Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Štvrtok 19. 9. 2019 meniny má Konštantín

hľadaj na refresheri

Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.
Odporúčame zapnúť browser notifikácie, ak budeš prihlásený na Refresher s týmto zariadením.
Móda
1
Vladimír Baško
14. máj 2019, 19:06

Rytmusovi som dával zľavy, keď ešte nemal peniaze. Tony je legenda, ktorá priniesla hip-hopový štýl na Slovensko

Bratislavský obchod Africana Eastside Wears funguje nepretržite už od roku 2000. My sme vyspovedali jeho majiteľa, legendárneho Tonyho.

Vladimír Baško
14. máj 2019, 19:06
Rytmusovi som dával zľavy, keď ešte nemal peniaze. Tony je legenda, ktorá priniesla hip-hopový štýl na Slovensko
Zdroj: Árpád Kossár / Refresher
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
1
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Slovenský hip-hop je hotovým fenoménom, niekoľko desiatok rokov zastrešuje jeden z najsilnejších okruhov záujmov mladých ľudí. Už v deväťdesiatych rokoch môžeme hľadať prvopočiatky v oblastiach rapu, tanca alebo graffiti, z ktorých sa neskôr vykľuli skutočne silné subkultúry a vzišlo množstvo známych a dnes uznávaných osobností.

 

V tej dobe ich však ešte nemal kto obliekať. Hip-hopová móda na Slovensku chýbala. Všetko sa to zmenilo v roku 2000, kedy k nám prichádza sympatický Tony a otvára u nás prvú predajňu s hip-hopovým oblečením. „Všetko som zmenil. Žiadne Kenvelo. Trendom sa stalo Fubu, Karl Kani, Pelle-Pelle.

 

Jeho obchod Africana Eastside Wears v nákupnej pasáži City Point na Obchodnej ulici v Bratislave je otvorený nepretržite už skoro dvadsať rokov, počas ktorých si získal dôveru starej aj novej školy. „Kali ku mne chodí pravidelne aspoň raz za mesiac. Dnes už títo ľudia majú ale svoje rodiny. Nemíňajú toľko na oblečenie. Musia rozmýšľať inak.

 

My sme nezameniteľného majiteľa vyspovedali priamo v jeho obchode. Porozprávali sme sa o jeho začiatkoch, trendoch v hip-hopovom oblečení, slávnej klientele, ale aj rasizme a súčasnej generácii. „Keď som svoj obchod otvoril, objavil sa tu veľký nápis: „Ne*er, čo robíš na Slovensku?“ Dnes už mladí ľudia premýšľajú inak.“ 

 

 Čo sa v rozhovore s Tonym dozvieš?
  • Čo ľudia nosili predtým ako ku nám priniesol hip-hopový štýl?
  • Aké značky k nám priniesol?
  • Ktorým slovenským raperom u neho nakupovali oblečenie ich rodičia?
  • Aký má vzťah s Rytmusom?
  • Čo plánuje s Kalim a DJ Peterom Pannom?
  • Aké najdrahšie kúsky predával?
  • Čo chystá spraviť pre mladých ľudí?

 

Tony: Legenda, ktorá na Slovensko priniesla hip-hopový štýl. Naši raperi u ňho nakupovali ešte so svojimi rodičmi

 

V roku 2000 ste u nás otvorili prvý obchod s hip-hopovým oblečením. Ako vtedy vyzeral trh na Slovensku a ako ľudia prijali celkom nový koncept?Keď som začínal, vyzeralo to tu inak, ľudia nepoznali oblečenie z dovozu a ani americký štýl. Slováci poznali iba Kenvelo. Keď som prišiel do klubu, všetci mali tričká a mikiny od Kenvelo. Všetko som zmenil. Žiadne Kenvelo. Trendom sa stalo Fubu, Karl Kani, Pelle-Pelle.

