Nový Batman je splneným snom všetkých fanúšikov komiksovej postavy.
Hollywoodske štúdio Warner Bros. konečne pochopilo, v čom tkvie sila jeho postáv z komiksového sveta DC. Nemusí to byť nutne prepojenosť postáv v rozšírenom svete na štýl Justice League či kopírovanie Marvelu.
Postavy od DC potrebujú silný príbeh, osobné konflikty a špinavú, drsnú atmosféru bez nadbytočného humoru. The Batman od režiséra Matta Reevesa (režíroval aj posledné dve časti Planéty opíc) je presne tým všetkým a ešte niečím navyše.
Jeho Batman v podaní herca Roberta Pattinsona vo fiktívnom meste Gotham operuje už 2 roky. Ako však sám hovorí, množstvo zločinov odvtedy len stúplo. Film má už od začiatku skvelú špinavú atmosféru plnú zločinu a neistoty citeľnej vo vzduchu. Režisér Matt Reeves skvelo využíva Batmanove zbrane v podobe strachu, ktorý v zločincoch vzbudzuje.
Celkom nový Batman
Jedno je isté, takýto Batman tu ešte nebol. Nelietajú tu mimozemšťania a úprimne, asi by proti nim tento Batman ani veľa nezmohol. Nie je tu žiadny Superman a ani obrovské explózie. Je tu len Batman, jeho päste a detektívne schopnosti.
The Batman je v prvom rade detektívny triler s prvkami žánru noir. Tvorcovia filmu na diváka hádžu jednu záhadu za druhou a ty ich riešiš spoločne s ním. Jeho úhlavným nepriateľom vo filme je záporák Riddler, ktorého stvárnil herec Paul Dano. Tento Riddler je značne odlišný od predošlých filmových verzií.
Tvorcovia sa netajili tým, že sa pri jeho dizajne a správaní inšpirovali skutočným sériovým vrahom Zodiacom. Riddler je nebezpečný psychopat konajúci z osobných dôvodov, ktoré dostatočne vykresľujú motivácie jeho činov. Paul Dano opäť dokázal, že je famózny herec. Scény, ktoré by v podaní väčšiny hercov vyzneli umelo či nechcene vtipne, sa mu s prehľadom darí predvádzať v serióznom duchu.
Vo filme hrá rolu aj záporák Penguin v podaní Colina Farrella. Prekvapilo nás, ako Farrell skvelo zachytil komiksovú esenciu Penguina. Jediná škoda je, že nemá viac priestoru. Ďalším záporákom je šéf mafiánov Carmine Falcone v podaní herca Johna Turturra.
Trailery sa mu vôbec nevenovali, no je to ďalšia podarená postava. Moderné filmy a komiksovky majú obrovský problém vo vykreslení kvalitne spracovaných záporákov, no The Batman to zvládol pri každom jednom z nich. Catwoman v podaní herečky Zoe Kravitz je skvelá a podobne ako pri Batmanovi, aj jej postava sa drží blízko reality.
Catwoman, civilným menom Selina Kyle, je skôr akrobatka schopná v boji než človek s nadprirodzenými schopnosťami. Trochu nás sklamal nadporučík Gordon, ktorý je nevýrazný a sám od seba nepodnikne nič, respektíve bez Batmana je úplne stratený. Nepomáha ani fakt, že sme mali pocit, akoby herec Jeffrey Wright čiastočne hral tú istú postavu ako v seriáli Westworld.
No a napokon je tu Alfred (Andy Serkis), ktorý má celkom dobré scény, ale nemá dostatok priestoru. Zamrzí aj to, že veľmi nefunguje scéna s Bruceom Waynom/Batmanom, ktorá mala byť emotívna.
Menším prekvapením pre nás bolo, ako málo priestoru režisér Matt Reeves a scenárista Peter Craig (The Town) venovali samotnému Bruceovi Waynovi. Problémom Brucea Wayna a jeho spoločnosti sa skoro vôbec nevenujú, keďže takmer celý film je Bruce v kostýme Batmana. Aj preto veľmi nefunguje spomínaná „emotívna“ scéna s Alfredom.
Pomalé tempo nesadne každému
Je na divákovi, či tento prístup prehltne alebo mu to bude prekážať. Vzhľadom na trojhodinovú dĺžku filmu by sme však ocenili viac takýchto scén a náhľadov na psychológiu a emočný stav Brucea Wayna.
