Čo si môže dovoliť učiteľ zo svojho platu, či v akom stave sú školy, v ktorých pôsobia?
Na Slovensku nie je povolanie učiteľa tým najatraktívnejším. Môže za to aj slabé finančné ohodnotenie, ktoré odrádza mladých absolventov od toho, aby zasvätili svoj život vzdelávaniu a výchove mladších generácií.
Nedávno sme ti ponúkli článok o čerstvých lekároch, o tom, či sa naplnili ich predstavy o zdravotníctve v praxi. Tentokrát sme sa rozhodli vyspovedať učiteľov a pýtali sme sa aj na to, ako sú na tom dnešní žiaci. Čím chcú byť študenti v dospelosti, v akom stave sú školy, na ktorých pôsobia a čo si zo svojho platu môžu dovoliť.
- Prečo si sa rozhodol byť učiteľom/učiteľkou?
- V akom stave je škola, na kt. pôsobíš. Čo by si na našom školstve zmenil/a a prečo?
- Čo myslíš, že zaujíma dnešných študentov/žiakov?
- Stretol si sa na škole s kyberšikanou, alebo šikanou ako takou?
- Dá sa uživiť z učiteľského platu?
- Keď si bol ty žiakom na základnej škole, čo najviac sa od tých čias zmenilo?
- Ako je na tom naše školstvo v porovnaní so zahraničným školstvom?
Mgr. Mária Hrozáňová
Vyučuje angličtinu a nemčinu na Gymnáziu A. Bernoláka v Senci.
Prečo si sa rozhodla pre povolanie učiteľky?
Učiteľstvo sa so mnou ťahalo od detstva. Ako malá som sa na učiteľku hrávala, poznávanie a pochopenie nových vecí ma vždy fascinovalo, a o to viac, keď som toto nadšenie mohla a vedela posunúť ďalej. Mala som vlastne veľké šťastie. Nemusela som sa rozhodovať, čím sa stanem, prirodzený vývoj vecí ma doviedol k učiteľstvu a som rada.
Žiaci mi často hovoria, že nemajú čas. Keď sa ich spýtam, čo teda celé popoludnia robia, odpoveď je nič.
Aký máš názor na školský systém, učebné osnovy? Sú konzervatívne alebo naopak?
Celý školský systém na Slovensku je komplikovaný. Musíme sa snažiť pracovať čo najlepšie s tým, čo momentálne je. Učebné osnovy sú do určitej miery dané, čo je pochopiteľné. V každom veku si máme osvojiť niečo iné. Voľba vyučovacích metód je na učiteľovi a existuje ich neúrekom. Takže vo výsledku môžem vyučovať tak, ako uznám za vhodné a tak, aby sa to páčilo nielen mne, ale aj žiakom.
V akom stave je škola, na ktorej pôsobíš?
Z môjho pohľadu je škola vo veľmi dobrom stave. Samozrejme, nie je všetko najnovšie a najmodernejšie, ale všetci vieme, že „nové“ a „moderné“ neznamená automaticky aj „najlepšie“. Pozitívne ale je, že škola sa stále snaží o kroky vpred.
Nechcem hovoriť za druhých, ale mňa osobne sa už viac ľudí spýtalo, prečo si nenájdem lepšiu prácu.
Čo by si na našom školstve zmenila?
Bezpochyby by som odbremenila učiteľov od zbytočnej administratívnej práce. Učiteľ je učiteľom, lebo chce sprostredkovať žiakom niečo, čo má hodnotu, chce s nimi spolupracovať a tešiť sa z každého úspechu. Keď je však veľká časť jeho energie nasmerovaná na „papierovačky“, môže sa to odraziť aj na vyučovaní.
Čo podľa teba najviac zaujíma dnešných žiakov? Aké majú záľuby?
Mnohých žiakov zaujíma mnoho vecí a mnohých nič. Žiaci mi často hovoria, že nemajú čas, na čosi, čo pre nás kedysi bolo povinnosťou. Keď sa ich spýtam, čo teda celé popoludnia robia, odpoveď je nič. Nemyslím si, že je dobré deti zaťažovať troma krúžkami denne, ale aj také dlhodobo vykonávané „nič“ nie je teda nič moc. Snažím sa v nich preto v každý nový deň vzbudiť záujem o „niečo“ a ukázať im, že povinnosti a záujmy sa dajú zladiť a zvládať.
Myslím si, že vzťah učiteľ – žiak je dnes rovnocennejší, čo je podľa mňa super, keď sa žiakom vysvetlí, čo takáto rovnocennosť vo vzťahu znamená.
Stretla si sa na škole s kyberšikanou?
V štátnom školstve som druhý rok a našťastie takúto skúsenosť zatiaľ nemám.
Vieš sa uživiť z učiteľského platu?
Všetko sa dá, keď sa chce. Ale odpoveď na túto otázku je asi všeobecne známa. Každý učiteľ si dokáže predstaviť, že by dostával viac.
Ako podľa teba všeobecne vnímajú ľudia na Slovensku povolanie učiteľa?
Nechcem hovoriť za druhých, ale mňa osobne sa už viac ľudí spýtalo, prečo si nenájdem lepšiu prácu. Nie inú, ale lepšiu. Toto o všeobecnej mienke o učiteľoch asi hovorí veľa. Dokonca sa mi raz na hodine, kde sme riešili povolania stalo, že pri otázke, či by sa chcel niekto stať učiteľom, deťom na tvárach nabehol výraz plný znechutenia a opovrhovania. Čo dodať, takáto reakcia zamrzí, ale verím, že stále je veľa ľudí, ktorí vedia, aká dôležitá je naša úloha.
