Najsilnejší moment bol, keď som sa ocitol v miestnosti so Slovákmi žijúcimi v Los Angeles, ktorí pracujú pre Facebook. Možnosť opýtať sa ich informácie o z prvej ruky je jednoducho inšpiratívna.
Zaujímajú ma debaty, v ktorých sa stretnú odborníci na zaujímavé témy a kde sa vďaka nim dozviem niečo nové. Či už ide o svet investovania, urbanizmus alebo dokonca kvalitu pitnej vody v Bratislave.
Gabriel Tóth, odborník na komunikáciu
Pozvánku mi poslal kamoš koncom januára, vtedy som ešte nevedel o čo ide. Ale rýchlo som sa namotal a dnes som tam takmer denne. Pozitívom je množstvo zaujímavých tém a ľudí a zároveň veľká interaktivita. Každý sa má možnosť zapojiť a kedykoľvek si viete pokecať aj s influencermi či ľuďmi zo showbusinessu. To je zároveň aj negatívom, lebo občas natrafíte na trollov či ľudí, ktorí do diskusie prídu len otravovať.
Už dávno žiadna sociálna sieť nerástla takým rýchlym tempom ako v týchto týždňoch rastie CH. Aj keď je obmedzený iba na iPhones, tak každý deň pribúdajú tisícky nových užívateľov a aktuálne tam už bude viac ako 100-tisíc Slovákov. Spočiatku bolo najviac diskusií venovaných marketingu a médiám, dnes tam už nájdete širokú škálu tém, od hiphopových battles až po debatu o novinkách na Netflixe.
Zatiaľ rastie veľmi rýchlo, od konca januára rastie dokonca exponenciálne. Keďže však na Slovensku má iPhone necelý milión ľudí, časom sa tento rast isto spomalí a množstvo ľudí nebude mať na túto sieť prístup. Bude potom zaujímavé sledovať, kedy sa stane dostupnou aj pre Androidy.
Najsilnejší zážitok je viacero diskusií, kde sa na pódiu stretlo veľa zaujímavých ľudí, ktorí by sa inde v diskusii asi nestretli. Naposledy sa nám do témy v rovnakom čase zapojil rapper Pil C, novinár Adam Valček a Andrej Zaťko, CEO Poštovej banky.
Najčastejšie sa zaujímam o roomky v oblastiach, v ktorých aj pracujem a ktoré má zároveň bavia. Teda o komunikácii, politike či dátach.
Andrej Zaťko, CEO 365.bank a Poštovej banky.
Vnímam pomerne veľký mediálny, ale aj celospoločenský záujem o túto sociálnu sieť. Do veľkej miery je vytvorený hlavne pozvánkami, ktoré sú pekným marketingovým ťahom. (My sme použili podobný koncept pri spustení 365.bank do skúšobnej beta prevádzky. Cieľom tohto prístupu je mať pod kontrolou počet používateľov na začiatku, kým sa odladí nápor na systémy a časové peek-y). Hype okolo CH neobišiel ani mňa, a to nielen z pohľadu pasívneho, ale aj aktívneho používateľa. Rád skúšam nové veci, hlavne z dôvodu záujmu o technológie, marketing či emócie, ktoré v používateľoch vytvárajú.
Preto som sa rozhodol vyskúšať aj CH. Dvakrát do týždňa organizujem pravidelné „Roomky“ na rôzne finančné témy s cieľom osvety či vzdelávania (nie z dôvodu propagácie produktov). Ako partnera mám Adama Valčeka, ktorý je jeden z najaktívnejších ľudí na slovenskom CH (samozrejme vynímajúc celebrity).
Sám som zvedavý, kam sa celá táto sociálna sieť vyvinie. Štart bol veľmi dobrý, s veľmi slušnou komunitou diskutérov. Debaty tam boli obohacujúce a boli istým zážitkom aj v čase lockdownu. Nával celebrít a influencerov ho však môže zmeniť a posunúť viac do roviny Instagramu, lifestylovej až bulvárnej platformy a menej diskusnej, čo by bola škoda. Tieto tendencie už pozorujem u nových diskusných roomiek.
CH ponúka zaujímavé témy a inšpiratívnych ľudí. Otázky z publika vedia kvalitatívne veľmi obohatiť diskusiu. Oceňujem dnes ešte pridanú hodnotu v podobe obsahu.
