Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
1. mája 2020 o 10:42
Čas čítania 16:25
Viktor Kniš

Marko Šebesta: Rytmusove rúška sme začali predávať, keď ich už bolo na trhu dosť. Dovtedy by to bol hyenizmus (Rozhovor)

Marko Šebesta: Rytmusove rúška sme začali predávať, keď ich už bolo na trhu dosť. Dovtedy by to bol hyenizmus (Rozhovor)
Zdroj: Matúš Zeťák
REFRESHER
Uložiť Uložené

Šéf eventovej agentúry Evency a spoluorganizátor Hip Hop Žije nám porozprával o tom, ako sa podľa neho bude vyvíjať kultúrny svet, keď pandémia skončí.

Jeden z najetablovanejších ľudí z eventového priemyslu taktiež odhalil úskalia, ktorým dnes musí čeliť nielen jeho spoločnosť, ale aj celé odvetvie. Zároveň nevidí problém v tom, keď si interpreti vedia zarobiť aj v týchto ťažkých časoch: „Nezdieľam úplne názor, že umelec by nemohol riešiť niečo s cieľom mať príjem v tejto dobe, lebo mi to príde sympatickejšie ako umelci, ktorí vyplakávajú, že príjem nemajú a štát im má pomôcť,“ prezradil Refresheru Marko Šebesta.

Odporúčané
Organizátori Hip Hop Žije: Peniaze nám dlží niekoľko zahraničných headlinerov, pridávame ďalšiu zastávku (Rozhovor) Organizátori Hip Hop Žije: Peniaze nám dlží niekoľko zahraničných headlinerov, pridávame ďalšiu zastávku (Rozhovor) 5. januára 2020 o 14:21

Marko stojí na čele eventovej agentúry Evency, ktorá organizovala napríklad Rytmusove koncerty so symfonickým orchestrom, niekoľko posledných turné Separa a DMS, ale aj nespočetné množstvo ďalších akcií v kluboch aj na štadiónoch. Okrem toho je spoluorganizátorom festivalu Hip Hop Žije. 

V rozhovore sa dozvieš, kedy by sa festival mohol konať a za akých podmienok. Marko si dnes vie predstaviť, že pred klubom budú merať fanúšikom teplotu a ako organizátori budú zabezpečovať dezinfekciu, aby dodržiavali hygienické opatrenia aj počas koncertov. Má plnú hlavu plánov aj v prípade, že by sa situácia rapídne nezlepšila. Už čoskoro sa však možno opäť dostaneme pod pódiá, keďže nám exkluzívne odhalil jeden zo svojich veľkých plánov. 

V tomto článku si prečítaš:
  • Aký najväčší koncert museli organizátori z Evency zrušiť
  • Prečo je podľa Marka Šebestu v poriadku, keď chcú interpreti peniaze za svoju prácu aj počas pandémie
  • Akú kapacitu majú Rytmusove online koncerty a čo všetko obnáša ich organizácia

Mario Bihary (prvý zľava) je zároveň booking manažérom H16 a Majka Spirita a Marko Šebesta (druhý zprava) je hlavou eventovej agentúry Evency, ktorá organizuje najväčšie slovenské koncerty vrátane Rytmusových so symfonických orchestrom alebo turné DMS
Mario Bihary (prvý zľava) je zároveň booking manažérom H16 a Majka Spirita a Marko Šebesta (druhý zprava) je hlavou eventovej agentúry Evency, ktorá organizuje najväčšie slovenské koncerty vrátane Rytmusových so symfonických orchestrom alebo turné DMS Zdroj: Matúš Zeťák

Čo ťa momentálne najviac zamestnáva?

Najviac ma zamestnáva a za najväčšiu výzvu považujem fakt, ako skĺbiť prácu, ktorá sa brutálne zmenila a rodinu, keďže máme doma dve deti – 4 mesiace a 4 roky. Takže skĺbiť situáciu rodinnú a zároveň firemnú tak, aby som zostal pri mentálnom zdraví. To je najväčší challenge.

