Poradíme ti, čo všetko musíš urobiť na začiatku a aj na čo si treba dať pozor.
Začínaš s podnikaním? Je jedno, či si chceš raziť cestu freelancera alebo máš v pláne založiť e-shop, prípadne sa živiť nejakým remeslom. Sú veci, ktoré musí dodržiavať každý podnikateľ bez rozdielu, a potom také, ktoré ti môžu pomôcť rýchlejšie sa presadiť na trhu. V spolupráci so zdravotnou poisťovňou Dôvera ti preto prinášame rady a tipy, ktoré sa ti môžu hodiť.
1. Aké úrady musíš informovať?
Ak si začal s podnikaním, vznikla ti povinnosť platiť odvody do zdravotnej poisťovne. Preto sa musíš vo svojej zdravotnej poisťovni prihlásiť do 8 dní od začiatku podnikania. Prihlásiť sa musíš v prípade, že podnikáš na základe iného ako živnostenského oprávnenia. Živnostník teda do zdravotnej poisťovne nechodí, prihlasuje sa do nej už pri vypĺňaní formulára na ohlásenie živnosti.
Primárne každý nový podnikateľ musí požiadať o registráciu u správcu dane, ktorý mu pridelí daňové identifikačné číslo (DIČ). Túto žiadosť musíš podať do 30 dní od začiatku podnikania. Môže ti vzniknúť aj povinnosť zaregistrovať sa ako platca DPH a ďalšie oznamovacie povinnosti. Všetky nájdeš spísané tu.
2. Platenie odvodov do zdravotnej poisťovne
Preddavky na poistné treba zaplatiť až ďalší mesiac po tom, ako si začal oficiálne podnikať. V prípade, že si sa stal podnikateľom napríklad 25. apríla, nebudeš platiť za celý mesiac, ale iba za 5 dní.
Mesačne sa platí preddavok, ktorý sa každoročne mení. Na rok 2021 je najnižšia suma poistného na mesiac 76,44 eura. Mesačné preddavky môžeš mať aj vyššie, tvojou povinnosťou je vypočítať si tieto preddavky a platiť poistné. Dôvera ti túto informáciu pošle vždy na začiatku roka, hoci to nie je jej povinnosť. Uľahčuje ti to aj tým, že konkrétnu sumu si nájdeš v mobilnej aplikácii alebo elektronickej pobočke. Preddavky treba uhradiť vždy do 8. dňa v mesiaci za predchádzajúci mesiac, takže do 8. mája musíš zaplatiť za apríl. Ideálne je vytvoriť si trvalý príkaz, aby si na platenie poistného nezabudol.
3. Platenie odvodov do Sociálnej poisťovne
O platení odvodov do Sociálnej poisťovne stále koluje mýtus, že prvý rok od založenia živnosti nemáš povinnosť ich platiť. Aká je teda pravda? Zákon hovorí, že to tak nie je. Avšak môže sa stať, že prvý rok, prípadne aj dlhšie alebo kratšie obdobie, odvody do Sociálnej poisťovne nebudeš platiť. Vznik povinného sociálneho poistenia sa posudzuje vždy k 1. júlu. Ak k tomuto dátumu dosiahneš príjmy (uvedené v daňovom priznaní) nižšie ako 6 078 eur, sociálne poistenie platiť nemusíš. Ak si živnostník, o tom, či ti táto povinnosť vzniká alebo nie, ťa bude včas informovať Sociálna poisťovňa, takže sa nemusíš zbytočne stresovať.
4. Daj si pozor na to, čo komu platíš
V začiatkoch podnikania sa ti môže ľahko stať, že ti príde nejaké tlačivo, ktoré sa tvári ako úradný dokument a ľahko ťa oberie o peniaze. Už niekoľko rokov chodia najmä čerstvým podnikateľom listy, ktoré zväčša vyzývajú na zápis do rôznych registrov (slovenský internetový register, register obchodných spoločností, register slovenských firiem, register živností SR a i.). Samozrejme, pýtajú za to nemalé sumy. Do žiadnych spomínaných registrov nie je nutné registrovať sa, a ak náhodou nemáš istotu, prever si to.
