Svet parfumov je lákavejší ako kedykoľvek predtým. Luxusné módne domy aj licenčné spoločnosti sa zhodli na tom, že nikdy počas histórie nezachytili taký obrovský dopyt. Môže za to zrejme tzv. lipstick effect.
Vône a kozmetika sa vždy považovali za doplnkový produkt módnych domov. Dnes je však všetko inak. Business of Fashion upozornil na fakt, že posledné roky sa nesmierne darí biznisu s luxusnými parfumami. Dopyt po nich je taký veľký, že výrazne zatienil kategóriu oblečenia a doplnkov. Podľa americkej spoločnosti NPD zaoberajúcej sa prieskumom trhu zaznamenali začiatkom tohto roka narastajúci boom najmä v USA, kde tržby medziročne vzrástli až o 19 %.
Sklárska spoločnosť Pochet du Courval SAS, ktorá už viac ako štyristo rokov vyrába flakóny pre popredné svetové kozmetické značky, tvrdí, že ešte nikdy počas histórie svojho fungovania neboli viac zaneprázdnení. V roku 2022 spadalo pod jej celkovú produkciu až 270 miliónov kusov sklenených flakónov.
Enormný záujem o luxusné vône vzrástol ešte počas pandémie, išlo o klasický príklad tzv. lipstick effectu, teda efektu rúžu. K voňavému boomu však v neposlednom rade prispieva aj nákupné správanie generácie Z a obrovský potenciál na čínskom trhu.
Okrem spomínanej štúdie sa v článku dozvieš aj o vzrušujúcom pozadí najväčších parfumových spoločností a to, ktoré značky na trhu zažívajú momentálne svoj najväčší hype (aj či je medzi nimi tá tvoja).
Efekt rúžu alebo dostupný luxus
Podľa Michela Atwooda z Parfums Inc. predpokladali licenčné svetové spoločnosti aj samotné módne domy, že veľký parfumový boom nepotrvá dlho. Napriek tomu sa mu darí zostávať odolným už viac ako tretí rok. Vo všeobecnosti sú na parfumovom trhu lídrom najmä vône od luxusných značiek. Ktorým z nich sa momentálne darí najlepšie, si môžeš pozrieť v grafe nižšie.
Hype okolo luxusných parfumov počas pandémie je zrejme spôsobený efektom rúžu (lipstick effect). Opisuje nákupné správanie spoločnosti, ktorá sa počas hospodárskej krízy (v súčasnosti spojenej s pandémiou či vojnou na Ukrajine) uchýli ku kúpe takzvaného dostupného alebo lacnejšieho luxusu.
K popularite luxusných vôní však vo veľkom prispieva aj generácia Z a jej nákupné správanie. Prevažná časť životného štýlu tejto kategórie zákazníkov totiž pozostáva najmä zo self-care, mentálneho zdravia a duševného blahobytu.
Kým doteraz sa parfumy spájali s krásou a so sexepílom, Gen Z im dodala nový význam. Zmysel vidí najmä v ich relaxačných a upokojujúcich vlastnostiach. Parfumy môžu byť podľa nich použité aj v každodennom boji proti stresu či ako súčasť domáceho wellnessu. Svet vôní je lákavejší ako kedykoľvek predtým, no jeho pozadie je predsa len trochu komplikovanejšie.
Väčšinu známych vôní nevlastnia ich značky
Výrobu väčšiny luxusných parfumov a kolínskych pokrýva celosvetovo iba zopár kozmetických spoločností, s ktorými veľké módne značky uzavreli licenčné zmluvy.
Gigant L'Oréal je napríklad už od 80. rokov držiteľom licencií pre parfumy Giorgia Armaniho a Ralpha Laurena, no v roku 2018 sa mu podarilo získať aj licencie na parfumy a kozmetiku Valentino a o rok neskôr Prada. Takéto licencovanie však so sebou prináša oboje, výhody aj nevýhody.