Porota udelila okrem ocenení základných kategórii aj sedem špeciálnych uznaní a Ceny pre osobnosti dizajnu.
Na Slovensku vzniká skvelý dizajn, dôkazom toho sú aj ukážky prihlásených prác do Národnej ceny za dizajn. Tá už momentálne pozná víťazov a možno si medzi nimi nájdeš aj svojich favoritov. Dokonca máš možno niektorý z ocenených projektov aj doma.
17. ročník Národnej ceny za dizajn bola tento rok venovaná najlepšiemu komunikačnému dizajnu rokov 2018 a 2019. Počas online galastreamu odovzdala spolu 15 cien a 7 špeciálnych uznaní. „Množstvo ocenených reflektuje rekordný počet prihlásených projektov a výraznú zmenu, ktorou NCD tento rok prešla,“ hovorí dizajnér Boris Meluš, tohtoročný kurátor ocenenia. Cieľom organizátorov bolo rozdeliť ocenenie na viacero kategórií, vďaka čomu už nesúťažili napríklad knihy s mobilnými aplikáciami či reklamnými kampaňami.
Do Národnej ceny za dizajn 2020 – Komunikačný dizajn sa prihlásilo 469 projektov v 11 kategóriách: Animácia a video, Digital, Identita, Kampaň, Knihy a publikácie, Nové horizonty, Obal a objekt, Písmo, Plagát a vizuál, Priestor a Študentský dizajn. Tie hodnotila počas leta medzinárodná porota, ktorá vybrala 277 diel na výstavu a z nich 52 nominovaných diel. Porota zároveň udelila sedem špeciálnych uznaní a štyri Ceny pre osobnosti dizajnu – dve za aktuálnu tvorbu (Etablovaný dizajnér a Nový zjav) a dve za dlhodobý prínos v oblasti dizajnu (kultúrny a hospodársky prínos).
„Tento ročník NCD 2020 nám priniesol také isté výzvy ako iným organizátorom, od neistoty financovania cez neustály posun termínov výstavy po zrušenie tradičného večera, na ktorom oslavujeme ocenené diela a ich autorky a autorov. Priniesol nám však aj radosť z množstva a kvality prihlásených projektov. Za túto nádej ďakujem všetkým, ktorí poslali svoje diela do súťaže NCD na jar 2020. Či už verdikt poroty posunul ich diela ďalej na výstavu, sú medzi ocenenými alebo tentokrát neboli úspešní, záujem dizajnérov a dizajnérok znamenal v tom období veľmi veľa. Nielen pre nás organizátorov, ale pre celú komunitu a spoločnosť,“ hodnotí ročník Mária Rišková, riaditeľka Slovenského centra dizajnu, ktoré je spolu s Ministerstvom kultúry vyhlasovateľom NCD.
Verejnosť si môže pozrieť nielen ocenené práce na výstave Národná cena za dizajn 2020 – Komunikačný dizajn, ktorá je otvorená v Hurbanových kasárňach na Kollárovom námestí 10 v Bratislave. Od 26. novembra do konca januára s prestávkou počas obdobia Vianoc a Nového roka ju môžeš každý týždeň od stredy do nedele, medzi 14:00 a 18:00.
Organizátori si vyhradzujú zmenu termínov v závislosti od vývoja pandemickej situácie na Slovensku. Návštevníkov budú informovať na webovej stránke a v sociálnych médiách SCD.
Ocenenia si môžeš pozrieť ešte skôr, ako sa dostaneš na výstavu. Toto sú ceny, ktoré porota udelila v rôznych kategóriách:
CENY PRE OSOBNOSTI DIZAJNU
Cena pre osobnosti dizajnu – Etablovaný dizajnér
Pavol Bálik
Pavol Bálik je jedným z najznámejších slovenských grafických dizajnérov. Jeho dizajnérskej praxi dominuje knižný dizajn, ale tvorí aj vizuálne identity alebo dizajn výstav. Na knižných projektoch spolupracuje s vydavateľstvami ako Slovart, Artforum, Marenčin PT, Štokovec či Literárne informačné centrum. Je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti typografie a tvorby písma a držiteľom mnohých ocenení za knižný dizajn. Venuje sa popularizácii vizuálnej komunikácie doma i v zahraničí vo forme prednášok, výstav, konferencií alebo publikačnej činnosti. V súčasnosti vedie ateliér Typolab na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave.
Cena pre osobnosti dizajnu – Nový zjav
Andrej & Andrej (Andrej Barčák a Andrej Čanecký)
Dizajnérske duo pôsobiace v Bratislave, ktoré tvoria Andrej Barčák a Andrej Čanecký. Medzi ich najvýraznejšie práce patria kampane pre hudobný festival Flaam, mystifikačná identita pri príležitosti 70. výročia VŠVU alebo nová vizuálna identita pre Verejnú ochrankyňu práv. Ich práce boli prezentované na Medzinárodnom bienále grafického dizajnu v Brne, na prestížnych portáloch It's Nice That alebo Brand New. Vystavovali na Národnej cene za dizajn a na medzinárodnej súťažnej prehliadke Graduation Projects v poľskom Cieszyne.
