Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Sobota 26. 9. 2020 meniny má Edita

hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Móda
1
Miriam Švecová
7. august 2020, 8:59
Čas čítania: 5:52
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Dlhá pracovná doba, nízke mzdy či znásilnenia. Aj toto je cena za lacné tričko z fast fashion reťazcov

Obrovské zľavy a nové trendy každý týždeň povzbudzujú mnohých ľudí, aby neustále nakupovali. Obzvlášť, ak sa dá oblečenie kúpiť cez internet. Vieš však odkiaľ tvoje oblečenie pochádza a kto ho ušil?

Miriam Švecová
7. august 2020, 8:59
Čas čítania: 5:52
Dlhá pracovná doba, nízke mzdy či znásilnenia. Aj toto je cena za lacné tričko z fast fashion reťazcov
Zdroj: Getty Images/Frédéric Soltan
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
1
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

V minulosti bolo nakupovanie nového oblečenia v mnohých prípadoch spojené so zmenou ročného obdobia alebo novej konfekčnej veľkosti. Ničím výnimočným nebolo ani dedenie šatstva od súrodencov, bratrancov alebo iných rodinných príslušníkov. Naše staré mamy dokonca vo veľkom šili alebo háčkovali oblečenie pre seba a svoju rodinu.

 

Dnes sa majú veci inak a my žijeme v rýchlej dobe, keď chceme všetko a ideálne to chceme hneď. Okrem slovného spojenia fast food sme do slovníka zaradili aj fast fashion, ktoré opisuje módu dnešných dní. Je ťažké odolávať neustále meniacim sa trendom a lacnému oblečeniu, ktoré si môžeme dovoliť obliecť hoc aj len raz. Čo všetko sa ukrýva za dnešným módnym priemyslom sa dozvieš v tomto článku.

 

Nohavice, ktoré máš na sebe, možno ušil 14-ročný chlapec. Ako odmenu dostal pár centov
Zdroj: Unsplas/Highlight ID

 

V tomto článku si prečítaš:
  • Aké škandály sprevádzajú fast fashion reťazce
  • Kto stojí za najväčšou módnou skupinou a aké značky pod ňu patria
  • Prečo sa kvôli bavlne obesili státisíce farmárov
  • Aké tajné odkazy si našli zákazníci Zary v oblečení 
  • Prečo sa módny priemysel radí medzi najšpinavší na svete
  • Akých 5 najväčších problémov spôsobuje rýchla móda
  • Ako môžeš aj Ty prispieť k zmene k lepšiemu

 

Fast fashion giganti 

Najväčší predajca na svete v oblastí módy je skupina Inditex so svojimi značkami Zara, Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho, ZARA Home a Uterqüe. Španielskeho zakladateľa Amancia Ortegu v roku 2017 vyhlásili za najbohatšieho človeka planéty. Jeho majetok sa odhaduje na 85 miliárd dolárov. Vlajková loď skupiny Inditex, Zara, ročne vyprodukuje v priemere 24 kolekcií.

 

Druhou najväčšou módnou firmou je skupina H&M group. Do nej patria okrem najznámejšieho H&M aj tieto značky – COS, Weekday, Monki, H&M Home, &Other Stories, ARKET a Afound. H&M založil v roku 1947 švéd Erling Persson. Perssonovci chceli vytvoriť dostupnú módu pre každého, na ktorú nie je potrebné míňať množstvo peňazí. Doslova plánovali vytvárať kúsky lacnejšie ako lístok do kina. Riaditeľskú pozíciu momentálne zastáva Perssonov syn Stefan. Jeho majetok sa v týchto dňoch odhaduje na 16,7 miliárd USD, čo z neho robí 17. najbohatšieho človeka sveta. 
 
Nie je žiadnou novinkou, že prosperujúci giganti H&M aj Zara čelia dlhodobo kritike a mnohým otázkam ohľadom životného prostredia, udržateľnosti alebo pracovných podmienok pre ľudí, ktorí oblečenie vyrábajú. Zara aj H&M sa stále obraňujú a prisľubujú rázne kroky vpred. Ako to vyzerá naozaj?

 

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by Entre dicas e achados - Amanda (@entredicaseachados) on

 

1. Životné prostredie

Módny priemysel je druhý najšpinavší priemysel po ropnom. V Indonézii sa nachádza najšpinavšia rieka sveta, ktorá nesie názov Citarum. Jednou z príčin tohto znečistenia je aj odevný priemysel. V okolí rieky sa nachádza 500 textilných fabrík. Od Citarumu je však závislých 27 miliónov ľudí, ktorí sú priamo vystavení znečisteniu. Pre nich je totiž voda z rieky zdrojom pitnej vody, používajú ju aj na varenie či pranie.
 
