„Za posledné týždne akcie opäť prepisovali rekordy. Rally na akciovom trhu sa nedá nepovšimnúť. Stále si myslíme, že je tam priestor na rast,“ tvrdí v rozhovore pre REFRESHER riaditeľka J&T Banky Anna Macaláková.
Šéfka privátnej banky Anna Macaláková v rozhovore vysvetľuje, ako sa správajú slovenskí dolároví milionári, ako vnímajú Slováci investovanie a kam sa oplatí v budúcnosti investovať, ale aj to, ako sú vnímané ženy v riadiacich funkciách.
„Snažíme sa ľuďom od ich útleho veku vysvetľovať, ako fungujú finančné trhy a investovanie. Je však pravdou, že rádovo asi 75 percent investorov prerába, a to aj v ekonomikách, kde majú s finančným a akciovým trhom oveľa dlhšie skúsenosti. Investovanie je činnosť, ktorú musia robiť odborníci.
Ak máte zdravotný problém, idete za lekárom, ak právny, vyhľadáte právnika, a ak potrebujete doma urobiť elektrinu, aj vtedy si najmete profesionála. To isté platí o finančnom trhu. Keď sa o niečo snaží jednotlivec, ktorý nemá dostatok skúseností, vedomostí, vzdelania a profesionálneho zázemia, nemusí to dopadnúť dobre,“ hovorí v rozhovore pre REFRESHER riaditeľka J&T Anna Macaláková.
- Ako vyzerá slovenský dolárový milionár.
- Či budú rásť ceny nehnuteľností.
- Aký je rozdiel medzi mladšou a staršou generáciou investorov.
- Kam sa oplatí investovať.
- Ako sú vnímané ženy v riadiacich funkciách.
Privátne bankovníctvo je na Slovensku stále pre mnohých pomerne neznámy pojem. Ľudia si naň už zvykli?
Nemyslím si, že Slovákov ešte treba učiť, čo je to privátne bankovníctvo. Do banky som nastúpila ešte v roku 2006, pamätám si teda časy, keď sme mali pár desiatok či stovák klientov. Dnes ich máme desiatky tisíc. Privátne bankovníctvo je už teda dostatočne etablované. Stále sa však snažíme dať ľuďom najavo, že by mali myslieť na spravovanie svojho majetku. Netýka sa to len jeho zhodnocovania, teda dosahovania výnosov, ale aj ochrany majetku pred infláciou či viacgeneračnej ochrany. „Self-made“ podnikatelia, ktorí tvoria väčšinu dolárových milionárov, a teda aj klientov privátneho bankovníctva, sú stále prvou generáciou. Ešte nemajú nástupcov či dedičov. Tí majú pri správe majetku iné priority a preferencie, keďže ho nadobudli svojou činnosťou.
Máte teda viac starších klientov?
Zastúpená je už každá veková kategória. Klientov do 25 rokov máme najmenej, ale aj medzi nimi sa nájdu veľmi úspešní ľudia. Sú to startupisti, mladí podnikatelia, ľudia, ktorí získali skúsenosti v zahraničí. Vyštudovali tam, ale vrátili sa na Slovensko a úspešne tu rozbehli projekty, ktoré buď generovali výnos, alebo ho dokázali veľmi dobre ďalej speňažiť.
Podľa prieskumu J&T Banka Wealth Report, ktorý robíme už niekoľko rokov, má však typický slovenský dolárový milionár 51 až 52 rokov. V porovnaní so svetovými milionármi je asi o desať rokov mladší. Stále je v produktívnom veku.
Účastníkmi spomínaného prieskumu sú len vaši klienti?
Áno, prieskum robíme iba medzi našimi klientmi. Štatistická vzorka, ktorú si vyberáme, je však dostatočne pestrá a široká. Dávame si veľmi záležať na tom, aby sa ľudia v prieskume neopakovali. Na kvantitatívne a kvalitatívne rozhovory sa snažíme nájsť vždy nových respondentov, aby sme získali čo najobjektívnejší názor na rôzne spoločenské témy, ich osobné preferencie pri spravovaní majetku či medzigeneračnú výmenu.
V jednom z posledných prieskumov sme sa pokúsili o zachytenie zmien v správaní rodičov a potomkov. Bolo zaujímavé sledovať generačnú obmenu. Niektoré priority staršej generácie boli iné, ako majú jej potomkovia.
