Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Refresher Slovensko
Otvoriť v aplikácii Refresher
Stiahnuť
X
11. mája 2021, 9:30
Čas čítania 18:10
Dominik Vetrák

Tvorca vizuálnych efektov Vlado Valovič prezrádza, ako robia počítačové efekty pre Harryho Pottera, Pirátov Karibiku či Aquamana

Tvorca vizuálnych efektov Vlado Valovič prezrádza, ako robia počítačové efekty pre Harryho Pottera, Pirátov Karibiku či Aquamana
Zdroj: Warner Bros.
REFRESHER VLADIMÍR VALOVIČ
Uložiť Uložené

S Vladimírom sme sa porozprávali, ako koronavírus ovplyvnil kvalitu počítačových efektov vo filmoch, ako Netflix zachránil kinopriemysel a ktoré efekty sú najnáročnejšie.

S Vladimírom Valovičom sme sa naposledy rozprávali o Justice League. Ako tvorca vizuálnych efektov, ktorý pracoval na pôvodnej verzii Zacka Snydera aj kinoverzii od Jossa Whedona, mal k téme čo povedať. Vladimír má bohatú filmografiu, pracoval na snímkach ako Pokémon: Detective Pikachu, Aquaman, Star Trek, Star Wars, Finest Hours, Gravity, Harry Potter a mnohé iné.

Okrem toho založil aj online školu, kurz tvorby vizuálnych efektov s názvom Compozitive, ktorého mnohí absolventi dnes robia triky pre hollywoodske trháky. Ak sa veľmi nevyznáš v terminológii slov CGI, vfx a podobne, klikaj na náš predošlý rozhovor s Vladimírom, kde ti to stručne vysvetlí.

V tomto článku si prečítaš:
  • Ako vznikajú kúzla vo filmoch Harry Potter.
  • Či pri Aquamanovi využívajú tvorcovia reálne podvodné scény.
  • Koľko stojí kurz tvorby efektov a či sa po ňom dokážeš zamestnať v hollywoodskych štúdiách.
  • Že práca na Pokémonoch zahŕňala aj duplikovanie trikov.
  • Koľko zarába začínajúci tvorca vizuálnych trikov. 
Odporúčané
Tvorca CGI Vladimír Valovič: Pri Supermanovej tvári s fúzmi som si povedal: Fúú, veľa šťastia tomu, kto to bude robiť (Rozhovor) Tvorca CGI Vladimír Valovič: Pri Supermanovej tvári s fúzmi som si povedal: Fúú, veľa šťastia tomu, kto to bude robiť (Rozhovor) 25. marca 2021, 14:30

  Naposledy sme sa rozprávali len o Justice League. Skôr než sa odpútame od sveta DC, máme tu však ešte Aquamana. Ty si predtým robil na The Finest Hours a následne aj na Star Treku. V oboch filmoch si vytváral skvelé scény s vodou, ktoré máš aj vo svojom videu predvádzajúcom efekty, ktoré si vyrobil. Dostal si sa k Aquamanovi práve vďaka tomu? 

Po The Finest Hours som bol proaktívny a presvedčil som trikové štúdio, že by som mal robiť aj na Star Treku, keďže tie scény s vodou robiť viem a aj som ich robiť chcel. Keď som ich dokončil, na chvíľu som sa dostal aj k Aquamanovi, ale tam som toho veľa nerobil. Mal som na starosti scénu na pláži s postavou Patricka Wilsona a hologramom. V štúdiu im to nejako nešlo urobiť, tak to dali mne. Následne som ešte išiel hasiť problémový projekt Wrinkle in Time od štúdia Disney. 

Vieš však povedať, aké ťažké bolo vytvárať vlasy postáv pod vodou? Každý ich vlas na plátne je totiž výsledkom počítačových trikov, však? 

To boli normálne simulácie vlasov. My sme Aquamana mali už vytvoreného pre Justice League, takže oni upravili fyziku a princíp sa veľmi nezmenil. Na takéto veci vytváraš vždy simulácie. Celkovo však šlo o ťažký projekt. Ja som tam našťastie vtedy, keď tej práce bolo veľa a robili sa nadčasy, nebol. Všetci potom vyhoreli. 

