Držiteľ Oscara či britskej BAFTA sa s nami porozprával o svojich posledných projektoch. Máme sa na čo tešiť!
Pokiaľ náš web sledujete pravidelne, meno Vladimír Valovič vám určite bude známe. Odkedy tento Handlovčan získal do svojej zbierky Oscara a cenu BAFTA už ubehla dlhá doba, rovnako ako aj od nášho posledného rozhovoru, ktorý si môžete prečítať po kliknutí na tento odkaz. Čo nové odvtedy Vlada stretlo a na akých projektoch momentálne pracuje? To sa dozviete z odpovedí nižšie.
Zdravíme. V prvom rade sa vám chceme poďakovať za to, že aj napriek nadmieru nabitému programu ste si opäť na nás našli čas. Od nášho posledného rozhovoru ubehlo už niečo vyše roka a pol, takže sa nám naskytá hneď prvá otázka, čo zásadné sa odvtedy zmenilo?
Pozdravujem celú redakciu Filmkultu a ďakujem aj ja za príležitosť vôbec sa podeliť o informácie z VFX priemyslu. Od novembra 2015, keď sme sa naposledy rozprávali, ubehlo pre mňa veľmi veľa času. V tom čase som dokončil film s „vodou“ The Finest Hours, do toho času môj najväčší projekt a začínal som na Huntsmanovi. Ten už je dokončený, rovnako ako Star Trek Beyond a Guardians of the Galaxy vol. 2. Medzi časom som popri tých projektoch ešte vybudoval prvú VFX / Compositing školu pre Slovákov a Čechov, online školu Compozitive (Comp+, o ktorom si niečo povieme nabudúce) a stal sa lead compositor.
Mohli by ste nám ozrejmiť, aký je rozdiel medzi výrazmi junior compositor, senior compositor či lead compositor? O koľko sa medzi nimi mení náplň ich práce?
Junior compositor je ako samotný názov hovorí compositor začiatočník. Voľakedy sa to ešte pred junior delilo na rotoscoping (maskovanie) a prep artist (retušovanie). Dnes sa to už robí väčšinou v Indii alebo podľa štúdia je to buď pozícia pre juniora alebo tesne pred juniorom. Junior má na starosti zábery ako jednoduchšie retuše, zelené/modré pozadia, ľahšie integrácie rôznych elementov a počítačových prvkov a pozadí. Mid compositor je compositor tak s 2-5 rokmi praxe. Tí už robia zábery, ktoré sú náročnejšie na technické vedomosti. Stále to môžu byť retuše, ale už pomerne zložité, rovnako tak klúčovanie zelených a iných pozadí, ktoré ale sú napríklad horšie natočené a tým pádom sa ťažšie robia, ale aj väčšie integrácie CG (počítačových elementov).
Mid compsitor by už mal byť samostatný compositor, i keď stále ešte nemusí ovládať všetky techniky a je tam priestor na to, že sú v jeho práci malé nedostatky. Senior compositor je pozícia, ktorá je založená na dlhoročných skúsenostiach. Nie je presne dôležité koľko rokov to je, ale je skôr podstatné, ako ten človek pristupuje k riešeniu problémov, jeho nasadenie v práci by malo byť ukážkové a nemal by byť problém pre neho spraviť akýkoľvek záber. Seniori sú tí, čo by mali robiť tie najzložitejšie zábery, kde napríklad klient nevie, čo chce, treba výmyšľať často koncept záberu a podobne. Sú taktiež aj mentori juniorom a mid compositorom, pokiaľ potrebujú pomôcť či ukázať nejakú techniku.
V zásade platí, že nie je hanba sa opýtať, ak niečo neviem, je hanba týždeň sa trápiť a nič neurobiť len preto, že mi to ego nedovolilo :) Lead je prvá „manažérska“ pozícia, kde má lead compositor na starosti tím ľudí, často určitú sekvenciu filmu a za tú je zodpovedný. Pripravuje materiály pre compositorov, kontroluje ich prácu, pomáha im, aby všetko urobili na čas a stará sa o to, aby jednotlivé zábery boli konzistentné. Aby napr 30 záberov s tým istým pozadím v kontinuite a strihu sedelo po spracovaní efektov a podobne. Rovnako tak hľadá technické riešenia na problémové zábery a podobne.