V dokumentárnom filme nemeckého portálu DW The world’s most polluted river (Najznečistenejšia rieka sveta) z roku 2018 môžeme vidieť tím aktivistov, ktorí zbierajú vzorky vody, ryže alebo detské vlasy na testovanie. Analýza preukázala prítomnosť mnohých toxických látok, ktoré spôsobujú závažné ochorenia (respiračné problémy, genetické vady, chronické ochorenia).

 


Indonézsky prezident Joko Widodo ešte v tom istom roku prišiel s ambicióznym 7-ročným programom čistenia rieky Citarum. Mnohé odevné značky, medzi nimi aj H&M, prisľúbili väčšiu kontrolu nad svojimi indonézskymi dodávateľmi. 

 

Spoločnosť Zara každoročne vyprodukuje 840 miliónov odevov, aby mohla zásobovať svojich 6 000 predajní po celom svete. Aj tento gigant čelí obvineniam zo znečisťovania životného prostredia.

 

Dodávateľské firmy totiž v mnohých prípadoch nerešpektujú zákony a do vodných zdrojov vypúšťajú rôzne chemikálie. V riekach končia aj drobné mikrovlákna, ktoré sa uvoľňujú počas prania. Kedysi prosperujúce rieky v Číne, Indii alebo v Bangladéši sa tak aj vďaka odevnému priemyslu pretransformovali na biologicky mŕtve zóny preplnené toxickými látkami spôsobujúce vážne ochorenia. 

 

2. Bavlna vs. farmári

Bavlna je udržateľný produkt, avšak jej nadmerné pestovanie spôsobuje v istých častiach sveta veľké problémy – poškodzuje zdravie ľudí a životné prostredie. Rýchla móda vytvorila biznis model bažiaci po bavlne.
 
V dôsledku pestovania bavlny medzi Uzbekistanom a Kazachstanom stratilo Aralské jazero 80% objemu vody. Zvýšený obsah soli a pesticídy vyhubili takmer všetky ryby a ľudia z tejto oblasti trpia rakovinou, poruchami dýchacích ciest alebo genetickými vadami.

 

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by Melody The Label by Christina (@melodythelabel) on


 
Problém s pesticídmi mala za úlohu vyriešiť geneticky modifikovaná odroda bavlny z amerického koncernu Monsanto. Tejto príležitosti sa chopili najmú farmári z Indie, ktorí vo veľkom nakupujú semená geneticky modifikovanej bavlny z USA a sadia ju na svojich poliach vo vidine lepšieho života.

 

Farmári si myslia, že vďaka geneticky modifikovanej bavlne dokážu lepšie naplniť požiadavky svetových módnych reťazcov. Takáto bavlna potrebuje veľa vlahy ale naopak nemôže zmoknúť, aby neplesnivela a preto sa pestuje hlavne v suchých oblastiach.

 

Nie vždy sa bavlne darí a farmári nestíhajú produkovať požadované množstvá. Vieme o mnohých prípadoch, keď si farmári kvôli pôžičkám, ktoré si vzali na pestovanie bavlny, no nevedeli ich z rôznych dôvodov splácať, siahli na život. The Guardian uvádza, že od roku 1995 spáchalo samovraždu 270 000 pestovateľov bavlny z Indie.

3. Otrasné pracovné podmienky

Škandály k téme zamestnancov a ich pracovných podmienok sa v odevnom priemysle ťahajú už dlhé roky. Určite si už zachytil správy o prehnane dlhých pracovných dobách za minimálnu mzdu v naozaj nehostinných podmienkach. 

 

Článok môžeš dočítať len s aktívnym REFRESHER+
VYSKÚŠAŤ BEZPLATNE
Kedykoľvek ho jednoducho zrušíš
Upozorníme ťa 2 dni pred prvou platbou
Prvý týždeň 0 €, potom 3.99 € mesačne

Čo sa dozvieš po odomknutí?

  • S čím všetkým sa potýkajú šičky pri práci
  • Aké tajné odkazy od zamestnancov si našli ľudia v oblečení Zary
  • Koľko zo sumy, ktorú zaplatíš za tričko či rifle, ide človeku, čo ich ušil
  • V ktorých výrobkoch sa objavuje koža zo psov
  • Aké zmeny sľubujú fast-fashion značky
  • Ako môžeš aj Ty prispieť k zmene k lepšiemu

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Ohodnoť článok
11
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Dostávaj najlepší obsah mailom
Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah.
Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.
Posielať email
Najčítanejšie
Domov
Zdielať
Diskusia
Hľadať
Viac
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.