Nenechaj sa oklamať pekným popisom a a krásnym dizajnom.
Bežní spotrebitelia, no aj odborníci len ťažko rozpoznajú, ktoré značky skutočne spĺňajú etické či ekologické štandardy a pre ktoré je to len marketing. Tzv. „greenwashing" (forma marketingovej stratégie, v ktorej sú klamlivo používané údajné ekologické hodnoty a štandardy nejakej firmy) aj naďalej zostáva obavou celého módneho priemyslu.
V tomto článku sa bližšie pozrieme na kolekciu Conscious (kolekciu udržateľného životného štýlu) od druhej najväčšej módnej firmy švédskej skupiny HM group, samotného HM a na kolekciu Join life od najväčieho predajcu šiat na svete, spoločnosti ZARA. Ide skutočne o kolekcie, ktorá prispievajú k lepšej planéte a spravodlivým pracovným podmienkam alebo je to pre dané firmy iby strategický marketingový ťah?
- Kde sa vyrábajú kolekcie Conscious a Join Life.
- Aké materiály sa na ne využívajú.
- Ako funguje recyklačný program od H&M a ZARY.
- Kvôli čomu sú firmy pod paľbou kritiky a či s tým naozaj niečo robia.
- Ako môžeš jednoduchými krokmi aj ty spraviť niečo s problémom fast fashion.
H&M Conscious
H&M Conscious po prvý raz predstavili v roku 2010. Pri spustení tejto kolekcie išlo o pilotný program výlučne na švédskom trhu. Neskôr kolekciu začali rozširovať a predávať na ďalších miestach po celom svete.
Ak sa snažíš znižovať svoju uhlíkovú stopu, môže sa ti javiť ako splnený sen. Svoj šatník si môžeš doplniť módnymi a trendy kúskami za pomerne nízke ceny a to všetko s pocitom, že myslíš aj na planétu a ľudí, ktorí šíjú tvoje šaty. Cena trička začína na 5 eurách, lyocelové šaty kúpiš za 35 eur a niektoré rifle sú lacnejšie ako tie z bežnej kolekcie.
Na mieste je však je pozorne si prečítať popisy a zloženie produktov. Dočítaš sa, že oblečenie je vyrobené z udržateľných materiálov ako je organická bavlna a recyklovaný polyester. Niektoré kúsky sú zo 100 % biobavlny, iné obsahujú nižší podiel. Znamená to však automaticky, že táto kolekcia je udržateľná a H&M to nevyužíva iba ako marketingový ťah?
„Conscious je koncept, ktorý je súčasťou niektorých našich produktov... Sú to kúsky vyrobené s väčším ohľadom na životné prostredie, najmenej 50 % z materiálov z udržateľných zdrojov – ako sú napríklad organická bavlna a recyklovaný polyester – veľa produktov Conscious však obsahuje ešte väčší podiel. Jedinou výnimkou je recyklovaná bavlna, ktorá môže tvoriť len 20 % produktu. Ak by sme zvýšili podiel recyklovanej bavlny, oblečenie by už nemalo rovnakú kvalitu,“ tvrdí pre Refresher komunikačné oddelenie H&M.
Nórsky úrad pre ochranu spotrebiteľa však vlani obvinil H&M (ale aj ďalšie značky), že zavádza svojich spotrebiteľov tým, že neposkytuje dostatočné informácie o tom, prečo sú ich odevy z udržateľnej kolekcie lepšie, ako iné kúsky na trhu. Bez dodatočných informácií totiž spotrebiteľovi nemá byť ako jasné, či sa firma v skutočnosti zaoberá udržateľnou módou a získavaním prírodných materiálov, alebo sa jednoducho tvári udržateľnejšia, než v skutočnosti je, len preto, aby viac predala.
Ústredný problém je v tom, že skontrolovať, či je tričko v skutočnosti vyrobené z biobavlny alebo z obyčajnej bavlny, pri výrobe ktorej použili kvantum chemikálii, je v praxi takmer nemožné. Spoľahnúť sa teda dá len na (často vágne) tvrdenia firmy o ich interných zásadách.
H&M sa bráni, že v porovnaní s inými firmami zverejňuje o pôvode svojich odevov veľa informácií. Tento rok napríklad získala najvyššie umiestnenie v rebríčku Fashion Transparency Index 2020. „Je to každoročná správa globálneho hnutia Fashion Revolution, ktoré skúma a zoraďuje 250 najväčších globálnych značiek a predajcov módy a oblečenia. Rebríček zostavuje podľa toho, koľko informácií značky zverejňujú o svojich dodávateľoch, politikách a postupoch, týkajúcich sa dodávateľského reťazca a ich sociálnom a environmentálnom vplyve,“ hovorí H&M.
View this post on Instagram
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Aké pracovné podmienky majú zamestnanci, ktorí pracujú na udržateľných kolekciách spoločnosti H&M a Zara.
- Ako funguje zadávanie zákaziek.
- Aké recyklačné systémy má H&M a Zara.
- Akú odmenu dostaneš na Slovensku, ak prinesieš do predajne H&M staré oblečenie
- Aké ciele do budúcnosti majú spoločnosti v oblasti udržateľnosti.