Seriál expanduje do minulosti, ale aj do budúcnosti. Park toho skrýva viac, než si myslíme.
Westworld sa po nesmierne dlhom čakaní vrátil na naše obrazovky a my sme si mohli opäť schuti užiť veľkolepé divadlo na divokom západe. Prvá epizóda, ktorú sme si mimochodom podrobne rozobrali v rekapitulovacom článku, nastúpila s ostrým tempom a predstavila nové hádanky.
Hlavným terčom udalostí sa stal zmätený Bernard, no a zo stopáže si rovnaký kus uchmatla aj rebelujúca Dolores. Nechýbala ani Maeve snažiaca sa nájsť svoju stratenú dcérku či William čeliaci ďalšej tajomnej hre.
Udalosti zaobalené do brilantne vystavaných dialógov, metaforických vsuviek a krvavých prestreliek nasmerovali seriál na trochu odlišnú cestu.
A môžeme vám povedať, že sa nepoľavilo ani v nasledujúcich troch epizódach, ktoré som mal možnosť pozrieť si v predstihu. Vďaka nim bola napísaná táto recenzia určená hlavne vám, skalopevným fanúšikom.
Podotýkam, že sa v nasledujúcich riadkoch budem snažiť vyhýbať akýmkoľvek spoilerom, takže sa o svoj divácky zážitok nemusíte obávať. Rovnako tak sa na prvé štyri epizódy pozriem ako na celok a nebudem postupovať len chronologicky podľa jednotlivých častí.
V prvom rade sa stávame súčasťou čohosi väčšieho, než doposiaľ známeho parku s názvom Westworld. Z epizódy jedna už vieme, že parkov je minimálne šesť a nápoveda v podobe vyplaveného tigra túto teóriu len potvrdzuje, pričom láka na predstavený Shogun World. Tiger samotný má svoj dôvod, prečo sa nachádza tam, kde sa nachádza.
Jeho krátky zvierací príbeh nám nepriamo približuje životy postáv, či už nových alebo starých. Parky jednoducho musia mať akési prepojenie, ale to stále len konštatujem z informácií, ktoré už poznáme.
Nastupujú nové herecké tváre s vlastnými dejovými líniami a ako diváci sa dozvedáme fakty, ktoré predčili vznik samotných parkov, a v podstate aj umelej inteligencie. Hoci sa tieto dejové odbočky odkláňajú od dôležitých udalostí a prevratov dejúcich sa vo Westworlde, tvorcovia sa dokázali vynájsť a napísali ich pomerne zaujímavo.
Do príbehu však vstupujú so svojím opodstatnením a dozvedáme sa jednak o minulosti, ale aj o tajných plánoch Roberta Forda. Dolores je svojím spôsobom špeciálna. Z predstaveného obrázku uvedenia prvej série sme vedeli vyčítať, že sa jej robotická telesná schránka nachádza vo vonkajšom svete.
To len podporuje Doloresine neskoršie sebauvedomenie plné existenčných otázok, snahu zoprieť sa Delosu a ovládnuť park. Jej postava toho skrýva oveľa viac, hoci sme ju zatiaľ považovali len za farmárovu dcéru. Napokon, aj ostatné postavy môžu mať spojitosť s obdobím pred zavedením Westworldu, ale to už predbieham.
Keď už je reč o postavách, veľmi dôležitú rolu zohráva aj Doloresin otec, Peter Abernathy. Mimo krásne zobrazenej emocionálnej a osobnej chvíľky medzi otcom a dcérou sa dozvedáme informáciu, že Ford bol naozajstným géniom a jeho posledný naratív je oveľa komplexnejší, než sa na prvý pohľad zdal.
Osobne sa len trochu obávam, aby nám tvorcovia neservírovali viac hádaniek, než sú schopní zodpovedať. Viacero dejových línií divákovi sťažuje orientáciu v deji, aj keď ide nepochybne o zámer. Na druhú stranu nás sekvencie z budúcnosti, ako napríklad Bernardov genocídny čin, celkom poriadne lákajú.
Ako to už chodí, okrem veľkej porcie dialógov a vzájomných stretov jednotlivých postáv sa dočkáme aj nejakých tých bitiek a dobre zostrihaných prestreliek.
Epizódy jedna až päť sa so svojou stopážou zaraďujú medzi tie dlhšie, avšak vďaka takmer neustálym kurióznym udalostiam sa stále niečo deje, hoci sa v príbehu neposúvame len priamočiaro dopredu. Po kvalitatívnej stránke sú cítiť menšie výkyvy, avšak aj to k seriálu patrí. Zbytočné omáčky však nečakajte.
Názov piatej epizódy už prezrádza, že sa konečne pozrieme aj do Shogun Worldu, ktorý bol doposiaľ len načrtnutý. Seriál si naďalej udržuje vysokú latku, a ak to takto pôjde ďalej, druhá séria môže premeniť svoj potenciál a v našich očiach získať titul seriál roka. 9/10