 

Ľudia totiž nechceli vyzerať rovnako, chceli niečo iné. A presne to som im ponúkol. Doniesol som sem čistý hip-hop, ktorý dovtedy ľudia na Slovensku nemohli vidieť. Bol to pre nich šok. V tej dobe to bola bomba!

 

Aké boli reakcie Slovákov na pomerne drahé hip-hopové oblečenie?

Ľudia boli šokovaní. Zo začiatku to pre nich nebolo ľahké stráviť, pretože na drahé oblečenie nemali peniaze. Niektorí museli pracovať aj celý mesiac, aby si mohli kúpiť jednu mikinu. A keďže u mňa nakupovali hlavne mladí ľudia, väčšina z nich si musela pýtať peniaze od rodičov. Ako rástli, začali brigádovať a zarábať peniaze, nakupovali u mňa častejšie.

 

Prvý aj druhý rok bol problém. Potom to začalo byť lepšie, ľudia začali vnímať kvalitu. To, čo predávam, je síce drahšie, ale kvalitné. Oblečenie odo mňa môžeš nosiť roky. V H&M alebo v Zare kúpiš oblečenie, ktoré ti vydrží jednu sezónu. To odo mňa ti vydrží pokojne aj desať sezón. To je stará škola.

 

Tony: Legenda, ktorá na Slovensko priniesla hip-hopový štýl. Naši raperi u ňho nakupovali ešte so svojimi rodičmi

 

Spomínate si na úplne prvé oblečenie, ktoré ste u nás začali predávať?

Priniesol som sem značky, ktoré ľudia u nás nepoznali – Fubu, Sean John, Karl Kani, Pelle Pelle, Rocawear, New Era. Keď chcel Slovák kúpiť niečo podobné, musel vycestovať do Viedne. Prečo? Veď môžeme aj u nás prijať novú kultúru a začať predávať oblečenie od amerických značiek.

 

Odkiaľ pochádzal tovar, ktorý ste predávali?

Z Ameriky. Keď som začínal, niektoré značky ani nemali v Európe distribútora. Každé dva-tri mesiace som cestoval do Ameriky a privážal sem niečo nové. 

 

Aké oblečenie ponúkate aktuálne?

Je toho veľa. Mám všetky možné hip-hopové značky. Mám však aj hokejové veci, napríklad od Chicago Blackhawks. Nechcem vymeniť ten hip-hopový štýl, s ktorým som začal. Niektoré značky, ktoré predávam, sú už stará škola. Pelle Pelle funguje už štyridsať rokov, New Era je na trhu už sto rokov. 

 

Tony: Legenda, ktorá na Slovensko priniesla hip-hopový štýl. Naši raperi u ňho nakupovali ešte so svojimi rodičmi

 

Sledujete módne trendy?

Áno, sledujem. Často cestujem do New-Yorku, do Paríža, do Londýna a všímam si, čo sa nosí vo svete. Kedysi bola éra voľného hip-hopového oblečenia. Neskôr slim fit. Ale ľudia už opäť volia voľnejšie oblečenie. Všetko sa vracia naspäť. Aj tenisky sú opäť najväčším trendom v obuvi. Dúfam, že to takto pôjde ďalej.

 

To, čo predávam, musím objednať už šesť mesiacov dopredu. Keď nie, tovar sa mi neujde. Kúsky na zimu mám už o tomto čase objednané. Musím sledovať trendy.

 

Môže sa podľa vás klasický hip-hopový štýl vrátiť?

Áno. V Amerike to už začalo. Značky, o ktorých sa celé roky nehovorilo, sa pomaly vracajú. Karl Kani alebo Fubu sú naspäť. Móda sa neustále vracia naspäť. Ľudia už prestávajú nosiť slim fit. Chcú nosiť voľnejšie oblečenie. Vracajú sa aj šuštiaky. To, čo som predával v roku 2000, začína byť naspäť v móde.

 

Čo Slováci a módne trendy?