Dnes majú deti viac možností pozrieť sa na vzdelanie aj mimo učební a učebníc.
Keď si bola ty žiačkou na základnej či strednej škole, čo sa za tie roky zmenilo v školstve najviac?
Myslím si, že vzťah učiteľ – žiak je dnes rovnocennejší, čo je podľa mňa super, keď sa žiakom vysvetlí, čo takáto rovnocennosť vo vzťahu znamená. Okrem toho majú dnes deti viac možností pozrieť sa na vzdelanie aj mimo učební a učebníc. Či už v podobe akcií mimo školy, súťaží v rôznych oblastiach, projektov a podobne.
Ak by si mala na výber, zvolila by si si túto cestu opäť?
Určite áno. Má to zmysel. Každý žiak je niečím výnimočný, hoci to znie ako klišé. Akonáhle to prijmeme a pristupujeme v rámci možností individuálne, ukáže sa, že každý môže napredovať a popritom sa z toho tešiť. Potom sa teším aj ja a práve tá radosť je nákazlivá a poháňa mňa aj žiakov vpred.
MSci. Michal Rybár, PhD.
Pôsobí na základnej škole v obci Seňa, okres Košice-okolie, kde učí matematiku a informatiku.
Prečo si sa rozhodol pre povolanie učiteľa?
Učiteľom som sa rozhodol byť preto, lebo som hľadal zmysluplnú prácu, ktorá ma bude baviť a napĺňať. Počas svojho života som mal to šťastie stretnúť viacero skvelých a inšpirujúcich učiteľov a preto som sa už od čias strednej školy pohrával s myšlienkou, že by som túto prácu rád niekedy skúsil. K učeniu som sa teda predsa len dostal vďaka programu Teach for Slovakia a teraz si dorábam pedagogické vzdelanie.
Z nejakého zvláštneho dôvodu na Slovensku nefunguje slobodný trh s učebnicami.
Aký máš názor na školský systém, učebné osnovy? Sú konzervatívne alebo naopak?
Učebný systém je jedna z tých vecí, ktorá v našom školstve ako tak funguje. Štátny vzdelávací program je dostatočne široký na to, aby si učiteľ mohol svoje hodiny prispôsobiť podľa seba. V tomto smere je dôležitá aj podpora učiteľov zo strany vedenia školy. Zároveň si však myslím, že náš systém je stále príliš orientovaný na vedomosti a memorovanie.
Menej na schopnosti, akými sú kritické myslenie, komunikácia, práca s informáciami a podobne. Tie sú už v modernom svete omnoho dôležitejšie. Sloboda učiteľa je však silne obmedzovaná dostupným vybavením, monopolizovaným trhom s učebnicami a nedostatkom peňazí na tvorivé projekty. Ak chcem spraviť niečo inak, musím si to nielen vymyslieť, ale aj na to zohnať peniaze.
Samostatnou kapitolou je budova školy, ktorá je v havarijnom stave. Máme neustále problémy napríklad s elektrinou, potrubím.
V akom stave je škola, na ktorej pôsobíš?
Moja škola je na tom z hľadiska vybavenia v porovnaní s inými školami celkom dobre. Ak by som si to mal ale porovnať so svojou ideálnou predstavou, tak sa súčasný stav od nej značne líši. Z nejakého zvláštneho dôvodu na Slovensku nefunguje slobodný trh s učebnicami - ak teda chcem používať inú učebnicu ako tú, ktorú vybral štát, musí ju platiť škola zo svojho rozpočtu, alebo musia učebnice platiť rodičia detí. A učebnice od štátu ležia v sklade.
Samostatnou kapitolou je budova školy, ktorá je v havarijnom stave - máme neustále problémy napríklad s elektrinou, potrubím. Zoznam by mohol byť veľmi dlhý. Príde mi absurdné, že systém je nastavený tak, že ak chce bežná škola niečo opraviť, zmodernizovať alebo vybudovať, jej jediná šanca je uchádzať sa o externé financovanie. Peniaze od štátu nestačia ani na bežnú údržbu.
Naše školstvo je v tak zlom stave, že je veľmi ťažké vybrať si jednu vec, ktorú by som zmenil.
Čo by si na našom školstve zmenil?
Krátka odpoveď by bola - takmer všetko. Naše školstvo je v tak zlom stave, že je veľmi ťažké vybrať si jednu vec. V prvom rade by si Slovensko konečne zaslúžilo mať ministra školstva, ktorý chce tento rezort naozaj zmeniť k lepšiemu. Vzdelávanie na Slovensku potrebuje jasnú víziu a jasný cieľ na ďalšie roky. Považujem za obrovskú chybu, že program Učiace sa Slovensko nebol schválený. Taktiež by som zmenil platové ohodnotenie a postavenie učiteľov v spoločnosti, dal školám a učiteľom väčšiu slobodu, posilnil ich právomoci.
Je pre mňa šokujúce, ako sa k sebe žiaci správajú v kyberpriestore. Tvrdé nadávky sú na bežnom poriadku, aj napriek tomu, že účty na sociálnych sieťach majú aj takmer všetci rodičia.
Stretol si sa na škole s kyberšikanou?
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Po koľkých rokoch v školstve končia podľa štatistík mladí učitelia
- Prečo podľa nich klesá spoločenský status učiteľov
- V čom hlavne sa líši výučba v zahraničí od tej na Slovensku
- Čím chcú byť deti v dospelosti okrem youtuberov
- Čo sa v školstve najviac zmenilo od čias, kedy boli žiakmi