Najprv si založil módny e-shop, následne značku Don Lemme. Tvrdá práca vyniesla pražskému podnikateľovi Dominikovi Nábělkovi obrat v rádoch desiatok miliónov korún.
Celkovo až 40 miliónov korún (približne 1,5 milióna eur). To je obrat, ktorý v tomto roku prekročia módne značky Stylovej a Don Lemme. A čo majú tieto značky spoločné? Spája ich len 24-ročný podnikateľ Dominik Nábělek.
V rozhovore s ním sa dozvieš, prečo sa rozhodol podnikať, ako sa vyvíjal vznik jeho malého impéria s oblečením, a čo zapríčinilo to, že dnes podniká s obratmi, ktoré presahujú desiatky miliónov korún.
Mohol by si nám priblížiť dobu, kedy si sa prvýkrát pohrával s myšlienkou, že by si začal podnikať?
Už na strednej škole ma bavili príbehy podnikateľov. Čítal som rôzne knihy o biznise, články
vo Forbese a chodil som na rôzne prednášky. V treťom ročníku som sa dozvedel, že moji spolužiaci založili firmu, ktorá vozila ľudí na koncerty do zahraničia. Pripojil som s k nim a chvíľu to bežalo. To bolo prvé zoznámenie s reálnym podnikaním.
A od tej doby si sa pripravoval, že budeš podnikateľom? Chytilo ťa to?
Nepripravoval som sa, ale aj keď nám nakoniec ten projekt krachol a nevyšiel, ukázalo mi to
smer, ktorým som chcel ísť. Takže áno, chytilo ma to, škola ma proste nebavila.
Takže čím skôr odísť zo školy a robiť si to svoje, tak tým lepšie?
Bohužiaľ vtedy a ani dnes nevidím zmysel v tom, aby som zostával v škole. Aj napriek tomu som však nastúpil na vysokú školu (odbor Podnikanie a administratíva), kam som sa neprihlásil kvôli titulu, ale aby som získal čas a ujasnil si, čo vlastne chcem robiť.
Jasné.
Sem-tam som mal nejakú brigádu, avšak, nemal som ani korunu. V tom čase v zahraničí mali veľký hype pár tričká King & Queen, tak som chytil príležitosti a začal ich tlačiť s potlačou na mieru. Kúzlo bolo v tom, že som vyberal vopred zálohy, takže som nepotreboval vlastnú investíciu do tovaru. Takto som si zarobil pár prvých desiatok tisíc korún.
Ako ti teda vôbec napadol projekt Stylovej.cz a ako to vzniklo?
Vedel som, že chcem skončiť s trendovými tričkami a začať robiť niečo serióznejšie a
dlhodobejšie. Mal som dva nápady. Agentúru pre zastupovanie influencerov a e-shop s
pánskym oblečením. Agentúru som si rozmyslel, pretože mi prišlo bližšie a zároveň aj jednoduchšie pracovať s produktom, než s ľuďmi. Začal som teda pracovať na e-shope. Podarilo sa mi spojiť sa s výrobcom, s ktorým spolupracujem dodnes.
Aké sú tvoje spomienky na moment, kedy si e-shop spustil?
Spomínam si na to, ako som rok a pol robil všetko sám. Od marketingu cez nákup tovaru
až po expedíciu objednávok. Robil som veľa vecí zbytočne zložito, napríklad som ručne vypisoval adresy na balíky, a podobne. Najsilnejší zážitok z každého dňa bol pre mňa vždy výlet na poštu s niekoľkými plnými IKEA taškami balíkov. Pracovníčka za prepážkou a ľudia vo fronte neboli mojimi najväčšími fanúšikmi. (Smiech)
Samozrejme, neskôr som zistil, že to šlo celé robiť oveľa jednoduchšie a šikovnejšie. Podobnými chybami som sa učil a postupne zlepšoval všetky procesy.
Si za to rád, že si si tým prešiel?
Som, pretože som si tým prešiel od samého začiatku a viem, čo za tým všetkým stojí. Poznám
všetky detaily, kontext, to ako veci fungujú. Umožňuje mi to veci zjednodušovať a zlepšovať, čoho sa držím dodnes.
Máš v podnikaní inšpiráciu, vzor?