Pracovali ste na dvoch posledných marvelovkách, Doctorovi Strangeovi a Guardians of the Galagy Vol. 2, ktorí do našich kín dorazia už 4. mája. Pri ktorom projekte sa vám tvorilo lepšie? Pri Guardians ste už predsa len pracovali aj na prvej časti.
Doctor Strange bola pre mňa taká malá príprava pred Guardians 2, na tom som robil cca 3-4 týždne. Na Guardians následne asi pol roka. Bola to zaujímavá, aj keď iná skúsenosť. Bol som v inom štúdiu ako na prvých Guardians, a to bolo dosť cítiť. Pre mňa bol prvý film z roku 2014 unikátny projekt na prácu a spôsob výroby. Za necelé 4 mesiace som mal vtedy cez 30 záberov. Tento druhý bol super, ale nebolo to také, ako som očakával. Bola to ale tiež zaujímavá skúsenosť a pre mňa na dlho posledný Marvel film.
Pozornosť v traileroch si pre seba kradne hlavne Baby Groot. Vy ste sa postarali napríklad o scénu, kde postavička vyjedá cukríky. Aký je to pocit vdýchnuť život filmovej postave, ktorú milujú fanúšikovia po celom svete?
Je to tak. Baby Groot je veľmi roztomilá postavička a v Marvel to veľmi dobre vedia, že to treba preto aj poriadne zreklamovať. Ja som mal niekoľko záberov s malým Grootom, (ktorého moja 4-ročná dcéra volá „drevo“ :) ) a tie zábery boli vždy pomerne príjemné, aj keď sa na nich kládol dosť dôraz. Obzvlášť na tzv. „cute shot“ Baby Groota na sedačke so sladkosťami. Ten záber je jediný a unikátny a aj keď je z tých ľahších na výrobu, robilo sa to super. Ja to akosi nevnímam, že by som dával život postavičkám, skôr tak, že sme predĺžené ruky producentov a režisérov a tí, čo ich predstavy sformujú do vizuálnej podoby. To, čo oni majú len niekde v hlave ako predstavu, my vizuálne stvárnime do finálnej podoby.
Z hľadiska náročnosti, ktorá marvelovka vám dala osobne viac zabrať?
Bude to asi Guardians 2. Nebolo to ani pre náročnosť záberov, ale paradoxne spôsob a vývoj projektu spôsobil to, že aj ľahšie veci sa robili dlhšie a komplikovanejšie.
Minulý rok sme vaše zručnosti v oblasti VFX mohli vidieť aj v Star Trek Beyond. Na ktorú svoju scénu/obraz ste najviac hrdý? Ako vnímate fakt, že Akadémia uprednostnila s Oscarom za najlepší make-up práve Suicide Squad pred touto snímkou?
Musím povedať k tým make-up, že Suicide si to asi zaslúžil, i keď aj Star Trek mal make-up super. Na rozdiel od Marvel make-up a kostýmov (aj Guardians), ktoré mne prídu fakt lacné a prvoplánové. Častokrát len farbou zafarbené tváre. Môj najkrajší záber, na ktorom si vážim aj to, že mi ho dali, bol vlastne troj-záber. Keď havarovaný Franklin prerazí dno bazéna a vynára sa z vody, padá naspäť do vody a potom trčí von a steká po ňom voda s kvapkami na objektíve. Ten troj-záber je celý generovaný počítačom a dostal som ho, ako aj ďalšie s vodou v Star Treku aj vďaka skúsenostiam s vodou z projektu The Finest Hours.
Pracovali ste okrem iných aj na štvrtých Pirátoch Karibiku. Volali vás na prácu pri Dead Man Tell No Tales?
Noví Piráti z Karibiku sa vyrábali viac menej v tom istom štúdiu, ako sa vyrábali aj tí moji štvrtí. Väčšina teda v Londýne a časť v Montreali. Ja som na tom vo Vancouveri nerobil, narozdiel od môjho študenta z Compozitive. Veľmi šikovný mladý Popradčan, ktorý pred necelým rokom iba zmaturoval a dnes už je v druhom štúdiu ako som bol ja v Londýne. Raz snáď budeme robiť spolu aj vo Vancouveri a bude v mojom tíme.
Prechádzame k vášmu najnovšiemu projektu, ktorý bol doteraz viac-menej tajomstvom (minimálne pre tých, ktorí nesledujú vašu fb fanpage a unikli im vaše náznaky). Ako a kedy ste sa dostali k Justice League? Akú pozíciu zastávate pri tvorbe VFX pre film?
