Dočasný koniec cesty.
Tak a ocitli sme sa na samotnom konci našej cesty naprieč históriou Pixaru. Ak vám náhodou unikol nejaký z predošlých článkov, tak v prvej časti sme sa venovali založeniu spoločnosti a prvým reklamným spotom až po Toy Story. Druhá časť nám priblížila výrobu rozprávok A Bug's Life, Toy Story 2, Monsters, Inc. a Finding Nemo.
V tretej sme si porozprávali o zlatých a úspešných časoch s oceňovanými hitmi, ako Cars, Ratatouille, WALL-E, Up a Toy Story 3. Tá štvrtá zase porozprávala o prvých sklamaniach so snímkami Cars 2, Brave a Monsters University, ale na druhú stranu aj o úspechu v podobe Inside Out. No a nedávna piata časť sa sústredila na The Good Dinosaur a Finding Dory.
Presúvame sa teda do blízkeho roku 2017, kedy sa Pixar opäť predviedol s dvomi počinmi. Tým prvým sa stala tretia časť série Cars. Vývoj návratu do sveta áut odštartoval hneď po premiére druhého dielu. John Lasseter sľuboval návrat ku koreňom s emotívnym príbehom, no réžie sa už nechopil a namiesto neho nastúpil nováčik Brian Fee.
Obrovský technologický skok vďaka vylepšenému systému RenderMan/RIS napomáhal celému procesu výroby ďalšieho príbehu áut. No i napriek tejto vymoženosti si pracovníci Pixaru dokážu nájsť prekážku, ku ktorej bolo treba pristúpiť novým spôsobom.
Reč je o blate a jeho správaní sa počas neľútostného Demolition derby. Potrebovali totiž dostať na autá hmotu, ktorá nie je pevná, ale ani tekutá. Technici preto museli prísť na stav blata nachádzajúci sa niekde medzi týmito dvoma fázami.
Pre podrobnejší výskum sa preto vydali do terénu skúmať rozmočenú zeminu. Rozhodli sa zájsť aj na preteky monster truckov, aby lepšie pochopili, ako sa blato pohybuje po pneumatikách a priliepa na aute.
No pri prvých testoch narazili na problémy. Blato pripomínalo viac čokoládu než zem. Taktiež si všimli, že fľaky sú rovnaké bez akejkoľvek rôznorodosti. Preto sa to rozhodli napraviť pridaním viacerých vrstiev blata s rôznou hodnotou lepkavosti a pevnosti.
Tuhšie časti by sa po prejdení pneumatikou odrazili, zatiaľ čo tá tekutejšia časť by zostala prilepená na vozidle. Kompletné dokončenie prípravy blata v rôznych podobách pre 616 záberov trvalo až pol roka.
V predošlom článku sme si spomenuli, že pre The Good Dinosaur využili novú technológiu pridávania hotových 3D modelov oblakov. Rovnaký prístup zvolili aj v tomto počine, no veľmi sa s tým nezaťažovali, pretože 85% použitých oblakov bolo vytiahnutých práve z The Good Dinosaur.
S čím sa ale tvorcovia skutočne pohrali, bola dráha Florida International Super Speedway pre posledný pretek vo filme. Do veľkolepého štadiónu dizajnéri umiestnili až 30 000 rôznych svetiel.
Víťazkou sa na konci stala Cruz Ramirezová, jedna z hlavných postáv. Tá mala vo svojom modely postavy umiestnených až 656 ovládateľných častíc/bodov pre podrobnejší prejav pohybu a emócií. 296 z nich ovládalo len jej tvár.
Nesmieme samozrejme zabudnúť ani na Bleskového McQueena v podaní Owena Wilsona, ktorý sa vrátil späť do pretekárskych koľají, aby presvedčil svet, že ešte nepatrí do starého železa.
Oponenta mu pritom robí mladý Jackson Storm. Jeho logo na boku auta predstavuje roztiahnuté veľké písmeno S, čo taktiež nie je náhoda. Bolo totiž inšpirované symbolom hurikánu.
V treťom diele môžeme vo forme flashbacku uvidieť aj starého mentora Doca Hudsona, ktorý bol stále nahovorený Paulom Newmanom. Ako je možné, že počujeme hlas herca, ktorý zomrel 9 rokov pred premiérou?
Trik bol v tom, že počas nahrávania svojich riadkov pre prvý film v roku 2006 mal Newman dlhé konverzácie s Johnom Lasseterom. No a keďže nahrávanie bežalo nepretržite, tvorcovia boli schopní poskladať pre neho pár slov.
Kriticky môžeme prehlásiť, že prekonať druhý diel nebola ťažká robota, no box office prehovoril za všetko. Cars 3 dopadlo z celej trilógie najhoršie so ziskom slabých 383 miliónov dolárov, čo bol pre pomery Pixaru veľmi slabý odvar.
