Vek, pohlavie, vlastnenie nehnuteľnosti, obľúbený hudobný alebo herný žáner a veľa ďalšieho o tebe Google vie a podľa toho ti sevíruje reklamu.
Cielená reklama je ošemetná téma. Na jednej strane nejakú reklamu počas používania mobilu alebo laptopu uvidíš tak či onak. Takže dáva zmysel, že mamičkám sa zobrazí skôr ponuka akciových kočiarov a nie rybárskych prútov. Na druhú stranu to znie trochu odstrašujúco, že nejaká korporácia pozná moje koníčky alebo rodinný stav.
Ak na vyhľadávanie používaš Google a si prihlásený so svojim Google účtom, štandardne je zapnuté prispôsobenie reklám. Algoritmus si všíma, čo všetko vyhľadávaš a na aké linky reaguješ alebo ich zdieľaš. Dáta Google získava aj od inzerentov, ktorí s ním spolupracujú. Na základe týchto dát Google vytvorí odhad tvojej osobnosti.
Všetko si môžeš prehľadne pozrieť na adrese adssettings.google.com. Je až šokujúco presný. Trafil náš vek, pohlavie, rodinný aj rodičovský stav. Pri stave vlastníctva nehnuteľnosti bol trochu mimo.
Zvyšné parametre boli v podstate tiež správne. Lenže tých parametrov boli stovky, kedže sa ako novinári venujeme veľmi širokej škále tém a teda googlime skoro všetko. Cielená reklama ale aspoň trafila napríklad z tuctov hudobných a filmových žánrov len tých pár, ktoré ozaj počúvame a pozeráme najčastejšie. Teda v tomto prípade si o nich vyhľadávame informácie.
Je to ako pozrieť sa do akéhosi internetového zrkadla. Samozrejme, dáta ostávajú anonymné. Nie sú spájané s tvojim menom. Len si Google a firmy zdieľajú informácie o tom, že používateľ XYZ999 má okolo 30 rokov, má rád mačky, metal a turistiku. Všetko sa ale dá nastaviť tak, aby si mohol svoj notebook a smartfón používať bez pocitu, že si sledovaný.
V prvom rade sa dá prispôsobenie reklám úplne vypnúť. Dáta už nebudú zbierané a počas Googlenia alebo na YouTube budeš vidieť reklamy na veci, ktoré sa ťa netýkajú.
Prípadne je možné si zoznam záujmov upraviť. Jednoducho klikni na položku BMW, bankovníctvo, džez alebo varenie a recepty a vypni ich sledovanie.
Ďalšia možnosť je používať viacero profilov v internetovom prehliadači a v každom môžeš byť prihlásený s iným Google účtom. Alebo rovno prejsť skratkou CTRL + Shift + N do inkognito režimu kde sa história prehliadania a ďalšie údaje neukladajú.
Je to len jedna časť údajov alebo digitálnej stopy, ktorú za sebou zanechávaš. Ak si chceš deaktivovať alebo nastaviť napríklad históriu polohy, ktorú Google získava z aktivity tvojho mobilu alebo notebooku prípadne si chceš aktualizovať uložené heslá v prehliadači Chrome – všetko nájdeš na stránke myaccount.google.com.