Zrejme každého však poteší, že tento Bruce Wayne je zlomený, tak trochu divný samotár s problémami komunikovať s ostatnými ľuďmi a nadväzovať zmysluplné vzťahy. Je to autentický profil človeka, ktorému zomreli rodičia a on sa utiahol do svojej bubliny, do ktorej nikoho nepúšťal. Nie je to žiadny playboy a miliardár z obálok časopisov.
The Batman má 3 hodiny, ale vôbec sme to tak nevnímali. Užívali sme si každú jednu scénu, a to aj napriek tomu, že snímka má veľmi pomalé tempo, ktoré nemusí vyhovovať každému.
Priprav sa na to, že postavy okolo Batmana veľa rozprávajú a celkový štýl využíva pomalé filmárske postupy, ktorými postupne buduje detektívnu a nepríjemnú atmosféru so sériovým vrahom v pozadí.
Jediné, čo by sme vynechali, je scéna v závere filmu. Máme z nej pocit, akoby ju do filmu prikázalo pridať štúdio, aby sa o ňom viac hovorilo v médiách (čo sa aj stane).
Pre víziu samotného filmu je nepotrebná a zbytočná, aj keď chápeme, že v blockbusteri, ktorého natočenie stálo 200 miliónov dolárov, sa niečo také občas musí vyskytnúť.
Najlepší Batman vôbec
To je zároveň všetko, čo snímke môžeme vyčítať. V každom inom ohľade je to famózny film a v našich očiach aj najlepší o Batmanovi, prekonávajúci tie s hercom Michaelom Keatonom od režiséra Tima Burtona a aj komiksovku The Dark Knight režiséra Christophera Nolana s nezabudnuteľným Heathom Ledgerom ako Jokerom.
Režisér Matt Reeves znova potvrdil svoje režisérske schopnosti a vedie Batmana sofistikovaným spôsobom naprieč viacerými žánrami. Skvelo predáva jeho dialógy a akciu zachytáva tak, že to až vyráža dych. Vo filme ich nie je veľa, no každá z nich stojí za to a je perfektne zasadená do príbehu. Nikdy na ňu nečakáš dlho a zakaždým je dokonale natočená a prehľadná, a to aj napriek tomu, že film sa odohráva takmer výlučne v noci a za zlého počasia.
Úchvatná práca s kamerou
V tomto bode musíme rozobrať aj spoluprácu Reevesa ako režiséra a Greiga Frasera ako hlavného kameramana. Batman je jeden z najkrajšie natočených filmov posledných rokov. Pre nás je vyvrcholením filmu práca s ikonografiou Batmana, teda jeho symbolmi, ktoré sú citlivo, nenútene a úderne zapracované do deja a jednotlivých scén.
Kamera je prvotriedna, pričom hneď niekoľko scén sa zaradí medzi nesmrteľné klasiky, či už je to predstavenie batmobilu, ostreľovanie Batmana po vystúpení z výťahu, alebo záver filmu, v ktorom Batman vedie ľudí von z nebezpečia a metaforicky, ale aj doslova predstavuje maják nádeje pre celý Gotham.
Ide o veľmi silné zábery, ktoré sú umocnené tým, čím viac filmov s Batmanom si videl a čím viac o ňom vieš. Bez kameramana kvalít Greiga Frasera by tento film nikdy nemohol vzniknúť a zaslúži si rovnakú poklonu ako režisér Matt Reeves. Tomu sa darí udržať trojhodinový pomalý detektívny film z komiksového žánru kompaktne od začiatku do konca.
Užiješ si aj soundtrack od skladateľa Michaela Giacchina. Hlavná téma hudby sa nám dostala pod kožu a funguje zakaždým skvelo, hoci je vo filme hneď niekoľkokrát, rovnako ako skladba Something in the Way od Nirvany.
The Batman je splneným snom všetkých komiksových fanúšikov, ktorý zachytáva esenciu Batmana a Brucea Wayna asi ako žiadny iný film doteraz. Ide o úplne iné spracovanie, než na aké sú diváci zvyknutí. Je to temný, drsný detektívny film s geniálnou kamerou a prvotriednou technickou úrovňou.
Má skvelých hercov na čele s bezchybne obsadeným Robertom Pattinsonom a vynikajúco natočené akčné scény a bitky, pri ktorých je cítiť silu a váhu úderov všetkých ľudí, nielen Batmana. Filmu sa dajú vyčítať len maličkosti. Preto mu dávame desať bodov z desiatich.