Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Štvrtok 23. 1. 2020 meniny má Miloš

hľadaj na refresheri

Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.
Zdravie - Strava
0
Zuz
8. september 2017, 9:37
Čas čítania: 3:39

Duševné zdravie: Mnohí sa o tom hanbia hovoriť, často sa podceňuje a pritom dokáže viac, ako si vieme predstaviť

Čo má nejaká duša vôbec spoločné so sixpackom na bruchu alebo novým osobákom na zadný drep? Tak trochu všetko.

Zuz
8. september 2017, 9:37
Čas čítania: 3:39
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
0
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Duševné zdravie. Na prvý pohľad možno nie dosť sexy téma pre vznikajúci článok. Alebo dokonca sériu článkov. Pretože čo má nejaká duša vôbec spoločné so sixpackom na bruchu alebo novým osobákom na zadný drep? Tak trochu všetko.

V pripravovanom seriáli sa mrkneme na to, ako nám pravidelný tréning aj obyčajný pohyb môžu pomôcť z drobných trápení a tiež predchádzať vážnejším psychickým ťažkostiam. Nevynecháme ani úskalia sveta činiek a zdravej stravy. Poruchy príjmu potravy skrývajúce sa za nálepku "fitness". Peklo menom záchvatové prejedanie, ktoré sa týka viac ľudí, než koľko ich to bude ochotných priznať. Posadnutosť vlastným vzhľadom alebo patologická obsesia zdravou stravou.

 

Na úvod ale trochu z inej stránky – prečo vôbec o duševnom (ne)zdraví hovoriť?

1 z 5 dospelých má skúsenosť s duševným ochorením. Úzkosti, depresie, panické ataky, OCD alebo sociálne fóbie patria k najčastejším pôvodcom psychického trápenia a vyskytujú sa okolo nás častejšie, ako si myslíme, pretože sa stále ešte moc nenosí o nich hovoriť. Nie je ale nutné stretnúť sa s plne vyjadreným ochorením duše - úplne "stačí" chronický stres z práce, nespavosť, obavy spojené so skúškami alebo náročnou životnou situáciou... a to poznáme snáď všetci. A keď nie si v pohode, nikdy nemôžeš podať top výkon. V práci, doma, ani na tréningu.

 

Bez pokojnej hlavy sa ťažko dosahuje vytýčených cieľov. A aj keď sa ti to nakoniec podarí, asi z toho nebudeš mať takú radosť. Takže nech už sa snažíš o nárast svalovej hmoty, stratu tuku alebo silové a vytrvalostné výkony ako také, je psychická pohoda niečo, čo by malo stáť vysoko v rebríčku tvojich priorít.

 

Pohybom ku spokojnejšiemu životu

Cvičenie samo o sebe je stresor, teda odkláňa organizmus z jeho prirodzenej rovnováhy a vyvoláva obranné a adaptačné mechanizmy, ktoré majú za úlohu ho do nej zase vrátiť. Stres ale nie je nutne vždy zlá vec. Naopak sa ukazuje, že pokiaľ je v adekvátnej miere, zlepšuje cvičenie odolnosť proti iným stresorom, s ktorými sa v živote stretávame. Športovci a aktívni ľudia popisovali všeobecne lepšiu náladu ako tí, ktorí sa pravidelne nehýbali. Tréning pozitívny vplyv na sebavedomie, pocit duševnej pohody a logiky i spokojnosť s vlastným vzhľadom. U starších osôb, ktoré zostávajú aktívne, sa objavuje väčší elán a radosť zo života. Ženy, ktoré cvičili, v štúdiách menej často vykazovali známky klinickej depresie a naopak, prejavovali vyššiu dôveru vo vlastné schopnosti.

 

Nie je nad príjemnú únavu, s ktorou padneme do postele po fyzicky náročnom, ale skvelom dni. Cvičenie zlepšuje kvalitu spánku a pomáha normalizovať cyklus spánku a bdenie, čo je okrem iného mechanizmus účinku niektorých antidepresív. 