Mladí nemajú problém vycestovať a nájsť si ubytovanie na dva kliky. Každá skúsenosť, ktorú táto generácia získa, jej prináša otvorenejší pohľad. Je odvážnejšia a nie je tak úzko spätá s vlastníctvom. Nepovažuje za potrebné mať, ale dôležitejšie je pre ňu vedieť využiť a zdieľať.
V čom je najvýraznejší rozdiel?
Mladá generácia je oveľa otvorenejšia. Generácia jej otcov a mám ešte zažila socializmus a zatvorené hranice. Mala oveľa menej možností cestovať, spoznávať svet a študovať. Digitálna doba život zrýchlila. Prístup k informáciám je s predchádzajúcou generáciou neporovnateľný. Otvorenosť a dostupnosť informácií globalizuje celý svet a dáva mladej generácii úplne iný pohľad.
Mladí nemajú problém vycestovať a nájsť si ubytovanie na dva kliky. Každá skúsenosť, ktorú táto generácia získa, jej prináša otvorenejší pohľad. Je odvážnejšia a nie je tak úzko spätá s vlastníctvom. Nepovažuje za potrebné mať, ale dôležitejšie je pre ňu vedieť využiť a zdieľať. Spotrebu smeruje skôr k iným statkom ako generácia jej rodičov.
Prieskumy v poslednom čase ukazujú, že veľa ľudí opäť „objavilo“ nehnuteľnosti. Vníma podľa vás mladšia generácia ich vlastníctvo ako prežitok?
Nehnuteľnosti určite patria medzi vyhľadávané typy investičných príležitostí medzi dolárovými milionármi i mladšou generáciou. Ponuka rezidenčných nehnuteľností i klasických nehnuteľností určených na bývanie na slovenskom realitnom trhu stále zaostáva za dopytom. Stále vidíme veľký priestor na rast cien nehnuteľností, a to aj v porovnaní s inými krajinami. Samozrejme, ide o konzervatívnejšie investície. Na rozdiel medzi nákupnou a predajnou cenou si investor musí počkať.
Cenu nehnuteľností však bude tlačiť vyššie práve ich obmedzené množstvo. Okrem toho máme politiku nízkych úrokových sadzieb, ktorá sa ešte dosť dlho nebude meniť. Pre cieľovú skupinu, ktorá si potrebuje riešiť svoje bývanie, tak bude stále jednoduché získať finančné prostriedky. Slováci stále radi bývajú „vo svojom“. Nehnuteľnosti teda naďalej budú výhodnou investičnou príležitosťou.
Slovenskí dolároví milionári pri vlastníctve nehnuteľností kopírujú západné trendy. Vo vyspelých ekonomikách, ako sú Spojené štáty alebo krajiny západnej Európy, má výnos, ktorý plynie z nehnuteľností, väčšinou podobu pravidelného cash-flowu z prenájmu. U nás výnosy ťahá aj očakávaný rast cien nehnuteľností.
Mnohí mladí začali využívať volatilnejšie typy investícií, ako sú kryptomeny či investovanie cez digitálne platformy. Je to dlhodobý trend alebo výkrik do tmy?
Pred celou spoločnosťou je ešte dlhá cesta, kým sa finančná gramotnosť a vzdelanie v tejto oblasti začnú rozvíjať. Veľmi dobré kroky však prijíma Národná banka Slovenska, ktorá sa snaží vzdelávať spoločnosť. Robia to aj banky, ktoré zastrešuje Slovenská banková asociácia.
Snažíme sa ľuďom od ich útleho veku vysvetľovať, ako fungujú finančné trhy a investovanie. Je však pravdou, že rádovo asi 75 percent investorov prerába, a to aj v ekonomikách, kde majú s finančným a akciovým trhom oveľa dlhšie skúsenosti. Investovanie je činnosť, ktorú musia robiť odborníci. Ak máte zdravotný problém, idete za lekárom, ak právny, vyhľadáte právnika, a ak potrebujete doma urobiť elektrinu, aj vtedy si najmete profesionála. To isté platí o finančnom trhu. Keď sa o niečo snaží jednotlivec, ktorý nemá dostatok skúseností, vedomostí, vzdelania a profesionálneho zázemia, nemusí to dopadnúť dobre.
Na trh sme uviedli už viac ako 40 dlhopisových emisií približne v objeme viac ako tri miliardy eur.
Čo teda treba pri investovaní zohľadniť?
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Aký je rozdiel medzi mladšou a staršou generáciou investorov.
- Kam sa oplatí investovať.
- Ako sú vnímané ženy v riadiacich funkciách.