Striktné emisné limity sú nočnou morou automobilových výrobcov a nasledujúce roky to bude už len horšie.
V posledných rokoch sa nad automobilovým priemyslom sťahujú mračná, najmä kvôli zvyšujúcim sa nárokom na ekológiu. Za spúšťač možno považovať viaceré emisné škandály, ktoré chtiac-nechtiac pritiahli pozornosť ekológov a úradníkov. Dopad na seba nenechal dlho čakať, o čom svedčí najmä pohľad do aktuálneho portfólia značiek.
Citeľné zmenšovanie motorov (downsizing), masívna elektrifikácia či koniec niektorých modelov, ktorým súčasná doba nepraje. Práve tak by sa dala charakterizovať aktivita azda každej automobilky, ktorú čoraz viac sprevádza kritika zo strany automobilových fanúšikov. No nielen ich. Pravdou ale je, že výrobcovia majú doslova zviazané ruky. Prečo?
- O prísnych, až nerealistických emisných normách do roku 2030.
- Aké 2 možnosti majú automobiloví výrobcovia.
- Prečo je SUV trend dvojsečnou zbraňou.
- Do akej miery automobilovému priemyslu pomáha elektrifikácia.
- Prečo sa ako najlepšie východisko javí paradoxne naftový motor.
Prísne emisné normy
Dlhé roky etablované značky dobre vedia čo robia. Aj keď my, konzumenti, niektoré rozhodnutia nevieme hneď pochopiť, automaticky to neznamená, že výrobcovia robia niečo zle alebo schválne. Platí to aj v tomto prípade. Faktom je, že klimatické podmienky nie sú zďaleka ideálne, zhoršujú sa, klimatické zmeny už pociťujeme doslova každý deň a je nevyhnutné, aby sa niečo zmenilo – k lepšiemu.
Časy, kedy automobilky nehľadeli na emisie sú dávno za nami a s nimi aj zväčša málo efektívne veľko-objemové motory. Naďalej ale platí, že automobilový priemysel patrí k najväčším znečisťovateľom ovzdušia. To, že pár desiatok obrovských lodí je po stránke ekológie väčší problém ako všetky autá dokopy je síce "pekné", nič to ale nemení na tom, že emisie áut sú problém.
V rámci parížskej klimatickej dohody z roku 2015 sa takmer 200 štátov (vrátane EU) zaviazali k zásadnému zníženiu automobilových emisií. To má za následok, že začiatkom roka 2019 došlo k zhode na nových emisných pravidlách – do roku 2030 zredukovať emisie skleníkových plynov osobných vozidiel o 37,5 %. Podotknúť však treba, že ide o 37,5-percentné zníženie z úrovne, ktorá má platiť v roku 2021 (Euro 6d TEMP).
Pôvodný plán bol pritom až 40 percent, voči čomu sa automobilky pochopiteľne búrili, ani miernejšie riešenie ale pozitívne ohlasy zďaleka neprinieslo. Prakticky všetky značky, popredné organizácie i samotná Asociácia európskych konštruktérov vozidiel (ACEA) totiž považuje tieto normy vzhľadom k súčasnému technologickému stavu za nerealistické. Prečo?
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Prečo sú najnovšie emisné limity považované za nereálne
- Čo hrozí automobilkám ak limity nedodržia
- Prečo sú SUV dvojsečnou zbraňou
- Ako elektrifikácia pomáha znižovať emisné limity
- Prečo sa ako najlepšie východisko javí paradoxne naftový motor.