5. Možnosti, kde môžeš získať financie
V prípade, že potrebuješ na svoje podnikanie väčšiu sumu peňazí, ktorú nemáš našetrenú, máš viacero možností, ako sa k nej dostať. Samozrejme, môžeš si vybaviť úver alebo nájsť investora. No ak máš nejaký unikátny nápad, s ktorým podniká len veľmi málo ľudí alebo takmer nikto, urobíš dobre, ak si založíš crowdfundingovú kampaň. Nielenže máš možnosť získať sumu peňazí, ktorú potrebuješ, ale zároveň sa aj mnohým ľuďom s nápadom odprezentuješ. Možnosťou sú aj dotácie na podnikanie.
6. Udržuj si poriadok v účtovníctve
Ak nie si zbehlý v účtovníctve, treba si nájsť dobrého účtovníka, ktorý sa ti o všetko postará, prevedie ťa celým procesom a vysvetlí ti, čo musíš a potrebuješ robiť. Na poriadok nielen v účtovníctve treba myslieť už na začiatku, lebo spätne ti to môže spôsobiť veľké problémy – či už pri daňových priznaniach, alebo nebodaj pri daňovej kontrole.
7. Daj o sebe vedieť
Marketing je nevyhnutná súčasť podnikania a nezáleží na tom, či máš e-shop alebo si si založil stavebnú firmu. Ak o tebe ľudia nebudú vedieť, nebudeš mať ani zákazníkov. Na marketing môžeš potrebovať reklamnú agentúru, ale postačia aj služby jednotlivca. Pri ich výbere si však treba dávať veľký pozor, lebo výsledky, ktoré ti sľubujú, nemusia vždy splniť. Hľadaj ľudí, ktorí majú dobré hodnotenia, a neboj sa priamo opýtať ich predchádzajúcich klientov, či boli so službami spokojní.
8. Nechaj si poradiť
Dôležité pravidlo, na ktoré netreba zabúdať iba v podnikaní. Reklamná agentúra sa ti môže postarať o krásny vizuál, perfektné sociálne siete, no ak na nich budeš vystupovať ako grobian a svojim zákazníkom budeš nadávať za zlé recenzie, nemá to význam. Ak sa v niečom nevyznáš, nie je to hanba. No ak sa tváriš, že vieš všetko, a tvoje výsledky hovoria o opaku, škodíš sám sebe. Nechaj si preto poradiť. Od finančného poradcu, odborníka na komunikáciu, sociálne siete či od účtovníčky.
9. Dbaj na bezpečnosť seba aj svojich zákazníkov
Ak si si založil facebookovú stránku či instagramový profil, kde sa chceš prezentovať, ako prvý krok by si si mal vytvoriť dvojstupňové overenie. Samozrejme, aj silné heslo. Ak nebudeš mať tieto účty dostatočne zabezpečené, ľahko sa ti môže stať, že ti ich niekto ukradne a prídeš tak o fanúšikov, čas aj peniaze, ktoré si do budovania sociálnych sietí investoval. V prípade, že niekomu udeľuješ práva k týmto účtom, presvedč sa, že nebudú rovnaké, ako máš ty ako ich majiteľ.
Na bezpečnosť treba dbať aj pri e-shope. To je jedna z vecí, na ktorej sa neoplatí šetriť. S dátami treba pracovať v súlade s GDPR a e-shop musí mať SSL certifikát na vyššiu bezpečnosť zákazníkov.
Taktiež treba myslieť na to, aby si všetky svoje dáta uchovával bezpečne. Toto úložisko musí byť bezpečné a rovnako aj počítač či mobil, s ktorými sa k nim pripájaš. A, samozrejme, treba si ich zálohovať.
10. Kde môžeš ušetriť?
Ako začínajúci podnikateľ určite nechceš rozhadzovať peniaze. Ušetriť môžeš viacerými spôsobmi, napríklad aj výberom správnej agentúry a tým, že si dáš nastaviť reklamy odborníkmi. Agentúre navyše môžeš vysvetliť, že nemusí používať fotografie z platených fotobánk, prípadne jej pošli svoje produkty, ktoré si sama odfotí. Veľa môžeš ušetriť aj výberom správnej banky či telefónneho operátora. Pred tým, ako sa vrhneš na ich výhodné ponuky, pozorne si preštuduj, či sú naozaj také výhodné, ako sa prezentujú.