Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Refresher Slovensko
Otvoriť v aplikácii Refresher
Stiahnuť
X
27. novembra 2020, 9:30
Čas čítania 5:23
Martin Mičuda

Aká je pravda o elektrickom Volkswagene? Zisťovali sme ju v teste úplne novej ID.3-ky

Aká je pravda o elektrickom Volkswagene? Zisťovali sme ju v teste úplne novej ID.3-ky
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA
TECH VOLKSWAGEN
Uložiť Uložené

Do rúk sa nám dostal jeden z najzaujímavejších elektromobilov na trhu.

Či sa ti to páči alebo nie, faktom je, že v blízkej budúcnosti sa nevyhneme menšej či väčšej elektrifikácii. Automobilky jednoducho nemajú veľmi na výber a práve rôzne použitie elektrickej sústavy sa javí v súčasnosti ako najefektívnejší nápad. Dobre si to uvedomuje aj značka Volkswagen, ktorá za ostatné mesiace predstavila plejádu elektrifikovaných modelov.

Zväčša ide o mild-hybridy a plug-in hybridy, ešte väčšiu pozornosť ale nemecký výrobca upriamuje do úplne nového elektromobilu s označením ID.3. Volkswagen dokonca trvá na tom, že ID.3 zohráva rovnako dôležitú úlohu, ako svojho času Chrobák (Beetle) či Golf. Preto elektrickú novinku považuje za jeden z 3 najdôležitejších modelov v histórii.

Do akej miery je toto tvrdenie na mieste, je na teraz otázne, v kontexte súčasnej doby to ale nemusí byť vôbec ďaleko od pravdy. Nám sa podarilo k novému významnému hráčovi medzi elektromobilmi dostať na test, preto si rozmeňme na drobné, aká je táto horúca novinka v praxi.

Exteriér

Prvý člen z novej elektrickej rodiny ID (VW už predstavil aj väčšie ID.4) dáva už na prvý pohľad jasne najavo, že ide o elektromobil. Síce nie sme veľmi fanúšikmi áut, ktorých čelná časť evokuje chutnučkú tváričku, navyše jej prepojené LED-kové oči po odomknutí na teba žmurknú, iD.3 je však podľa nás aj tak jedno z najkrajších elektrických áut na trhu. 

Odporúčané
Vyskúšali sme Porsche Taycan. Automobilka ním dokazuje, že aj elektrika môže byť športová Vyskúšali sme Porsche Taycan. Automobilka ním dokazuje, že aj elektrika môže byť športová 4. októbra 2020, 18:40


Úzky LED-kový pás, ktorý vystriedal tradičnú masku naznačuje, že prvý člen elektrickej rodiny od VW nastoluje nové dizajnové smerovanie. To výraznou mierou ťaží z absencie konvenčného pohonu – krátka predná kapota bez masky s otvormi na prívod vzduchu či kolesá v rohoch karosérie. Jedným z highlightov bohatej výbavy úvodnej edície 1ST sú práve adaptívne Matrix-LED svetlomety s pútavou grafikou, ktorá dodáva celku nemalý šmrnc, nehovoriac o viacfarebnej karosérii. 

 

VW ID.3 test november
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Z veľmi oblej, až ulízanej prednej časti sa cez ostrejší profil dostávame k hranatému zadku, čo v nás evokuje, ako keby predné partie dizajnoval niekto iný ako tie zadné. Práve tie sa nám páčia viac, najmä v našej trojfarebnej konfigurácii – čierna strecha a 5. dvere, biely lak a strieborné lišty s nálepkou na C-stĺpiku. Veľmi efektne vyzerajú aj 19" disky.


Vzadu upriamujeme pozornosť na 3 detaily. Skutočne masívny strešný spojler, ktorý vyzerá super, no trochu narúša vodičov výhľad do diaľky. LED-kové svetlá s dynamickými smerovkami a peknou animáciou v skutočnosti svietia len na krajoch, naznačené plochy v oblastí dverí batožinového priestoru sú len na efekt. Posledným zaujímavým detailom je skutočnosť, že logo aj samotný nápis sú v bielej farbe.

