Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Zdravie - Duševné zdravie

Linka dôvery: Koronavírus riešia poradcovia skoro v každom rozhovore, ľudí trápia existenčné problémy (Rozhovor)

Mnohí ľudia si počas pandémie siahli na dno a potrebujú podporu.

Jakub Paulík
23. 10. 2020 9:30 Čas čítania: 9:20
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Linka dôvery: Koronavírus riešia poradcovia skoro v každom rozhovore, ľudí trápia existenčné problémy (Rozhovor)
Zdroj: stateofreform.com/Michael Clesle
Zdravie - Duševné zdravie
0
Jakub Paulík
23. 10. 2020 9:30
Čas čítania: 9:20

Linka dôvery: Koronavírus riešia poradcovia skoro v každom rozhovore, ľudí trápia existenčné problémy (Rozhovor)

Mnohí ľudia si počas pandémie siahli na dno a potrebujú podporu.

Jakub Paulík
23. október 2020, 9:30
Čas čítania: 9:20
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Linka dôvery: Koronavírus riešia poradcovia skoro v každom rozhovore, ľudí trápia existenčné problémy (Rozhovor)
Zdroj: stateofreform.com/Michael Clesle
Odoberať newsletter REFRESHERu
10 najlepších člankov Refresheru, raz za týždeň. Ak ťa emaily prestanú baviť, tak ich kedykoľvek zrušíš. Zadaním emailu súhlasíš s podmienkami portálu.

Pandémia koronavírusu vytvára tlak, kvôli ktorému ľudia častokrát pociťujú psychické ťažkosti rôzneho druhu. Zisťovali sme, s akými problémami sa v súčasnosti Slováci zverujú poradcom na linkách dôvery, ako dokážu prijímať pandemické opatrenia a čo v nich vie počas koronakrízy vyvolať úzkosť a panické záchvaty.

 

Pozreli sme sa tiež na to, prečo aktuálne stúpli problémy s domácim a iným násilím, a ako vedia poradcovia na linke dôvery obetiam takýchto činov pomôcť. Ďalej sme overovali, ako poradcovia postupujú pri klientoch so samovražednými sklonmi, kedy k nim privolajú políciu či ako pracujú s volajúcimi, ktorí sú pod vplyvom drog alebo alkoholu.

 

Tieto a mnohé ďalšie témy s nami prebrala riaditeľka Linky dôvery Nezábudka Monika Martinezová.

Na Linke dôvery Nezábudka pracujú odborníci z oblasti psychológie, psychiatrie a sociálnej práce. Kontaktovať ich môžeš na telefónnom čísle 0800 800 566. Viac informácií nájdeš na ich webe.

 

 

V tomto článku si prečítaš:
  • Ako sa zmenili problémy Slovákov počas prvej a druhej vlny pandémie
  • Ako klienti vnímajú odkomunikovanie opatrení proti pandémii
  • O koľko percent stúpli telefonáty o domácom a inom násilí
  • Ako poradcovia pomáhajú obetiam násilia
  • Prečo si klienti a poradcovia udržujú anonymitu

 

Monika Martinezová
Monika Martinezová Zdroj: Linka dôvery Nezábudka

Kedy by mali ľudia využiť pomoc na linke dôvery?

Určite by mali zavolať tí, ktorým ich ťažkosti bránia v bežných činnostiach v práci či vo vzťahoch. Keď sa človeku nechce ráno vstať z postele, chýba mu energia, má problémy so spánkom, nastúpilo u neho nechutenstvo či somatické problémy typu pichanie v hrudníku a bolesti hlavy, alebo pociťuje nezáujem o kontakt s druhými ľuďmi.

 

Ak tieto symptómy pretrvávajú viac ako dva týždne, treba spozornieť a vyhľadať odbornú pomoc. Takou prvou záchytnou sieťou sme my – linka dôvery, na ktorú sa ľudia môžu obrátiť ihneď v zárodku problému.

 

Dokážu poradcovia z linky dôvery vyriešiť problémy ľudí aj na diaľku po telefóne?

