Mladá Slovenka Jana, pracujúca pre svetovo známu spoločnosť Fox, ti porozpráva o filmovom biznise a o náplni svojej práce.
30-ročná Jana Kondelová je rodáčkou zo Serede, ktorá sa pred šiestimi rokmi presťahovala do Los Angeles. Doposiaľ stihla pracovať v produkcii spoločností, ako TNT, ABC či FOX. V rozhovore pre našu redakciu sa rozpovedala o spolupráci s Harrisonom Fordom, ktorý sa aj vo svojom veku nebojí mnohých kaskadérskych kúskov.
Ďalšou zaujímavosťou je aj prístup pána Harrisona Forda ku kaskadérskym scénam. Napriek tomu, že mal dabléra, rád sa na niektorých podieľal aj on sám.
Úspešnej Slovenky sme sa taktiež pýtali na to, ako jej prácu pre FOX ovplyvní odkúpenie gigantom Disney, v čom sa odlišuje práca producentky od produkčnej, či aké výplaty dostávajú ľudia z filmovej brandže v slávnom Los Angeles.
- O povinnostiach produkcie – hľadanie filmovej lokácie, práca s rozpočtom, najímanie hercov či režisérov
- O povahách hviezd ako Harrison Ford či začínajúcich umelcov
- Akým spôsobom a prečo zasahoval Harrison Ford do natáčania
- Ako sa Ford snažil „chrániť“ svojho dabléra tým, že osobne vykonal kaskadérsky kúsok
- Ako prebieha 16. hodinový pracovný režim na pľaci
- Čo všetko sa Jana naučila pri práci na novinke s Harrisonom Fordom Call of the Wild
- Aké zmeny prinesie odkúpenie Foxu gigantom Disney
- O platoch v rámci filmového biznisu v Los Angeles
Emilio Riviera zo seriálu Sons of Anarchy a Jana Kondelová
Spomínali ste mi, že máte skúsenosť s prácou produkčnej a aktuálne máte rozpracovaný projekt ako producentka. V čom sa tieto dve profesie odlišujú?
V hierarchii má rola produkčného a producenta k sebe veľmi blízko. Je medzi nimi vlastne taký mostík, ktorý spája skúsenosti, povinnosti a denné úlohy produkčného, koordinátora, produkčného manažéra a producenta. V základe všetci vykonávajú tie isté povinnosti. Riadia kompletnú produkciu od skriptov až po editáciu daného projektu. Sme vlastne centrom „nervového systému“, čiže riadime každú bunku v produkcii.
Čo konkrétneho riadite?
Od vyhľadávania filmovej lokácie, cez prenajímanie všetkých filmových zariadení pre zvuk, svetlá, až po distribúciu skriptov. Rozdiely medzi danými pozíciami začínajú v úlohách, ako napríklad rozpočet daného projektu, vyhľadávanie talentov, najímanie zvukárov, kameramanov, režisérov a podobne. Ako producent máte viac možností zasahovať a rozhodovať o kľúčových bodoch natáčania a celkového chodu produkcie. Dohliadate napríklad na to, že produkčný manažér alebo produkčný koordinátor majú všetko pod kontrolou. V podstate môžeme povedať, že producent pracuje ruka v ruke s produkčným koordinátorom.
Na Call of the Wild sme spolupracovali so skvelým tímom technických profesionálov, ktorí pracovali na filmových projektoch, ako Avatar a Jungle Book.
Postrehli ste medzi hercami a herečkami aj nejaké maniere zo slávy, alebo môžete hovoriť skôr o skúsenostiach so skromnými ľuďmi, s ktorými sa dá ísť po práci na drink?
Moje skúsenosti s hercami sú zatiaľ viac než pozitívne. Mala som možnosť pracovať s hviezdami, ktoré už dosiahli vrchol svojej kariéry či slávy, no natáčala som aj so začínajúcimi umelcami. Obidve skúsenosti hodnotím naozaj dobre. Nemali žiadne maniere či vrtochy. Pracovalo sa s nimi veľmi jednoducho a bez nejakého odvrávania urobili to, čo sa od nich vyžadovalo.
Párty po ukončení natáčania seriálu The Last Ship
Takže žiadna z hviezd nezasahovala do produkcie?
Niektorí „pečení“ herci, ako napríklad pán Harrison Ford, ktorý je už v tomto biznise dlhé roky, mohli zasahovať do scenára a zmeniť určité scény. Ale to sa stávalo veľmi zriedka. Okrem toho sme s väčšinou hercov aj v stálom kontakte a ako ste už spomenuli, ak je čas, tak si vybehneme aj na nejaký ten drink či na obed. Herci a herečky s tým nemajú žiaden problém, no a my už vôbec nie.
Akým spôsobom ste sa stihli počas práce či po práci zabávať?
Veľmi veľa času mi na zábavu počas práce nezostáva. Keď sa raz ponoríte do nejakého „projektu“, musíte mu venovať váš plný čas. Preto keď sa aj rozhodnem vziať ďalší projekt, musím si veľmi dobre rozmyslieť, aké mám plány na ďalších 6 až 11 mesiacov. To však samozrejme záleží od dĺžky natáčania daného seriálu či filmu. Preto ak sa pod niečo podpíšem, musím na tom pracovať až do konca.
Celý čas pracujete bez akejkoľvek dovolenky?
Hej, žiadne dovolenky či vycestovania do zahraničia počas toho nehrozia. Výnimkou je cestovanie týkajúce sa práce. Toho času a energie na zábavu je teda naozaj málo. Občas sa síce s kolegami prinútime ísť na nejaký ten pohárik, no vydržíme iba chvíľu, pretože za pár minút začneme všetci do jedného zívať. Väčšinou si preto užívame až po dokončení daného projektu. Po ňom si každý dávame aspoň mesiac oddychu na to, než sa vrhneme do novej práce.
Natáčame o 6. hodine rannej a končíme okolo 21:00 až 22:00. Toto sú naše najčastejšie rozvrhy.
Hovorili ste, že Harrison Ford občas zasahoval do úpravy niektorých scén. Ako ste v rámci štábu vnímali, keď mal Ford výhrady?
Štáb to vnímal úplne bez problémov. S pánom Fordom sa pracovalo veľmi jednoducho. Tým, že sa na hereckej scéne pohybuje už dlhý čas a tiež pracoval na projektoch, ktoré sú divákmi vysoko hodnotené, sme pochopiteľne boli otvorení k jeho scenáristickým návrhom a zmenám. Avšak musím podotknúť, že ich nebolo priveľa.
Keď tu a tam cítil, že sme jeho postavu nevykreslili dostatočne, a teda spôsobom, akým si to v danej scéne predstavoval, mal pár návrhov na zmenu dialógov tak, aby zanechali na obecenstvo silnejší dojem. Ďalšou zaujímavosťou je aj prístup pána Forda ku kaskadérskym scénam. Napriek tomu, že mal dabléra, rád sa na niektorých podieľal aj on sám. Nie nadarmo je to Indiana Jones.
Môžete uviesť príklady, na akých kaskadérkych záberoch odmietol Ford svojho dabléra?
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Ako sa Ford snažil „chrániť“ svojho dabléra tým, že osobne vykonal kaskadérsky kúsok
- Ako prebieha 16-hodinový pracovný režim na pľaci
- Aké zmeny prinesie odkúpenie Foxu gigantom Disney
- O platoch v rámci filmového biznisu v Los Angeles