A ako sa zmenila tvoja náplň práce?

V prvom rade tak, že vôbec nie sú eventy, čo znamená, že žiadne plánovanie budúcich, ani menežment ani marketingové aktivity aktuálnych koncertov. Neriešime vývoj, sledovanie predajov a tak ďalej, to všetko je úplne pasé. Namiesto toho sa robil krízový manažment toho, čo sa dá presúvať, na kedy, tak aby bolo všetko v poriadku voči zákazníkom a akonáhle sa spravilo toto v rámci najväčších vecí, ktoré sme zachránili, sme sa začali zameriavať na iné veci, ktoré teraz fungujú. Či už to bol online koncert s Paťom, alebo sme robili reklamy pre klientov na Instagramy. Teraz sme robili aj custom dizajn rúška pre interpretov, a tak. Snažíme sa kadečo vymýšľať, aby sme prežili.

„Máme pocit, že tie festivaly a akcie nemajú takého človeka, ktorému by mohli zavolať a dozvedieť sa, že ako to je. Na nás sa tak trochu zabudlo,“ hovorí Marko Šebesta.

Keď sa vrátiš v pamäti do takého februára, kedy boli prvé potvrdené prípady v Európe, v Taliansku, tak vy už ste to nejako riešili a vnímali? 

Poviem ti pravdu, že sme to už riešili. A to z dôvodu, že chodíme raz za rok na konferenciu, ktorá je začiatkom marca v Londýne. Je určená pre svetových špecialistov v živej hudbe, či už sú to promotéri, festivaly, bookingové agentúry alebo rôzna široká odborná verejnosť. No a zvažoval som, či tam ísť alebo neísť – podľa toho, ako sa bude vyvíjať koronakríza práve kvôli tomu, že tam chodí veľa ľudí, ktorí veľa cestujú. Vnímal som to ako riziko, že tam idem, aj z toho titulu, že mám doma malé dieťa. Aj kvôli tomu som situáciu vnímal predčasne. 

A keď to prišlo k nám? Čo ste robili ako prvé?

Pamätám si to presne, lebo sme práve mali koncert v Prahe, kedy cestou tam som ešte bol na veľa percent presvedčený, že pôjdeme do toho Londýna, že to nie je ešte také vážne. Už na druhý deň sa ako keby roztrhlo vrece s negatívnymi informáciami a ja som seriózne začal uvažovať nad tým, že by sme mali robiť prvé opatrenia, to bolo 27. alebo 28. februára. Veľa médií informovalo o tom, aké to je vážne a ide to rýchlejšie, ako sme si všetci mysleli. Povedal som si, že aha, tak možno nielen koferencia nie, ale aj naše eventy sú ohrozené.

Ja som sa v tom čase balil práve do New Yorku, haha. 

A bol si? 

Bol som, dorazil som práve v deň, keď  Trump zavrel hranice, vracal som sa cez Moskvu (smiech). Bolo to peklo.

Verím, ja keby že som single a nemám deti, tak by som v tom čase do zahraničia išiel, ale tým, že dcéra mala v tom čase len dva mesiace, vnímam to trochu inak. 

Keď si teraz čítam oznámenia od festivalov,  vrátane toho vášho, každý  sa odvoláva na to, že situáciu diskutujú s odborníkmi. Kto je vaša kontaktná osoba? 

Samozrejme, komunikujeme aj s ľuďmi z hygieny, aj s ľuďmi z mesta Bratislava z oddelenia kultúry, ale, úprimne, najviac informácií máme z médií. Je to preto, že médiá dosť podrobne informujú o aktuálnom stave a presne vieme na dennej báze, ako sa to hýbe. Či už to boli aj rôzne modely šírenia nákazy, ktoré robil zdravotný inštitút, alebo teraz, keď Matovič má každý deň tlačovku, to tiež sledujeme. Nemáme človeka z vlády, ktorý by nám dával každý deň informácie.