Vyhoreli tam ľudia? 

No jasné, to bol najťažší projekt posledných rokov. Všetci na tú prácu spomínajú v zlom. Napríklad viem, že ILM štúdio, ktoré George Lucas založil kvôli Star Wars, tam robilo veľa scén a mali nemalé problémy. 

Čo konkrétne bolo problémové? Práca s ľuďmi zo štúdia Warner Bros., množstvo práce alebo niečo iné?

Všetko tam bolo problémové, respektíve ťažké. Ani režisér úplne netušil, ako to chce vlastne mať. Sú tisícky variácií, ako môžu trikové sekvencie vyzerať, a musíš sa trafiť presne do toho, čo si režisér predstavuje. Lenže on nevedel, ako to má presne vyzerať. Veľa vecí sa teda prerábalo.

 Skvelá ukážka, ako sa postupne mení záber
pred a po úprave s trikovými vrstvami

Vieš, ako prebiehalo natáčanie? Boli herci pod vodou ako v prípade druhého Avatara alebo voda a všetky akčné scény vznikali v postprodukcii? 

Čo som ja videl, tak tam bolo veľa blue screenov (modré pozadie, ktoré uľahčuje vytvárať triky – pozn. red.). Väčšina scén musela byť natočená normálne na súši, aj keď to neviem zaručiť. Samozrejme, bolo tam veľa Full CG záberov, čiže záberov kompletne vytvorených v počítači. Napríklad v Justice League, takisto od Warner Bros., boli nejaké scény natočené pod vodou, takže podobne na tom zrejme bol aj Aquaman.

Vladimír Valovič
Zdroj: Vladimír Valovič

Ty ako tvorca vizuálnych efektov tie filmy vnímaš aj tak, že teraz ideš pracovať pre štúdio Warner Bros., inokedy pre štúdio Disney, alebo to vnímaš len v rámci trikových štúdií, to znamená, že pracuješ pre ILM, Framestore a podobne?

Určite to vnímam aj z hľadiska hollywoodskych štúdií. Klienti sú odlišní a hlavne komunikácia s nimi sa líši. V prvom rade ma však zaujíma, ako sa klient správa, koľko platí, ako komunikuje či akú kvalitu požaduje. Pre mňa za mňa nech je to aj naša STV, ak tam bude kvalita. Napríklad Michael Bay odmeňuje vfx štúdiá štedro, čo sa nedá povedať o každom klientovi. Zároveň však od nich vyžaduje aj top kvalitu

Veľmi dôležité sú vzťahy medzi klientmi, supervízormi a štúdiami či producentmi. Mal som projekt, keď klient odmietol pracovať s naším supervízorom. Ten teda sedel u nás na poschodí a na rozhovoroch s klientom sa zúčastňoval mladý supervízor, ktorý však zase nič nevedel. Tak ten mladý prišiel za tým naším a až ten náš supervízor nám vysvetlil, čo máme robiť. To som ešte nevidel, takéto psycho. To sa ani nedá poriadne robiť, takýto projekt, a aj sa to potvrdilo. Šlo o film Skyscraper a bolo to náročné.

Človek by si myslel, že pri takých drahých a veľkých produkciách sa takéto veci neriešia. Štúdiá akoby vedome riskovali kvalitu filmu. 

Politika je tam veľmi komplikovaná. Supervízor, ktorého klient nechcel, robil vtedy dva projekty naraz, čo sa zrejme podpísalo pod ich rozhodnutie. Niekedy sa totiž nejaký projekt odloží, takže ho nemôžeš včas dokončiť. Zároveň ti však začnú povinnosti pri ďalšom projekte, a tak skáčeš medzi dvomi projektmi a odzrkadlí sa to na kvalite.

