Prečítaj si prečo sú čierno-biele „jedenástky“ jednými z najikonickejších tenisiek všetkých čias.
Skutočne bohatý príbeh jednej z najlegendárnejších tenisiek všetkých čias začína oficiálne až v roku 1995, predchádzajú mu však udalosti okolo najslávnejšieho basketbalového hráča na svete Michaela Jordana, ktorého meno nesie celá línia Air Jordan od Nike.
V roku 1993 ohlásil odchod do dôchodku. Mnohí sa domnievajú, že dôvodom bol problém s hazardom. Do hry sa vrátil pri príležitosti 1995 NBA Playoffs so svojím pôvodným číslom dresu 45. Práve počas nich vystúpil po prvýkrát v dnes už ikonických teniskách Air Jordan 11 Concord.
Bolo to v legendárnom zápase Game 1 v semifinále, v ktorom sa proti sebe postavili tímy Orlando Magic a Chicago Bulls. Pre zaujímavosť, Michael Jordan sa po tomto zápase rozhodol navrátiť k číslu dresu 23 po tom, ako mu Nick Anderson z konkurenčného tímu prebral loptu, čo viedlo k prehre Chicago Bulls.
Pre médiá sa Anderson neskôr vyjadril: „45 nie je 23. Neurobil by som to číslu 23. MJ však nehral ako za starých čias.“ V ďalšej hre sa Michael Jordan vrátil ku svojej slávnej „dvadsaťtrojke“. Kvôli prebiehajúcim Playoffs však NBA pokutovala Chicago Bulls čiastkou 25 000 dolárov za každý zápas, v ktorom nevystúpil pod číslom 45 – dokopy to tím stálo rovných 100 000 dolárov.
Reklama z roku 1995
Navrhol ich revolucionár športovej obuvi Tinker Hatfield, ktorý vytvoril tenisky ako Air Max 1, Air Max 90, Air Huarache a drvivú väčšinu všetkých modelov od Air Jordan.
Michael Jordan ho celé roky žiadal o tenisky s lakovanou kožou, pri „jedenástkách“ mu konečne vyhovel. Boli vôbec prvými lakovanými basketbalovými topánkami, navyše disponovali uhlíkovými vláknami zodpovednými za pevnosť.
Pôvodne si však neprial, aby v nich Jordan vystúpil počas 1995 NBA Playoffs, pretože išlo iba o testovacie kusy. On jeho požiadavku nerešpektoval a v konečnom dôsledku urobil správne.
Do predaja tenisky putovali ešte koncom toho istého roka. Sprevádzala ich jedna z najznámejších reklám, akú kedy v Nike vytvorili. Už vtedy kvôli nim fanúšikovia vystávali rady.
Vďaka americkej hudobnej skupine Boyz II Men a ich vystúpeniu na 38. ročníku udeľovania cien Grammy v roku 1996, kedy ich nastajlovali elegantným spôsobom, ich sneakerheads a fanúšikovia basketbalu doteraz s obľubou volia ku smokingom alebo oblekom. Ide o príjemnú alternatívu za klasické „lakovky“.
V roku 2000 vyšli po prvýkrát od svojho pôvodného vydania. Od roku 2008 každoročne vychádzajú „jedenástky“ zakaždým v inom prevedení. Aj pod doteraz najväčším šialenstvom vo svete zberateľstva tenisiek sa podpísali opäť Concords, keď deň pred Vianocami spôsobili krviprelievanie.
Tisíce fanúšikov prevažne v Spojených štátoch amerických kvôli nim kempovali celé dni, po otvorení nákupných priestorov o polnoci 23. decembra sa doslova vrhli jeden cez druhého, množstvo ľudí bolo ušlapaných a skončilo s vážnymi zraneniami.
V auguste nadchádzajúceho roka Nike ohlásilo ukončenie polnočných releasov, udalosti z 23. decembra boli v rozhodnutí kľúčovými.
Pred dvoma rokmi vyšli v decembri rovnako ikonické „jedenástky“. v modro-čiernom prevedení Space Jam, ktoré taktiež Michael Jordan odpremiéroval v spomínaných 1995 NBA Playoffs. Stali sa dovtedy najúspešnejším releasom, aký kedy Nike počas svojej histórie zažil.
Predčia ich v tomto roku legendárne Concords, ktoré už o pár dní, 8. decembra vyjdú po siedmich rokoch a bohatej histórii? S najväčšou pravdepodobnosťou áno. Už niekoľko dní pred samotným releasom sú ich plné sociálne siete.
Tie tohtoročné majú na rozdiel od predošlých releasov namiesto čísla 23 na zadnej časti pôvodné číslo 45. Na legendárny zápas počas 1995 NBA Playoffs teda priamo odkazujú, je pravdepodobné, že budú vysoko cenené. Pri lovení svojho páru ti držíme palce.
1995, 2000, 2011, 2018