O jeho kvalite sa podrobnejšie môžete dočítať v našej recenzii. V skratke ide o kvalitný a pekný animák, ktorý na rozdiel od iných pixarovských sequelov mal aj príbehové opodstatnenie.
Druhá polovica minulého roku bola pre Pixar o dosť úspešnejšia. Na rad prišiel po dvoch pokračovaniach ďalší originálny príbeh. Tentokrát sme sa posunuli mimo hranice Spojených Štátov do susedného Mexika.
Po obrovskom úspechu Toy Story 3 sa režisér Lee Unkrich neváhal ani na sekundu zastaviť. Nápad na Coco totiž dostal hneď po vypustení svojho oscarového diela. No ako už býva zvykom, formovanie takéhoto príbehu nie je ľahkou záležitosťou a finálna podoba sa o dosť líši od prvotných nápadov.
Hlavný detský hrdina bol zo začiatku amerického pôvodu. Po smrti matky sa so svojím otcom mal vybrať spoznávať rodinné mexické korene práve počas sviatku Día de los Muertos, teda Dňa mŕtvych.
Mladý Miguel sa počas svojho dobrodružstva mal vyrovnať so stratou matky, no to sa tvorcom k tomuto sviatku príliš nehodilo.
Deň mŕtvych totiž nie je o smútení nad stratou, ale o pripomínaní si svojich milovaných. Pre potrebný výskum si tvorcovia samozrejme neodpustili výlety do niekoľkých mexických miest, no tá práva pomoc prišla priamo od tamojšej komunity.
Príbeh potreboval nabrať nový smer a hlavný hrdina bol nahradený. Tým sa v Pixare stalo, že všetky postavy vo filme stvárnili latinskí Američania.
Tvorcovia si pýtali rady od ľudí mexického pôvodu z rôznych povolaní. Pre svoj film tak chceli mať úplne kultúrne pochopenie z čo najviac pohľadov a najmä, aby sa vyhli nežiadúcim klišé.
Išlo o prvý prípad v Pixare, kedy sa do produkcie filmu zapájali neznámi ľudia. Jednou zo zmien, ktorá vzišla z tejto spolupráce, bola nebezpečná zbraň Miguelovej babičky. Tá po dlhú dobu používala na trestanie drevenú lyžicu.
No po vyššie spomínaných konzultáciách sa ukázalo, že použiť sandál je tejto komunite oveľa bližšie. Tieto malé, ale značné detaily neboli jediné, ktoré sa dočkali úpravy. Celý pôvodný tón filmu mal pôsobiť úplne inak.
Prvé minúty tvorilo hudobné číslo oboznamujúce diváka s mexickou kultúrou a Dňom mŕtvych. Hoci sa samostatná téma hudby vo finálnej verzii zachovala, pôvodne sa kvôli značnému množstvu hudobných čísel premýšľalo aj nad muzikálom.
Celá Miguelova rodina mala v jednom z návrhov totiž trpieť kliatbou, kvôli ktorej musela všetky svoje slová odspievať. Ako už teraz vieme, aj tento odvážny nápad išiel do koša.
Po 3 a pol rokoch sa konečne dokončil scenár. Disney si v tom prípade nechalo zaregistrovať právnu značku „Día de los Muertos,“ ako pracovný názov pre budúce marketingové potreby.
To ale nepotešilo mexickú komunitu, ktorá sa rozhodla spísať proti tomuto rozhodnutiu petíciu. Nepáčila sa im myšlienka speňaženia a využitia národného kultúrneho sviatku pre komerčné využitie. Disney ich vypočulo a do týždňa svoju značku stiahlo.
Pozrime sa ďalej na technické problémy, s ktorými sa museli v prípade Coco popasovať. Išlo najmä o postavy kostlivcov a ich oblečenia. Látka na ľudskom tele sedí a reaguje bez problémov, no komplikovaná stavba kostlivcov si vyžadovala mierne vylepšenie. Ich oblečenie sa zasekávalo a strácalo na rôznych miestach medzi kosťami.
Pre vyriešenie tohto problému technici do svojho programu implementovali vylepšenie zvané „continuous collision detection“ (nepretržitú detekciu kolízie). Daná látka tak po celý čas dokázala automaticky detekovať pohyb a povrch svojich nositeľov. Mimochodom, pre všetky postavy bolo dokopy navrhnutých 500 kusov šiat.
Miguelove hranie na gitare bolo taktiež privedené k dokonalosti. Nešlo len o obyčajný výplod fantázie animátorov. K dispozícii mali videá pravých hudobníkov hrajúcich na tomto nástroji. Každý pohyb Miguelových prstov po strunách jeho gitary je teda autentický. Samotnú gitaru navrhol syn režiséra Leea Unkricha.
