Šéf eventovej agentúry Evency a spoluorganizátor Hip Hop Žije nám porozprával o tom, ako sa podľa neho bude vyvíjať kultúrny svet, keď pandémia skončí.
Jeden z najetablovanejších ľudí z eventového priemyslu taktiež odhalil úskalia, ktorým dnes musí čeliť nielen jeho spoločnosť, ale aj celé odvetvie. Zároveň nevidí problém v tom, keď si interpreti vedia zarobiť aj v týchto ťažkých časoch: „Nezdieľam úplne názor, že umelec by nemohol riešiť niečo s cieľom mať príjem v tejto dobe, lebo mi to príde sympatickejšie ako umelci, ktorí vyplakávajú, že príjem nemajú a štát im má pomôcť,“ prezradil Refresheru Marko Šebesta.
Marko stojí na čele eventovej agentúry Evency, ktorá organizovala napríklad Rytmusove koncerty so symfonickým orchestrom, niekoľko posledných turné Separa a DMS, ale aj nespočetné množstvo ďalších akcií v kluboch aj na štadiónoch. Okrem toho je spoluorganizátorom festivalu Hip Hop Žije.
V rozhovore sa dozvieš, kedy by sa festival mohol konať a za akých podmienok. Marko si dnes vie predstaviť, že pred klubom budú merať fanúšikom teplotu a ako organizátori budú zabezpečovať dezinfekciu, aby dodržiavali hygienické opatrenia aj počas koncertov. Má plnú hlavu plánov aj v prípade, že by sa situácia rapídne nezlepšila. Už čoskoro sa však možno opäť dostaneme pod pódiá, keďže nám exkluzívne odhalil jeden zo svojich veľkých plánov.
- Aký najväčší koncert museli organizátori z Evency zrušiť
- Prečo je podľa Marka Šebestu v poriadku, keď chcú interpreti peniaze za svoju prácu aj počas pandémie
- Akú kapacitu majú Rytmusove online koncerty a čo všetko obnáša ich organizácia
Čo ťa momentálne najviac zamestnáva?
Najviac ma zamestnáva a za najväčšiu výzvu považujem fakt, ako skĺbiť prácu, ktorá sa brutálne zmenila a rodinu, keďže máme doma dve deti – 4 mesiace a 4 roky. Takže skĺbiť situáciu rodinnú a zároveň firemnú tak, aby som zostal pri mentálnom zdraví. To je najväčší challenge.
A ako sa zmenila tvoja náplň práce?
V prvom rade tak, že vôbec nie sú eventy, čo znamená, že žiadne plánovanie budúcich, ani menežment ani marketingové aktivity aktuálnych koncertov. Neriešime vývoj, sledovanie predajov a tak ďalej, to všetko je úplne pasé. Namiesto toho sa robil krízový manažment toho, čo sa dá presúvať, na kedy, tak aby bolo všetko v poriadku voči zákazníkom a akonáhle sa spravilo toto v rámci najväčších vecí, ktoré sme zachránili, sme sa začali zameriavať na iné veci, ktoré teraz fungujú. Či už to bol online koncert s Paťom, alebo sme robili reklamy pre klientov na Instagramy. Teraz sme robili aj custom dizajn rúška pre interpretov, a tak. Snažíme sa kadečo vymýšľať, aby sme prežili.
„Máme pocit, že tie festivaly a akcie nemajú takého človeka, ktorému by mohli zavolať a dozvedieť sa, že ako to je. Na nás sa tak trochu zabudlo,“ hovorí Marko Šebesta.
Keď sa vrátiš v pamäti do takého februára, kedy boli prvé potvrdené prípady v Európe, v Taliansku, tak vy už ste to nejako riešili a vnímali?
Poviem ti pravdu, že sme to už riešili. A to z dôvodu, že chodíme raz za rok na konferenciu, ktorá je začiatkom marca v Londýne. Je určená pre svetových špecialistov v živej hudbe, či už sú to promotéri, festivaly, bookingové agentúry alebo rôzna široká odborná verejnosť. No a zvažoval som, či tam ísť alebo neísť – podľa toho, ako sa bude vyvíjať koronakríza práve kvôli tomu, že tam chodí veľa ľudí, ktorí veľa cestujú. Vnímal som to ako riziko, že tam idem, aj z toho titulu, že mám doma malé dieťa. Aj kvôli tomu som situáciu vnímal predčasne.
