Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Refresher Slovensko
Otvoriť v aplikácii Refresher
Stiahnuť
X
29. januára 2021, 16:38
Čas čítania 6:45
Dominik Vetrák

Komentár: Xbox sa stáva rovnocenným súperom PlayStationu. Prečo by si popri PS5 mal vlastniť aj Xbox Series X/S?

TECH MICROSOFT XBOX SERIES X/S
Uložiť Uložené

Ak nebudeš mať v nasledujúcich rokoch doma Xbox Series X/S, ako hráč prídeš o množstvo úžasných titulov.

Na Slovensku to až tak veľmi cítiť nie je, no v niektorých krajinách je Xbox pre PlayStation veľmi slušným a vyrovnaným protivníkom aspoň čo sa predajov týka. Európa má však v srdci PlayStation a Česko či Slovensko nie sú výnimkou. Častokrát vidíš v diskusiách hráčov haniť Microsoft, ich konzoly a hry a aj keď je to niekedy podložené pádnymi dôvodmi, v blízkej budúcnosti už pôjde len o bezprahový „hejt“. 

Microsoft a Xbox totiž už roky robia všetko pre to, aby otočili kartu. V mnohom sa snažia PlayStation dohnať a v niečom dokonca predbehnúť. Začalo sa to v roku 2017 po tom, čo sa šéfom Xbox divízie stal Phil Spencer a musel naprávať škody z minulosti. Xbox začal minulú generáciu konzol s Xbox One veľmi zle. Ich pohybové ovládanie cez Kinect zomrelo skôr ako sa dostalo do povedomia hráčov.

Odporúčané
Trailer pre Resident Evil Village sľubuje najlepší diel od čias Resident Evil 4. Pôjde o gotický horor s vlkolakmi a upírmi Trailer pre Resident Evil Village sľubuje najlepší diel od čias Resident Evil 4. Pôjde o gotický horor s vlkolakmi a upírmi 23. januára 2021, 8:30

K hraniu singleplayerových hier si musel byť stále pripojený na internet, nehovoriac o tom, že slabšia konzola od Xboxu stála o 100 eur viac ako PS4. Problémov tam bolo viac, no Xbox sa zmenil. Microsoft do nich investoval obrovské milióny v snahe stať sa lepším konkurentom pre PlayStation, z čoho ťažia najmä hráči. 

Kupovanie herných štúdií

Phil Spencer oznámil v roku 2018 na najväčšej hernej konferencii E3, že Microsoft kupuje štúdiá Ninja Theory (Hellblade, DMC), Playground Games (séria Forza Horizon), Undead Labs (séria State of Decay) a Compulsion Games (We Happy Few).

 

V novembri sa potom pridali štúdiá Obsidian Entertainment (The Outer Worlds, Fallout: New Vegas, Pillars of Eternity) a inXile Entertainment (Wasteland, Bard’s Tale). V tom istom roku oznámili aj založenie celkom nového štúdia The Initiative vedeného Darrell Gallagher, bývalým šéfom štúdia Crystal Dynamics (Tomb Raider). V roku 2019 oznámili kúpu Double Fine (Psychonauts) a v roku 2020 prišla najväčšia bomba. 

 

Microsoft kupuje ZeniMax Media, a teda celú Bethesdu, menovite ich štúdiá: Bethesda Game Studios (Fallout a The Elders Scrolls), id Software (Doom), ZeniMax Online Studios (The Elder’s Scrolls Online), Arkane (Dishonored, Prey, Deathloop), MachineGames (Wolfenstein), Tango Gameworks (The Evil Within), Alpha Dog a Roundhouse Studios (nové štúdiá, ktoré ešte neohlásili svoje prvé projekty).

Bethesda
Zdroj: Bethesda/Microsoft

Niektoré hry od Bethesdy sa zrejme dostanú aj na PS5 a možno aj Nintendo Switch. Je však vysoko pravdepodobné, že nové Fallout, Wolfenstein, Starfield či pokračovanie Skyrimu jednoducho na PS5 nenájdeš a budeš si musieť kúpiť poriadne drahé PC alebo Xbox Series X/S. 

Microsoft s akvizíciami nekončí, už potvrdili, že do svojho portfólia pridajú ďalšie, ktoré budú vyvíjať hry exkluzívne pre PC a Xbox konzoly. Nie je to ale len zákerný ťah od Microsoftu. Jednak si budujú portfólio, ktoré by cestou vytvárania nových štúdií trvalo možno aj 10 rokov, poskytujú tým však aj finančnú istotu všetkým vývojárom. 

Tvorcovia Hellblade či iní nezávislí vývojári sa nemusia obávať o prácu a o výplatu. Ako zamestnanci Microsoftu sú v „suchu“, aj keby ich hra prepadla. Aj samotná Bethesda hľadala niekoho, kto by spoločnosť kúpil a investoval do nej. Ťažko sa tomu verí, no Microsoft vlastnil pred rokom 2018 len 5 veľkých štúdií. Dnes ich má viac ako 20. 