Cena za dlhodobý kultúrny prínos v oblasti dizajnu
Karol Rosmány
Meno Karola Rosmányho sa často spomína v spojení s Nežnou revolúciou a s logom Verejnosti proti násiliu. Vytvoril však celú kampaň hnutia VPN pre prvé demokratické voľby na začiatku roka 1990 (na kampani spolupracoval J. Meisner). Logotypov a identít vytvoril za svoju aktívnu kariéru, ktorá presahuje pol storočia, oveľa viac. Vytvoril logá pre mnohé inštitúcie, podniky či veľtrhy, z ktorých verejnosť pozná napríklad Hotel Kyjev, logo Incheby či Technopolu. Tvorí predovšetkým knižný dizajn a typografiu, logá a značky, informačné systémy a kultúrne plagáty. Pracoval pre väčšinu veľkých slovenských vydavateľstiev ako Tatran, Smena, Slovenský spisovateľ, Mladé letá či Pallas. Za svoju kariéru graficky spracoval vyše 3 000 knižných titulov a navrhol viacero značiek knižných edícií.
Cena za dlhodobý hospodársky prínos v oblasti dizajnu
Pergamen
Pergamen je štúdio vizuálnej komunikácie sídliace v Trnave, ktoré sa od roku 1993 významne etablovalo na slovenskej scéne i na trhu. Zrealizovalo množstvo zákaziek z oblasti vizuálnej identity, obalového a knižného dizajnu pre klientov z rôznorodých odvetví – vydavateľstvá (knihy Faust a Božská komédia, Umlčaní, Vlastnou hlavou alebo Gundžovníky), potravinársky priemysel (dizajn obalov na nápoje Juniperus a Tatratea, redizajn obalu tradičného margarínu Smetol), vinárstva, informačné technológie, kultúrne inštitúcie či gastro. Štúdio Pergamen získalo za svoje projekty množstvo ocenení, ako napríklad Red Dot Awards, Najkrajšie knihy Slovenska, Národnú cenu za dizajn, Pentawards alebo German Design Award. Je príkladom toho, že kreatívny priemysel je vitálnou zložkou ekonomiky a pozitívne pôsobí aj na iné hospodárske sektory.
HLAVNÉ CENY V JEDNOTLIVÝCH KATEGÓRIÁCH
Digital
Podivuhodné dejiny umenia s profesorom Škrečkom (Klient: Slovenská národná galéria)
Autori: Fuczik & Kakalik (Ondřej Horák, David Kalika), lab.SNG
Spolupráca: lab.SNG (Lukáš Štepanovský, Philo van Kemenade, Martin Havala)
Webová stránka so vzdelávacími videami, ktoré uvádza vtipná postavička profesora Škrečka, zaujala porotu pútavým scenárom a spracovaním témy animácie súčasného umenia, teda približovania jeho princípov najmenším návštevníkom.
Identita
Verejná ochrankyňa práv (Klient: Kancelária verejného ochrancu práv)
Autori: Andrej & Andrej (Andrej Barčák, Andrej Čanecký)
Štúdio uchopilo tvorbu identity pre Verejnú ochrankyňu práv cez písmo, do ktorého je zapracovaný výkričník – ten je základným pracovným nástrojom ombudsmanky, ktorej úlohou je zvýšiť hlas, keď sa dejú neprávosti. Porotu si získala jednoduchá, no radikálna typografická hra s písmom, na ktorom je postavená celá identita.
Kampaň
Fest Anča 2018 (Klient: Fest Anča)
Autorka: Ivana Palečková
11. ročník festivalu animácie Fest Anča dostal výrazný vizuál od Ivany Palečkovej inšpirovaný legendárnou propagandou. V kombinácii so symbolmi animácie a čistými plochami vytvárajú vizuál jasne nasmerovaný na návštevníka festivalu.
Knihy a publikácie
Kolekcia publikácií Čierne diery: Priemyselné pamiatky a zabudnuté miesta Slovenska, Stratená Bratislava, Železničné vodojemy Slovenska (Vydavateľstvo: Čierne diery)
Autor: Michal Tornyai
Ilustrátorka: Daniela Olejníková
Michal Tornyai stojí za kolekciou kníh mapujúcich aktivity združenia Čierne diery, ktoré sa venuje popularizácii a záchrane slovenských priemyselných pamiatok. Každá z nich je na vysokej typografickej, obrazovej aj polygrafickej úrovni a ponúka unikátny obrazový materiál – fotografie a originálne ilustrácie, a okrem toho aj vlastné písmo a netradičné tlačové techniky.
Obal a objekt
Juniperus (Klient: Old Herold)
Autor: Pergamen (Juraj Demovič, Lívia Lörinczová)
Štúdio Pergamen dostalo do rúk najstaršiu slovenskú borovičku Juniperus. Vytvorili obal, ktorý štylizovaným vzorom borievkových plodov a lístkov spája tradíciu s modernosťou. Ide o veľmi citlivý redizajn na mimoriadnej úrovni.