Presne tak, Justice League je môj aktuálny projekt a som na ňom ako lead compositor zodpovedný za určitú časť. Je to úplne iný projekt ako všetky doteraz, môj prvý DC film a zároveň naozaj veľká výzva byť vedúci tímu na asi jednom z najväčších komiksov tohto roka spolu s Guardians 2. Je to výzva, zodpovednosť, ale super pocit a je sa na čo tešiť.
Vnímate prácu na tomto diele inak, ako v prípade predošlých filmov?
Je to nový klient, DC je pre mňa celkovo dosť nový, nielen svet, rovnako tak režisér Zack Snyder a uvidíme, ako sa s ním bude pracovať. Veľmi ma to zatiaľ baví a aj keď nemôžem povedať takmer nič, teším sa za vás keď to uvidíte. Mimo iného spojenie toľkých hrdinov DC sveta je rozhodne zaujímavá práca, obzvlášť na efekty.
Pred pár hodinami uzrel svetlo sveta aj najnovší trailer, ktorý momentálne valcuje internet. Naskytá sa nám teda otázka, koľko vašej práce v ňom vidíme? Môžete byť konkrétnejší, alebo vám to právne nedovoľuje zmluva so štúdiom?
Máme tam veľkú časť a asi aj tú najzaujímavejšiu časť. Poviem iba toľko, že treba to pozerať úplne dokonca :)
Je cítiť odlišnosť práce medzi komiksovkou od DC a Marvelu?
Po pár týždňoch práce je na súdy skoro. Ja z Marvelu cítim väčšinou len chodiacu reklamu na predaj hračiek. Preto Marvel filmy už robiť nechcem a ani ich veľmi nepozerám. Výnimkou sú Guardians, ktorí boli trošku iní vizuálom a vtipom, ale tiež už je z toho iba filmové hračkárstvo. DC je možno podobné, ale zatiaľ z toho nemám ten pocit. A napríklad Nolanova trilógia je pre mňa No.1. To sú moje najobľúbenejšie filmy vôbec a tam napríklad tú reklamu hračiek necítim vôbec. Snáď raz Nolan spraví ešte niečo podobné.
O ktorých súčasných filmoch si myslíte, že boli efekty úplne spackané?
No celkovo by som povedal, že efekty dnes často idú na úkor rýchlosti a kvality a tí, čo sa vyznajú, tak to vidia. Bežný človek si to možno nevšimne, ale tým, že sa stále ťažšie scény vymýšľajú a stále menej točia praktické efekty a viac sa spolieha na štúdiovú postprodukciu, tak sa často stane, že to vyzerá zle. Je ťažko totiž prerobiť niečo z greenscreenu na úplne iné svetlo, obzvlášť ak mal herec za hlavou v oblasti hlavy/vlasov lampu či konštrukciu a to treba vystrihovať a dávať do úplne inej atmosféry. To väčšinou potom môže zle dopadnúť. V zásade to je ale tak, že na to, čo sme voľakedy mali rok, dnes máme pol roka a je to technicky aj vizuálne x-krát náročnejšie.
Nechceli by ste dlhodobo pracovať na nejakom seriáli a ak áno, tak na akom a prečo?
Na seriáli zatiaľ nie, ale mám svoj jeden v hlave, takže do budúcnosti možno.
Na záver vám ešte raz ďakujeme za vás čas a prajeme veľa zdaru pri dolaďovaní jedného z najočakávanejších filmov roka. Pokiaľ by ste chceli niečo odkázať našim čitateľom, tradične na to máte teraz priestor.
Ďakujem aj ja za možnosť sa takto podeliť o celkom neznámu prácu, akou je compositing. A všetkým filmovým fanúšikom prajem, aby ich to, čo robíme, bavilo a filmy si poriadne užívali, aby od nich nemali často prehnané očákavania a ak ich nejaký film nebaví, nech ho pokojne vypnú. Ušetria čas sebe a nemusia potom ani písať negatívne reakcie na internete, ktoré môžu zbytočne odradiť aj iných. Pozdravujem všetkých, tak v redakcii ako aj doma na Slovensku a pevne dúfam, že bude vznikať aj u nás doma viac filmov, ako napríklad jeden tohtoročný kúsok, ktorý láme všetky rekordy a ja sa teším, kedy si ho budem môcť pozrieť.