Martin sa so svojou vášňou pre autá prepracoval až k hollywodskemu filmovému priemyslu.
30-ročný Martin Semerád je bývalým profesionálnym pretekárom rely. Po dopravnej nehode v roku 2012, pri ktorej zomrel jeho spolujazdec, sa pracovne presunul k filmovému biznisu a začal robiť automobilového kaskadéra.
Na pľaci sa stretol so svetovými hviezdami ako Keira Knightley, Robert Pattinson či Jean Reno. Jeho poslednou a zároveň najväčšou skúsenosťou je práca na pripravovanom projekte Christophera Nolana s názvom Tenet.
- Ako si Martin spomína na autonehodu, pri ktorej zomrel jeho spolujazdec
- Pri ktorom filme musela Martinova postava zomrieť trikrát za deň
- Z akého dôvodu by nikdy nechcel byť hercom
- Ako sa cez natáčanie marvelovky dostal až k Christopherovi Nolanovi
- Ako hodnotí takzvané production párty, pri ktorých chodievali s hercami na drink
- Aký mal dojem z Keiry Knightley, s ktorou natáčal v Česku
Ako si sa dostal k pretekom rely?
V podstate to bolo cez otca, ktorý občas preteká až do dnešného dňa. Najviac sa tomu však momentálne venuje 19-ročný brat. Osobne som začal už v 3 rokoch s takou malou buginkou (smiech) a od tej doby sa to so mnou viezlo. V 14 rokoch som skúšal normálne autá a keď som mal 16, začal som súťažiť v rely.
Vedel si si takto na seba zarobiť?
Od 18 som jazdil na Majstrovstvách sveta v rely (WRC), čiže v podstate profesionálne, ale nikdy ma to rozhodne neživilo. Nie je to ako Formula 1, že by jazdec dostával milióny eur. V rely to všeobecne funguje tak, že človek musí sám zháňať partnerov a sponzorov, ktorí ho financujú. Ak niečo zo sponzoringu zvýši, tak je to super a možno sa tým niekto dokáže aj živiť, ale takých ľudí je málo.
Mohli by sme povedať, že rely patrí medzi najnebezpečnejšie automobilové športy?
Dalo by sa povedať, že áno. Ide hlavne o to, že sa jazdí na „neznámej trati“, ktorú človek nepozná naspamäť. Podmienky pri pretekoch sa dosť často radikálne menia a jazdec nikdy nevie, čo ho za ďalšou zákrutou čaká. Jazdí sa na úzkej ceste, medzi stromami a vo vysokej rýchlosti. V lete či v zime, na snehu, drobnom štrku či asfalte, na všetkých možných povrchoch. V kategórii motoristických športov by sme to mohli považovať za najnebezpečnejšiu disciplínu.
Kedy si prestúpil k filmovému biznisu?
Po havárii v roku 2012, pri ktorej zomrel môj spolujazdec a kamarát Bohuslav Ceplecha († 35). Vtedy som začal uvažovať, čo by som mohol robiť ďalej. Keďže som v danej dobe nevyštudoval žiadnu vysokú školu a okrem riadenia auta som sa nič iného v živote poriadne nenaučil, veľa mi toho nezostávalo. Už rok predtým som síce začal robiť na našom projekte Driving Academy, v ktorom učíme jazdiť ľudí na okruhoch, ale ďalšiu vec, ktorú som chcel k tomu pridať, bola práve kaskadérska práca.
Po smrti svojho spolujazdca si skončil s pretekmi. Bol to hlavný dôvod, prečo si dal kariére v rely „stopku“?
Jednoznačne. Už v roku 2011, keď som 3 roky pretekal na majstrovstvách sveta, som zistil, že nemáme dostatok financií na to, aby sme v tom pokračovali. Musel som sa teda vrátiť k českým majstrovstvám, čo bol pre mňa taký krok späť. Po takej nehode človek vytriezvie a už som nikdy nemal tú potrebu a chuť sa s niekým preťahovať o sekundy len tak pre zábavu a riskovať niekoho zdravie. Povedal som si, že to zrejme za to riziko nestojí a nechcem to na tejto úrovni robiť.
