Výkonný šéf stanice FX Network John Landgraf sa na nedávnej tlačovke Television Critics Association pustil do známej streamovacej spoločnosti a obvinil ju zo zavádzania novinárov aj divákov.
Čísla sledovanosti Netflixu sú často zahalené rúškom tajomstva a známy streamovací gigant ich zverejňuje iba výnimočne, a to najmä v prípadoch, keď sa chce pochváliť úspechom svojich projektov. Divák tak môže, ale aj nemusí veriť tomu, čo mu Netflix vyhadzuje na oči. A presne touto problematikou sa nedávno zaoberal výkonný šéf stanice FX Network John Landgraf.
Ten totiž využil svoju nedávnu účasť na tlačovke Television Critics Association, aby sa obul do Netflixu kvôli tomu, že podľa neho zverejňuje zavádzajúce ratingové informácie a čísla jednotlivých programov. Landgraf sa nechal počuť, že zdrojom týchto čísel je Netflix, ktorý svoje programy prezentuje ako obrovské hity, pričom ako príklad uviedol seriál You. Jeho štart malo podľa streamovacej služby sledovať až 40 miliónov domácností.
„Netflix vám ale nehovorí celý príbeh,“ upozornil šéf FX a poznamenal, že spoločnosť nedodržiava zásady televízneho merania údajov. Podľa toho, čo streamovací gigant tvrdí, by teda malo ísť o priemerný počet ľudí, ktorí daný program sledovali v akejkoľvek jeho minúte. To je však podľa Landgrafa zo strany Netflixu zámerné zavádzanie novinárov a divákov, pričom spoločnosť chce, aby sme si mysleli, že tých 40 miliónov je naozaj priemerný údaj.
Netflix uvádza, že tých 40 miliónov reprezentuje ľudí, ktorí sledovali aspoň 70% jednej epizódy. Landgraf dodáva, že skutočný priemerný počet divákov seriálu You je 8 miliónov. Uznáva, že je to síce solídne číslo, no k 40 miliónom sa to neblíži ani náhodou. You ale podľa Landgrafa nie je jediným príkladom údajného zavádzania.
Spomeňme napríklad populárny projekt Sex Education, ku ktorému Netflix taktiež uvádza výbornú sledovanosť v hodnote 40 miliónov divákov. Podľa Landgrafa je však priemerný počet divákov na jednu epizódu iba kúsok nad hranicou 3 miliónov. S poukázaním na Game of Thrones od HBO či The Walking Dead od AMC ďalej dodáva, že poskytovatelia televízneho obsahu majú slabšie aj silnejšie momenty v sledovanosti, Netflix ale nikdy údaje o svojich neúspechoch nezverejnil.
Landgraf tak streamovacieho giganta obviňuje z toho, že sa skreslením svojich úspechov úmyselne pokúsil vytvoriť akýsi „mýtus o magickej guľke, ktorá každému uniká“. Šéf FX Network tiež priznal, že Netflix disponuje kvalitnými seriálmi a môže sa pochváliť aj viacerými hitmi, no kreatívne zlyhanie je podľa neho nevyhnutné a nevyhne sa mu nikto. „Nikto z nás si priznanie zlyhania neužíva,“ dodal Landgraf a následne uviedol, že neočakáva, že Netflix teraz začne hlásiť svoje neúspechy v sledovanosti.
Pravda by ale podľa neho pomohla. Keďže streamovacia spoločnosť neoznamuje tzv. Nielsen čísla (Nielsen ratings je systém merania sledovanosti prevádzkovaný firmou Nielsen Media Research, ktorá sa pomocou ratingového systému snaží určiť veľkosť publika a zloženie televíznych programov v Spojených štátoch, pozn. red.), tak je na konkurenciu vyvíjaný obrovský tlak a snaží sa zistiť, aká je skutočnosť.
Nielsen Media Research začne vraj tento rok hlásiť štatistiky spoločností Amazon aj Hulu, no a ako tvrdí Landgraf vo veci Netflixu, pravda tak či onak vždy nakoniec vyjde najavo. Dovtedy novinárom radí, aby sa zatiaľ zdržali prijatia presne vybratých a neoverených údajov streamovacieho giganta. Na otázku, prečo sa na Netflix zameral práve teraz, Landgraf odvetil, že „pre spoločnosť jednoducho nie je dobré, keď jediná entita vytvára vlastné pravidlá a hovorí vám, čo je pravda“.
Je však nutné podotknúť, že Netflix má v súčasnosti viac než 130 miliónov odberateľov po celom svete, pričom diváci môžu sledovať projekty spoločnosti nielen na obrazovkách televízií, ale aj na iných zariadeniach, ako napríklad mobilný telefón, tablet či počítač. Nielsen čísla navyše zaznamenávajú len sledovanosť Netflixu na TV, a to iba v Spojených štátoch.
Tých 40 miliónov, ktoré pri seriáli Sex Education uvádza streamovacia spoločnosť, môže byť teda pokojne pravdivých. Firma Nielsen Media Research dokonca priznala, že aj keď sa ich čísla v porovnaní s tými z Netflixu líšia, uznávajú, že môžu predstavovať skutočnú hodnotu. To je ale porovnávanie hrušiek s jablkami, keďže Netflix zbiera údaje z celého sveta a z viacerých zariadení, a to logicky nemôže sedieť s údajmi z TV v Spojených štátoch, ktoré zbiera Nielsen Media Research.
Predsa len, populácia Spojených štátov tvorí len niečo vyše 4% celého sveta, takže čísla uvádzané Landgrafom môžu sedieť, no len v prípade divákov v Spojených štátoch, ktorý seriáli pozerali na TV. Na strane druhej, je pochopiteľná aj jeho frustrácia. Stačí totiž, ak si niekto pozrie aspoň 70% jedinej epizódy, no a už je zarátaný ako divák. (americké televízie však sledovanosť tiež nevedia určite úplne presne). To ale neznamená, že tých 40 miliónov divákov je zavádzanie. Čo si o tom celom myslíš ty? Má podľa teba Landgraf pravdu a Netflix skutočne klame?