Na prelome milénia pobláznili celý svet, no dnes by po týchto značkách neštekol ani pes.
V našej sérii článkov o zabudnutých módnych značkách sme sa už venovali dvom hlavným kategóriám módy, bez ktorých sa kedysi neobišiel šatník ani jedného z nás. Ako prvé sme si tak zaspomínali na legendy hip hopu, na čele so značkami ako Fubu, Rocawear alebo Mass DNM, ktoré nasledoval výber skate brandov typu Adio, DC alebo Osiris.
Pouličná móda na prelome tisícročí však ponúkala oveľa viac než len chleby a široké nohavice. Viaceré zo značiek, o ktorých sme snívali, sa tak nedajú zaradiť len do jednej kategórie, no pri pohľade na ich dobové kúsky ťa určite ovládnu pocity nostalgie.
- Čo znamená názov značky Kenvelo
- Ktoré zo zabudnutých brandov existujú pod novým menom
- Ktorú zabudnutú značku oživil pred pár rokmi raper Skepta
- Prečo založil reťazec New Yorker práve značku Fishbone
Kenvelo - 1991
Ak si už čítal niektorý z našich článkov o zabudnutých značkách, určite vieš, že ich neúspech mal väčšinou dva jednoduché dôvody. Buď vyšli kolekcie značky z módy alebo jej majitelia premárnili všetky peniaze a svoj brand rozpredali investorom, ktorí ho nedokázali udržať na vtedajšej úrovni.
Príbeh Kenvelo, jednej z prvých značiek vyššej strednej triedy, ktorá pomotala hlavy aj tisícom Slovákov, je tak čistým príkladom zlého vedenia a nepodarených biznis rozhodnutí.
Málokto vie, že Kenvelo je dodnes považované za českú značku. Okolo roku 1990 ju totiž v Prahe založili Izraelčan Dany Himi a Michael Saul, vtedy ešte pod názvom Himi‘s Jeans. Himi sa stal neskôr jediným vlastníkom firmy a so svojimi jeansami mal v pláne zaútočiť na celý svet. V roku 1996 prešla značka rebrandingom, ktorého výsledkom bolo legendárne Kenvelo, no príbeh tohto názvu je rovnako zaujímavý ako samotný úpadok značky.
Keď sa na stretnutí manažérov firmy CTC Sportswear (pod ktorú patrili Himi‘s Jeans) rozhodovalo o novom názve vlajkovej značky jeansov, každý zo zúčastnených mal právo vyjadriť sa k návrhom buď áno alebo nie. Stretnutie však trvalo dlhšie, než sa čakalo a po niekoľkých neúspešných pokusoch tak David Dahan (neskorší spolumajiteľ CTC) navrhol hebrejský výraz Ken-ve-lo (כן ולא), ktorý znamená „áno aj nie".Firme CTC sa spočiatku vôbec nedarilo a počas prvých rokov existencie značky Kenvelo končila v stratách miliónov eur. Prelomovým sa však stal rok 1999, kedy sa firma CTC premenovala na Kenvelo CZ a slogan „Kenvelo anywhere" ovládol celý domáci trh. Dovtedy totiž značka komunikovala len v printových médiách s cieľom prilákať zákazníkov na svoje nízke ceny. Odkedy sa však v televízii okolo roku 2001 objavil prvý spot so spomínaným sloganom, Kenvelo bolo zrazu považované za trendovú značku pre mladých.
Obdobie jej najväčšej slávy trvalo zhruba 5 rokov, počas ktorých rozkvitala aj dobre známa predajňa na Obchodnej Ulici v Bratislave a reklamné maľby na bočných fasádach vedľajších budov, ktoré sú vidieť dodnes.
V období zavedenia prvej televíznej reklamy skončila firma s obrovským ziskom, no v roku 2005 sa opäť utápala v miliónových dlhoch. Keďže pôvodná firma bola zadlžená, odkúpila ju spoločnosť K2. Tú pritom vlastnil samotný Dany Himi a David Dahan spolu s talianskym podnikateľom Piofrancescom Borghettim.
Podobné machinácie sa udiali v nasledujúcich rokoch hneď niekoľkokrát. Firmy striedali majiteľov, majitelia striedali značky a vyvrcholením bol moment, kedy Borghetti odvolal Himiho z pozície konateľa firmy a hype okolo značky Kenvelo kompletne upadol.
Aj keď oficiálne stránky už dávno nefungujú alebo neboli posledných 10 rokov upravené, Kenvelo stále žije. Pôvodný slogan by si však hľadal márne, keďže značka prešla rebrandingom a dnes tak existuje pod názvom KVL by Kenvelo. Svoje kolekcie predáva v sieti predajní Fashion Point aj vo viacerých slovenských nákupných centrách a dokonca funguje aj na sociálnych sieťach. O samotných dizajnoch alebo kvalite sa však ani neoplatí hovoriť.
Fishbone - 1992
V dnešnej dobe je bežné, že módne značky začínajú s tradičnou kombináciou tričko + mikina, ale pred 50-timi rokmi sa za vrchol tzv. streetwearu považovali jeansy. Práve s nimi sa tak rozhodli podnikať Tilmar Hansen a Michael Samson, ktorí v roku 1971 otvorili na severe Nemecka prvý obchod s názvom New Yorker.
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Kde si vieš stále kúpiť veci od značky Fishbone
- Aká partia mladíkov stála za vznikom No Fear, a prečo začali šiť
- Čo urobil jeden známy rapper a ako ich to preslávilo
- Aký obchodný reťazec predáva produkty No Fear dodnes