Bratislavský obchod Africana Eastside Wears funguje nepretržite už od roku 2000. My sme vyspovedali jeho majiteľa, legendárneho Tonyho.
Slovenský hip-hop je hotovým fenoménom, niekoľko desiatok rokov zastrešuje jeden z najsilnejších okruhov záujmov mladých ľudí. Už v deväťdesiatych rokoch môžeme hľadať prvopočiatky v oblastiach rapu, tanca alebo graffiti, z ktorých sa neskôr vykľuli skutočne silné subkultúry a vzišlo množstvo známych a dnes uznávaných osobností.
V tej dobe ich však ešte nemal kto obliekať. Hip-hopová móda na Slovensku chýbala. Všetko sa to zmenilo v roku 2000, kedy k nám prichádza sympatický Tony a otvára u nás prvú predajňu s hip-hopovým oblečením. „Všetko som zmenil. Žiadne Kenvelo. Trendom sa stalo Fubu, Karl Kani, Pelle-Pelle.“
Jeho obchod Africana Eastside Wears v nákupnej pasáži City Point na Obchodnej ulici v Bratislave je otvorený nepretržite už skoro dvadsať rokov, počas ktorých si získal dôveru starej aj novej školy. „Kali ku mne chodí pravidelne aspoň raz za mesiac. Dnes už títo ľudia majú ale svoje rodiny. Nemíňajú toľko na oblečenie. Musia rozmýšľať inak.“
My sme nezameniteľného majiteľa vyspovedali priamo v jeho obchode. Porozprávali sme sa o jeho začiatkoch, trendoch v hip-hopovom oblečení, slávnej klientele, ale aj rasizme a súčasnej generácii. „Keď som svoj obchod otvoril, objavil sa tu veľký nápis: „Ne*er, čo robíš na Slovensku?“ Dnes už mladí ľudia premýšľajú inak.“
- Čo ľudia nosili predtým ako ku nám priniesol hip-hopový štýl?
- Aké značky k nám priniesol?
- Ktorým slovenským raperom u neho nakupovali oblečenie ich rodičia?
- Aký má vzťah s Rytmusom?
- Čo plánuje s Kalim a DJ Peterom Pannom?
- Aké najdrahšie kúsky predával?
- Čo chystá spraviť pre mladých ľudí?
V roku 2000 ste u nás otvorili prvý obchod s hip-hopovým oblečením. Ako vtedy vyzeral trh na Slovensku a ako ľudia prijali celkom nový koncept?Keď som začínal, vyzeralo to tu inak, ľudia nepoznali oblečenie z dovozu a ani americký štýl. Slováci poznali iba Kenvelo. Keď som prišiel do klubu, všetci mali tričká a mikiny od Kenvelo. Všetko som zmenil. Žiadne Kenvelo. Trendom sa stalo Fubu, Karl Kani, Pelle-Pelle.
Ľudia totiž nechceli vyzerať rovnako, chceli niečo iné. A presne to som im ponúkol. Doniesol som sem čistý hip-hop, ktorý dovtedy ľudia na Slovensku nemohli vidieť. Bol to pre nich šok. V tej dobe to bola bomba!
Aké boli reakcie Slovákov na pomerne drahé hip-hopové oblečenie?
Ľudia boli šokovaní. Zo začiatku to pre nich nebolo ľahké stráviť, pretože na drahé oblečenie nemali peniaze. Niektorí museli pracovať aj celý mesiac, aby si mohli kúpiť jednu mikinu. A keďže u mňa nakupovali hlavne mladí ľudia, väčšina z nich si musela pýtať peniaze od rodičov. Ako rástli, začali brigádovať a zarábať peniaze, nakupovali u mňa častejšie.
Prvý aj druhý rok bol problém. Potom to začalo byť lepšie, ľudia začali vnímať kvalitu. To, čo predávam, je síce drahšie, ale kvalitné. Oblečenie odo mňa môžeš nosiť roky. V H&M alebo v Zare kúpiš oblečenie, ktoré ti vydrží jednu sezónu. To odo mňa ti vydrží pokojne aj desať sezón. To je stará škola.
Spomínate si na úplne prvé oblečenie, ktoré ste u nás začali predávať?
Priniesol som sem značky, ktoré ľudia u nás nepoznali – Fubu, Sean John, Karl Kani, Pelle Pelle, Rocawear, New Era. Keď chcel Slovák kúpiť niečo podobné, musel vycestovať do Viedne. Prečo? Veď môžeme aj u nás prijať novú kultúru a začať predávať oblečenie od amerických značiek.
Odkiaľ pochádzal tovar, ktorý ste predávali?