A keď to prišlo k nám? Čo ste robili ako prvé?
Pamätám si to presne, lebo sme práve mali koncert v Prahe, kedy cestou tam som ešte bol na veľa percent presvedčený, že pôjdeme do toho Londýna, že to nie je ešte také vážne. Už na druhý deň sa ako keby roztrhlo vrece s negatívnymi informáciami a ja som seriózne začal uvažovať nad tým, že by sme mali robiť prvé opatrenia, to bolo 27. alebo 28. februára. Veľa médií informovalo o tom, aké to je vážne a ide to rýchlejšie, ako sme si všetci mysleli. Povedal som si, že aha, tak možno nielen koferencia nie, ale aj naše eventy sú ohrozené.
Ja som sa v tom čase balil práve do New Yorku, haha.
A bol si?
Bol som, dorazil som práve v deň, keď Trump zavrel hranice, vracal som sa cez Moskvu (smiech). Bolo to peklo.
Verím, ja keby že som single a nemám deti, tak by som v tom čase do zahraničia išiel, ale tým, že dcéra mala v tom čase len dva mesiace, vnímam to trochu inak.
Keď si teraz čítam oznámenia od festivalov, vrátane toho vášho, každý sa odvoláva na to, že situáciu diskutujú s odborníkmi. Kto je vaša kontaktná osoba?
Samozrejme, komunikujeme aj s ľuďmi z hygieny, aj s ľuďmi z mesta Bratislava z oddelenia kultúry, ale, úprimne, najviac informácií máme z médií. Je to preto, že médiá dosť podrobne informujú o aktuálnom stave a presne vieme na dennej báze, ako sa to hýbe. Či už to boli aj rôzne modely šírenia nákazy, ktoré robil zdravotný inštitút, alebo teraz, keď Matovič má každý deň tlačovku, to tiež sledujeme. Nemáme človeka z vlády, ktorý by nám dával každý deň informácie.
A mali byt ste mať?
Práveže máme pocit, že festivaly a akcie nemajú takého človeka, ktorému by mohli zavolať a dozvedieť sa, že ako to je. Na nás sa tak trochu zabudlo. Určite by mal byť taký človek. Myslím si, že aj veľa iných odvetví by to prijalo. Na druhej strane, je to tak nová situácia, že nie je na mieste kritizovať vládu za to, že niečo také neurobila. Robia toho naozaj veľa.
Komunikujete medzi sebou ako organizátori?
Áno, v rámci festivalovej komunity aj v rámci komunity promotérskej, a to aj so zahraničím.
Takže vás to nejak zblížilo?
Ja nemám pocit, že by sme niekedy mali medzi sebou rivalitu, je to aj tým, že my sme ako Hip Hop Žije jednožánrový, resp. možno trochu širšežánrový, ale stále hlavne komunitný rapový festival. Nás neohrozujú EDM, rockové alebo indie festivaly. Nemyslím si ani, že by niekto pociťoval niečo také voči nám. Je to skôr celé o osobnom prístupe, bavíme sa tak, že čo chalani, ako to vidíte.
Ešte pred tým, ako sa dostaneme k Evency ma zaujíma, ako vnímaš fakt, že aktuálna situácia bude pre niektorých interpretov naozaj likvidačná?
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Kedy by mohol byť festival Hip Hop Žije
- Prečo si Marko Šebesta myslí, že by sa pred klubmi mohla merať teplota a ako sa môže zmeniť klubový život
- Prečo Rytmus nechcel začať predávať rúška v čase vypuknutia pandémie a prečo ich dnes predáva aj Separ
- Prečo Marko Šebesta považuje ekonomickú pomoc od štátu za dostačujúcu a v čom sa mu spôsob Matovičovho vedenia krajiny páči
- Či si riaditeľ agentúry Evency a spoluorganizátor Hip Hop Žije myslí, že bude situácia pre niektorých interpretov likvidačná