Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Obsah vznikol v spolupráci so spoločnosťou Škoda.
21. apríla 2021, 12:02
Čas čítania 4:47
Martin Mičuda

Enyaq iV nás veľmi milo prekvapil. Škoda urobila obrovský progres a postavila ukážkový elektromobil

Enyaq iV nás veľmi milo prekvapil. Škoda urobila obrovský progres a postavila ukážkový elektromobil
Zdroj: REFRESHER/MARTINZMARTINA
TECH AUTOMOBILOVÉ TESTY
Uložiť Uložené

V predstihu sme vyskúšali horúcu novinku českej automobilky, na ktorej sa hľadajú nedostatky skutočne ťažko.

Automobilka Škoda na jeseň minulého roka odštartovala svoju novú éru. Predstavila nám totiž svoj prvý, od podlahy vyvinutý elektromobil, ktorým chce výraznou mierou zamiešať karty na poli elektrických vozidiel. Dostal meno Enyaq iV, no a nám sa podarilo sadnúť si za jeho volant v rámci prvých jázd na Slovensku. Prinášame ti preto svoje prvé autentické dojmy, ktoré sú pozitívnejšie, než sme predpokladali. 

Už po pár hodinách nám úplne nový Enyaq iV jasne naznačil, že Škoda nenechala nič na náhodu a na svojom (plnohodnotnom) elektrickom debute si dala patrične záležať. Poďme však pekne poporiadku. Nie je žiadnym tajomstvom, že základným stavebným kameňom je nová platforma MEB, o ktorú sa Enyaq iV delí so súrodencami – s Volkswagenom ID.3 a ID.4 či s modelom Audi Q4 e-tron. Prvé, čím si nás elektrická Škoda získala, je jej exteriérový dizajn – v rámci koncernovej rodiny je práve Enyaq iV v našich očiach najkrajší.

Škoda, Enyaq, iV 80,
Zdroj: Refresher/martinzmartina

Príťažlivý dizajn okorenený dynamickými prvkami

Vieme, že hodnotiť dizajn je vysoko subjektívne, ale naživo vyzerá Enyaq iV fantasticky! Hranaté línie a ostro tvarované hrany novinke jednoducho svedčia a nebojíme sa napísať, že rodinné SUV miestami nadobúda až vyslovene agresívne tvary. Pojem SUV je však tak trochu diskutabilný, lebo v skutočnosti ide skôr o akýsi mix vozidiel typu crossovera a MPV.

Elektrická Škoda pritom klame telom – s rozmermi 4,64 x 1,87 x 1,61 m je totiž Enyaq iV veľkostne medzi modelmi Octavia a Kodiaq, na dĺžku je dokonca kratší ako Octavia. Z exteriérových detailov nás zaujala najmä hranatá a do priestoru vystupujúca lišta v spodnej časti predného nárazníka, doslova kolmá čelná časť či jemne klesajúca línia strechy. Zaujímavým tvarom disponujú aj predné svetlomety s Matrix-LED technológiou a efektnou grafikou s povestným krištáľovým podkladom.

Na výber sú 18 až 21” disky (najväčšie v histórii značky), náš exemplár obúval strieborné 20” disky. Pochváliť treba aj perfektne kryté prahy dverí, bezkľúčový prístup aj na zadných dverách či svetlú výšku na úrovni slušných 19 cm. Naopak, pri detailnom pohľade môže zaslepená čierna maska pôsobiť miestami lacno, za príplatok sa však neskôr do ponuky začlení tzv. Crystal Face, teda mriežka s krištáľovým vzhľadom, ktorú osvetľuje 130 lediek.

Nemenej zaujímavo vyznejú aj zadné partie, ktoré síce nadobúdajú možno až príliš plochý tvar, efektné plne LED koncové svetlá však dotvárajú príťažlivý celok. Azda jediná vec, ktorá nám na zovňajšku prekážala, je masívny zadný spojler – vyzerá výborne, dotvára skvelé dynamické kontúry, ale svojou lacnou plastovou povrchovou úpravou kazí dojem a pravdepodobne bude i náchylný na poškriabanie. Privítali by sme lakovaný povrch.

