Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
3. novembra 2016 o 17:41
Čas čítania 0:00
Pavel B.

Tieto si nestiahneš. Festival Be2Can priniesol na Slovensko najlepšie filmy roka

FILMY A SERIÁLY BE2CAN
Uložiť Uložené

Silné jesenné echo plné festivalových senzácií je na Slovensku už po tretí krát.

Podľa tamojších porôt ide o najlepšie filmy uvedené na medzinárodných festivaloch v Berlíne, Benátkach a Cannes.

Už 3. ročník sumáru festivalovej trojky priniesol vo viacerých slovenských mestách unikátny projekt Be2Can.

Na programe boli viaceré exkluzívne slovenské premiéry, a to aktuálneho držiteľa Zlatej Palmy z Cannes, snímka Ja, Daniel Blake, a víťaza Zlatého leva z minuloročných Benátok Zďaleka. Diváci však mali možnosť vidieť aj víťaza Zlatého Medveďa z Berlinale pod názvom Fuocoammare: Požiar na mori. Nechýbala ani tohtoročná senzácia Toni Erdmann a American Honey, ktorý je považovaný za jeden z najlepších nezávislých filmov roka. Ako to teda celé dopadlo?

Tieto si nestiahneš. Festival Be2Can priniesol na Slovensko najlepšie filmy roka
Zdroj: Zdroj: be2can.eu


Čaro kamenného kina a senzácia na úvod


Tu nejde o kolu ani pukance. Slušnejší a vzdelanejší bývajú aj prísediaci, ktorí majú vo zvyku vedieť o filmoch viac ako ty. Zatiaľ čo sa zaľúbená dvojica v Kine Film Europe pred tebou usádza, po tvojom boku už postarší pán zakresľuje plán, ako stihnúť ďalší film. A to je atmosféra, ktorú ponúkajú len kamenné kiná. Be2Can mal tú česť byť už tretíkrát ich nespornou súčasťou. Všetko to odštartoval Toni Erdmann, film, ktorý vzbudil vášne, no predovšetkým si vyslúžil viac ako pozitívne ohlasy z Cannes. Aký bol? Vynikajúci. Na karlovarskom festivale som viackrát od skorého rána ako akreditovaný novinár prosil o lístky, no sympatická slečna na pokladni moju trúfalosť vždy zahriakla. Vraj sa na takéto filmy stoja rady už pred východom slnka. Trojhodinová minutáž, za ktorú by nejeden prekrúcal očami, v nemeckej sociálnej dramédii vôbec nevadí. Režisérka Maren Ade zložitý príbeh rozpráva s poriadnou dávkou humoru, človečiny, trápnosti aj márnosti, a preto Toni Erdmann nesmierne baví, zanecháva veľmi silné dojmy a stáva sa v očiach diváka najlepším filmom 3. ročníka Be2Can.


„Myslela som si, že nakrúcam drámu, no nakoniec to každý vníma ako komédiu,“ popisuje režisérka nečakane veľký úspech Toniho Erdmanna. A nemožno namietať. Príbeh atypického vzťahu otca i dcéry v sebe nesie silné posolstvá, ktoré sa k divákovi dostávajú cez vrúcny humor. Ten v správnej chvíli dokáže vystriedať relatívne vážna situácia, pri ktorej zostávame oťapení. Tak jednoducho dokáže nemecká režisérka preniknúť do hĺbky. Jej Toni Erdmann je prvý nemecký film v hlavnej súťaži Cannes po ôsmich rokoch a zanecháva silnú stopu.

Tieto si nestiahneš. Festival Be2Can priniesol na Slovensko najlepšie filmy roka
Zdroj: Zdroj: be2can.eu

Každý z nás môže dopadnúť ako Daniel Blake či Hedi


Opäť sa usádzam v rovnakom kine. O malú chvíľu sa na plátne objaví víťaz z Cannes, jeden z najsilnejších Loachových filmov. Staručký klasik britského filmu si trúfol aj na sociálne angažovanú a dnes nepríjemne aktuálnu tému, ktorá približuje príbeh Daniela Blakea, päťdesiatnika z Newcastlu. Ten sa po infarkte márne prepletá nezmyselne nastaveným systémom v krajine, do ktorej lietame kvôli selfie spod Big Bena či za vidinou slušného zárobku tlačiac sa v sharehousoch. Vrásky, ktoré šľahajú cez režisérovu tvár v tomto prípade dokazujú nie vek, ale skúsenosť a precíznosť, s ktorou vstúpil do vážneho príbehu. Príbeh predkladá s citom a úspornou réžiou zaobalenou chladným severným mestom. Kevin Loach je pomyselný otec britského filmu. Ťažko si predstaviť, že by niekto tak vysoko položenú latku dokázal v krajine spomínaného Big Bena prekonať.


Povráva sa, že cenu na festivale Berlinale udelili nesprávnemu. Prvotina Hedi tuniského režiséra a scenáristu Mohameda Bena Attiu vtedy s prekvapením mnohých odišla bez Zlatého Medveďa. Avšak my vieme, že na prehliadke Be2Can patrí k tomu najlepšiemu, čo program ponúka. Skromný a nenápadný projekt, ktorého ústrednou postavou je introvertný mladík Hedi, je síce zasadený do arabského sveta, no v princípe hovorí v univerzálnom meradle. Ben Attia vnímavou réžiou zachytáva príbeh človeka, jeho strasti z lásky a zo spoločnosti, ktorej čelí v každodennom živote. S Hedim budeme cítiť i prežívať, a to aj vďaka „ručnej“ kamere, ktorá s citom nazerá na neľahký život mladíka.

Tieto si nestiahneš. Festival Be2Can priniesol na Slovensko najlepšie filmy roka
Zdroj: Zdroj: be2can.eu


Navždy mladí


Festivalový polmaratón zakončujem v kine Mladosť. Symbolické. Premieta sa film American Honey, v prenesenom význame melancholická spomienka na mladosť. Jej hrdinka Star sa aj napriek ranému veku musí starať o dvoch mladších súrodencov. Keď sa jej naskytá možnosť nastúpiť do dodávky plnej bláznivých vrstovníkov, ktorí cestujú naprieč Amerikou, neváha. Príbeh o pocite mladosti, slobody a neutíchajúcej túžby oslovil divákov i kritiku po celom svete. Snímka osobitej Andrei Arnold pod názvom Fish Tank v roku 2009 zaznamenala veľký úspech a posadila ju do pozície jednej z najlepších režisérok na svete. Nenamietam. Aj American Honey ako subkultúrna odysea a road movie patrí k najlepším filmom tohto roka. Výrazne sa líši aj samotný obraz. Pomer strán je 4:3, čo pripomína štvorec. Divák ho vníma úzkostlivo, a to v ňom vzbudzuje podobné dojmy, ako má samotná hrdinka tiesniaca sa vo vlastnom priestore. Podobné, ba až rovnaké rozlíšenie zvolili tvorcovia oscarových snímok ako Ida (2013) či Saulov syn (2015). Pomer strán v podobe štvorca je zriedkavou voľbou a na trhu komerčných filmov takmer neprijateľným riešením. Škoda, stojí to zato. Rovnako celý American Honey, ktorého nevidieť považujem za veľký filmový hriech!


Be2Can máme za sebou. Bol skvelý, plný fantastických titulov a špecifickej atmosféry, ktorú treba zažiť. Opúšťame ho nadšení, no zároveň sklamaní, že príde až o rok. Ale budeme tam.

Domov
Zdieľať
Diskusia