Digitálna ekonomika ponúka inovatívne, efektívne a lacné možnosti.
Domácnosť preplnená hračkami, knihami, oblečením, obklopená domácnosťami s týmto istým problémom. Cesty zaplnené autami s neobsadenými miestami, ponad ktorými vzlietavajú a pristávajú lietadlá počas celého dňa. Žijeme v hojnosti, no je nevyužitá a prebytočná.
Jedným z efektívnych riešení tohto problému sú nové technológie, vďaka ktorým môžeme riešiť problémy s dopravou, vzdelávaním, zlepšovať tok informácií a v neposlednom rade ušetriť pekný balík peňazí. Vznikajú nové obchodné modely a ľudia tak môžu využívať existujúce a nevyužité zdroje. Môžu to byť napríklad nevyužité miesta v autách, izby, rôzne nevyužité predmety, bicykle, vŕtačky, alebo aj platformy so stále novými spôsobmi využitia ako internet, či GPS.
Nevyužitá kapacita je využitá pomocou platformy, ktorá užívateľom sprostredkuje prebytočnú kapacitu pomocou aplikácie alebo webovej stránky. Užívatelia tzv. peers sú spolupracovníci a priamo sa podieľajú na platforme, napríklad pri aplikácii Waze peers pridávajú hlásenia o nehodách. V prípade Uberu, technológie umožňujú spojiť cestujúceho s vodičom, ktorý mu môže poskytnúť odvoz.
Pozri si 5 úspešných aplikácií, ktoré menia svet a spôsob akým ľudia cestujú, prepravujú sa po meste alebo sa učia cudzie jazyky.
1. Uber - jednoducho z bodu A do bodu B
Americká spoločnosť Uber so sídlom v San Franciscu v súčasnosti pôsobí vo viac ako 600 mestách po celom svete. Ide o najrýchlejšie rastúcu firmu v histórii Silicon Valley a predbehla aj legendárne giganty ako Google či Facebook. Cez Uber si zarába alebo privyrába viac ľudí ako u ktoréhokoľvek iného zamestnávateľa na svete, s výnimkou Walmartu a McDonald's. Na jeseň roku 2016 jazdilo Uberom viac ako 40 miliónov ľudí. Vodiči najazdili dohromady 1,9 miliardy kilometrov, čo je 35 násobok vzdialenosti medzi Zemou a Marsom. Inovatívny spôsob prepravy vytvorený na základe princípov digitálnej ekonomiky ti dokáže ušetriť nemalé peniaze za dopravu.
Mobilná aplikácia Uber jedným kliknutím prepája cestujúcich s vodičmi, ktorí im môžu poskytnúť odvoz. Ide teda o doplnok k MHD či taxíku. Služba je tak efektívna a cenovo dostupná, že je alternatívou k používaniu vlastného súkromného auta a spolu s verejnou dopravou a ďalšími možnosťami prepravy znižuje dopravné zápchy, zlepšuje kvalitu ovzdušia v mestách a znižuje potrebu parkovacích miest. Bývalý šéf Uberu, Travis Kalanick, najskôr Uber považoval za zábavnejší spôsob prepravy po San Franciscu, no neskôr pochopil, že s pomocou matematiky by mohol vybudovať nielen doplnok k taxi službám, ale aj k celému dopravnému systému v meste. Nízke ceny vyvolajú u cestujúcich záujem, čo k aplikácii priláka viac vodičov, tým sa zníži čakanie na auto a nastane lepšia dostupnosť, čo priláka ešte viac cestujúcich a vodiči si tak viac zarobia.
Tento takmer dokonalý model funguje a stále je v rámci cien prepravy bezkonkurenčný. Uber okrem toho využíva tzv. "surge pricing", čo v praxi znamená zvyšovanie cien počas veľkého dopytu. Pokiaľ je v určitej oblasti počet záujemcov o odvoz vyšší ako počet dostupných áut, cena sa navýši. Vodiči však vo svojej aplikácii vidia, že na danom mieste je väčší dopyt a vyššie ceny. Akonáhle na miesto dorazí dostatok vodičov, cena opäť klesá. Tak je zabezpečené, že vodiči sú na správnom mieste a nekrúžia zbytočne po meste.
Okrem iného má Uber zavedený systém hodnotenia vodičov a cestujúcich, čo tiež ovplyvňuje dostupnosť jázd pre obe strany. Pokiaľ vodičovi klesne hodnotenie pod 4,5 hviezdičky z 5, nemôže už aplikáciu využívať. Pre vodičov je to veľký motivátor, aby sa k cestujúcim správali čo najlepšie a ich služba bola čo najkvalitnejšia. Cestujúci sa pred potvrdením jazdy totiž môže rozhodnúť, či konkrétneho vodiča prijme alebo nie. To isté platí aj pre vodičov, ktorí hodnotia cestujúceho a pokiaľ sa cestujúci napríklad správa nevhodne, je veľká pravdepodobnosť, že mu rapídne klesne hodnotenie a vodiči mu už nebudú chcieť službu poskytnúť.
