10 dídžejok z Česka a zo Slovenska sme sa opýtali, aké je mixovanie a zábavanie ľudí na parkete z pohľadu žien.
Najčastejšie vidíme na párty a festivaloch za dídžejským mixpultom mužov, no postupne tejto záľube podliehajú aj ženy. Už to však nie je ojedinelý prípad, keď sa ocitneš v dave, ktorý sa baví práve vďaka šikovnej dídžejke. Desiatich českých a slovenských dídžejok sme sa opýtali, aké to je ocitnúť sa za mixpultom a baviť desiatky ľudí, či sa stretávajú s predsudkami a čo je podľa nich na tejto práci to najkrajšie a zároveň najťažšie.
- O desiatich rôznych dídžejkách z Česka a zo Slovenska, ktoré sa venujú rôznym elektronickým žánrom.
- O tom, aká bola ich cesta k dídžejingu.
- Ako často sa stretávajú s predsudkami pre svoje pohlavie.
- Aký môže byť podľa nich rozdiel medzi mužom dídžejom a ženou dídžejkou.
- Čo je na tejto práci to najťažšie a, naopak, najkrajšie.
- Čo ti niektoré z nich zahrajú na prvej poriadne párty po uvoľnení opatrení.
Myma
Producentka a dídžejka Myma je prvou slovenskou dídžejkou, ktorá mala česť zahrať si na svetoznámom EDM festivale Tomorrowland. Nepýši sa však len talentom na mixovanie hudby, ale aj na jej tvorenie. Slovenka pochádzajúca spod Tatier momentálne žije už niekoľko rokov v Londýne. Tam sa dostala aj k samotnému dídžejingu.
Boli sme zvedaví, či Myma vníma nejaké rozdiely alebo predsudky, ktoré bývajú so ženami dídžejkami spájané. „Nevnímam to, pretože som sa stretla s viacerými slávnymi dídžejmi z celého sveta a každý jeden rešpektuje aspoň jednu ženu, ktorá robí naozaj kvalitnú hudbu. Samozrejme, či si žena alebo chlap, v prvom rade za teba hovorí práca a výsledok. Prvé posúdenie človeka je často mylné, zvlášť keď ide o artistu, producenta či dídžeja,“ odpovedá.
Ženy dídžejky to nemajú vždy ľahké iba pre stereotypy, s ktorými sa môžu stretnúť. Čo vníma Myma ako najťažšie v živote ženy dídžejky? „Najťažšie pre ženské dídžejky je asi skĺbiť to, čo muža nikdy nečaká, a to byť matkou a zároveň robiť to, čo ťa baví. Ale aj to sa dá, keďže ma milo prekvapilo na Tomorrowlande 2019 duo Nervo. Jeho členky sa so mnou rozprávali pred mojím vystúpením na Youphoria stagei, zatiaľ čo si odsávali mlieko pre svoje ratolesti,“ spomína na zážitok z Tomorrowlandu.
Nemohli sme si odpustiť otázku, čo Myma ľuďom pustí ako prvé, keď sa konečne ocitne na hraní v klube. „Najviac sa teším, že zahrám v britských kluboch tracky, ktoré som vydala v roku 2020, a takisto aj tie, ktoré sú naplánované na release tento rok,“ vysvetľuje.
C:rcle
C:rcle je aj napriek svojmu mladému veku veľmi známa drum&bass dídžejka, ktorej sety si obľúbili tisícky ľudí nielen na Slovensku. K hudbe mala odmalička blízko, keďže jej otec hrá v Slovenskej filharmónii na kontrabase, bola v speváckom zbore a hrala aj na husliach. K dídžejingu sa vraj dostala postupne, cez záľubu v elektronickej hudbe. „S obdivom som sledovala dídžejov na akciách a tajne túžila po tom, byť na ich mieste, no myslela som si, že je to nereálne. Počas chodenia na párty sa mi podarila natrafiť na Juraja (DJ Neorge – pozn.), ktorý mi ponúkol učiť sa mixovať u nich v štúdiu Mäsokombinát crew,“ dodáva. Z vyskúšania dídžejingu sa stala vášeň a C:rcle momentálne hrá už tri roky.