Škoda, Enyaq, iV 80,
Zdroj: Refresher/martinzmartina

Nadmieru hodnotný interiér s výbornou ergonómiou

Čím si nás Enyaq iV získal už v priebehu prvých pár minút a čím nás aj najviac prekvapil, je interiér. Práve vnútri je cítiť ten obrovský progres, ktorý automobilka Škoda zaznamenala. Modernému dizajnu, ktorý sa nám osobne tiež obzvlášť páči, totiž kryje chrbát skladba nadmieru kvalitných materiálov a špičkových technológií. Ak by sme prelepili znak na volante, až na pár detailov (lacné tlačidlá vo dverách) by sme absolútne nepredpokladali, že ide o Škodu.

Celý povrch palubovky pokrýva prešívaná koža, výplne dverí tvoria mäkčené plochy, klavírny dekór a ruky ti podáva efektne tvarovaná a poctivo spracovaná kľučka. Zaujímavosťou je, že rukoväť dverí nemá tradičný tvar rukoväti, ale len akýsi výstupok, ktorý pekne padne do ruky. Navyše na rozdiel od Volkswagenu Škoda ostáva naďalej verná fyzickým tlačidlám na vyvolanie základných funkcií. Na 3-ramennom volante dokonca nájdeš otočné kolieska, ktoré sa perfektne obsluhujú a svojím hodnotným spracovaním pripomínajú modely značky Mercedes-Benz.

Centrom palubovky je až 13” displej infotainmentu s nádherným a veľmi intuitívnym vizuálnym prostredím. To pracuje veľmi rýchlo, plynulo a páči sa nám, že počas obsluhy displeja si môžeš pekne oprieť ruku na koženú plochu pred ním. Samozrejme, nechýba už ani Apple CarPlay (bezdrôtový) alebo hlasový asistent. Naozaj sme prekvapení, že Škoda tromfla aj Volkswagen, pretože nové ID majú „len“ 12” displeje, zatiaľ čo Enyaq iV ponúka väčšiu obrazovku a zaujímavejšie, až prémiové vyhotovenie.

Škoda, Enyaq, iV 80,
Zdroj: Refresher/martinzmartina

Vskutku netypicky pôsobia malé, utopené digitálne budíky, ktoré majú len 5,3” a zobrazujú iba tie najzákladnejšie údaje. Osobne nám takéto malé riešenie vyslovene neprekáža, najmä ak Škoda nový Enyaq iV vybavila veľkým head-upovým displejom s prvkami rozšírenej reality, ktorý dokáže konkurovať tým najprémiovejším značkám. Priamo pred vozidlo totiž dokáže systém premietať napríklad navigačné pokyny, čím vodič vidí v priestore zasadene symboly. Perfektné!

Pozastaviť sa následne musíme pri malom voliči prevodovky. Jednak pôsobí po vizuálnej stránke značne hodnotnejším dojmom než napríklad v novej Octavii, jednak je zaujímavé, že mu chýba poloha P. Len čo s vozidlom zastavíš, funkcia Auto Hold drží vozidlo na mieste a v momente, keď si odopneš pás a otvoríš dvere, Enyaq iV sa doslova vypne a aktivuje elektronickú ručnú brzdu. Naopak, po nasadnutí do vozidla stačí nohou ťuknúť do pedála a ono sa zapne samo bez akéhokoľvek úkonu.

Samozrejme, nebola by to Škoda, keby nevynikala perfektnou ergonómiou, vnútornou variabilitou a priestrannosťou. Posádka má všade množstvo odkladacích priestorov a rôznych Simply Clever riešení: gumené hrdlo na dolievanie kvapaliny do ostrekovačov, výstupky v držiakoch na nápoje na otvorenie fľaše jednou rukou či škrabka na okno vo veku batožinového priestoru. Ten má, mimochodom, 585 litrov, pravidelný tvar, dvojité dno, množstvo háčikov a LED osvetlenie.

