Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Utorok 18. 2. 2020 meniny má Jaromír

hľadaj na refresheri

Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.
Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Filmy a Seriály - Vybrali sme
0
Daniel Michalík
15. júl 2018, 12:55
Čas čítania: 5:46

Šialená hra s perspektívou, ilúzie zachytené na kamere a detailné modely zdobiace natáčanie epického Pána prsteňov

Frodo a Gandalf na koči nesedeli vedľa seba. Skutočný metrový rozdiel ste si ani nevšimli.

Daniel Michalík
15. júl 2018, 12:55
Čas čítania: 5:46
Šialená hra s perspektívou, ilúzie zachytené na kamere a detailné modely zdobiace natáčanie epického Pána prsteňov
Zdroj: New Line Cinema
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
0
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Trilógiu Pána prsteňov môžu viacerí z nás pozerať dookola a stále si užívať každý záber podrobne, ako napríklad pri Harrym Potterovi, ktorému sme sa naposledy venovali v článku tu. Obľúbené fantasy z filmového prostredia Stredozeme okrem veľkého množstva zaujímavostí skrýva aj množstvo faktov priamo z natáčania.

 

V deväťdesiatych rokoch sa špeciálne efekty stávali čoraz žiadanejšie a objavovali sa v čoraz väčšom počte filmov. Do toho momentu sa elfovia, monštrá a kadejaké iné potvory v súvislosti s vizuálnymi efektami považovali za veľmi drahú a ťažko dostupnú záležitosť.

 

Peter Jackson sa preto rozhodol pre poctivú filmárčinu, masky, kostýmy a hru s kamerou. Vy už viete, že sa mu to vyplatilo po každej stránke.

 

Šialená hra s perspektívou, ilúzie zachytené na kamere a detailné modely zdobiace natáčanie epického Pána prsteňov

 

Niektoré sekvencie dali tvorcom poriadne zabrať a pri veľkom počte z nich sa muselo v prvom rade rozmýšľať, ako ich zachytiť v tom najlepšom a zároveň najrealistickejšom svetle. Samozrejme, v tomto prípade hovoríme o čisto praktických efektoch, hre s perspektívou a práci s kamerou – bez použitia počítačových efektov dodaných neskôr.

 

Pripomeňme si dvoch hlavných protagonistov. Výška Gandalfa a Froda bola pre isté zábery orieškom, pretože je medzi postavami značný výškový rozdiel. Vezmite si do úvahy napríklad scénu v koči, v ktorej obe postavy sedia vedľa seba. 

 

Hra s perspektívou vie zamotať hlavy väčšine kameramanov, o tom žiadna. Tvorcovia však prišli s návrhom zahrňujúcim posadenie čarodejníka bližšie ku kamere a Froda zhruba o meter dozadu, ako na obrázku nižšie. Mimochodom, Elijah Wood dosahoval 168 centimetrov, zatiaľ čo jeho postava merala 107. 

 

Šialená hra s perspektívou, ilúzie zachytené na kamere a detailné modely zdobiace natáčanie epického Pána prsteňov

  

Aby sa nútená perspektíva stala trochu zaujímavejšou, štáb vymyslel špeciálnu techniku skladajúcu sa z plošiny a kladky. V prípade, že by sa kamera hýbala, bolo by viditeľné, že herci nesedia priamo pri sebe. Novým spôsobom sa pohyb kamery zosúladil s plošinou a pohybom hercov, čo vo výsledku vytvorilo plynulý a ničím nerušený záber.

 

Pevná kamera bola pre perspektívu kľúčom, pretože akonáhle sa posunie mimo fixnej pozície, záber stratí svoje čaro. Lepšie si to môžete predstaviť na fotkách z prípravy filmov nižšie.

 

Šialená hra s perspektívou, ilúzie zachytené na kamere a detailné modely zdobiace natáčanie epického Pána prsteňov

 

Zmena pozície kamery.