2. Airbnb - hotel v dome či byte
V prípade cestovania je jeden z najdôležitejších faktorov práve ubytovanie. Cena sa môže líšiť na základe hotela, vybavenosti, či dostupnosti k centru mesta. V mnohých prípadoch platíme za nevyužité veci ako napríklad TV a doplácame za nevyhnutné veci v podobe parkovacieho miesta či internetu na izbe. V prípade Airbnb si však zákazník dokáže vybrať ubytovanie na základe špecifických požiadaviek (vybavenie, poloha, veľkosť priestoru) a to za oveľa nižšiu cenu ako v prípade hotela. Airbnb je skrátka revolučný spôsob ubytovania doma aj v zahraničí.
V roku 2000 vlastnil najväčší hotelový reťazec na svete, Intercontinental Hotel Group, 645 000 izieb v 4400 hoteloch po celom svete – Crowne Plaza, Holiday Inn a Candlewood Suites. Nachádzali sa vo viac ako 100 krajinách,a vlastnili impérium, ktoré trvalo vybudovať 65 rokov. Bolo by priam šialené rozmýšľať v predbehnutí alebo dosiahnutí podobného výsledku v priebehu pár rokov. Fyzicky by to bolo skrátka nemožné. Prečo?
V každej zo 100 krajín nájsť miesta, kúpiť pozemky, získať architektov, prehodnotiť plány, financovať dohody, najať a riadiť dodávateľov, postaviť hotely, zariadiť interiér a exteriér, propagovať hotely a koniec-koncov dúfať, že boli vybraté správne lokality, ktoré pokryjú náklady spojené a vytvorením týchto komplexov. Hilton Hotels sú na trhu viac ako 95 rokov a dosiahli počet izieb iba 610 000 v 3800 hoteloch v 88 krajinách. V rámci všetkých pravidiel a zákonov, snaha konkurovať týmto hotelovým komplexom v priebehu pár rokov je absolútne nemožná.
Airbnb to dosiahla za 4 roky. Ak si to vezmeme z akéhokoľvek podnikateľského hľadiska - jedná sa o zázrak. Úplne nová hra. A nehovoríme tu o virtuálnom majetku ako napríklad úspech Snapchatu. Jedná sa o hmotný majetok, s posteľami, uterákmi a mydlami. Airbnb dokázalo využiť prebytočné a nevyužité izby, zariadené a už v minulosti postavené. To umožnilo ponúknuť záujemcom miesto na bývanie v mestách a krajinách po celom svete.
Mobilná aplikácia tak spravila z bežných ľudí mikrohoteliérov. Pomocou Airbnb si tak vedia privyrábať poskytovaním doposiaľ nevyužitého priestoru či izby a zákazníci sa majú možnosť ubytovať za zlomok ceny. Aplikácia má funkciu ponúkať výhodnú ponuku priestorov s fotografiami, komunikáciu medzi vlastníkom a nájomcom, poistenie, záruku a pravidlá. Dnes sa Airbnb môže pýšiť viac ako 200 miliónmi spokojnými zákazníkmi vo viac ako 65 tisícoch mestách, vo viac ako 191 krajinách. A to najlepšie nakoniec, Airbnb má v ponuke viac ako 3 milióny izieb a apartmánov.
3. Duolingo - efektívnejší ako učebnica
Znalosť cudzieho jazyka je v 21. storočí nevyhnutnosťou. Preto sú kurzy cudzieho jazyka obľúbenou formou ako sa naučiť nový cudzí jazyk alebo si ho jednoducho zlepšiť na vyššiu úroveň. Cena kurzov však veľa ľudí odrádza, môže sa pohybovať v stovkách EUR. Mobilná aplikácia Duolingo ťa naučí cudzí jazyk zadarmo a z pohodlia tvojho domova.
Luis von Ahn založil spoločnosť, ktorá v priebehu 2 rokov učila nové jazyky viac ľudí ako celý verejný školský systém Spojených štátov amerických. Na konci tretieho roka (2014) mala aplikácia viac ako 50 miliónov aktívnych užívateľov, ktorá zlepšovala jazykové schopnosti v jednom z 15-tich jazykov zadarmo. Úspech Duolinga však spočíva v spôsobe a rýchlosti výučby cudzieho jazyka.
Štandardné učebné celky cudzích jazykov sú rozdelené počas semestra a celková doba výučby je v prípade amerických škôl 130 hodín. Spoločnosť Rosetta Stone s tradíciou viac ako 20 rokov sa zameriava na predaj audio nahrávok a jazykových učebníc. Ponúkajú prémiový produkt predávaný na letiskách po celom svete a zákazníkmi sú najmä podnikatelia a diplomati. Prečo je ale tento produkt taký zaujímavý? Spoločnosť sa zaručuje, že celý jeden semester učiva je sa človek schopný naučiť za 55 hodín. Obrovský pokrok oproti 130 hodinám strávených v triede.
