Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Vyskúšaj REFRESHER+ len za 1 €
11. januára 2020, 13:48
Čas čítania 5:15
Martin Mičuda

Je nové GLE lepšie ako X5? Aj to sme zisťovali pri teste vyše 100-tisícového Mercedesu

Je nové GLE lepšie ako X5? Aj to sme zisťovali pri teste vyše 100-tisícového Mercedesu
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA
TECH MERCEDES-BENZ
Uložiť Uložené

Príchod nového GLE na náš trh bol napäto očakávaný, nielen u nás sa mu totiž mimoriadne darí.

Portfólio značky Mercedes-Benz je širšie ako kedykoľvek predtým, naďalej však platí, že tie základné modelové piliere sa viac-menej nemenia. Jedným z nich je nepochybne veľké GLE, teda niekdajšie ML, ktoré je aj na našom trhu dlhodobo jedným z najúspešnejších modelom trojcípej hviezdy. Nemožno sa preto čudovať, že príchod novej, v poradí 4. generácie luxusného SUV bol napäto očakávaný a ide o jednu z najočakávanejších noviniek.

Nám sa podarilo k novej generácii dostať medzi prvými, ba čo viac, dokonca v zaujímavej mild-hybridnej verzii GLE 450 4Matic, pripravili sme si preto pre teba jej komplexný test, v ktorom sme sa zároveň zamerali na priame porovnanie s nedávno testovaným BMW X5, ktoré považujeme za jeho najväčšiu konkurenciu. Je teda nové GLE lepšie ako X5?

Exteriér

Pokiaľ ide o vonkajší vzhľad, nová X5-ka nám osobne príde o čosi vyváženejšia a najmä v základných vyhotoveniach vyzerá obstojnejšie. Súčasný dizajnový jazyk značky Mercedes-Benz si totiž neraz doslova vyžaduje tie najväčšie kolesá či športové pakety, inak niekedy nevynikne v tom najlepšom svetle. Aj nové GLE je jasným dôkazom toho, že vhodná konfigurácia robí auto.

Dovolíme si tvrdiť, že pomerne fádna čierna farba v kombinácii s „len“ 20" diskami totiž nerobí z veľkého SUV zrovna ten najatraktívnejší počin v segmente. Nové GLE pritom škaredé rozhodne nie je, i keď na niektoré detaily si musí človek trochu zvyknúť. Medzigeneračne je totiž novinka viac zaoblená, preto i v športovom AMG pakete vystupuje decentnejšie a hrá to skôr na elegantnejšiu nôtu. 

 

Je nové GLE lepšie ako X5? Aj to sme zisťovali pri teste vyše 100-tisícového Mercedesu
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Mercedes-Benz sa naďalej drží povestného C-stĺpika, oba konce vozidla sú ale diametrálne odlišné od predchodcu. Vpredu si miesto našli špičkové Multibeam LED svetlomety, ktoré s dosvitom až 650 metrov považujeme za to najlepšie na trhu, zatiaľ čo zadné plne ledkové svetlá sú po novom značne užšie. 

Inak áno, naša testovačka neobúvala základné 18" či 19" kolesá, ale dvadsiatky, musíš však uznať, že na vozidle sú doslova utopené. Môže za to najmä nemalý medzigeneračný nárast rozmerov – len rázvor náprav sa zväčšil o citeľných 8 (!) centimetrov, na dĺžku je tak nové GLE o približne 10 centimetrov dlhšie (4 924 mm). A to je naozaj dosť!

Odporúčané
Nové BMW X5 posúva levely. Takto zábavné naftové SUV doposiaľ bavorská automobilka nemala Nové BMW X5 posúva levely. Takto zábavné naftové SUV doposiaľ bavorská automobilka nemala 10. marca 2019, 14:51

Aj vďaka tomu je batožinový priestor v prípade 5-miestnej verzie až neuveriteľných 825 litrov, čo je rekord v danej triede. Vyzdvihnúť zároveň treba aj perfektnú aerodynamiku – napriek obrovským rozmerom má koeficient odporu vzduchu hodnotu len 0,29, čo je opäť najlepší údaj v segmente.

