Netflix sa sústreďuje na kvantitu, nie kvalitu. Trpíme kvôli tomu všetci.
Netflix si v našich očiach z hľadiska filmovej tvorby prešiel 3 hlavnými fázami. Najskôr začali natáčať priemerné a ničím výnimočné filmy. Vyústilo to v hromadu zabudnuteľných a neprávom „vyhajpovaných“ počinov. Po pár rokoch sa ale uvedomili a začali oslovovať kvalitných tvorcov, scenáristov, režisérov a hercov.
Stále síce natáčali rodinné komédie, lacné akčné filmy a celovečeráky pre jednoduchších divákov, no pridali k tomu kvalitné drámy a thrillery, pričom sa nakoniec dostali aj na Oscary. Istotne je v ich ambíciách objavovať sa tam rok-čo-rok.
Lenže zároveň s kvalitnými filmami nezabúdajú ani na projekty pre masy, čím sa dostávame do tretej a zároveň súčasnej fázy – niekoľko kvalitných filmov, prevažne drám, ktoré sú zahádzané ľahko prístupnými, častokrát priemernými či podpriemernými jednohubkami.
Ich šablóna je jednoduchá. Vyhrabať béčkový scenár, najať menej kvalitných tvorcov, no dať producentom viac peňazí na triky a angažovanie jednej veľkej hereckej hviezdy. Na filmoch od Netflixu si môžeš všimnúť, že ich najväčšie hity sa môžu pýšiť jednou hollywoodskou hviezdou, okolo ktorej vytvoria tím neznámych či menej kvalitných hercov, aby tak ušetrili peniaze.
Platí to hlavne pre akčné filmy, pričom v poslednom období môžeme spomenúť Outside the Wire (Anthony Mackie), The Old Guard (Charlize Theron), Project Power (Jamie Foxx) či Six Underground (Ryan Reynolds).
Tento koncept im nesmierne funguje. Je úplne jedno, aký je film nekvalitný. Stačí hollywoodska hviezda v popredí, akčný trailer a, čo je najdôležitejšie, dostať sa do rebríčka trendov. Netflix už nejaký ten piatok ukazuje obyvateľom jednotlivých krajín, aké programy pozerajú najviac. Zo začiatku to slúžilo ako pekná vzorka toho, čo v danej krajine letí, alebo aké nové seriály či dokumenty diváci na Netflixe objavili.
Prepletený ekosystém streamovacej platformy má mnohé výhody. Po dopozeraní akéhokoľvek filmu či seriálu sa miesto záverečných titulkov dočkáš ďalších odporúčaní, ktoré nikdy nekončia. Netflix na tom stavia aj svoju reklamnú kampaň. Klasické seriály či hollywoodske filmy potrebujú desiatky až stovky miliónov dolárov na propagáciu. Netflix to robí za zlomok sumy.
Možno si si všimol, že väčšina ich filmov divákovi poskytne jeden trailer mesiac pred premiérou a následne už nič viac. Netflix nepotrebuje väčšinu z trikov, ktoré využívajú reklamné kampane veľkých blockbusterov. Namiesto toho sa spoliehajú na kampaň zdarma – svojich predplatiteľov a divákov.
Častokrát sa už stalo, že do svojho katalógu pridali nejaký film či seriál, ktorý sa vďaka zdieľaniam ľudí na sociálnych sieťach stal hitom. Známy je podpriemerný poľský erotický film 365 dní, ktorý sa dočkal extrémnej popularity vďaka užívateľom opisujúcim sexuálne scény na všelijakých možných sociálnych sieťach.
Najlepším príkladom je azda Money Heist aka La Casa de Papel. Netflix kúpil medzinárodné práva na vysielanie španielskeho seriálu a do svojho katalógu ho zaradil bez akejkoľvek reklamnej kampane či traileru.
Zvyšok už spravili sami ľudia, keď ho odporúčali ďalším divákom a začala sa mánia, ktorá vyústila v 2. najsledovanejší seriál celého Netflixu (Money Heist videlo 65 miliónov domácností, zatiaľ čo Zaklínača 76 miliónov). A to ho pritom pôvodná španielska televízia chcela po 2. sérii z dôsledku nízkej sledovanosti zrušiť.