Duolingo má také množstvo používateľov, že dokáže sledovať súčasne stovky testov 150 000 užívateľov. V priebehu 48 hodín si vie Duolingo zistiť na základe výsledkov, aký je najlepší spôsob výučby vybraného jazyka. Počas prvých 20 mesiacov od spustenia aplikácie znížil Duolingo dobu výučby jedného semestra na neuveriteľných 34 hodín. Nie 130, ani 55, ale 34. Mobilná aplikácia dokáže zrýchliť proces výučby zlepšovaním samotného spôsobu výučby tým, že Duolingo vidí, kde používatelia robia najčastejšie chyby. A všetko bez akýchkoľvek poplatkov.
4. BlablaCar - spoločník na dlhé trasy
Výlet do Košíc či do Prahy? Mobilná aplikácia BlaBlaCar využíva prázdne miesta v aute, čím sa znižujú náklady na pohonné hmoty pre vodiča. Ako cestujúci tak máš možnosť využiť jeden z najlacnejších spôsobov dopravy a ušetriť tak pekný balík peňazí. Iba v Indii využíva aplikáciu viac ako 3 milióny ľudí. Dostupná je aj na Slovensku a odviesť sa môžeš do Prahy už za 10 € či do Mníchova za 14 €.
Príbeh BlaBlaCar začína v roku 2003 na vianočné sviatky, kedy sa Frederic Mazzella snažil dostať z Paríža do malého vidieckeho mestečka, kde býval. Jeho jediné možnosti boli vlaky a autobusy, no boli veľmi drahé a neexistoval žiaden priamy spoj. Vedel, že určite existujú ľudia, ktorí majú rovnakú cestu a boli by ochotní využiť svoje prázdne miesta v aute a znížiť tak svoje náklady na cestu. Trvalo to roky, kým podnikavý a húževnatý Mazella premenil tento nápad na jednu z najznámejších platforiem - BlaBlaCar.
V roku 2008 predstavil Mazella zásadné zmeny v aplikácii a to konkrétne online hodnotiaci systém pre šoférov aj cestujúcich. Tento krok bol kľúčovým elementom a vyriešil tak problém so strachom a nedôverou budúcich cestujúcich. BlaBlaCar sa začal postupne rozrastať a v roku 2010 mala aplikácia už 300 tisíc užívateľov. Po viacerých zmenách máš dnes možnosť si cez internet predplatiť a zarezervovať miesto v aute na určitý dátum. V súčasnosti funguje BlaBlaCar v 22 krajinách a má viac ako 40 miliónov užívateľov po celom svete.
5. Waze - navigácia, s ktorou nikdy nebudeš trčať v zápche
Ak tráviš veľa času na cestách, určite vieš, že navigácia je nutnosťou na to, aby si zbytočne neblúdil a nestrácal čas hľadaním správnej cesty. Aj dnes sa predávajú drahé GPS navigácie v stovkách EUR, no akonáhle prišli smartfóny, máme možnosť zadarmo využívať mobilné aplikácie, ktoré ťa zavedú do vytýčeného cieľa. Aplikácia Waze je však výnimočná svojimi funkciami v porovnaní s ostatnými navigáciami a vďaka digitálnej ekonomike ti ušetrí peniaze za pohonné hmoty, navigáciu a ešte aj čas.
Užívatelia navigácie Waze pomocou svojich smartfónov sledujú zápchy, obmedzenia, hliadky , radary a taktiež majú možnosť pridávať informácie o zmene premávky. Ide o "real-time" navigáciu, kde na základe informácií Wazerov dokáže vyhodnotiť najlepšiu možnú trasu v akomkoľvek čase. Bola vytvorená v roku 2007 a dnes má viac ako 65 miliónov užívateľov v 185 krajinách.
Používaním aplikácie, lokalizácia, rýchlosť a informácie každého jedného používateľa sú použité ako pomôcka pre vyhodnocovanie najlepších trasy pre celú komunitu. Waze taktiež dokáže lokalizovať najlacnejšie čerpacie stanice, reštaurácie, nákupné centrá a má množstvo ďalších funkcií. Waze okrem iného funguje na štruktúre hry. Uvádzaním dodatočných informácií na cestách – havárie, hliadky, radary, uzavreté cesty alebo iné obmedzenia – užívatelia dostávajú body a získavajú vyšší level v hre. Waze je v súčasnosti najväčšia komunitná, dopravná a navigačná aplikácia na svete a doslovne zničila konkurenciu v oblasti navigačných systémov pomocou sily miliónov používateľov v reálnom čase.