U nás všetko trvá od piatich do desiatich rokov, kým to ku nám dorazí a pochopíme to. Napríklad topánky od Timberland, kedysi u mňa ľudia nechceli kupovať, pretože sú vraj pre stavbárov. O viac ako desať rokov ich u nás začali nosiť vo veľkom.

 

Tony: Legenda, ktorá na Slovensko priniesla hip-hopový štýl. Naši raperi u ňho nakupovali ešte so svojimi rodičmi

 

Ako si teda vysvetľujete, že fungujete už skoro dvadsať rokov a predávate oblečenie, ktoré nemusí nutne podliehať trendom, a vaša ponuka sa tým pádom zmenila len minimálne? Ako je to možné?

Ja milujem to, čo robím. Celý život to budem milovať. Moja práca je moje hobby. Keď ráno otvorím dvere a vstúpim dovnútra, tak sa cítim dobre. Keď mám zákazníkov – šupa, keď nemám zákazníkov – v pohode, život ide ďalej.

 

Bolo u nás niekoľko obchodov ako Gangstagroup alebo Rooftop. Všetky boli komerčné, prispôsobovali svoju ponuku trendom. Ja nie som komerčný. Nerobím to pre peniaze. Mňa to proste baví. Keď si u mňa niekto nakúpi, som z toho šťastný. 

 

V akej dobe sa vám darilo najviac?

V rokoch 2004 až 2010, keď bola éra hip-hopového oblečenia. Keď sa Bratislavčana v produktívnom veku opýtaš, či pozná Hip-Hop Shop, zavedie ťa sem. Všetci ma budú poznať. Ja som iba jeden. Niektorí zákazníci z tej doby ku mne prichádzajú dodnes. Predtým boli slobodní, mohli míňať koľko peňazí chceli. Dnes sú z nich právnici alebo doktori, majú svoje rodiny. Ale prídu ma pozdraviť a porozprávať sa: „Ahoj Tony, ty si tu ešte stále?“ Som tu od roku 2000 a budem tu aj ďalších dvadsať rokov.

 

Tony: Legenda, ktorá na Slovensko priniesla hip-hopový štýl. Naši raperi u ňho nakupovali ešte so svojimi rodičmi

 

Čo sa u vás najlepšie predávalo kedysi a čo aktuálne?

Predtým to boli kožené bundy. Bol si frajer, keď si mal koženú bundu. Pre tú novú generáciu sú to tenisky. Mladí ľudia minú všetko na tenisky. Najlepšie sa však predávajú čiapky od New Era. To je jedno, či si štíhly, pri sebe, dievča, chlapec, žena, muž. Každý deň predám aspoň jeden kus. Máme však zákazníkov, ktorí milujú Wu Wear od Wu-Tang Clan alebo Pelle Pelle, tak to budú nosiť celý život.

 

Aké najdrahšie kúsky ste v obchode predávali?

Exkluzívny obsah pre predplatiteľov REFRESHER+
od 2,50 € na mesiac
PREDPLATIŤ
Máš už predplatené? Prihlásiť sa
PREČO SI PREDPLATIŤ?

Čo sa dozvieš po odomknutí?

  • Stretáva sa Tony vo svojom obchode s krádežami a rasizmom?
  • Odkiaľ pochádza a prečo sa rozhodol práve pre Slovensko?
  • Aký má vzťah s Rytmusom?
  • Aké osobnosti z našej hip-hopovej scény u neho nakupujú?
  • S akým miliónovým interpretom zo zahraničia chystá spoluprácu?

Ohodnoť článok
13
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHOR
Ako neregistrovaný si prečítal už 1/40 článkov tento mesiac. Prihlás sa pre neobmedzený prístup. Ako neregistrovaný si prečítal už 1/40 článkov za mesiac. PRIHLÁSIŤ / REGISTROVAŤ PRIHLÁSIŤ
Najčítanejšie
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.