Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
3. apríla 2023, 15:00
Čas čítania 5:00
Denisa Šútorová

Počas pandémie sme najviac nakupovali parfumy. Toto sú najpredávanejšie značky za posledné tri roky

Počas pandémie sme najviac nakupovali parfumy. Toto sú najpredávanejšie značky za posledné tri roky
Zdroj: Jo Malone London
MÓDA PARFUMY
Uložiť Uložené

Svet parfumov je lákavejší ako kedykoľvek predtým. Luxusné módne domy aj licenčné spoločnosti sa zhodli na tom, že nikdy počas histórie nezachytili taký obrovský dopyt. Môže za to zrejme tzv. lipstick effect.

Vône a kozmetika sa vždy považovali za doplnkový produkt módnych domov. Dnes je však všetko inak. Business of Fashion upozornil na fakt, že posledné roky sa nesmierne darí biznisu s luxusnými parfumami. Dopyt po nich je taký veľký, že výrazne zatienil kategóriu oblečenia a doplnkov. Podľa americkej spoločnosti NPD zaoberajúcej sa prieskumom trhu zaznamenali začiatkom tohto roka narastajúci boom najmä v USA, kde tržby medziročne vzrástli až o 19 %.

Sklárska spoločnosť Pochet du Courval SAS, ktorá už viac ako štyristo rokov vyrába flakóny pre popredné svetové kozmetické značky, tvrdí, že ešte nikdy počas histórie svojho fungovania neboli viac zaneprázdnení. V roku 2022 spadalo pod jej celkovú produkciu až 270 miliónov kusov sklenených flakónov.

Na trhu s parfumami sa najviac darí dizajnérskym značkám. Kým Chanel a Dior si svoje licencie nechávajú pre seba, mnohé známe značky patria pod svetové kozmetické licenčné spoločnosti.
Na trhu s parfumami sa najviac darí dizajnérskym značkám. Kým Chanel a Dior si svoje licencie nechávajú pre seba, mnohé známe značky patria pod svetové kozmetické licenčné spoločnosti. Zdroj: Chanel

Enormný záujem o luxusné vône vzrástol ešte počas pandémie, išlo o klasický príklad tzv. lipstick effectu, teda efektu rúžu. K voňavému boomu však v neposlednom rade prispieva aj nákupné správanie generácie Z a obrovský potenciál na čínskom trhu.

Odporúčané
Parfum ako prejav osobnosti: Tipy na vône pre teenagerov Parfum ako prejav osobnosti: Tipy na vône pre teenagerov 29. februára 2024, 11:33

Okrem spomínanej štúdie sa v článku dozvieš aj o vzrušujúcom pozadí najväčších parfumových spoločností a to, ktoré značky na trhu zažívajú momentálne svoj najväčší hype (aj či je medzi nimi tá tvoja). 

Efekt rúžu alebo dostupný luxus

Podľa Michela Atwooda z Parfums Inc. predpokladali licenčné svetové spoločnosti aj samotné módne domy, že veľký parfumový boom nepotrvá dlho. Napriek tomu sa mu darí zostávať odolným už viac ako tretí rok. Vo všeobecnosti sú na parfumovom trhu lídrom najmä vône od luxusných značiek. Ktorým z nich sa momentálne darí najlepšie, si môžeš pozrieť v grafe nižšie.

Pozri si, či sa medzi najúspešnejšími značkami sveta nachádza aj tvoja obľúbená.
Pozri si, či sa medzi najúspešnejšími značkami sveta nachádza aj tvoja obľúbená. Zdroj: Business of Fasion based on Euromonitor International

Hype okolo luxusných parfumov počas pandémie je zrejme spôsobený efektom rúžu (lipstick effect). Opisuje nákupné správanie spoločnosti, ktorá sa počas hospodárskej krízy (v súčasnosti spojenej s pandémiou či vojnou na Ukrajine) uchýli ku kúpe takzvaného dostupného alebo lacnejšieho luxusu.

Pojem efekt rúžu prvýkrát vo svojej knihe The Overspent American (1998) spomína profesorka sociológie a ekonómie Juliet Schor.
Zistila, že v období, keď je finančných prostriedkov málo, ženy sa rozhodnú „potešiť“ aspoň malým luxusným produktom ako kozmetika alebo parfumy, ktoré môžu využiť na verejnosti. Na kozmetických výrobkoch, ktoré sa aplikujú skôr v súkromí domova (napríklad odličovacie prostriedky), naopak, šetria. Podľa Schorovej je pre ženy rúž takzvanou nádejou vo fľaške a dostupným luxusom, ktorý odpúta ich pozornosť od temnej reality.
Po teroristickom útoku na dvojičky – budovu World Trade Center v New Yorku – v roku 2001 zaznamenala kozmetická spoločnosť Estée Lauder enormný nárast predaja rúžov. Predseda spoločnosti Leonard Lauder hovoril o ukážkovom príklade lipstick effectu.

K popularite luxusných vôní však vo veľkom prispieva aj generácia Z a jej nákupné správanie. Prevažná časť životného štýlu tejto kategórie zákazníkov totiž pozostáva najmä zo self-care,  mentálneho zdravia a duševného blahobytu.

Odporúčané
Najlepšie parfumy ako vianočný darček: Pižmo od Harryho Stylesa, vôňa vzácnej ruže aj skutočný luxus Najlepšie parfumy ako vianočný darček: Pižmo od Harryho Stylesa, vôňa vzácnej ruže aj skutočný luxus 3. decembra 2023, 11:00

Kým doteraz sa parfumy spájali s krásou a so sexepílom, Gen Z im dodala nový význam. Zmysel vidí najmä v ich relaxačných a upokojujúcich vlastnostiach. Parfumy môžu byť podľa nich použité aj v každodennom boji proti stresu či ako súčasť domáceho wellnessu. Svet vôní je lákavejší ako kedykoľvek predtým, no jeho pozadie je predsa len trochu komplikovanejšie.

Väčšinu známych vôní nevlastnia ich značky

Výrobu väčšiny luxusných parfumov a kolínskych pokrýva celosvetovo iba zopár kozmetických spoločností, s ktorými veľké módne značky uzavreli licenčné zmluvy. 

Gigant L'Oréal je napríklad už od 80. rokov držiteľom licencií pre parfumy Giorgia Armaniho a Ralpha Laurena, no v roku 2018 sa mu podarilo získať aj licencie na parfumy a kozmetiku Valentino a o rok neskôr Prada. Takéto licencovanie však so sebou prináša oboje, výhody aj nevýhody.

Čítaj na ďalšej strane
Článok pokračuje na ďalšej strane
Strana 1 z 2
Domov
Zdieľať
Diskusia