Vytváranie kvalitných exkluzívnych hier

Tieto štúdiá už teraz pracujú na mnohých skvelo vyzerajúcich a ambicióznych tituloch. Tvorcovia Forza Horizon pracujú na návrate fantasy RPG Fable, The Initiative oživuje legendárnu Xbox sci-fi značku Perfect Dark a The Coalition nepochybne pracuje na Gears 6. Vzhľadom na audiovizuálnu kvalitu Gears 5 môžeme predpokladať, že pokračovanie bude ukážkovou hrou nových next-gen konzol. 

Z tohto traileru máme zimomriavky zakaždým, keď ho pozeráme

Je toho omnoho viac. Budúci rok sa zrejme dočkáme Hellblade 2, experti v RPG žánri z Obsidian pracujú na veľkom fantasy Awoved a potom tu máme, samozrejme, hry od Bethesdy. Ďalší Doom, Wolfenstein a všetky ich veľké a milované značky pobežia zrejme najlepšie (a v niektorých prípadoch iba) na Xbox Series X/S. Ten príval exkluzívnych hier bude v nasledujúcich rokoch obrovský. 

Microsoft už viac nechce vytvárať len priemerné záležitosti ako State of Decay a donekonečna striedať série Gears of War, Forza a Halo. Majú ambiciózny plán pre množstvo hier s vysokými produkčnými hodnotami, ktoré vytvárajú veľmi talentovaní vývojári. Nemôžeme očakávať, že všetky dopadnú ako God of War či The Last of Us, no niekoľko kúskov ašpirujúcich do rebríčkov TOP 10 hier roka xy z toho nepochybne vznikne. 

Nakoniec, aj štúdio The Initiative je plné špičkových tvorcov. Detailný prehľad nájdeš tu, no vedz, že na hre pracujú hlavní dizajnéri, režiséri, výtvarníci, programátori a scenáristi zodpovední za Tomb Raider, Sunset Overdrive, God of War, Red Dead Redemption 2, Titanfall, Uncharted 4 či The Last of Us: Part II. Nejde o žiadnych nováčikov, ale seniorov a skúsených tvorcov. 

Game Pass

A čo je najlepšie, tieto hry budeš mať „zadarmo“ v deň vydania. Ide snáď o najhodnotnejšiu službu na azda celom internete a v zábavnom priemysle. Ročné predplatné si v akcii vieš zaobstarať aj pod 100 euro, vďaka čomu získaš prístup k stovkám hier. Každý mesiac pridávajú nové, pričom sú k dispozícii aj po celý rok.

Veľmi zjednodušene povedané ide o Netflix pre videohry. V súčasnosti nájdeš v katalógu pre PC a konzoly takmer 500 (!!!) hier. Sú medzi nimi klasiky z minulosti, veľké AAA hry, množstvo skvelých nezávislých titulov, o ktorých by si sa inak nedozvedel, no a zabudnúť nesmieme ani na novinky.

Všetky hry od Xbox Game Studios vychádzajú na Game Pass v deň vydania, takže na ne v budúcnosti neminieš už ani cent. Častokrát sa dočkáme noviniek aj od iných tvorcov a štúdií, nielen exkluzivít pre Xbox. 

Kupovanie štúdií slúži na to, aby si Xbox rozšíril svoj katalóg hier a prilákal ku Game Pass viac náročných hráčov, ktorí hrajú najmä veľké AAA hry. Predplať si Game Pass a získaš pravidelný a takmer nekonečný prísun kvalitných hier. Naposledy sme si na Xbox kúpili asi Doom Eternal, pretože bežal lepšie ako na PS4. S Game Pass teda ušetríš stovky eur a neustále budeš mať čo hrať. A mimochodom, aj Doom Eternal sa do služby dostal už pár mesiacov po vydaní. 

Cena a výkon next-gen konzol

Naposledy malo PlayStation silnejšiu a lacnejšiu konzolu. Nezáležalo by tak ani na ostatných aspektoch, v ktorých dominovalo (exkluzívne hry, služby, zľavy na PS Store, videoherné prezentácie...). Xboxu bolo jasné, že tentoraz musia byť lepší oni. Jedine tak by mali šancu držať s PlayStation ako tak krok. Xbox Series X je preto najsilnejšou konzolou na trhu za rovnakú cenu, za akú získaš PS5.

Rozdiely sa už čoskoro začnú ukazovať najmä pri multiplatformových hrách, ktoré vyjdú na PC, Xbox Series X a PS5. Pekným príkladom je Hitman 3, ktorý na Xbox Series X beží v 4K a 60fps (snímky za sekundu), no na PS5 zvláda 60fps len v rozlíšení 1800p. Čím budú hry náročnejšie, tým viac bude podobných prípadov pribúdať. 

Dôležitým faktorom pri výbere multiplatformových hier bude počas tejto generácie aj to, či využívajú next-gen možnosti ovládača DualSense pre PS5. Napríklad Call of Duty: Black Ops – Cold War budeš chcieť hrať na PS5, keďže na ich ovládači DualSense pocítiš každú zbraň celkom inak. Všetky majú totiž špecifické odozvy a spätné rázy pri stláčaní R2 – tlačidla streľby. 