Na dídžejingu považuje C:rcle za najkrajšie, keď stojí za mixom a cíti adrenalín. Ľudia kričia a dávajú jej spätnú väzbu, spievajú si tracky, ktoré hrá. Každé označenie na Instagrame alebo pochvala po sete ju vždy potešia. „Baví ma aj cestovanie a spoznávanie nových ľudí. Nie som žiadny domased ani introvert, preto mi taký život vyhovuje,“ dodáva. Momentálna situácia je pre ňu preto celkom náročná. „Keď už raz začneš žiť svoj sen a budovať si kariéru, vieš, že sa ti všetko rozbieha, a práve v najlepšom sa to zastaví, je to ako päsťovka do brucha,“ vysvetľuje.
A čo nám C:rcle určite pustí, keď sa konečne ocitneme na poriadnej párty v klube? „Všetky novinky od Dimensiona, jeho hudba ma momentálne drží nad vodou. Na párty si obzvlášť vychutnám jeho track Offender, je to energická bomba.“
Leia Drex
Máme aj techno dídžejky. Jednou z nich je Leia Drex, ktorá sa dídžejingu venuje už sedem rokov. Priviedol ju k nemu parťák Fenex, s ktorým momentálne tvoria projekt Disordered Kind. „Začali sme v pivnici, ktorá sa postupne menila na klub, kam sme pozývali priateľov, striedali sme sa za dídžejským pultom, no a tak prirodzene to prešlo až k hraniu pre ozajstné kluby a neznáme publikum,“ vysvetľuje.
A ako vníma postavenie žien za dídžejským pultom ona? Stretáva sa pri techno publiku s predsudkom, že dídžejke stačí byť atraktívna? „Môžeš byť pekná, ale keď nedokážeš dať ľuďom správny vibe na párty, je ti to nanič. Musíš s nimi cítiť, naladiť seba, publikum a nakoniec to celé spojiť v jeden živý organizmus. Ľudia cítia, že si autentická. Myslím si, že aspoň v mojom žánri nefunguje byť len pekná.“
Zaujímalo nás aj to, či sú ženy a muži v rolách dídžejov v niečom odlišní. „Ženy majú v sebe čosi éterické, majú odlišnú energiu ako muži, čo je aj cítiť v hudbe, ktorú robia,“ hovorí pre Refresher Leia.
Beaty
Dídžejka Beaty je v drum&bass komunite veľmi dobre známa, a to nielen v Česku, ale aj na Slovensku. K dídžejingu sa dostala už v šestnástich rokoch a momentálne sa mu venuje krásnych sedemnásť rokov. Začínala hrať ešte na vinyloch a nikdy nepociťovala predsudky voči ženám dídžejkám, práve naopak. „Doteraz si pamätám, že keď som začínala, väčšina ľudí (a hlavne dídžejov) sa mi pozerala na prsty, čo robím a ako to robím, práve preto, že som žena,“ spomína.
„Atraktívne ženy to v tomto ohľade asi majú ťažšie, aby dokázali, že nie sú len pekné tváričky, ale poriadne dobrý dídžej, ktorý vie zadeliť kvalitný set a hlavne párty poriadne rozpumpovať,“ dodáva na margo kritiky voči ženám dídžejkám. Myslí si, že v drum&basse nie sú dídžejky, ktoré by ťažili zo svojho vzhľadu, a že je to skôr typické pre komerčnejšie žánre.
Keďže je už sama maminou, zhoduje sa s názorom, že ženy dídžejky to majú rozhodne ťažšie v momente, keď musia skĺbiť rodinný život a život dídžejky, ktorá je v podstate nočný tvor.
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Čo musí v živote zvládať dídžejka, ktorá ja zároveň mamou.
- Ktorú slovenskú svetovo uznávanú dídžejku a producentku osočujú, že hudbu netvorí ona.
- S akými najčastejšími predsudkami sa ženy dídžejky stretávajú.
- Aké rozdiely vnímajú slovenské a české dídžejky v hraní žien a mužov.