Škoda, Enyaq, iV 80,
Zdroj: Refresher/martinzmartina

Nečakane komfortný a obratný 

Škoda sa po dlhých desiatkach rokov vracia k pohonu zadných kolies. Platforma MEB počíta štandardne s jedným elektromotorom vzadu, voliteľný pohon oboch náprav v rámci verzie iV 80X vie pridať druhý elektromotor vpredu. Z troch veľkostí batérie (50, 60 a 80) náš exemplár disponoval najväčším akumulátorom. Testovaná verzia iV 80 má presne 82 kWh, z toho využiteľná kapacita batérie je 77 kWh. Zadný elektromotor disponuje výkonom 150 kW/204 koní a 31O Nm.

Automobilka uvádza, že dojazd na jedno nabitie by mal byť v zmysle metodiky WLTP až vyše 520 kilometrov. Vzhľadom na to, že Enyaq iV sme mali len na deň, reálny dojazd sme nemali možnosť otestovať. Po celom dni strávenom zväčša v meste sa však naša spotreba neprehupla cez 20 kWh/100 km, čo je na vyše dvojtonový crossover fantastický údaj. 

Podľa prvých skúseností teda predpokladáme, že reálny dojazd môže atakovať, ba až presiahnuť hranicu 450 km. Pokiaľ ide o nabíjanie, Enyaq iV 80 umožňuje 11 kW AC nabíjanie striedavým prúdom a až 125 kW DC nabíjanie jednosmerným prúdom. Pri použití rýchlonabíjačky je teda možné dobiť akumulátory z 0 na 80 percent len za približne 35 minút. Poteší aj úroveň odizolovania kokpitu – v prípade elektrických vozidiel sa do popredia zvyknú predrať okolité ruchy, Enyaq iV však aj pri rýchlosti 130 na diaľnici ponúka úžasné odhlučnenie.

Škoda, Enyaq, iV 80,
Zdroj: Refresher/martinzmartina

V rámci našich prvých dojmov následne spomeňme úžasnú obratnosť. Architektúra so zadným pohonom umožňuje viac vytočiť predné kolesá, čím je docielený lepší polomer otáčania a manévrovateľnosť. V neposlednom rade veľmi príjemne prekvapil podvozok s adaptívnymi tlmičmi. Tie je možné nastaviť vo veľmi širokom spektre, no aj s 20” diskami si Enyaq iV dokázal hravo poradiť s nástrahami vozovky v našom hlavnom meste.

Jazda je plavná, na druhej strane v pozitívnom zmysle slova cítiť batérie umiestnené v podlahe – ťažisko je nízko, vozidlo sa veľmi nenakláňa a na vozovke pôsobí istým dojmom. Po rýchlostnej stránke nemusí údaj o akcelerácii na stovku za 8,5 s na prvý pohľad zaujať, 204-koňová verzia iV 80 však ponúka veľmi slušnú dynamiku. Myslíme si, že práve tento variant bude najžiadanejší, lebo s prehľadom zastreší drvivú väčšinu bežných potrieb. 

Na záver je tu cena. Pri pohľade na sumu 60-tisíc eur za testovaný, prakticky plne naložený exemplár môžeš zostať slušne zaskočený. Najmä ak sa bavíme o značke Škoda. Lenže ak zoberieme do úvahy veľkosť batérie, prítomné technológie a najmä skutočnosť, že ide o stredne veľké elektrické SUV, razom sa i v kontexte konkurencie pozerá na cenu inak. Spomeňme však, že základný variant Enyaq iV 50 na našom trhu začína od 34 590 eur.

 

Škoda, Enyaq, iV 80,Škoda, Enyaq, iV 80,Škoda, Enyaq, iV 80,Škoda, Enyaq, iV 80,
Zobraziť galériu
(14)
Domov
Zdieľať
Diskusia