Z Ameriky. Keď som začínal, niektoré značky ani nemali v Európe distribútora. Každé dva-tri mesiace som cestoval do Ameriky a privážal sem niečo nové.
Aké oblečenie ponúkate aktuálne?
Je toho veľa. Mám všetky možné hip-hopové značky. Mám však aj hokejové veci, napríklad od Chicago Blackhawks. Nechcem vymeniť ten hip-hopový štýl, s ktorým som začal. Niektoré značky, ktoré predávam, sú už stará škola. Pelle Pelle funguje už štyridsať rokov, New Era je na trhu už sto rokov.
Sledujete módne trendy?
Áno, sledujem. Často cestujem do New-Yorku, do Paríža, do Londýna a všímam si, čo sa nosí vo svete. Kedysi bola éra voľného hip-hopového oblečenia. Neskôr slim fit. Ale ľudia už opäť volia voľnejšie oblečenie. Všetko sa vracia naspäť. Aj tenisky sú opäť najväčším trendom v obuvi. Dúfam, že to takto pôjde ďalej.
To, čo predávam, musím objednať už šesť mesiacov dopredu. Keď nie, tovar sa mi neujde. Kúsky na zimu mám už o tomto čase objednané. Musím sledovať trendy.
Môže sa podľa vás klasický hip-hopový štýl vrátiť?
Áno. V Amerike to už začalo. Značky, o ktorých sa celé roky nehovorilo, sa pomaly vracajú. Karl Kani alebo Fubu sú naspäť. Móda sa neustále vracia naspäť. Ľudia už prestávajú nosiť slim fit. Chcú nosiť voľnejšie oblečenie. Vracajú sa aj šuštiaky. To, čo som predával v roku 2000, začína byť naspäť v móde.
Čo Slováci a módne trendy?
U nás všetko trvá od piatich do desiatich rokov, kým to ku nám dorazí a pochopíme to. Napríklad topánky od Timberland, kedysi u mňa ľudia nechceli kupovať, pretože sú vraj pre stavbárov. O viac ako desať rokov ich u nás začali nosiť vo veľkom.
Ako si teda vysvetľujete, že fungujete už skoro dvadsať rokov a predávate oblečenie, ktoré nemusí nutne podliehať trendom, a vaša ponuka sa tým pádom zmenila len minimálne? Ako je to možné?
Ja milujem to, čo robím. Celý život to budem milovať. Moja práca je moje hobby. Keď ráno otvorím dvere a vstúpim dovnútra, tak sa cítim dobre. Keď mám zákazníkov – šupa, keď nemám zákazníkov – v pohode, život ide ďalej.
Bolo u nás niekoľko obchodov ako Gangstagroup alebo Rooftop. Všetky boli komerčné, prispôsobovali svoju ponuku trendom. Ja nie som komerčný. Nerobím to pre peniaze. Mňa to proste baví. Keď si u mňa niekto nakúpi, som z toho šťastný.
V akej dobe sa vám darilo najviac?
V rokoch 2004 až 2010, keď bola éra hip-hopového oblečenia. Keď sa Bratislavčana v produktívnom veku opýtaš, či pozná Hip-Hop Shop, zavedie ťa sem. Všetci ma budú poznať. Ja som iba jeden. Niektorí zákazníci z tej doby ku mne prichádzajú dodnes. Predtým boli slobodní, mohli míňať koľko peňazí chceli. Dnes sú z nich právnici alebo doktori, majú svoje rodiny. Ale prídu ma pozdraviť a porozprávať sa: „Ahoj Tony, ty si tu ešte stále?“ Som tu od roku 2000 a budem tu aj ďalších dvadsať rokov.
Čo sa u vás najlepšie predávalo kedysi a čo aktuálne?
Predtým to boli kožené bundy. Bol si frajer, keď si mal koženú bundu. Pre tú novú generáciu sú to tenisky. Mladí ľudia minú všetko na tenisky. Najlepšie sa však predávajú čiapky od New Era. To je jedno, či si štíhly, pri sebe, dievča, chlapec, žena, muž. Každý deň predám aspoň jeden kus. Máme však zákazníkov, ktorí milujú Wu Wear od Wu-Tang Clan alebo Pelle Pelle, tak to budú nosiť celý život.
Aké najdrahšie kúsky ste v obchode predávali?
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Stretáva sa Tony vo svojom obchode s krádežami a rasizmom?
- Odkiaľ pochádza a prečo sa rozhodol práve pre Slovensko?
- Aký má vzťah s Rytmusom?
- Aké osobnosti z našej hip-hopovej scény u neho nakupujú?
- S akým miliónovým interpretom zo zahraničia chystá spoluprácu?