Je nové GLE lepšie ako X5? Aj to sme zisťovali pri teste vyše 100-tisícového Mercedesu
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Interiér

Rozhodne najsilnejšou stránkou nového GLE je jeho vnútrajšok! Začnime priestrannosťou, ktorá je prakticky kapitola sama o sebe. Vďaka spomínaným nárastom rozmerov je nové GLE kráľom vnútorného priestoru – rekordne veľký kufor, veľkolepé miesto pre pasažierov vpredu a ešte veľkolepejšia priestrannosť vzadu, kde je takmer 2-krát toľko miesta ako v novej X5-ke.

Ako sme si už v prípade tejto značky zvykli, jej palubné dosky patria posledné roky medzi to najmodernejšie, najluxusnejšie a zároveň najprogresívnejšie, čo je momentálne na scéne. Nové GLE to len a len potvrdzuje, ostatne, predchádzajúca verzia už jednoducho nestíhala s konkurenciou držať krok, preto sme revolučné zmeny tak trochu aj očakávali. Navyše, ide o prvý model automobilky, kde revolučný infotainment Mercedes-Benz User Experience (MBUX) beží už na dvoch veľkých 12,3" displejoch.

 

Je nové GLE lepšie ako X5? Aj to sme zisťovali pri teste vyše 100-tisícového Mercedesu
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Iste, „otabletovaná" a futuristická palubná doska nemusí každému po estetickej stránke ulahodiť, faktom však je, že aj v tomto prípade je to azda najprepracovanejšia palubovka v triede, za čo vďačíme hlavne plejáde technológii. 

MBUX je užívateľsky najlepší infotainment, ktorý jasne demonštruje, ako to má vyzerať. Veď budíky v X5-ke sú oproti tým v GLE doslova biedne. Dokonca, technológia, ktorá rozpozná tvoje pohyby a hlas vie identifikovať, či systém obsluhuje vodič alebo spolujazdec, a podľa toho prispôsobí príslušné nastavenia. 

Špičkové displeje s bezkonkurenčou grafikou a animáciami okamžite zaujmú, nehovoriac o prvkoch rozšírenej reality (pri aktivovanej navigácii) či veľmi dobrom hlasovom ovládaní (stále „len" v češtine) s umelou inteligenciou.

Špeciálna pochvala patrí integrovanej kamere pod vnútorným spätným zrkadlom – pri navádzaní do cieľa sú na stredný displej do obrazu z kamery premietané navigačné pokyny. Okrem toho, ak vodič zastaví na križovatke, kamera automaticky zobrazí širokouhlý náhľad, na ktorom vidno nielen spodný, ale aj vrchný semafor, vďaka čomu sa nemusí vodič vykláňať z vozidla. 

 

Je nové GLE lepšie ako X5? Aj to sme zisťovali pri teste vyše 100-tisícového Mercedesu
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Aby sme však len nechválili, máme aj pár negatívnych postrehov. Niekedy sa sami seba pýtame či niektoré detaily v kokpite už nie sú príliš „prečačkané“ a nepôsobia naopak gýčovým dojmom. Pravdou je aj to, že nové stredové madlá síce vyzerajú veľmi dobre, no asi až príliš sa ponášajú na tie, ktorými bolo doteraz známe Porsche Cayenne. 

V neposlednom rade nás trochu mrzí, že najmä výplň dverí má neraz pri jazde na nerovnostiach tendenciu vydávať kadejaké pazvuky, ktoré by sme od takto luxusného a najmä drahého auta nečakali. Vie to niekedy pokaziť dojem, predovšetkým, ak interiér tvoria veľmi kvalitné a do detailov spracované materiály. Za krok späť považujeme nahradenie združeného otočného ovládača dotykovou plochou, našťastie, stredný displej je dotykový a dá sa komfortne ovládať aj touchpadom na volante.

Je nové GLE lepšie ako X5? Aj to sme zisťovali pri teste vyše 100-tisícového Mercedesu
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Jazda 

Podstatou verzie GLE 450 4Matic je nový, dvakrát preplňovaný benzínový šesťvalec s výkonom 270 kW / 367 koní a 500 Nm. Aby toho ale nebolo málo, keďže už aj v Stuttgarte pristúpili na rozsiahlu elektrifikáciu, tak trojlitru sekunduje štartér generátor, ktorý v rámci technológie EQ Boost dokáže servírovať ďalších 22 koní a až 250 Nm. 450-ka s váhou 2,2 tony preto nemá problém akcelerovať na stovku za 5,7 sekundy.