Šialená hra s perspektívou, ilúzie zachytené na kamere a detailné modely zdobiace natáčanie epického Pána prsteňov

 

Tu však máme len dvoch mužov sediacich na stoličkách rôznych veľkostí. Trochu zložitejším spôsobom bolo napríklad položenie kamery na pomocné koľajnice. Spolu s jej pohybom po určenej rovnej línii sa druhá časť pľacu pohybovala na vlastných koľajniciach.

 

Vďaka vzájomnému, na milimeter zosynchronizovanému pohybu sa dal docieliť podobný výsledok, avšak v pohyblivom zábere. Aby ste si daný spôsob vedeli lepšie predstaviť, priblížime si ho na obrázkoch nižšie (prosím, ospravedlňte kvalitu, keďže ide o ukážky zo starého DVD bonusu).

 

Šialená hra s perspektívou, ilúzie zachytené na kamere a detailné modely zdobiace natáčanie epického Pána prsteňov

 

Hobití príbytok sa v trilógii ukázal na plátne hneď viackrát. Gandalfova výška prinútila tvorcov použiť techniku popísanú vyššie, a tak pre jednoduchý záber na stôl s čajom vytvorili dizajnéri dva kusy, ako môžete vidieť na obrázku. Obe časti stola slúžili ako podložka pre predmety rôznych veľkostí. 

 

Pri správnom pohybe kamery dva kusy zapadli do jedného a Frodo sediaci o centimetre ďalej v skutočnosti pôsobil, akoby sedel takmer oproti čarodejníkovi. Gandalf sa musel pri natáčaní pozerať pred seba a predstaviť si Frodovu tvár.

 

Šialená hra s perspektívou, ilúzie zachytené na kamere a detailné modely zdobiace natáčanie epického Pána prsteňov

 

Pre potreby kamery sa postavili dva rôzne domčeky, pričom každý bol logicky inak veľký. Nakrúcanie v menšom z nich popisoval Jackson ako „natáčanie v ponorke“ a každý jeden predmet musel byť zhotovený dvakrát.

 

Šialená hra s perspektívou, ilúzie zachytené na kamere a detailné modely zdobiace natáčanie epického Pána prsteňov

 

Dva razy sa museli natáčať aj určité scény. Nižšie si môžete všimnúť testovanie s dvoma hercami a stolom. Každý z nich bol zachytený na kameru zvlášť a neskôr boli oba zábery spojené.

 

Šialená hra s perspektívou, ilúzie zachytené na kamere a detailné modely zdobiace natáčanie epického Pána prsteňov

 

Samozrejme, finálny bod sa už musel dorobiť digitálne.

Šialená hra s perspektívou, ilúzie zachytené na kamere a detailné modely zdobiace natáčanie epického Pána prsteňov

 

A opäť raz rovnaký princíp, len s vyšším počtom hercov. Hobiti a škriatkovia sú približne rovnako vysokí, avšak elfovia a ostatní dosahujú výšku porovnateľnú s bežným človekom. 

 

Šialená hra s perspektívou, ilúzie zachytené na kamere a detailné modely zdobiace natáčanie epického Pána prsteňovŠialená hra s perspektívou, ilúzie zachytené na kamere a detailné modely zdobiace natáčanie epického Pána prsteňov

 

A finálny záber po post-produkcii.

Šialená hra s perspektívou, ilúzie zachytené na kamere a detailné modely zdobiace natáčanie epického Pána prsteňov

 

Moc prsteňa si na samotnom úvode prvého filmu podmaňuje Bilba a prichádza k menšiemu slovnému konfliktu. V okamihu, kedy Bilbo prsteň pustí na zem, si môžete všimnúť, že hoci padá z určitej výšky, na zemi ostáva akoby prilepený. Tento efekt je docielený magnetickou podlahou. Prsteň tak vyzerá skutočne neobyčajne.

 

 

V nasledujúcom pomerne krátkom videu si hru s perspektívou môžete pozrieť v praxi. O zdokonalenie a skomponovanie záberov sa postaralo štúdio Weta Digital. 