Ďalšou nespochybniteľnou výhodou je fakt, že nie je anonymný. Ľudia tu vystupujú pod vlastnou identitou, idú „s kožou na trh“. Prezentujú vlastné názory, argumentujú. To, v čom má napríklad Facebook fatálny problém, ktorý nie je schopný dlhodobo (vy)riešiť, je tu takto čiastočne ošetrené.
Možnosť diskutovať k téme považujem za jeho najväčšiu výhodu a pridanú hodnotu. Naopak, najväčšou nevýhodou je, že musíte byť v presnom čase na to naladený. Oproti podcastom, ktoré si vypočujete, keď máte chuť a čas je to určite mínus.
Audio je určite cesta. Videli sme to na podcastoch a vidíme to aj na CH. Pravdepodobne možno očakávať, že sa onedlho pripoja aj Android používatelia. Bude zaujímavé sledovať ďalší vývoj v rámci nových releasov aplikácie. Dôležité bude zachovať autenticitu všetkých používateľov, aby sa CH vyhol príbehu, aký môžeme sledovať v prípade Facebook-u. Som presvedčený, že koncept čoskoro skopíruje Facebook, čo môže byť dobré z toho pohľadu, že sa bulvárnejší obsah presunie tam a CH zostane niekde na úrovni, kde je obsahovo Twiter ci Linkedin.
Jedným zo zaujímavých momentov bol určite talk Elona Muska. Jeho room-ka dosiahla maximálnu kapacitu concurrentných používateľov, v dôsledku čoho ľudia zakladali paralelné miestnosti, v ktorých streamovali talk z primárnej miestnosti. Ja som ho však, žiaľ, nezažil.
Zaujíma ma aktuálne dianie, sledujem diskusie viacerých slovenských novinárov, blízke sú mi aj témy kritického myslenia, investícii, vzdelávania. Mám záľuby v oblasti umenia a kultúry, tu sa to ešte len rozbieha. Cez víkend pri varení počúvam témy o varení.
Filip Vítek, dátový analytik
Slováci sú prvou líniou celosvetového pokroku skôr zriedkavo. Tentokrát to však zafungovalo a v Clubhouse patríme medzi top 10 krajín sveta v rýchlosti tejto siete v populácii. Je tu enormný dopyt po obsahu zo strany slovenských clubhouserov. Kým sa nájde dostatok rozmanitých miestností, bude to pripomínať štart Televízie v 50tych rokoch, keď väčšina pozeralal to isté. Lebo iné nebolo.
Tento stav však, našťastie, na rozdiel od spomínanej televízie potrvá len niekoľko týždňov. Naopak, ako potenciálne nebezpečný vidím trend nárastu neplnoletých na Clubhouse (ktorí tam oficiálne nepatria). Len málo z nich v sieti vidí šancu rozširovať si obzory. Skôr formujú svoje bubliny, v ktorých zabíjajú čas. Neraz aj popri online vyučovaní.
Žijem a pracujem v Nemecku, kde Clubhouse prepukol ako vôbec v prvej krajine Európy. K založeniu konta ma inšpirovali kolegovia, ktorí mrochtali spokojnosťou, aký úžasný CH je. Keď sa ma potom kamarát spýtal, či chcem pozvánku, premohla ma zvedavosť, aké to vlastne je.
Počúvať iných ľudí dokážete oveľa dlhšie ako čítať statusy na Facebooku, či prezerať stories na Instagrame. Nie je teda ťažké stráviť na CH celé hodiny. Je to však skvelý priestor, ako aj na veľmi okrajové témy nájsť kvalitných sparing partnerov do diskusie. Myslím, že pre mnohých je to aj možnosť dotknúť sa hviezd. Kde inde by ste mali možnosť položiť súkromnú otázku speváckej hviezde, slávnemu moderátorovi, či ikonickému manažérovi?
Zopár týždňov nás ešte čaká Klondike horúčka o pozornosť poslúcháčov. Influenceri si z iných sociálnych sietí priniesli zástupy fanúšikov, preto ich eventy na CH majú (zatiaľ) najväčšiu sledovanosť. Bude to však pre nich ťažká skúška. Tvoriť kvalitný audio obsah je oveľa tažšie ako denne pripnúť chytľavú fotku na Instagram. Mnohým časom "dôjde para". Táto sieť je extrémne závislá od obsahu (a jeho kvality). Z dlhodobého horizontu sa medzi hviezdami CBH udržia len autori skutočne kvalitného obsahu. Krčmové reči z Clubhouse vymiznú hneď, ako sa budú môcť stať znova skutočne krčmovými.