Odporúčané
Najvýkonnejší štvorvalec na svete nám vyrazil dych. Mercedes-AMG CLA 45 S je doslova kompaktný superšport Najvýkonnejší štvorvalec na svete nám vyrazil dych. Mercedes-AMG CLA 45 S je doslova kompaktný superšport 1. novembra 2020, 16:40

Batožinový priestor má veľmi pekne dostupných 385 litrov, čo je o 5 litrov viac, než ponúka Golf, od ktorého je ID.3-ka len o pár milimetrov väčšina. Podotknúť ale treba, že rázvorom elektrická novinka prekonáva bestseller až o 145 milimetrov, čo jasne naznačuje bohaté priestorové podmienky. 

 

VW ID.3 test november
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Interiér

Vnútrajšok recenzenti kritizujú pre dielenské vypracovanie a to najmä v kontexte ceny. Áno, musíme povedať, že v kokpite je množstvo tvrdých plastov, na druhú stranu, vskutku futuristický dizajn, početné členenie a spleť viacerých farieb vo výsledku zlepšujú dojem z interiéru. Inými slovami, nepôsobí až tak lacným dojmom a nedáva až tak na zreteľ, že sa šetrilo, aj keď faktom je, že sa skutočne šetrilo.

Nás skôr nemilo prekvapilo to, že priamo na madlo dverí Volkswagen zvolil lesklý klavírny lak (plast), ktorý je extrémne náchylný na packy a škrabance. Tak či onak, dať za auto tejto veľkosti s toľkými plastami 40-tisíc € je dosť. Ak sa ale na vec pozrieš z iného uhla, zrazu zistíš, že cena nie je zlá. Pre porovnanie o čosi menší Nissan Leaf so slabšou technikou stojí približne rovnako.

Auto má navyše relatívne veľkú batériu, podporuje rýchlonabíjanie a priestorovo je na tom v kokpite na úrovni prvej generácie modelu Tiguan. Okrem toho, aj vďaka jednoduchším a recyklovaným materiálom váži ID.3 len 1,7 tony, čo nie je na elektromobil vôbec zlé. 

 

VW ID.3 test november
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Za úplne novým volantom sa nachádza 5” displej s tými najzákladnejšími informáciami a volič jednostupňovej prevodovky. Displej i volič sú pritom pripevnené na stĺpiku riadenia. Centrom palubovky je 10” displej infotainmentu, ktorý je identický s tým, aký sme ti ukázali v nedávnom teste nového Golfa

Kritiku si zaslúži dotykové ovládanie pod displejom. Na samotné rozloženie jednotlivých ovládacích prvkov ako aj ich obsluhu sa dá zvyknúť, nevýhodou ale je, že napríklad posuvník na ovládanie hlasitosti či nastavenie teploty nie je v tme podsvietený. Jednotlivé symboly tak vodič v noci nevidí a musí ísť iba po pamäti, čo pri dotykovom riešení nie je bohvie čo.

Naopak, pokiaľ ide o priestrannosť interiéru, tak ID.3 vie veľmi slušne prekvapiť. Vyššia stavba karosérie a absencia konvenčného motora zaručuje veľkolepý priestor a vzdušnosť. Plusom je aj veľký počet odkladacích priestorov a rovnako veľmi komfortné sedadlá, ktoré zaručujú pohodu aj pri cestovaní na dlhšie vzdialenosti.

VW ID.3 test november
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Motor & Jazda

Tým najpodstatnejším je samozrejme elektricky pohon, ktorý tvorí elektromotor s výkonom 150 kW / 204 koní a krútiacim momentom 310 Nm. Vcelku prekvapivé, najmä na pomery VW je to, že je elektromotor vzadu, bavíme sa teda o zadnom pohone. 

 
Batérie, ktoré sú umiestnené v podlahe novej architektúry MEB majú v prípade našej verzie Plus Pro Performance využiteľnú kapacitu 58 kWh. V ponuke je aj variant s kapacitou až 77 kWh a neskôr sa na trhu objaví aj základný variant s menšou batériou. Volkswagen tvrdí, že v zmysle metodiky WLTP by naša testovačka dokázať absolvovať na jedno nabitie až do 426 kilometrov. Realita?