Autenticitu dodržali aj pri jeho vernom psom spoločníkovi Dantem z národného mexického plemena Xoloitzcuintli (Mexický naháč). Typickým poznávacím znakom tohto plemena je bezsrsté telo a vyplazený jazyk.
Práve Danteho jazyk fungoval ako samostatná postava, pretože bol samostatne animovaný rovnakým spôsobom ako Hankove chápadlá z Finding Dory. Coco prinieslo originálne a nádherné spracovanie predtým neobjaveného rozprávkového prostredia. Avšak, svoje načasovanie nenaplánovalo príliš najlepšie.
Oslava mexického sviatku od amerického filmára a najmä zvolenie aktuálneho prezidenta Trumpa vyvolalo menšie obavy. Na druhú stranu, ide predsa o Pixar a žiadna stena medzi dvoma susednými štátmi nemohla pokaziť skvelý filmový zážitok.
Land of the Dead ozdobuje 7 000 000 svetiel
Coco si odnieslo poriadnu dávku kritického, ale aj finančného úspechu najmä na pôde Mexika. Tam si film svoju premiéru odbil na filmovom festivale mesiac pred oficiálnou premiérou a všetci si ho zamilovali.
Snímka totiž nestavala na zastaralých klišé mexických postáv, ale namiesto toho ukazovala svoju krajinu v tom najkrajšom svetle, na aké mohli byť domáci občania skutočne hrdí. Coco si tak vo svojom čase získalo titul najziskovejšieho filmu na mexickom trhu prekonávajúc prvých Avengers z roku 2012. No najväčšie zlato pre Pixar prišlo už po niekoľkých mesiacoch.
Po mega úspechu Finding Dory sa chystal na návrat ďalší velikán so svojím dlho očakávaným pokračovaním. A tak prišli na rad The Incredibles 2. Okrúhly a najčerstvejší 20. vstup do listiny pixarovských filmov nemohol byť viac veľkolepejší. Fanúšikovia si dlhé roky vyžadovali ďalší príbeh najznámejšej rodinky superhrdinov.
Režisér a scenárista Brad Bird si bol toho veľmi dobre vedomý, no s ďalší dielom nebol ochotný prísť, kým by scenár nebol od jeho predchodcu lepší. Ďalším problémom bolo, že na Úžasných tak nejak nebol čas. Spomenuli sme si predsa už veľa filmov, ktorým sa počas 14-ročnej medzery venovali.
Bird dokonca prešiel aj na hrané filmy a stihol si zrežírovať snímky, ako Mission: Impossible - Ghost Protocol a Tomorrowland. Ale dočkali sme sa. Režisér sa pri písaní nechcel inšpirovať inými filmami o superhrdinoch, ktoré za posledné roky nabrali obrovskú popularitu.
Namiesto toho sa opäť vrátil k rodinným problémom, a ako ich niečo takto nadprirodzené ovplyvňuje. Všetko ostatné ohľadom zachraňovania sveta bolo vždy len témou číslo dva. Bird sa chcel venovať postavám a nápadom, o ktorých si myslel, že nedostali príliš veľa priestoru v prvom filme. Preto sa snímka zameriava hlavne na Helen (Elastínu).
Tento nápad mal v sebe už od premiéry v roku 2006. Premýšľal, ako by na takúto zmenu rolí reagoval Bob. No už mu nezostal čas príbeh akokoľvek rozvíjať. K písaniu sa teda dostal až v roku 2015, pričom sa naďalej zameriaval hlavne na spomenutú Helen a ešte neobjavené schopnosti Jack-Jacka.
Niektorí si môžu myslieť, že táto zmena mohla byť nejako ovplyvnená moderným hnutím #MeToo, ale toto tvrdenie Bird poprel. Scenár sa totiž začal písať ešte pred veľkou hollywoodskou zmenou. Ako už býva zvykom, aj tento scenár si musel prejsť niekoľkými úpravami. Tá najväčšia sa týkala hlavného záporáka.
Bird priznal, že rovnako, ako pri prvej časti, tak aj teraz mal počas písania problémy. Prvé nápady zahrňovali zlostnú umelú inteligenciu, no z celého tohto konceptu sa zachovali len určité myšlienky.
Protivníkom Úžasných sa stal Obrazovkár (Screenslaver). Ten využíval elektronické zariadenia ako televízory, monitory alebo mobilné obrazovky pre masovú hypnotizáciu. Zaujímavý nápad hlavne pre dnešnú dobu, ale Bird uisťuje, že sa za Obrazovkárom neskrýva žiadna hlbšia sociálna myšlienka.
Hoci pokračovanie prišlo až po 14 rokoch, príbeh sa neposunul ani o minútu. Začína presne tam, kde skončil prvý diel. Režisér sa týmto vyhol nežiadúcim zmenám postáv, ako napríklad dospelosť detí. Všetci pôvodní herci sa mohli vrátiť späť. Teda až na jednu výnimku.