 

 

Ian McKellen (Gandalf) si prácu tvorcov veľmi pochvaľoval, no a keď videl finálnu verziu, nemohol veriť vlastným očiam. Počas natáčania svojich scén predovšetkým v neskoršom Hobitovi bol Ian jediným hercom na pľaci a po psychickej stránke to neznášal práve najlepšie. Veľmi mu totiž chýbala interakcia s ostatnými hercami.

 

Kvôli Gandalfovej výške musel interiérové scény natáčať oddelene bez prítomnosti ostatných hercov, aby sa docielil ten správny efekt. Zelené plátno si od neho vzalo daň už v prvé dni natáčania. Režisér Jackson si jeho nešťastnú náladu veľmi rýchlo všimol a spolu s jeho kolegami sa ho zakaždým snažil povzbudiť.

 

Šialená hra s perspektívou, ilúzie zachytené na kamere a detailné modely zdobiace natáčanie epického Pána prsteňov

 

Pri súboji s Balrogom musel napríklad interagovať s pingpongovou loptičkou. A to je veru poriadny rozdiel oproti tomu, čo sme videli vo filme.

 

 

Inokedy sa dala použiť aj oveľa jednoduchšia metóda. Herci si kľakli, alebo si obliekli kostýmy, ktoré by na rozmery ich tiel nepasovali len pre potreby záberu. Takisto boli vo veľkom použití dvojníci. Keď už bolo nutne potrebné zachytiť postavu spredu, tím vizážistov pripravil pre nižších hercov latexové masky.

 

Frodo a jeho dvojník Kiran Shah 

Šialená hra s perspektívou, ilúzie zachytené na kamere a detailné modely zdobiace natáčanie epického Pána prsteňov

 

Posuňme sa o čosi ďalej. Istá technika využívala akúsi výstroj a lano, na ktorom bol herec zavesený. Netreba asi do hĺbky rozoberať fakt, že sa spôsob využíval najmä pri zachytení nadrozmerných postáv. Predstavte si postroj ako akýsi oblek. Doň vliezli nižší komparzisti.

 

Šialená hra s perspektívou, ilúzie zachytené na kamere a detailné modely zdobiace natáčanie epického Pána prsteňov

 

Viacerí z nich používali umelé protézy rúk hýbajúce sa podľa signálov z ovládača. Podľa slov hercov išlo o výzvu a predovšetkým veľmi fyzicky namáhavú činnosť. Režisér Jackson si ale dané scény vedel veľmi dobre v hlave vizualizovať a často nemuseli byť postroje plne vybavené.

 

Šialená hra s perspektívou, ilúzie zachytené na kamere a detailné modely zdobiace natáčanie epického Pána prsteňov

 

Pre úzky záber, napríklad jeden z krčmy, ktorý nájdete nižšie, stačilo mať jednoducho na sebe oblečený kostým od ramien nižšie. Postava približne dvakrát tak veľká ako hobiti mala v scéne len prejsť pomedzi Froda a jeho skupinu. Vďaka pozícii kamery, pohľadu zhora a špeciálnemu obleku vznikol len jeden z viacerých podarených záberov.

 

Šialená hra s perspektívou, ilúzie zachytené na kamere a detailné modely zdobiace natáčanie epického Pána prsteňov

 

Pre iné prípady sa použila technika motion capture. Golluma si zahral talentovaný Andy Serkis, ktorého geniálna mimika tváre je žiadaná vo viacerých filmoch. Technológia sa od premiéry filmov stala čoraz známejšou a dá sa povedať, že sa do širokého publika dostala už v roku 2002.

 

Zaujímavé je, že Peter Jackson si Serkisa pôvodne najal len na nahovorenie Golluma, ktorý mal byť kompletne vytvorený počítačom, no to sa veľmi rýchlo po Serkisovom príchode a prvých skúškach zmenilo.

