Mnohí ľudia si počas pandémie siahli na dno a potrebujú podporu.
Pandémia koronavírusu vytvára tlak, kvôli ktorému ľudia častokrát pociťujú psychické ťažkosti rôzneho druhu. Zisťovali sme, s akými problémami sa v súčasnosti Slováci zverujú poradcom na linkách dôvery, ako dokážu prijímať pandemické opatrenia a čo v nich vie počas koronakrízy vyvolať úzkosť a panické záchvaty.
Pozreli sme sa tiež na to, prečo aktuálne stúpli problémy s domácim a iným násilím, a ako vedia poradcovia na linke dôvery obetiam takýchto činov pomôcť. Ďalej sme overovali, ako poradcovia postupujú pri klientoch so samovražednými sklonmi, kedy k nim privolajú políciu či ako pracujú s volajúcimi, ktorí sú pod vplyvom drog alebo alkoholu.
Tieto a mnohé ďalšie témy s nami prebrala riaditeľka Linky dôvery Nezábudka Monika Martinezová.
- Ako sa zmenili problémy Slovákov počas prvej a druhej vlny pandémie
- Ako klienti vnímajú odkomunikovanie opatrení proti pandémii
- O koľko percent stúpli telefonáty o domácom a inom násilí
- Ako poradcovia pomáhajú obetiam násilia
- Prečo si klienti a poradcovia udržujú anonymitu
Kedy by mali ľudia využiť pomoc na linke dôvery?
Určite by mali zavolať tí, ktorým ich ťažkosti bránia v bežných činnostiach v práci či vo vzťahoch. Keď sa človeku nechce ráno vstať z postele, chýba mu energia, má problémy so spánkom, nastúpilo u neho nechutenstvo či somatické problémy typu pichanie v hrudníku a bolesti hlavy, alebo pociťuje nezáujem o kontakt s druhými ľuďmi.
Ak tieto symptómy pretrvávajú viac ako dva týždne, treba spozornieť a vyhľadať odbornú pomoc. Takou prvou záchytnou sieťou sme my – linka dôvery, na ktorú sa ľudia môžu obrátiť ihneď v zárodku problému.
Dokážu poradcovia z linky dôvery vyriešiť problémy ľudí aj na diaľku po telefóne?
Niekedy je možné problém vyriešiť aj telefonickou konzultáciou. Ak ale odborník na našej linke posúdi, že ide o niečo vážnejšie, odporučí poradcu z terénu z našej siete spolupracovníkov, ktorých máme po celom Slovensku.
S čím sa na vašich poradcov klienti najčastejšie obracajú?
Pred pandémiou išlo najmä o témy z oblasti psychopatológie – čiže úzkostné stavy, depresie, panické záchvaty. Druhou najčastejšou témou bývali vzťahové problémy – partnerské, rodinné, alebo problematické vzťahy na pracovisku. Tretiu tému predstavovali bežné problémy, ktoré ľudia riešia v každodennom živote a štvrtou témou boli závislosti.
Pozorujete u klientov počas pandémie výrazné rozdiely?
Určite. Koronavírus sa v súčasnosti tiahne skoro každým jedným rozhovorom. Či už ako primárna téma alebo sekundárna. V súčasnosti vieme vyhodnotiť prvú aj druhú vlnu pandémie, pri ktorých nás klienti kontaktovali s odlišnými problémami.
S akými?
V prvej vlne to boli skôr pocity zmätenosti, strachu, úzkosti a nedostatku informácií. V druhej vlne nastúpili témy existenčnej krízy, nezamestnanosti, straty príjmu či osobných bankrotov. Okrem toho rapídne pribudla téma závislosti.
Už nám nevolajú len tretie osoby, a teda príbuzní a známi závislého človeka, ale čoraz častejšie sa na nás obracajú aj priamo závislí ľudia. Tak isto sa zvýšila téma domáceho či akéhokoľvek iného násilia. Všetko ale prelínajú naše hlavné témy, ako úzkostné stavy a depresie, ktoré sa najmä počas druhej vlny u mnohých ľudí po dlhých rokoch vrátili.
Sťažujú sa tiež klienti na protipandemické opatrenia?
Viacerí volajúci sa sťažujú nie na opatrenia ako také, ale skôr na to, ako sú komunikované ľuďom. Máme klientelu, ktorá má psychické ťažkosti a omnoho horšie znášajú, keď v opatreniach nie je poriadok a nevyznajú sa v nich. Čiže skôr, než samotné opatrenia, ľudí znepokojuje to, že sú každý deň inak prezentované.
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Ako prebieha komunikácia s človekom, ktorý sa chce zabiť
- Kedy treba k potenciálnemu samovrahovi privolať políciu
- Koľko telefonátov dostávajú poradcovia v porovnaní s obdobím pred pandémiou
- Ako poradca postupuje pri opitom či zdrogovanom človeku
- Koľko trvá priemerný hovor a akú časť volajúcich tvoria muži/ženy