Zástupcovia Xboxu sa svojich fanúšikov už pýtali, či by chceli pre ovládače rovnaké funkcie. Kým sa tak stane, hry s podporou DualSense budú mať oproti verziám pre Xbox veľkú výhodu. Je na tebe, či ti viac záleží na vyššom rozlíšení a plynulejšom obraze alebo inovatívnom zážitku pri hraní. 

Xbox má z hľadiska výkonu lepšiu konzolu. Rýchlosť SSD disku v PS5 sa okrem ich exkluzivít stále veľmi neprejavila. Či sa ti Devil May Cry 5 načíta za 10 sekúnd na PS5 alebo 12 sekúnd na Xbox Series X asi riešiť nebudeš. Pri exkluzivitách je to iné. Spider-Man či Demon’s Souls sa síce načítavajú okamžite, ale väčšina hráčov by pravdepodobne uprednostnila Xbox Series X s lepším vizuálom ši stabilnejším framerateom.

No a potom tu máme Xbox Series S. Táto next-gen konzola od Microsoftu je vhodná pre hráčov, ktorí si hry kupujú len digitálne a nepotrebujú ich mať v čo najväčšej možnej kvalite. Hardwarovo slabšia konzola stojí len 299 eur a ak si predplácaš Game Pass, je vyrobená presne pre teba. Ak si niekto nemôže dovoliť 50- eurovú konzolu, Xbox Series S je pre neho skvelou voľbou, kedy dostane síce slabší, ale stále perfektný zážitok z hier. 

Dohody s japonskými vývojármi a podpora indie titulov

Na záver tu máme niečo, čo nenároční hráči veľmi neriešia, ale je to dôležité pre celkovú atraktivitu a relevantnosť konzoly naprieč celým videoherným priemyslom. Xboxu v minulosti vyčítali, že si na ňom hráči nezahrajú veľké množstvo kvalitných japonských hier.

Xbox si s japonskými vydavateľmi a vývojármi veľmi nerozumel a meniť sa to začalo až v posledných rokoch. Spätne tak do svojho katalógu pridávajú viaceré japonské skvosty, ako Nier, Yakuza či Final Fantasy. 

Vynikajúce japonské hry sa na Xbox nedostávali vôbec, alebo s niekoľkoročným odstupom. PlayStation síce stále pracuje s viacerými štúdiami a dostáva tak exkluzívne japonské tituly, no situácia je teraz na Xboxe oveľa lepšia, keď si môžeš novú Yakuzu či Nier Replicant zahrať na Xboxe v rovnaký deň ako na PS4, čo pred pár rokmi pôsobilo ako zlý vtip. 

Veľkým plusom je aj podpora indie titulov. Xbox častokrát pomáha s financovaním či propagovaním menších hier, ktoré by sa inak k hráčom nedostali alebo by vôbec nevznikli. Známa je ich iniciatíva ID@Xbox, v rámci ktorej vychádzajú na Xboxe a PC mnohé zaujímavé kúsky. Následne sa môžeme znova pozrieť na Game Pass. Ohľadom jeho pozitívneho dopadu na predaje a tržby hier sa vyjadrilo už množstvo nezávislých vývojárov (napríklad tu a tu).

Kedysi bolo kráľom indie hier PlayStation, no počas minulej generácie od týchto projektov, bohužiaľ, upustilo a indie scéna sa presunula na Nintendo Switch, konzolu, ktorá je na tieto hry ako stvorená. V súčasnosti PlayStation opäť podniká kroky, aby nezávislé štúdiá fungovali aj na ich konzole, no Xbox na tom pracuje nepochybne viac. 

Xbox má pred stále dlhú cestu. Dá sa povedať, že v kvalite exkluzivít sa PlayStationu v najbližších rokoch asi nevyrovná, no určite sa o to pokúsi. Výsledkom tak budú kvalitnejšie hry vo väčšom množstve. Akurát si budeš musieť kúpiť konzolu od Xboxu. Pre serióznych hráčov je to už dnes povinnosťou, a to najmä kvôli Game Pass a exkluzivitám, ktoré už horlivo pripravujú. 

Táto generácia konzol nebude až taká jednoznačná ako tá posledná. Sony oproti Microsoftu a ich Xbox One predalo približne dvojnásobný počet konzol PlayStation 4 (viac ako 110 miliónov kusov). Xbox Series X/S však budú lepšie konzoly s oveľa väčším množstvom hier a niekoľkonásobne lepšími službami. PlayStation sa musí mať na pozore, no takáto konkurencia prospeje len hráčom. 

Anketa:
Vlastníš už konzolu od Xboxu?
Áno
Nie, ale plánujem si ju kúpiť
Áno
57 %
Nie, ale plánujem si ju kúpiť
43 %
Domov
Zdieľať
Diskusia