Spencer Fox, ktorý poskytoval hlas Dashovi, musel byť nahradený, pretože za ten čas jednoducho dospel. Technológia sa od prvého príbehu o Úžasných posunula o veľký kus dopredu. S novými programami boli tvorcovia nútení vytvárať všetky modely od začiatku, no roky skúseností znamenali obrovské plus.
Prísť na to, ako niečo urobiť, už nebol problém. Podstatnou otázkou sa skôr stalo: „Ako rýchlo to dokážeme urobiť?“
Jedným z takýchto príkladov sa stala Elastínina prvá záchranná misia, kedy musela pomocou vlastných síl zastaviť vlak. Celá akčná sekvencia trpela absenciou akejkoľvek špecifikácie. Riadok v scenári tvorila veta: „Úžasná akčná scéna.“
Tvorcovia mohli zo začiatku ako pomôcku pre svoju predstavivosť využiť len novú motorku a zrýchľujúci sa vlak. Avšak, Birdovi sa prvý nápad nezdal príliš akčný. Preto sám prišiel s niekoľkými nápadmi, pri ktorých sme mohli vidieť Elastínu počas jazdy dostatočne využívať svoje schopnosti spolu s motorkou.
Rovnako bol pridaný telefonát z domu a záver celej sekvencie bol taktiež zmenený pre viac napínavejšie finále. Samotné mesto a trasa, v ktorom sa naháňačka odohráva, bola podrobne naplánovaná za pomoci kaskadérskeho koordinátora.
Keď už mali trasu vlaku pripravenú, adekvátne umiestnili strechy budov do cesty, aby Elastína mohla cez mesto prejazdiť v poriadnom štýle. Nesmieme ešte zabudnúť na fakt, že pre Elastíninu špeciálnu motorku navrhli vyše sto modelov.
Aj keď bola celková doba produkcie o rok kratšia, autori dokázali priniesť strhujúci vizuálny zážitok. Ročný posun spôsobil produkčný a časový problém Toy Story 4. Práve to malo vyjsť už tento rok, ale svoje miesto si vymenilo s Úžasnými.
Návrat najznámejšej animovanej rodinky bol skutočne veľkolepý. Kritici a fanúšikovia film milovali, ale najväčší úspech tvorili tržby. The Incredibles 2 sa stalo najzárobkovejším filmom v histórii Pixaru prekračujúc sumu 1.221 miliardy dolárov. Zosadilo tak z trónu Toy Story 3
Pixar sa po niekoľkých neúspešných pokusoch dostal znova na vrchol. Veríme, že na ich skvelé príbehy a dychberúci vizuál sa len tak skoro nezabudne. Je známe, že od roku 2019 sa spoločnosť chystá vypúšťať len originálne filmy, takže veríme, že ich týmto tempom čaká skutočne skvelá budúcnosť.
O svetlej budúcnosti sa bohužiaľ nedá hovoriť pri Johnovi Lasseterovi. Koncom roka 2017 sa rozhodol vziať si polročnú pauzu po vypuknutí obvinení zo sexuálneho obťažovania. Táto nepríjemná situácia viedla ku konečnému rozhodnutiu opustiť vedenie a miesto režiséra Toy Story 4.
Avšak, od tohto projektu neodstúpil úplne. Naďalej sa na výrobe podieľa ako konzultant, no definitívny koniec príde koncom tohto roku. John išiel až do nekonečna. Z malého chlapca snívajúcom o tvorbe rozprávok sa vypracoval až na šéfa kreatívneho tímu v Disney, no nakoniec prišiel pád.
Na tomto poste už samozrejme momentálne nefiguruje. V Pixare ho nahradil dlhodobý kolega a režisér Pete Docter (Monsters, Inc., Up, Inside Out), zatiaľ čo kreatívnu kontrolu nad Disney prebrala Jennifer Lee (Frozen).
Na záver pridávame súčasný sumár Pixaru:
- Celovečerné filmy – 20
- Nominácií na Oscara – 46
- Získaných Oscarov – 15
- Získaných Zlatých Glóbusov – 9
- Získaných ocenení Grammy – 11
- Súčet nominácií na rôzne ceny – 772
- Súčet získaných ocenení – 380
- Približné celkové celosvetové tržby – 13 216 100 000 dolárov
- Priemerné celosvetové tržby za film – 660 800 000 dolárov
A čo vy hovoríte na dlhú a strastiplnú históriu Pixaru? Našli ste si medzi ich výtvormi obľúbenú rozprávku? Úspech dlhé roky neprichádzal, no ich odhodlanie a viera Stevena Jobsa priniesla ruže, na aké sa budeme vždy radi pozerať s potešením ešte dlhé roky.