Ako ťa táto nehoda zmenila?
Samozrejme, nie je to vec, na ktorú by človek zabudol. Je to súčasť môjho života a každý deň s tým musím vedieť fungovať. Určite to človeka zmení a myslím na to takmer každý deň. Aby som ale dokázal žiť ďalej, nemôžem si to veľmi pripúšťať k telu. Spomienky však zostali. Urobil som chybu a zaplatil za to niekto iný, čo je na tom asi to najhoršie.
Robím všetko preto, aby sa takáto vec nikdy neopakovala. Snažím sa pomáhať bratovi a usmerniť ho, aby jeho prístup k pretekom nebol taký, ako kedysi môj. A tým, že v Driving Academy učíme ľudí pracovať na vlastných vodičských schopnostiach, určitým spôsobom prispievame k tomu, aby bolo na cestách bezpečnejšie.
Sú podobné tragické úmrtia pri pretekoch rely stále bežné, alebo sa bezpečnosť v tomto športe niekam posunula?
Vývoj je kontinuálny. Dnes by už človek nepovedal, že by sa mohla stať taká nehoda, akú som zažil v roku 2012. Vtedy to bol pre českú rely dosť zásadný a čierny rok, keď pri pretekoch zomrelo dosť ľudí – spolujazdcov, pilotov či dokonca divákov. Mám pocit, že sa odvtedy nič také nestalo.
Preteky rely sú ale svojím charakterom stále nebezpečné, pretože existuje veľa neovplyvniteľných faktorov. Stačí nešťastná zhoda náhod a nehoda môže mať fatálne dôsledky aj dnes. A to napriek tomu, že sa autá aj bezpečnostne stále posúvajú vpred. Za úplne bezpečný sa tento šport rozhodne považovať nedá.
Vráťme sa k tvojej kariére kaskadéra. Čo si musel urobiť, aby si sa k tomuto remeslu dostal?
Jedného dňa som napísal do najväčšej českej stuntman agentúry s názvom Filmka, ktorú vedie Ladislav Lahoda. Tam si ma vyskúšali, uznali, že niečo viem, no a pomalými krokmi som s nimi začal pracovať. Verím, že dnes som už v takom najužšom kruhu českých „stunt driverov“.
Je práca automobilového kaskadéra bezpečnejšia ako preteky rely?
Na 100 %... alebo skôr na 1000 %. Práca automobilového kaskadéra znie veľakrát hrozivejšie, než ako je to v skutočnosti. V 99 % jazdíme na presnosť a nie je to o nejakej extrémnej rýchlosti. Skutočne sa dbá na bezpečnosť, tá je na prvom mieste.
Pracuješ pri kaskadérskych scénach výhradne s autami alebo by si dokázal natočiť aj bojové scény s mečom či jazdu na koňovi?
Na koňovi som našťastie ešte nejazdil, tých sa bojím (smiech), pretože nemajú volant ani brzdu. Drvivú väčšinu svojej práce robím v autách, ale občas sa stane, že ma použijú na niečo iné. Zistil som však, že nemám dostatočné skúsenosti na to, aby som robil aj iné a náročnejšie kúsky mimo svoj odbor. Občas som miesto práce v aute spadol z bicykla a raz som sa zúčastnil na filme, kde som miesto jazdy v aute behal 14 dní so samopalom a každý deň som trikrát umieral.
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Pri akom filme musel aj trikrát za deň zomrieť
- Čo robil Martin na filme Tenet, a prečo bol z práce Christophera Nolana úplne nadšený
- Ako si Robert Pattinson užíval prítomnosť dievčat
- Ako prebieha natáčanie automobilovej nehody
- Čo vraví na prácu Slováka Vladimíra Furdíka alias Night Kinga
- Ako si dokáže automobilový kaskadér spolupracujúci s Hollywoodom zarobiť
- Z akej kaskadérskej scény by mal Martin obavy