Najväčšou inšpiráciou je moja priateľka, ktorá mi ukázala, ako sa poriadne maká od rána do
noci, a aká je daň za úspech. Ona je ukážka toho, že čas vždy ukáže, kto si cez víkendy užíval na párty, zatiaľ čo druhý makal na svojom sne.
Aby som to upresnil, tak ona je majiteľkou jedného z najlepších dámskych e-shopov v Česku a na Slovensku. Veľký vzor mám tiež v mame, ktorá ma naučila sa nikdy nevzdávať. Inak všeobecne inšpiráciu a motiváciu čerpám z rôznych knižiek, podcastov a od úspešných ľudí, s ktorými sa pravidelne stretávam v uzavretej skupine podnikateľov.
V čom je tvoj e-shop oproti ostatným unikátny?
Asi ťa neprekvapím, ale naším hlavným cieľom je mať kvalitné produkty za dobré ceny. To
isté, samozrejme, hovorí veľa ďalších firiem, ale málokto to cíti ako záväzok. My zákazníkov nepodceňujeme a nemyslíme si, že by nespoznali, že ním neposielame dobré produkty. Chceme, aby naše oblečenie nosili radi.
Čo by som ale vypichol, je jeden z najväčších výberov džínsov rôznych strihov a dizajnov. Som si skoro istý, že nie je nikto, kto by si nevybral. Moja skúsenosť je taká, že ten, kto si u nás raz kúpil džínsy, tak sa prakticky vždy vrátil a nakúpil znova.
Obrovskou pridanou hodnotou je pre našich zákazníkov skutočnosť, že produkty, ktoré
ponúkame, kúpiš v Česku a na Slovensku iba u nás, pretože sme ich výhradný distribútori. A čo si budeme hovoriť, stretnúť niekoho na ulici v rovnakom oblečení, nie je žiadna výhra. Preto
všetky naše produkty ponúkame len v obmedzenom počte kusov a už ich nikdy nedopĺňame.
Od iných obchodov sa tiež odlišujeme tým, že nám štyri ročné obdobia nič nehovoria, a preto púšťame novej kolekcie do predaja každý týždeň. Rýchle doručenie, predĺžený čas na vrátenie a dobré služby nevnímame ako unikát, ale ako náš štandard. Ako som na vlastnej koži zistil, nie každý e-shop chápe, že na prvom mieste musí byť vždy zákazník.
Na čo by človek, ktorý si chce založiť podobný e-shop, ako máš ty, nemal nikdy zabudnúť?
Jedinečný produkt, dlhodobý potenciál a odhodlanie. Toto sú tri veci, nad ktorými by som sa, ak by som teraz začínal s novým projektom, poriadne zamyslel. Zamyslel som sa nad tým, či naozaj mám tak dobrý produkt, za ktorým si môžem hrdo stáť, a či ho budem schopný predávať aj za niekoľko rokov. Čo je napokon aj dôvod, prečo som ukončil biznis s couple tričkami.
Ak si nie si istý, že tomu dokážeš obetovať všetko, vrátane voľných víkendov, dovoleniek
a peňazí, radšej ani nezačínaj. Ak tvoj nápad tieto dva body spĺňa a si ochotný tomu dať všetko, neváhaj ani sekundu a choď do toho naplno. Nebudeš ľutovať.
Spomenieš si na nejaké chyby, ktorých si počas budovania Stylovej.cz urobil?
Prvou a najväčšou chybou bola tá, že som dostatočne neveril tomu, že to bude mať úspech. S tým súvisí aj to, že mi ani nenapadlo, že by sme mohli expandovať do iných krajín. Pritom dnes sme už v štyroch krajinách. Z toho dôvodu som krátkozrako zvolil český názov Stylovej, ktorý je dobrý pre náš trh, ale nie pre zahraničný.
Ako som už spomínal, ostatné chyby nás skôr posunuli, než aby nám uškodili. Ja aj celý môj tím chyby vnímame ako príležitosť sa zlepšiť. Neviem si predstaviť nič horšie, než sa ocitnúť v situácii, kedy nebude čo zlepšovať. Ako v živote, tak v biznise.
Uviedol si, že si si neveril, a že to bola najväčšia chyba. Nie je ale prirodzené mať na začiatku trochu obavy?