Niekedy je možné problém vyriešiť aj telefonickou konzultáciou. Ak ale odborník na našej linke posúdi, že ide o niečo vážnejšie, odporučí poradcu z terénu z našej siete spolupracovníkov, ktorých máme po celom Slovensku.

 

 

S čím sa na vašich poradcov klienti najčastejšie obracajú?

Pred pandémiou išlo najmä o témy z oblasti psychopatológie – čiže úzkostné stavy, depresie, panické záchvaty. Druhou najčastejšou témou bývali vzťahové problémy – partnerské, rodinné, alebo problematické vzťahy na pracovisku. Tretiu tému predstavovali bežné problémy, ktoré ľudia riešia v každodennom živote a štvrtou témou boli závislosti.

 

Pozorujete u klientov počas pandémie výrazné rozdiely?

Určite. Koronavírus sa v súčasnosti tiahne skoro každým jedným rozhovorom. Či už ako primárna téma alebo sekundárna. V súčasnosti vieme vyhodnotiť prvú aj druhú vlnu pandémie, pri ktorých nás klienti kontaktovali s odlišnými problémami.

 

S akými?

V prvej vlne to boli skôr pocity zmätenosti, strachu, úzkosti a nedostatku informácií. V druhej vlne nastúpili témy existenčnej krízy, nezamestnanosti, straty príjmu či osobných bankrotov. Okrem toho rapídne pribudla téma závislosti.

 

Už nám nevolajú len tretie osoby, a teda príbuzní a známi závislého človeka, ale čoraz častejšie sa na nás obracajú aj priamo závislí ľudia. Tak isto sa zvýšila téma domáceho či akéhokoľvek iného násilia. Všetko ale prelínajú naše hlavné témy, ako úzkostné stavy a depresie, ktoré sa najmä počas druhej vlny u mnohých ľudí po dlhých rokoch vrátili.

 

Sťažujú sa tiež klienti na protipandemické opatrenia?

Viacerí volajúci sa sťažujú nie na opatrenia ako také, ale skôr na to, ako sú komunikované ľuďom. Máme klientelu, ktorá má psychické ťažkosti a omnoho horšie znášajú, keď v opatreniach nie je poriadok a nevyznajú sa v nich. Čiže skôr, než samotné opatrenia, ľudí znepokojuje to, že sú každý deň inak prezentované.

Vyskúšaj predplatné
za 0,33
a čítaj všetko bez obmedzení
PRIDAJ SA K PREDPLATITEĽOMUŽ MÁM PREDPLATNÉ: PRIHLÁSIŤ SA
alebo Odomkni článok cez SMS
Dočítaj článok do konca za SMS v hodnote 3,50€. Ako to funguje?
POSLAŤ SMS
Pošli SMS na 8877 s textom CLANOK 90137 a dočítaj tento článok.
Cena SMS za otvorenie článku je 3,50 € s DPH. Ako to funguje?
POSLAŤ SMS
Čítaj bez obmedzení celý mesiac. Stačí poslať SMS (za 5€). Ako to funguje?
POSLAŤ SMS

Čo sa dozvieš po odomknutí?

  • Ako prebieha komunikácia s človekom, ktorý sa chce zabiť
  • Kedy treba k potenciálnemu samovrahovi privolať políciu
  • Koľko telefonátov dostávajú poradcovia v porovnaní s obdobím pred pandémiou
  • Ako poradca postupuje pri opitom či zdrogovanom človeku
  • Koľko trvá priemerný hovor a akú časť volajúcich tvoria muži/ženy

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Náhľadový obrázok: Linka dôvery Nezábudka
NAHOR
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Dostávaj najlepší obsah mailom
Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah.
Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.
Posielať email
Najčítanejšie články
Teraz
24 hod
7 dní
30 dní
Viac z témy zdravie
Viac článkov
Sponzorované články
Viac článkov
Ďalšie news viac news
Mohlo by ťa zaujímať
Prejsť na úvodnú stránku
Domov
Zdieľať
Diskusia
Hľadať
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.