 
Celá tá mild-hybridná sústava funguje veľmi prediktívne – ak radary zistia, že vozidlo musí z nejakého dôvodu spomaliť, systém začne rekuperovať, a teda prispôsobovať, respektíve znižovať rýchlosť bez toho, aby si použil brzdový pedál. Zároveň EQ Boost slúži aj ako akési nakopnutie – laicky povedané, pri pružnom zrýchlení dopomôže konvenčnému agregátu, kým sa dostane do otáčok.

 

Je nové GLE lepšie ako X5? Aj to sme zisťovali pri teste vyše 100-tisícového Mercedesu
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Mercedes-Benz to naďalej hrá skôr na komfortnú a pohodlnú nôtu než na dynamické/športové vlastnosti. Svedčí o tom mäkko naladený podvozok, ľahšie riadenie i vlažnejší nástup sily – pocitovo nemáš pocit, že je pod kapotou takmer 400 koní. Inými slovami, X5-ka od BMW je viac zameraná na šoféra, má ostrejší nástup sily, istejší podvozok a tuhšie radenie, takže vodič sa cíti viac spojený s vozidlom a zaručí mu väčší zážitok z jazdy. 

GLE cieli primárne na pohodlie a hýčkanie posádky, ktorá sa po dlhých hodinách strávených na cestách cíti viac oddýchnutá. Interiér dokáže fantasticky odizolovať posádku od okolitého diania. Môžu za to nielen dvojité okná, množstvo tlmiaceho materiálu či neskutočne kultivovaný šesťvalec – ak stojíš na mieste, za bežných podmienok nemáš veľmi šancu postrehnúť, či motor beží alebo nie.   

Je nové GLE lepšie ako X5? Aj to sme zisťovali pri teste vyše 100-tisícového Mercedesu
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Príplatkový vzduchový podvozok má však svoje muchy. Na veľkých nerovnostiach občas od náprav počuť pomerne hlučné tupé rázy, zatiaľ čo v zákrutách sa pri prejazde po nerovnosti miestami celá karoséria na vzduchu zavlní. Väčšiu istotu by možno zaručilo aspoň o palec väčšie obutie.

Spolupráca motora s 9-stupňovou automatickou prevodovkou je na výbornej úrovni. V pozitívnom zmysle slova sa to odzrkadľuje na spotrebe, ktorá dokáže byť za ideálnych podmienok na daný typ auta až prekvapivo nízka – na okresných cestách nie je problém jazdiť len za 7 litrov a ani konštantná rýchlosť na diaľnici tento údaj veľmi nezvýši.

Pri 130-ke a zaradenej deviatke totiž motor točí hlboko pod 2 000 otáčok za minútu. Samozrejme, ak na 367 koní pritlačíte, veľké rozmery a nemalá váha spravia svoje. Z dlhodobého hľadiska sa nám priemerná spotreba ustálila na 10,5 litrov.

 

Je nové GLE lepšie ako X5? Aj to sme zisťovali pri teste vyše 100-tisícového Mercedesu
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Zabudnúť nemožno na sofistikovaný a opäť vylepšený 4Matic, teda plne variabilný pohon všetkých štyroch kolies. Jeho silnou stránkou je najmä veľmi plynulé prerozdeľovanie a nástup sily. V GLE teda nemožno čakať nejaké šklbnutie či neprirodzený príval krútiaceho momentu. Mercedesácka štvorkolka pritom funguje výborne nielen na bežnej ceste ale aj v teréne.

Istou slabinou (aj v porovnaní s X5-kou), je absencia riadenej zadnej nápravy. Žiaľ, GLE (a dokonca ani GLS) takouto „fíčurkou“ nedisponuje. Ku cti ale slúži fakt, že GLE dokáže až nečakane vytočiť predné kolesá, vďaka čomu je polomer/priemer otáčania na mieste rovnako výborný ako pri X5-ke s natáčacími zadnými kolesami. 

Na záver tu máme cenu. Základné GLE začína s cenovkou od 68-tisíc €, naša naložená testovačka stála 102 168 tisíc €. Aj napriek tomu, že benzínový motor novému GLE fakt sekne, otázkou je, či nie je predsa len vhodnejšou a efektívnejšou voľbou naftová motorizácia (ideálne 400d). Aký je tvoj názor?

Domov
Zdieľať
Diskusia