Bol to určite moment, keď v jednej z miestnosti cez slzy šťastia vysvetľoval nevidomý, ako Cloubhouse zarovnal jeho hendikep. V audio sieti, kde nemusíte nič vidieť, ste totiž plnohodnotným občanom. Clubhouse dáva ľuďom bez zraku (alebo tým, ktorí sa cítia na neatraktívne na pohľad) možnosť získať si uznanie a spoločenské kontakty.
Podarilo sa mi objaviť veľa miestností o dátovej analytike a umelej Inteligencii, ktoré ma obohacujú profesne. Vo voľnom čase si rád vypočujem diskusie o ľudskom psyché, knihách a E-commerce. Nenechám si újsť ani pohľad komentátorov na aktuálne dianie v spoločnosti.
Jan Vozárik, odborník na politickú komunikáciu a klimatické zmeny
Rozhodne ma, doslova, raketový štart Clubhouse na Slovensku pozitívne prekvapil. Vidím, ako čísla užívateľov každý týždeň narastajú a myslím, že pri ostatných sociálnych sieťach - ako Facebook, alebo Instagram, sme takýto prvotný „ošiaľ“ v tak krátkej dobre nezažili. Na začiatku som vnímal výmenu informácií o marketingu ako najväčší trend, bolo to veľmi zaujímavé. No časom sa užívatelia začali diverzifikovať, vytvárajú sa miestnosti, kde sa dá pokecať o lifestyle, duševnom zdraví, politike či novinárčine, no nájdeme tam aj „kaviarenské“ miestnosti, kde sa dá pokecať v podstate o čomkoľvek.
Pravdupovediac, ostatné sociálne siete ma začali trochu unavovať a CH ponúkal niečo nové, čo tu v podstate ešte nebolo. Možnosť porozprávať sa so zaujímavými ľuďmi na rôzne témy v reálnom čase mi imponovala, práve to vnímam ako najväčšie pozitívum. Druhým praktickým dôvodom je moja gramatika, ktorú na CH nemusím riešiť (smiech). Zatiaľ sa mi ťažko hľadajú negatíva, no ak musím, jedným bude diverzita miestností. Nie vždy si človek nájde presne to, čo má náladu počúvať, alebo do čoho sa zapojiť.
Ťažko povedať, sa bude táto sociálna sieť vyvíjať. Predpokladám, že počas pandémie budú užívatelia Clubhouse narastať, ale ťažko sa mi hodnotí, do akej miery bude appka úspešná, keď sa veci vrátia do „normálu“. Ďalší bum určite nastane, keď bude appka prístupná aj pre iné operačné systémy ako iOS.
Najsilnejší zážitok bola moja prvá “roomka”. Na CH bolo vtedy minimum ľudí a ocitol som sa v miestnosti s europoslancom Marinom Hojsíkom, producentom FVLCRVM-om, standup komikom Mariánom Psárom a ďalšími zaujímavými ľuďmi. Rozprávali sme sa o vesmíre, psychológii a nových trendoch. Po dlhej dobe som sa cítil ako v kaviarni plnej ľudí.
Záleží od nálady, ale najčastejšie vyhľadávam témy spojené s politikou, novinárčinou a večer kaviarenskú miestnosť, kde sa rozpráva takmer o všetkom. Od zážitkov z Transsibírskej magistrály, až po slampoetry v Československu.
Sandra Polovková, riaditeľka nadácie Post Bellum
Vďaka CH som niekoľko nocí nespala, lebo som počúvala alebo sa aktívne zapájala do diskusie. Bolo to však super.
Myslím, že prišiel v správnom čase (opätovnej) izolácie, kedy už ani nemám chuť Facebook otvoriť kvôli mudrlanstvám alebo nenávisti, ktorej sa tam zhmotňuje čoraz viac. Súčasne som mohla vstúpiť do rozhovoru s ľuďmi, ktorých som už buď dlho nevidela alebo vôbec nepoznala. Možno povedať, že CH tak trochu zastupuje v súčasnej dobe priestor podnikov a umožňuje zoznámiť sa, viesť diskusiu s neznámymi ľuďmi.
Myslím, že som ešte stále vo fáze objavovania a súčasne po viac ako týždni používania si viac strážim čas. Pozorujem, že niektorí používatelia a používateľky sú online takmer stále, čomu by som sa rada vyhla.
