Nikto nevie, kde presne sa nachádza. Ale keď ho nájdeš, bude to úžasné.
The G-spot of Europe (Bod G Európy) – takto znie lákavý nadpis na webstránke, ktorá má za cieľ podporiť turizmus v Litve. Kontroverznú kampaň spustili v roku 2018 len krátko pred návštevou pápeža v krajine. Podľa najnovších správ CNN to bol úspech: počet turistov sa zvýšil o 12,5 %, najväčší rast zaznamenali pri nemeckých a britských návštevníkoch.
Poskladaj si svoju osobnú mapu rozkoše
Ako si si už pravdepodobne domyslel, celá kampaň má sexuálny podtón, s narážkami typu „používaj jazyk“ pri odporúčaniach jedál a reštaurácií, „dosiahni vrchol“ s odkazmi na miesta s najlepším výhľadom na mesto a okolie, alebo „urob to v tme“ pri odporúčaniach na nočný život v meste.
Pri návšteve webstránky uvidíš hlavné heslo kampane: Nikto nevie, kde presne sa nachádza. Ale keď ho nájdeš, bude to úžasné. Samozrejme, tým narážajú na povestný bod G, ktorý by mali mať ženy. Na fotografii vidieť mladú ženu s privretými očami, ktorá si zjavne užíva milostné hrátky. Jednou rukou zviera plachtu s potlačou mapy Európy.
Tvorcovia kampane ťa vyzývajú vyplniť test, ktorého výsledkom je personalizovaná mapa rozkoše, teda miesť a atrakcií, ktoré by si pri návšteve Vilniusu nemal vynechať. Ďalšou možnosťou je vybrať si zo zoznamu odporúčaných miest. Ani tu si neodpustili narážku a nazvali to „preskočením predohry“.
Niektorým sa takáto reklama nepáči
Samozrejme, tento odvážny počin kritizovali mnohí, od politikov cez zástupcov cirkvi až po rozličné médiá. Podľa CNN sa arcibiskup ohradil a povedal, že kampaň propaguje Vilnius ako hlavné mesto sexu. Bývalý starosta sa zase sťažoval, že nikto v západnej Európe nevyužíva sex v marketingu, už vôbec nie, keď ide o verejne známe osobnosti.
Napokon však projekt získal titul najlepšej kampane pre mesto na podujatí International Travel and Tourism Awards. Cieľom bolo prilákať najmä mladých turistov a zviditeľniť menej známe hlavné mesto v očiach cestovateľov. To sa im podarilo. Mileniáli reklamu ocenili a zasmiali sa na nej, okrem toho sa jej dostatok pozornosti venovalo aj vo svetových médiách.
Kampaň „Bod G“ mestu pomohla prilákať viac turistov, otázkou je, či po vzore Litvy vzniknú nové propagačné kampane s dvojzmyselnými sloganmi aj v iných krajinách Európy.