Sila sociálnych sietí a tlačenia nového obsahu na predných stránkach Netflixu spôsobuje, že po nich siahne väčšina divákov. Vôbec pritom nevadí, že sa tam behom týždňa vystrieda množstvo nového obsahu. Netflix ti vždy pripomenie, nech si dopozeráš, čo si začal (odstrániť sa to z ponuky dá len na smartfóne), alebo ti to pripomína tým, že sa daný program objaví v TOP 10 sledovanosti či v trendoch.
V súčasnosti teda funkcia TOP 10 funguje už len ako klasický rebríček, po ktorom následne siahne väčšina ďalších divákov. Ľudia sú spravidla leniví a radšej než by mali vyskúšať nový seriál, film či prehrabávať sa kategóriami kliknú na TOP 10 sledovaných seriálov a filmov a masovým výberom si diktujú, na čo majú pozerať.
Aj preto sa v súčasnosti TOP 10 filmov skladá z Outside the Wire, Táta na kvadrát, animákov Grinch, SpongeBob či Emoji vo filme (áno, aj na to niekto pozerá), We Can Be Heroes, Crack či 365 Dní. Nebyť účasti Pieces of Woman a Rocketmana na chvoste rebríčku, šlo by o veľmi depresívny zoznam.
Aj preto je na slovenskom Netflixe najsledovanejším filmom posledných dní akčné sci-fi Outside the Wire. S ťažkosťami sme ho dokázali dopozerať a len sme sa utvrdili v tom, že filmy od Netflixu sú vo všeobecnosti v najlepšom prípade priemerné.
V tomto prípade však šlo o podpriemerný počin. Príbeh o atómovej hrozbe a androidovi/cyborgovi, ktorý sa rozhodne pre drastický čin, nedáva vôbec zmysel. Žiadna logika, žiadna autenticita a nič, čo by ťa zdvihlo zo stoličky.
Najlepšie (a v podstate všetky) akčné scény sme videli v traileri. Dialógy rýchlo stratili na zaujímavosti. Tvorcovia vôbec nevyužili sci-fi potenciál námetu a nedokázali nás ani ničím rozosmiať. Hrdinovia a záporáci sú ďalšou pripomienkou šablónovitých klišé akčných postáv, od neohrozeného hrdinu po neskúseného vojaka, z ktorého sa stane záchranca celého sveta. O záporákoch vlastne ani nemôže byť reč, keďže sú nudní a pre snímku v tomto formáte vlastne aj zbytoční.
Akcia a triky boli fajn. Tam je vidieť, že Netflix rád uvoľní viac peňazí aj pre menej talentovaných tvorcov. Ich filmy musia mať predsa len istý štandard v aspektoch prezentácie, no množstvo týchto pekne natočených scén je také malé, že sa všetky použijú do traileru, aby tak propagačné materiály pôsobili ako lákadlo pre ozaj podarený a veľký akčný film. Opak je však pravdou a ak si pozrel trailer pre Outside the Wire, dokážeš si z neho pospájať viac ako polovicu filmu.
Tých pár pekne natočených scén je skutočne len pár. Práca a umiestnenie kamery niekedy pokazili dojem z akčnej scény, pričom celkovému dojmu nepomohli ani sterilné prostredia. Film má len 2 postavy, pričom ostatní tvoria len akési kulisy bez akejkoľvek charizmy. Neoplýva žiadnou hlbšou myšlienkou, ktorá by bola originálna, alebo ktorá by aspoň v rámci filmu fungovala. Na druhej strane sa môže pochváliť fakt hlúpym a rutinérskym koncom.
Smutné na tom je, že tento opis môžeme uplatniť pre desiatky netflixáckych filmov. Stále je to síce lepšie, ako keď sa na Netflix dostane taký zlý film ako Sviňa a hneď na to sa stane vôbec najsledovanejším. Silnejší dôkaz o tragickom vkuse Slovákov už nenájdeš.
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Ako sa podpriemerné filmy stávajú na Netflixe tými najsledovanejšími
- Aký efekt má priemerná filmová produkcia od Netflixu na vkus slovenských divákov
- Čo majú spoločné mnohé, hlavne akčné filmy od Netflixu
- Koľko filmov plánujú vydať v roku 2021 a prečo by sme sa toho čísla mali obávať