Letecká spoločnosť jednoducho vie, ako zraziť náklady na minimum.
Na začiatok krátka vsuvka. Z bratislavskej Hlavnej stanice si objednáš taxík na letisko, ktorý ťa vyjde na 15 eur. Za následný, hodinu a pol trvajúci let spoločnosti Ryanair z Bratislavy do Berlína zaplatíš 9,99. Ako je to vôbec možné? Za všetkým sa skrývajú roky skúseností, kedy dokázala táto írska letecká spoločnosť so sídlom v Dubline stlačiť svoje firemné náklady na minimum a naopak zarobiť aj tam, kde to ide aj za cenu nekonečného hejtu, a síce na hlúposti svojich zákazníkov. Poďme sa spolu pozrieť na 5 dôvodov (hoci je ich určite viac), vďaka ktorým sa stal Ryanair kráľom európskej oblohy a v rozpočtovom roku, ktorý sa skončil v marci 2016, dosiahol zisk 1,24 miliardy eur.
Lacná letenka, drahé doplnkové služby
Áno, letenky tejto spoločnosti sú vo všeobecnosti naozaj lacné. V závislosti od predstihu kúpy a obsadenosti lietadla sa ceny do rôznych európskych metropol pohybujú od akciových 9,99 mesiac pred odletom až po stovky eur, ak si letenku zakúpiš na nasledujúci deň. V cene sú zahrnuté dva kusy príručnej batožiny, čo zväčša každému postačí na trojdňový výlet. Zábava začína, keď si so sebou potrebuješ vziať väčší kufor. Za 20 kilový zaplatíš od 35 po 60 eur v závislosti od konkrétnej linky. Zaujímavé sú aj ďalšie poplatky. Zabudol si na online check-in? Na letisku ti túto A4-ku papiera vytlačia za 45 eur. Zmena mena jedného z pasažierov na poslednú chvíľu? 110 eur. Za začiatočnícke chyby sa pri Ryanair-i jednoducho platí, pravidelní pasažieri už všetky nástrahy dobre poznajú. O tom, že na palube človek zadarmo nedostane ani pohár vody, písať nemusíme. A to mal jeden čas CEO tejto spoločnosti Michael O'Leary v pláne spoplatniť aj záchody na palube lietadla.
Okrajové letiská
Írska spoločnosť je rovnako známa tým, že so svojimi lietadlami na mnohých linkách lieta na okrajové letiská, respektíve do miest vzdialených aj skoro 100 km od európskych metropol. Z Bratislavy tak nedoletíš na Londýnsky Heathrow, ale do Stanstedu či Lutonu, odkiaľ sa musíš prepraviť vlakom alebo autobusom. Za všetkým stojí fakt, že na týchto letiskách sú pre aerolínky menšie poplatky a spoločnosť tak ušetrí kopu peňazí. V Bratislave je situácia trochu iná, tu môžeme byť radi, že nám sem vôbec niečo lieta.
Rýchla otočka
Ďalším zaujímavým faktom je čas otočky (z anglického turnaround time). Ide o čas, za ktorý lietadlo pristane na letisku, cestujúci vystúpia, prebehne tankovanie, kontrola stavu lietadla, vyloženie a naloženie kufrov, noví pasažieri sa usadia v lietadle a lietadlo odletí. Celý tento proces Ryanair stíha za 25 minút. Áno, čítaš správne. Spoločnosť tak stihne s jedným lietadlom za deň aj 6 letov. Cieľom je predsa byť čo najviac vo vzduchu a zarábať z predaných leteniek a čo najmenej stáť na letiskách, čo minimalizuje náklady na letiskové poplatky. Otázkou avšak ostáva bezpečnosť (na túto tému sa na interente objavilo viacero dokumentov) a čistota na palube, rovnako ako fakt, že pasažierov do lietadla nahrnú ako dobytok. Ale veď za tých 9,99 sa to oplatí, či ? Stále tu máš avšak možnosť priplatiť si za tzv. priority boarding a nastúpiť tak do lietadla bez čakania v dlhom rade s ostatnými.
Prispôsobené lietadlá
Flotilu spoločnosti aktuálne tvorí 366 kusov lietadiel Boeing 737-800, do ktorých sa zmestí 189 cestujúcich, teda viac ako pri konkurenčných spoločnostiach. Interiér je zámerne navrhnutý tak, aby sa na palubu zmestilo čo najviac ľudí, jednotlivé rady sú na seba natesno natlačené, na nohy veľa priestoru neostane. Ak ti to nevyhovuje, môžeš si za 15 eur priplatiť za sedadlá v radoch 1, 2, 16 a 17, ktoré poskytujú viac priestoru. Spoločnosť šetrí aj na palive, preto hmotnosť lietadiel zmenšila na minimum. Sedadlá či vozíky na jedlo a nápoje boli údajne nahradené ľahšími materiálmi, bezpečnostné kartičky naopak nálepkami na sedadlách a všetko ostatné išlo bokom. Rovnaký typ lietadiel rovnako zabezpečuje šetrenie nákladov pri údržbe týchto strojov či pri školení pilotov.
Vždy myslia o krok vpred
CEO spoločnosti Michael O'Leary je naozaj svojský týpek a nad jeho rozhodnutiami sa niekedy ľudom zastavuje mozog. Práve vďaka nemu je dnes ale spoločnosť tam kde je a niektoré jeho plány do budúcna už prenikli na verejnosť. Medzi tie najodvážnejšie patrí napríklad možnosť v lietadle stáť namiesto sedenia - a to pri cene letenky do 5 eur. Známe sú aj úmysly lietať cez Atlantik. Prepojenie Londýna s New Yorkom by mohlo údajne začínať na 15 eurách. Nech už to bude v budúcnosti akokoľvek a nech túto spoločnosť vo veľa prípadoch preklíname, jedno treba uznať – na cestách nám Ryanair v peňaženkách dokáže ušetriť kopu peňazí.
Takto by to mohlo raz vyzerať
CEO spoločnosti Michael O'Leary