 

 

Pokiaľ sa cítime v pohode, odrazí sa to aj na výsledkoch nášho študijného výkonu a práce. To nie je ale jediný dôvod pozitívneho vplyvu pohybu na našu produktivitu. Ak je telo zvyknuté hýbať sa, hlave to potom aj lepšie myslí. Pravidelné cvičenie funguje ako prevencia vzniku neurodegeneratívnych ochorení, medzi ktoré patrí Alzheimerova alebo Parkinsonova choroba. Pozitívny vplyv športu na kognitívne (rozumové) funkcie a mentálnu výkonnosť je ale patrný aj u mladých zdravých jedincov.

 

Ako to už u výskumov z oblasti športu býva, drvivá väčšina z nich sa zaoberá vytrvalostným tréningom. Ani siloví športovci ale nemusia smútiť - štúdie porovnávajúce vplyv anaeróbnej a aeróbnej záťaže na duševnú pohodu všeobecne potvrdzujú minimálne porovnateľný pozitívny efekt. Takže nezáleží na tom, či si ideš po práci vyčistiť hlavu medzi činky alebo starosti radšej nechávaš niekde na bežeckých chodníčkoch.

Mechanizmus účinku – ako to? Prečo to?

Ako sme si spomenuli vyššie, cvičenie privádza organizmus do stavu stresu. Tieto ochranné mechanizmy má na starosti hlavne hypothalamus a hypofýza v mozgu, spoločne s nadľadvinkami produkujúcimi stresové hormóny a celým sympatickým nervovým systémom. Táto dosť zložitá sústava býva v dnešnej dobe dlhodobo preťažovaná pôsobením chronického stresu, na ktoré nie je naše telo stavané. Prirodzenejší býval veľký krátkodobý stres (naháňam mamuta/naháňa ma mamut) než ten plíživý nekončiaci (náročné pracovné povinnosti, školský záprah a pod.).

 

Trochu toho akútneho stresu tu a tam nám prospieva, celý systém "trénuje" a dlhodobo podporuje prevahu kľudového parasympatického autonómneho nervstva. Vďaka ktorému sme proste viac v chille.

Ten pocit potréningovej eufórie, ktorú pripisujeme uvoľneniu endorfínov v mozgu, väčšina z nás dobre pozná. Najskôr za ňu nevďačíme iba im. Zatiaľ čo endorfíny sa naozaj objavujú vo zvýšenej koncentrácii po cvičení pri vysokej intenzite, stredne náročný tréning aktivuje endokanabinoidný  systém a jeho receptory. Takže prečo riskovať zdravie a míňať peniaze za marihuanu, keď si môžeme v hlave vyrobiť vlastnú.

Pozitívny vplyv tréningu na našu pamäť, koncentráciu a rýchlosť spracovania informácií má potom na svedomí niekoľko rastových faktorov, ktoré sú zvýšene uvoľňované vďaka cvičeniu a skývajú sa za tajomnými skratkami BDNF, VEGF a IGF-1. Tie podporujú prekrvenie mozgu, prestavbu a obnovovanie nervových spojov a vznik protizápalových látok.

 

Duševné zdravie: Mnohí sa o tom hanbia hovoriť, často sa podceňuje a pritom dokáže viac, ako si vieme predstaviť

Čo z toho? Čo s tým?

Pokiaľ ťa zaujíma, ako vďaka športu zlepšiť a udržať svoje "mental health", z predchádzajúceho textu si môžeš odniesť pár jednoduchých bodov.

  • Hýb sa. Buď aktívny. Minimálne 2-3x týždenne.
  • Vyššia intenzita tréningu je efektívnejšia než stredná, stredná je rozhodne lepšia ako nízka. Ale zase to nepreháňaj. Cieľom nie je strhať sa.
  • Vyber si šport, ktorý ťa teší. Vytrvalostný alebo silový, je to pravdepodobne jedno. Hlavne, aby ťa to bavilo a mal si z toho radosť.
    Mňa osobne asi nikto nepresvedčí, že kam sa na činky hrabe zumba alebo jumping, ale pokiaľ ťa to baví, rob to. Hlavne niečo rob. Tvoja hlava ti za to poďakuje. 

A nabudúce sa pozrieme na to, ako môžu činky liečiť a prechodené tenisky uzdravovať.

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Ohodnoť článok
0
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHOR
Najčítanejšie
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.