Písmo
Manual
Autor: Ondrej Jób
Ondrej Jób vo svojom projekte zdigitalizoval série písiem, ktoré sa tradične používali vo verejnom priestore na rôznych tabuliach a tabuľkách. V podobe systematického katalógu ostanú uchované pre ďalšie generácie. Porotu presvedčila šírka a detailnosť spracovania digitálnej verzie celého písmového systému. Zachytáva časť našej typografickej histórie a je určený pre všetkých dizajnérov.
Plagát a vizuál
Odvaha a risk. Století designu v UPM. (Klient: Umeleckopriemyselné múzeum v Prahe)
Autori: Deep Throat Studio (Jozef Ondrík, Matúš Buranovský)
Deep Throat Studio vytvorilo plagát pre výstavu o najlepších výstavách v Umeleckopriemyselnom múzeu v Prahe. Vďaka technickým rastrovaným písmam je plagát dobre čitateľný z diaľky a vizuálne atraktívny zblízka. Porotu zaujal plagát svojou výraznou výtvarnou stránkou a netradičnou typografiou.
Priestor
Livre Paris 2019. Slovenský stánok na Medzinárodnom knižnom veľtrhu v Paríži. (Klient: Literárne informačné centrum)
Autori: Ateliér Choma (Pavel Choma, Martin Kubina), Ové Pictures (Michaela Čopíková, Veronika Obertová)
Spolupráca: Ján Šicko, Peter Nosáľ
Ateliér Choma a Ové Pictures vytvorili vkusný a funkčný dizajn slovenského stánku na Medzinárodnom knižnom veľtrhu v Paríži. Jeho súčasťou bol zavesený objekt v tvare ležiacej osmičky. Na ňom bol pás obrazoviek s projekciou kreslenej animácie, ktorá vyjadrovala súčasný pohľad na svet spojený s myšlienkami obsiahnutými v literatúre.
Nové horizonty
Critical Daily – kritická prax v grafickom dizajne
Autorka: Katarína Balážiková
Kategória Nové horizonty oceňuje aj autorské a experimentálne projekty alebo výskum a vývoj v oblasti komunikačného dizajnu. Webzin Critical Daily prekračuje horizonty tvorby k celospoločenským témam, a keďže je v anglickom jazyku, posúva náš dizajn a jeho kritickú reflexiu bližšie k medzinárodnej scéne.
Študentský dizajn
Czemoji. České emotikony. (Škola: Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave)
Autorka: Soňa Juríková
Pedagóg: Pavol Bálik
Czemoji sú zábavné emotikony pre každého Čecha a Češku, ale aj pre tých, ktorí rozumejú českej kultúre. Využiť ich môže každý, či už nadáva na politiku, plánuje výlet alebo píše nákupný zoznam. Projekt okrem humornej roviny nepriamo poukazuje aj na širšie otázky o limitoch globálnosti vizuálnej komunikácie.
Animácia a video
Na Peróne v New Yorku (Klient: Divadlo Na Peróne)
Autori: Onomatopoje (Palko Matia, Róbert Rampáček)
Krátky film Na Peróne v New Yorku je zábavný mikrodokument, ktorého zábery akcentuje hra s typografiou. Ide o zaujímavé a nevídané spojenie, ktoré udržiava myseľ diváka neustále zamestnanú a v strehu. Porotu zaujala originálna koláž autentických záberov cesty slovenských divadelníkov do New Yorku a nájdeného video materiálu s experimentálnou typografiou.
ŠPECIÁLNE UZNANIA
Špeciálne uznania za inovatívny dizajn
Smart Folder (Klient: ČSOB)
Autor: Jaroslav Vígh
Spolupráca: Ivan Tichý (art director), Dajana Székelyová (copywriter), Anh Doan (head account manager), i+i print
Priestor – noviny pre budúcich tvorcov a obdivovateľov architektúry (Vydavateľstvo: Inštitút slovenskej komory architektov; Klient: Slovenská komora architektov)
Autorky: Ľubica Segečová, Ivana Čobejová
Špeciálne uznania za ekologický prínos
Cena Oskára Čepana – výstavný dizajn a vizuálna identita (Klient: Nadácia – Centrum súčasného umenia)
Autor: Peter Liška
Bavlnené vreckovky Noa!
Klient: Noa dizajn
Autorka: Katarína Hutníková
Špeciálne uznania za spoločenský prínos
Školské písmo (písmo Skolske)
Autori: Ján Filípek, Martina Rozinajová
BRUT.TO
Autorky: Zuzana Kutašová, Tereza Sejková a kolektív
Špeciálne uznanie za vynikajúce ilustrácie v kontexte komunikačného dizajnu
Maliar a chlapec (Vydavateľstvo: Monokel)
Ilustrátorka: Simona Čechová
Grafická dizajnérka: Martina Rozinajová