Hip Hop Žije je najúspešnejší rapový festival v Československu za poslednú dekádu. Čím si organizátori museli prejsť a kto im stále dlží peniaze?
Mario Biháry a Marko Šebesta sú dva základné piliere festivalu Hip Hop Žije, bez ktorých by táto najväčšia rapová udalosť pod holým nebom nemohla fungovať. Tretím je Boris Marhanský, ktorý však nebol v tomto prípade našim respondentom.
Za osem rokov pôsobenia rozšírili festival aj do regiónov a každú sezónu sa im podarí spojiť celé Československo a niekoľko zahraničných mien, s ktorými si už však zažili svoje.
„Tí interpreti majú taký dopyt po celom svete, že keď im nedáš peniaze vopred a nepristúpiš na ich podmienky, tak k tebe neprídu,“ opisuje podmienky zahraničných headlinerov jeden z organizátorov v našom rozhovore.
Chalani si zaspomínali na úplne začiatky, keď ešte nemali poňatia o tom, ako spraviť festival. Prezradili, ako sa prerátali a čo ich zachránilo, ale aj to, ako môže dopadnúť taká udalosť, keď ju niekto nerobí srdcom. Obaja sú dlhoročnými fanúšikmi rapu, majú veľmi dobré vzťahy so všetkými najzásadnejšími menami a dlhoročné skúsenosti s organizovaním udalostí.
Ešte pred tým, ako začneme, dávame do pozornosti možnosť zakúpenia lístkov na ročník 2020 za zvýhodnenú cenu.
Spomínate si s odstupom rokov na momenty pred úplne prvým ročníkom Hip Hop Žije?
Marko: Ja mám v pamäti naše stretnutia v petržalských reštauráciách, kde sme sa ako mladí chlapci stretávali a vymýšľali, ako urobiť super festival.
Mario: To bolo asi rok pred prvým ročníkom, keď chalani robili akcie na Zlatých pieskoch a dostali sme ponuku na areál. Tým, že sme tam my v lete robili koncerty Majka Spirita, ktorý tam vybuchol a Marko so svojim tímom tam robil Egov koncert, taktiež s veľkým úspechom, rozhodli sme sa spraviť festival. Tam sme sa vlastne aj spoznali a dohodli sme sa, že festival spravíme spoločne mysleli sme si, že keď máme pozemok za super cenu, bude to jednoduché.
Marko: Nakoniec to bola asi stotina celej ceny projektu.
Mario Bihary (prvý zľava) je zároveň booking manažérom H16 a Majka Spirita a Marko Šebesta (druhý zprava) je hlavou eventovej agentúry Evency, ktorá organizuje najväčšie slovenské koncerty vrátane Rytmusových so symfonických orchestrom alebo turné DMS
Nad čím sa dnes ešte zasmejete?
Mario: To celkové nastavovanie rozpočtu. Bolo to fakt od oka, povedali sme si, že elektrina môže stáť 3-tisíc eur, nakoniec to bolo dvanásť tisíc.
Marko: Dokonca sme tuším odhadovali, že to bolo len tisíc eur.
Mario: Takto sme odhadovali aj stage a program. Zrazu, keď bol deň festivalu, rozpočet bol 4-krát väčší ako sme na začiatku plánovali.
„Dostali sme sa do fázy, kedy si veľa ľudí kúpi lístok bez toho, aby vedeli, kto je headliner, za čo sme veľmi radi,“ hovoria organizátori najväčšej rapovej udalosti na Slovensku a v Česku.
Ako ste to zvládli?
Mario: Našťastie sme mali takú účasť, že nám to všetko dokázalo zaplatiť.
Marko: Áno, nesekli sme sa len v nákladoch, ale, chvalabohu, aj v príjmoch. Ale aj tak sme pri prvom ročníku prerobili.
Koľko vtedy stálo spraviť Hip Hop Žije?
Marko: Prvý ročník...
Mario: Bolo to do 100-tisíc.
Marko: To sme si mysleli, že bude do sto tisíc. Bolo to trochu viac, bolo to niekde medzi 120 a 140-tisíc.
Používali ste vlastné peniaze?
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Ktorí americkí headlineri im ešte dlžia peniaze a či sa dá vyhnúť problémom
- Prečo bude ročník 2020 úplne iný ako všetky prechádzajúce
- Ako je možné, že mal v Česku vystupovať Eminem a koľko si pýta za vystúpenie
- Prečo sú regionálne zastávky vždy vypredané
- Ako chce Hip Hop Žije posunúť rap na Slovensku aj iným projektom
- Aké najväčšie bizarnosti musia organizátori Hip Hop Žije riešiť
- Keď si cez tento rozhovor predplatíš Refresher, počas nasledujúcich 7 dní, teda do budúcej nedele 12. januára, automaticky sa zapojíš do súťaže o dva lístky na Hip Hop Žije 2020 v Bratislave. Výhercu budeme informovať e-mailom.