Opatrnosti nie je nikdy dosť, ale ak spätne niečoho ľutujem, tak sú to veci, ktoré som
neurobil. Nemusí sa to podariť, ale aj tak to môže byť skvelá životná skúsenosť, ktorá ťa
posunie správnym smerom.
Som si istý, že keby som si zo začiatku veril viac, boli by obe naše firmy v tomto štádiu
oveľa skôr. Aby som uviedol nejaký príklad, svojho prvého zamestnanca som mal zamestnať ďaleko skôr, aby som sa mohol venovať rastu a posunu firmy. Zbytočne ma to zbrzdilo.
Rozumiem. Rozbehol si si teda svoj e-shop. Ako to potom pokračovalo ďalej?
Pokračovalo to tak, že sme rozšírili náš tím a expandovali sme do Maďarska, Rumunska na
Slovensko. V roku 2018 sme uviedli na trh vlastnú značku oblečenia Don Leme.
Prečo si si založil vlastnú značku?
Chcel som do Stylovej.sk pridať aj prémiové produkty vyššej kvality so zameraním na detaily
zahraničných značiek, ale narazil som. Tieto spoločnosti som oslovil a dozvedel som sa, že
si chcú zachovať svoju exkluzivitu, a predávať svoje produkty len na svojich platformách.
Na základe toho som sa rozhodol, že si prémiové kolekcia vytvoríme nakoniec sami, a to pod
vlastnou značkou Don Lemme.
Čo ťa vlastne viedlo k tomu, že si chcel do ponuky zaradiť aj prémiové produkty?
Mám rád streetwear a kvalitné oblečenie. A táto kombinácia mi v Česku chýbala. Keď už som
tu niečo také objavil, tak to bolo od lokálnych dizajnérov, odradila ma ale vysoká cena.
Naším cieľom u Don Lemme sa teda stala kombinácia streetwearu, kvality a cenovej
dostupnosti. Toto je svätá trojica, okolo ktorej sa to celé točí.
Prečo by som si teda mal kúpiť produkt Don Lemme? A v čom bude iný, než produkt od iných českých značiek?
Keď sme spustili našu prvú kolekciu, zamerali sme sa konkrétne na skinny džínsy. Nie, že by
sa nedali kúpiť inde, ale vadilo mi, že nesedia dobre, neboli dostatočne upnuté, nešli
obliecť cez členky a celkovo neboli pohodlné.
Naše džínsy sme vyrobili z extra pružného materiálu, vďaka ktorému boli pohodlné, perfektne
sedeli, vďaka zipsom pri členku sa dobre obliekali, a zákazník si mohol vybrať nielen klasicky
veľkosť pásu, ale aj dĺžku džínsov. Takéto džínsy tu nikto nepredáva dodnes a u nás sú stále
bestsellerom.
Toto je spôsob, akým premýšľame nad výrobou našich produktov. Zameriavame sa na
najnovšie trendy, na výber prémiových materiálov a na malé detaily, ktoré vo výsledku robia
veľké rozdiely.
Čo sa týka výroby, existujú dva spôsoby, ako produkovať oblečenie pod vlastnou značkou. Tým jednoduchým je spôsob, kedy si nakúpiš hotový textil, necháš ho potlačiť alebo prebrandovať a predávaš ho ako svoj produkt. Tým pádom nemôžeš ovplyvniť spôsob výroby, výber materiálu a výslednú kvalitu. Tomu ja hovorím merch, nie značka.
My sme si od začiatku vybrali tú zložitejšiu cestu, kedy máme pod kontrolou všetky výrobné
procesy. Oblečenie si navrhujeme sami, vyberáme materiály a doťahujeme do konca každý
detail podľa našich predstáv vrátane gombíkov, zipsov, všetkých labelov, a tak ďalej.
Ako vznikol názov Don Lemme? Symbolizuje niečo?
Vychádza to z anglickej frázy „Don't let me", a to „let me" sa slangovo skracuje na "Lemme". Chcel som mať dvojslovný názov a zároveň niečo, pod čím si ľudia nič nepredstavia, aby nás v budúcnosti názov neobmedzoval v sortimente. Anglicky hovoriaci človek tomu porozumie ihneď, ale iní si napríklad myslia, že ide o francúzsku alebo taliansku značku. Ďalší si zase povie, že Don znamená pán a Lemme zase niečo iné. Každý si v tom nájde niečo svoje, a to sa mu páči.