A mali byt ste mať?

Práveže máme pocit, že festivaly a akcie nemajú takého človeka, ktorému by mohli zavolať a dozvedieť sa, že ako to je. Na nás sa tak trochu zabudlo. Určite by mal byť taký človek. Myslím si, že aj veľa iných odvetví by to prijalo. Na druhej strane, je to tak nová situácia, že nie je na mieste kritizovať vládu za to, že niečo také neurobila. Robia toho naozaj veľa.

Odporúčané
Kontrafakt: Fejkových správ je veľa, preto máme na coveri deti, tie sú najúprimnejšie (Rozhovor) Kontrafakt: Fejkových správ je veľa, preto máme na coveri deti, tie sú najúprimnejšie (Rozhovor) 1. decembra 2019 o 9:55

Komunikujete medzi sebou ako organizátori?

Áno, v rámci festivalovej komunity aj v rámci komunity promotérskej, a to aj so zahraničím.

Takže vás to nejak zblížilo? 

Ja nemám pocit, že by sme niekedy mali medzi sebou rivalitu, je to aj tým, že my sme ako Hip Hop Žije jednožánrový, resp. možno trochu širšežánrový, ale stále hlavne komunitný  rapový festival. Nás neohrozujú EDM, rockové alebo indie festivaly. Nemyslím si ani, že by niekto pociťoval niečo také voči nám. Je to skôr celé o osobnom prístupe, bavíme sa tak, že čo chalani, ako to vidíte. 

Ešte pred tým, ako sa dostaneme k Evency ma zaujíma, ako vnímaš fakt, že aktuálna situácia bude pre niektorých interpretov naozaj likvidačná?

Pridaj sa do klubu REFRESHER+
Základné
5 €
Účtuje sa raz za 4 týždne
1,25 € / Týždeň
Prístup ku prémiovým článkom
Prístup k benefitom
Menej reklám
150 kreditov každé 4 týždne na nákup benefitov
Ročné - 17 %
60 € 50 €
Účtuje sa raz za rok
0,96 € / Týždeň
Prístup ku prémiovým článkom
Prístup k benefitom
Úplne bez reklám
2 000 kreditov ihneď na nákup benefitov
Zdieľanie článkov kamošom
Všetky možnosti predplatnéhoMám zľavový kód
Dokončením súhlasím s pravidlami a podmienkami portálu Refresher.
Pridaj sa do klubu REFRESHER+

Čo sa dozvieš po odomknutí?

  • Kedy by mohol byť festival Hip Hop Žije
  • Prečo si Marko Šebesta myslí, že by sa pred klubmi mohla merať teplota a ako sa môže zmeniť klubový život
  • Prečo Rytmus nechcel začať predávať rúška v čase vypuknutia pandémie a prečo ich dnes predáva aj Separ
  • Prečo Marko Šebesta považuje ekonomickú pomoc od štátu za dostačujúcu a v čom sa mu spôsob Matovičovho vedenia krajiny páči
  • Či si riaditeľ agentúry Evency a spoluorganizátor Hip Hop Žije myslí, že bude situácia pre niektorých interpretov likvidačná
Dočítať článok
Máš už predplatné?
Prihlásiť sa
Dočítať článok
Poslať sms
Pošli SMS na 8877 s textom CLANOK 83948 a dočítaj tento článok.
Cena SMS za otvorenie článku je 3,50 € s DPH. Ako to funguje?
Odomknúť cez SMS
Tento článok
Poslať sms Ako to funguje?
Všetky články na mesiac
🤩 Len 1,50€ navyše
POSLAŤ SMS Ako to funguje?
Po odomknutí získaš
Prístup ku prémiovým článkom
Prístup k benefitom
Napr.: 100 % zľava na lístok na linke Bratislava – Viedeň/Schwechat , 30 % zľava na ročné predplatné Rejoy alebo 20 % zľava na nákup v The Streets
Zobraziť všetky (9)
Domov
Zdieľať
Diskusia