 

VW ID.3 test november
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Cez týždeň, kedy sme mali na test iD.3-ku prakticky každý deň husto pršalo a teplota klesala pod 5 stupňov, čo zrovna nie sú ideálne podmienky pre elektromobil, na druhú stranu, nie je to ani nič extrémne. Táto skutočnosť sa ale nemalou mierou podpísala pod dojazd. Naša prvá dlhšia testovacia jazda smerovala z Bratislavy (s 90 % batériou) do Martina (cca 230 km, prevažne diaľnica). Túto trasu sme napokon nedali bez zastávky na dobitie. 

To nás nemilo prekvapilo a aj sklamalo, najmä ak automobilka uvádza dojazd cez 400 km. Musíme ale povedať aj to B, a to, že sme išli tachometrovou rýchlosťou 130-140 km/h (čo nie sú ideálne podmienky pre elektrické auto), husto pršalo, vonkajšia teplota bola pod 5 stupňov a mali sme zapnuté kúrenie.

Odporúčané
Čím si ťa nová A3-ka najviac získa? Zisťovali sme v teste 4. generácie prémiového kompaktu od Audi Čím si ťa nová A3-ka najviac získa? Zisťovali sme v teste 4. generácie prémiového kompaktu od Audi 29. septembra 2020, 13:05


Na cestu z Martina späť do Bratislavy sme sa teda pripravili. Akumulátory sme nabili na 100 percent a schválne sme zvolili pokojnejšie tempo, teda maximálne 110-120 km/h. Do Bratislavy sme teda docestovali bez nutnosti nabíjania. 

Opäť je to teda dôkaz, že pre relatívne malý elektromobil je diaľnica smrť a jeho teritóriom sú skôr tie zvyšné cestné komunikácie. Po pár dňoch strávených v Bratislave a okolí sa nám napokon podarilo spraviť na jedno nabitie niečo málo cez 300 kilometrov, naďalej boli ale vonkajšie teploty nízke a neustále pršalo.  


Dovolíme si preto tvrdiť, že reálne maximum za ideálnych podmienok je 320 až 340 kilometrov. Automobilka totiž síce uvádza priemernú spotrebu na úrovni okolo 15 kWh/100 km, v našich podmienkach to bolo okolo 19 kWh/100 km. Ak zoberieme do úvahy aj diaľničnú jazdu, tak spotreba hravo presiahne hranicu 20 kWh/100 km. 

 

VW ID.3 test november
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Pokiaľ ide o nabíjanie, tak ID.3-ka podporuje až 100 kW DC nabíjanie, takže na takejto nabíjačke nabijete batérie za 35 minút na 80 percent. Na klasických 50 kW nabíjačkách trvá plné dobitie hodinu štyridsať. Samozrejme, čo-to spraví aj prítomná rekuperácia, najmä v režime B, kedy de facto viete používať iba plynový pedál. Po jeho pustení dokáže vozidlo vďaka rekuperácii takmer úplne zastaviť.

Zaujímavé však je, že za volantom nie sú pádla na reguláciu rekuperácie, ako je zvykom pri elektrických autách. Aj tu ale platí, že systém dokáže prediktívne rekuperáciou znížiť rýchlosť v zákrute, pred križovatkou alebo pokiaľ sa pred teba zaradí auto. A dynamika? Maximálna rýchlosť je 160 km/h a akceleráciu na stovku zvládne ID.3 za veľmi slušných 7,3 sekundy. 

 
Tie prvé sekundy pri zrýchľovaní sú naozaj úžasné. Pri pružnom zrýchlení je naozaj len málo konvenčných áut, ktoré by ťa na úvodných metroch predbehli. Navyše, vodič nemusí pri náhlom zošliapnutí akcelerátora čakať na otáčky, turbo či prevodovku, práve naopak, akcelerácia je okamžitá. 

 
Veľkú pochvalu si na záver zaslúži aj podvozok. Na 19" kolesách je veľmi komfortný, i keď cítiť takú tuhosť skrz batérie na spodku. Pri elektrických autách absencia zvuku motora ponúka priestor pre iné okolité pazvuky, buchoty či aerodynamicky hluk, no v tomto prípade je kokpit excelentne odhlučnený. Nuž, sami sme zvedaví, ako sa bude elektrickej novinke dariť, určite jej budeme držať palce, lebo v rámci danej triedy ide dozaista o jeden z najlepších počinov.

Domov
Zdieľať
Diskusia