A čo má Don Lemme symbolizovať? Naše presvedčenie a vieru, že sa dá z nuly vlastným úsilím vybudovať aj niečo veľké. Krásnym príkladom je napríklad Makhmud Muradov, ktorý sa prisťahoval do úplne cudzej krajiny, nikoho tu nepoznal a prebojoval sa až do UFC. Alebo raper Renne Dang, chalan z malomesta, ktorý je dnes jeden z najobľúbenejších raperov v Česku. To sú dôvody, prečo sú práve títo dvaja jedni z mála influencerov, s ktorými sme kedy nadviazali spoluprácu.
Kde sa to oblečenie vyrába?
Zhruba pol roka pred uvedením Don Lemme na trh som sa intenzívne venoval hľadaniu výrobcu, ktorý by spĺňal moje vysoké nároky. Hľadal som v Česku i v zahraničí. Čo sa týka českej výroby, tak ani jedna textilná spoločnosť, ktorú som oslovil, mi nedokázala vyhovieť kvalitou ani cenou. Možno je to tým, že tu historicky nebolo veľa textilných spoločností.
Akokoľvek sa to zdalo nemožné, nakoniec som jedného výrobcu našiel v Turecku, ktorého
pravidelne navštevujem. Môžem tak dohliadať na kvalitu výroby. S majiteľom výrobnej firmy sme si sadli nielen ľudsky, ale zároveň ako jediný dokázal pochopiť, o čo sa snažím. K tomu som zistil, že je turecký textilný priemysel na veľmi vysokej úrovni, o čom som nemal predtým ani tušenie. Dnes už viem, že aj veľké luxusné značky si tam nechávajú vyrábať oblečenie.
Dobré vzťahy s partnermi, keď sa jeden s druhým navzájom rešpektujete, sú určite dôležité. Avšak, keď chceš vybudovať rešpektovanou značku, čo ešte je zatým? Aké kroky k tomu podniknúť?
Na posilňovanie brandu nejako extra netlačíme. Vnímam to skôr ako prirodzený proces, ktorý
vzniká tým, že sa nám darí prekonávať očakávania zákazníka, a to ako produktom, tak
servisom okolo.
Som si istý, že nás taký zákazník odporučí ďalej a bude náš najlepší a najúprimnejší influencer. Budovať podobné vzťahy sa nám darí, okolo značky sa postupne tvorí silná komunita. A čo za tým stojí? Veľa prebdených nocí, litre kávy a obdeň nový šedivý vlas. (Smiech)
Rozumiem. Mohol by si ešte priblížiť, aké sú výhody vlastníctva módnej značky?
Asi očakávaš, že poviem, že doma prehadzujem peniaze vidlami, ale pravda je taká, že
všetky peniaze, ktoré zarobíme, investujeme späť do oboch firiem Don Lemme aj Stylovej. A z
môjho pohľadu sú to najlepšie minuté peniaze.
Ako obrovské šťastie ale vnímam to, že patrím medzi hŕstku šťastlivcov, ktorých živí to, čo ich baví a navyše môžem vďaka tomu dať prácu ďalším ľuďom.
Aké máš plány s Don Lemme do budúcnosti? Kam to chceš posunúť?
Aktuálne pracujeme na dámskej kolekcii, ktorú pustíme von snáď ešte tento rok. Budúci rok máme v pláne expandovať do Poľska, otvoriť kamennú predajňu v Prahe a spustiť
medzinárodnú verziu e-shopu v angličtine s doručením po celom svete.
Moja vízia je taká, že z Don Lemme urobíme globálnu značku známu po celom svete a
našu stopu zanecháme aj na iných projektoch z rôznych odborov. Napríklad si viem predstaviť,
že naša práca bude mať presah aj do výstavby nehnuteľností alebo interiérového dizajnu.
Fajn. Ja už mám iba poslednú otázku. Máš nejakú radu pre začínajúcich podnikateľov, ktorú by si sám rád na začiatku počul, ale nedostalo sa ti jej?
Bol by som rád, keby mi na začiatku niekto povedal toto: Buď zvíťazíš, alebo sa poučíš, takže do toho bež po hlave, pretože ľutovať budeš len to, čo si neurobil.