Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
23. mája 2023 o 15:30
Čas čítania 1:39
Ema Stanovská

Umelé sladidlá ti schudnúť nepomôžu. WHO tiež varuje, že môžu viesť k vážnym zdravotným problémom

ZDRAVIE ZDRAVÉ STRAVOVANIE ZDRAVÉ TRÁVENIE ZDRAVIE
Uložiť Uložené

Odporúčania Svetovej zdravotníckej organizácie sú založené na výsledkoch systematickej analýzy, ktorá naznačuje, že konzumácia sladidiel neprináša žiadny dlhodobý prínos pri znižovaní telesného tuku a môže viesť k ochoreniam.

Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) vydala novú smernicu, v ktorej neodporúča konzumáciu sladidiel bez cukru. Organizácia tvrdí, že tieto náhrady cukru nemajú žiadny vplyv na udržiavanie zdravej telesnej hmotnosti či zníženie rizika ochorení. Okrem toho môžu viesť k vážnym zdravotným problémom.

„Odporúčanie WHO je založené na výsledkoch systematického skúmania dostupných dôkazov, ktoré naznačujú, že konzumácia sladidiel neprináša žiadny dlhodobý prínos pri znižovaní telesného tuku u dospelých alebo detí,“ informuje Svetová zdravotnícka organizácia.

Analýza však priniesla aj oveľa alarmujúcejšie zistenia. Výsledky naznačujú, že dlhodobá konzumácia sladidiel môže viesť aj k potenciálne nežiaducim účinkom, ako je zvýšené riziko vzniku cukrovky 2. typu či kardiovaskulárnych ochorení.

Radšej ovocie ako sladidlá

„Nahradiť cukor sladidlami z dlhodobého hľadiska nepomôže pri udržiavaní hmotnosti. Ak chcete znížiť príjem cukru, musíte uvažovať nad inými spôsobmi. Napríklad, jedzte potraviny, kde sa cukor vyskytuje prirodzene, ako je ovocie, nesladené jedlá a nápoje,“ hovorí Francesco Branca, riaditeľ WHO pre výživu a bezpečnosť potravín.

Odporúčané
5 dní som jedla iba to, čo mi odporučila umelá inteligencia. Dokážeš s AI ušetriť na nákupoch a hacknúť lepší životný štýl? 5 dní som jedla iba to, čo mi odporučila umelá inteligencia. Dokážeš s AI ušetriť na nákupoch a hacknúť lepší životný štýl? 19. júla 2024 o 10:00

„Sladidlá nepatria medzi základné živiny a nemajú žiadnu nutričnú hodnotu. Ak chcete byť zdraví, vo všeobecnosti by ste si mali zvykať na menej sladké jedlá, a to už od útleho veku,“ dodáva Branca.

Odporúčanie sa vzťahuje na všetkých ľudí okrem cukrovkárov. Týka sa všetkých syntetických, prirodzene sa vyskytujúcich aj modifikovaných sladidiel, ktoré nie sú klasifikované ako cukry. Patria tam tie, ktoré sa už nachádzajú v hotových potravinách a nápojoch, ale aj tie, ktoré sa predávajú samostatne a v kuchyni nahrádzajú cukor. 

Najčastejšie sa stretneš so sladidlami acesulfám K, aspartám, advantám, cyklamáty, neotam, sacharín, sukralóza, stévia a deriváty stévie. Ak si nie si istý, čo kupuješ, čítaj zloženie uvedené na etikete.

Na druhej strane, odporúčanie WHO sa nevzťahuje na zubné pasty, pleťové krémy a lieky, ale ani na nízkokalorické cukry a cukrové alkoholy (polyoly) – tie obsahujú kalórie, a preto sa nepovažujú za sladidlá.

Čítaj na ďalšej strane
Článok pokračuje na ďalšej strane
Strana 1 z 2
Domov
Zdieľať
Diskusia