 

Herec mal na sebe špeciálny oblek so senzormi a okolo neho bolo rozostavených viacero kamier, aby sa v postprodukcii dal vytvoriť 3D model. Samozrejme, modelovanie v tomto čase zažívalo rozkvet a v dnešnej dobe majú tvorcovia jednak k dispozícii výkonnejšie počítače, ale aj schopnosť venovať sa absolútnym detailom (napr. textúry).

 

Šialená hra s perspektívou, ilúzie zachytené na kamere a detailné modely zdobiace natáčanie epického Pána prsteňov

 

Jim Rygiel majúci na starosti bizuálne efekty sa ku Gollumovi vyjadril nasledovne: „Ak sa naň pozriete ako na príšerku, bolo tu viacero drobností, ktoré urobili Golluma takým, aký je. Jednak technológia tvoriaca vzhľad a textúru jeho kože nevynímajúc jej flexibilitu, ale aj pohyb a spôsob, akým bol dosiahnutý.“

 

„Vytvorili sme zaujímavú techniku spolu s maskérom Weta Workshop starajúcim sa najmä o protézy. Vytvoril nám gumenú masku Golluma, ktorú sme neskôr oskenovali a použili ako základ textúrovej mapy v programoch. Od toho sa už prirodzene odvíjal zbytok.“

 

Posledný bod, ktorému sa budeme v našom článku venovať, sú miniatúry. Ak potrebujete, povedzme, široký náhľad na krajinku, prírodu alebo obrovský zámok na kopci, existuje viacero spôsobov, ako daný záber vytvoriť. Digitálna maľba, 3D model v počítači či práve spomínaný model.

 

Podľa Jacksona existuje akési pravidlo. Čím väčší model, tým viac detailov dokáže zachytiť. Avšak ani obrovská zmenšenina niekedy nevystačí.

 

Minas Tirith

Šialená hra s perspektívou, ilúzie zachytené na kamere a detailné modely zdobiace natáčanie epického Pána prsteňov

 

Dekoratéri a dizajnéri sa rozhodli anglické slovo miniature vymeniť za termín bigature, pretože miniatúry boli skutočne veľkolepé. Pre trilógiu ich bolo vytvorených až 72 v období vyše tisíc dní. Výhodou bol najmä voľný pohyb kamery medzi ich súčasťami, ktorý Jackson opäť považoval za veľké pozitívum.

 

Makety slúžili prirodzene ako základ. Na ne sa neskôr nanášalo viacero vrstiev, ktoré museli byť opäť zosúladené s pôvodným záberom, aby sa neporušila perspektíva. Doladiť dané vrstvy (hory, slnečný svit, padajúce listy, vodopády v pozadí) do detailov musela byť veľmi zdĺhavá práca. Snímka po snímke...

 

Šialená hra s perspektívou, ilúzie zachytené na kamere a detailné modely zdobiace natáčanie epického Pána prsteňov

 

Dokonalá miniatúra Rivendellu

Šialená hra s perspektívou, ilúzie zachytené na kamere a detailné modely zdobiace natáčanie epického Pána prsteňov

 

Tvorcovia si ale dali záležať a trilógia Pána prsteňov je epickým projektom s vizuálom, ktorý odzbrojil azda každého diváka a dovolil mu ponoriť sa do majestátneho sveta elfov, príšer a škriatkov. Na prelome tisícročí by ste podobné dielo hľadali márne.

 

Výsledkom je 17 premenených oscarových nominácií a filmový svet, ktorý azda nikdy nezostarne. Ak by ste sa o snímkach chceli dozvedieť viac zaujímavostí, či už zo samotného natáčania alebo časovo náročných príprav, otvorte si článok zo série Spoza kamier.

 

Trilógii sme sa venovali aj v špeciálnom rozhovore s Gimlim (John Rhys-Davies) a nedávno sme si pár informácii povedali aj o spojitostiach Tolkienovho života s knihami.

 

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Zdroj: wikipedia.org, DVD bonusy Tagy: pán prsteňov, perspektiva
Ohodnoť článok
378
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHOR
Najčítanejšie
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.