Niekoľko dní som počúvala od známych, že sú buď súčasťou alebo organizujú zaujímavé diskusie, ktoré sa týkajú aj mojej práce. Pripojila som sa najmä zo zvedavosti a vďaka pozvánke od kolegyne.
Ako najväčšie plus vnímam moderovanie miestností a predchádzanie tak výbuchom zlosti, ktoré sa dejú napríklad na spomenutom Facebooku. Ďalej otváranie rôznorodých tém a priama diskusia so zaujímavými ľuďmi, nielen zo slovenského prostredia. Súčasne, zatiaľ vždy keď som bola v miestnosti, mala som pocit bezpečia.
Negatívum je určite to, že používanie tejto appky zaberá čas. Aj to však závisí od nastavenia užívateľov. Ak sa rozhodnem iba počúvať a nezapájať sa, pokojne pri tom zvládam pracovať a CH mám iba v pozadí ako podcast.
Zatiaľ je to taká bublinka, obmedzená iba pre používateľov s iphone-mi. Som zvedavá, či sa otvorí aj androidu. Ak áno, aj na to ako sa sieť zmení množstvom používateľov. A ako sa bude dať postupovať voči miestnostiam, ktorých témy a užívatelia budú skôr naklonení napríklad k prejavom nenávisti. Ktovie ako by vyzerala miestnosť napríklad takého Kulturblogu (pozn. red. internetová relácia, ktorá má blízko k bývalým členom politickej strany ĽSNS).
Zobrazujú sa mi miestnosti, ktoré majú buď tému, ktorú som označila, že ma zaujíma alebo sú v nej ľudia, ktorých sledujem. Väčšinou sú to miestnosti, ktorých diskusie sú čiastočne spojené s mojou prácou. Páčia sa mi však aj také sťaby krčmové miestnosti, kde sa počas večera rozoberá čokoľvek a rozprávajú sa ľudia, ktorých som na CH spoznala, herec Ludwig Bagin napríklad pravidelne číta literatúru. Je milé, čo všetko v tomto dištančnom móde dokážeme vymyslieť. Clubhouse má pre mňa aj taký socializačný rozmer.
Vladimír Boháč, managing director realitnej kancelárie Arvin & Benet
Najprv som ho vnímal veľmi zdržanlivo, ale teraz ho vnímam veľmi pozitívne v kontexte toho, že som ho vyskúšal a páči sa mi možnosť spontánne vystupovať a vstupovať do debát vedených v reálnom čase a hlavne zapájať sa to nich, čo je niečo nové. Mám rad autentickosť tejto aplikácie.
Prečo som si ho založil? Toľko známych mi ho dávalo do pozornosti, že som neodolal vyskúšať a aktívne ho využívam od doby, keď ma zavolali do jednej debaty v rámci realít.
Pozitíva sú spontánnosť, autentickosťm ktorá jej dodáva šťavu a zároveň možnosť jednoducho vytvoriť skupinu a zapojiť sa do nej. V čase covidu dáva ľuďom možnosť socializovať sa. Veľmi oceňujem neformálnosť, ľudia sa nevidia, čiže môžu debatovať a počúvať popri hocijakej aktivity.
Negatívom je, že spontánnosť a jednoduchosť vstupovať do debát môže znamenať, že sa vyskytnú menej záživné debaty.
Myslím si, že si táto sociálna sieť nájde svoje miesto, lebo umožňuje ľuďom veľmi jednoducho vytvárať a počúvať debaty na témy, ktoré ich zaujímajú. Pričom tieto debaty sú veľmi ľudské a neškrobene.
Roman Kóňa, majiteľ gastropodniku Mäso od Romana
Po prvom mesiaci je ťažko hodnotiť trendy, ale musím povedať, že diskusia je na CH väčšinou veľmi kultivovaná, slušná a zmysluplná. Prítomnosť na sociálnych sieťach mi pri dobrej komunikácii pomáha rastu značky a šírenia povedomia o nej ako takej. Preto som sa rozhodol venovať svoj čas a investovať ho na CH.
Ako negatívum hodnotím nárast trollovania, ktoré ako moderátor vieš zvládnuť, ale musíš sa naň pripraviť. Ja som skutočne zlý v odhadovaní, ale keby som mohol povedať, aká by bola ideálna situácia, tak CH má roomky, ktoré moderujú ľudia, ktorí vedia čo robia, majú hostí, ktorí vedia, o čom rozprávajú a ich audiencie má z každej roomke veľa plnohodnotných informácií a zážitkov.