Chyba bola na oboch stranách. Predovšetkým však klient nevedel, čo chce. Na snímke Skyscraper s Dwaynom Johnsonom sme menili koncept záberov každý jeden deň. Štúdio natočilo iba Dwayna a tých hercov pred zeleným plátnom a nemalo tušenie, ako to má vo finále vyzerať. My sme tam teda dopĺňali kovové a sklenené panely a v podstate tak aj vytvárali dej a akciu. To bolo peklo. Do toho mi odišiel nadriadený supervízor a nebol tam ani ten hlavný, ktorého klient neakceptoval. Museli sme teda robiť rozhodnutia zaňho, na čo sme však nemali právomoc. 

Ako ste to teda rozhodovali a dokončili? 

... ako úplní dementi. Potom zo šéfa oddelenia spravili supervízora nado mnou. Ten však zase nič nevedel a mal iný prístup k práci, takže sme sa často hádali. On totiž chcel, aby ľudia pracovali nadčas, a ja som chcel, aby si aj oddýchli. Nejako sme to našťastie dokončili, no určite šlo o hroznú produkciu. Bolo to tuším štúdio Legendary Pictures. Komentáre a pripomienky k efektom nám dávala strihačka. Každý si tam mohol povedať hocičo, bolo tam veľmi veľa hláv a názorov.

A nebol to len copy + paste dizajn Pokémonov, ale aj animácie. Vo filme si dokážeš všimnúť, že sa hýbu identicky. 

Neskôr ste s nimi však pracovali znova na filme Pokémon: Detective Pikachu. 

Áno, ale tu platí, že každý film a projekt môže byť iný. V tomto prípade sa nám s Legendary pracovalo dobre, to bol v podstate úplne iný tím. Pokémona sme robili vyše troch mesiacov. Vytvorili sme celkom pekné zábery, hlavne mesta Ryme City. Za spomenutie stoja scény, keď sa vypustí fialový dym. A robil som aj scénu s Mewtwom, keď preletí cez balón. 

Vladimír Valovič
Zdroj: Vladimír Valovič

Aký máš vzťah k Pokémonom? Vracal si sa do detstva alebo to bol projekt ako každý iný?

Vôbec k Pokémonovi nemám vzťah a ani neviem, čo to je zač. Poznal som len Pikachu. 

S Pokémonmi sme mali trochu problém, najmä keď vizuál nevyzeral ako z jedného filmu. Trošku sa to tam bilo. Myslíš, že sa to dalo spracovať inak alebo je spojenie „realistického“ vzhľadu Pokémonov v hranom filme problémové už v zárodku?

Závisí od toho, ktorá scéna. Každú jednu postavu museli vytvárať zvlášť a ladili to potom aj s ostatnými trikovými štúdiami, aby bol dizajn zjednotený. Viem, že to robili cez ACES, čo je dnes už filmový štandard, aj Netflix to používa.  

Vladimír Valovič
Zdroj: Vladimír Valovič

Čo presne ACES robí?

Je to farebný priestor, v ktorom máš uložené všetky dáta a spracúvajú sa farby. ACES pokryje viac farieb a škála je oveľa širšia. Pomáha to zjednocovať vizuál záberov aj v prípade, že sa robia v iných štúdiách a v iných programoch. 

Keď teda dokončili dizajn Pokémonov, prešlo sa na animácie. Boli tam stovky postáv, oblúd a podobne. Vytvorili sa kostry tých tvorov a následne pohyby. 

Pokémoni, ktorí boli rovnakého druhu, boli vytvorení rovnakým štýlom alebo sa museli nejako odlišovať? Napríklad keď boli v pozadí dvojice rovnakých Pokémonov... nechcem povedať, že to bolo copy + paste...

V podstate to bolo copy + paste. Samozrejme, dalo by sa to spraviť inak, ale za tým je zrejme nedostatok času. A nebol to len copy + paste dizajn Pokémonov, ale aj animácie. Vo filme si dokážeš všimnúť, že sa hýbu identicky. 

Robil si aj na scéne s mladým Johnom Connorom vo filme Terminátor: Dark Fate. Ako to vznikalo? Bol na pľaci aj herec Edward Furlong z Terminátora 2 alebo nejaké iné dieťa, na ktoré ste naniesli Furlongovu detskú tvár? 

Mali sme k dispozícii motion capture zábery, teda zaznamenanie tváre herca. On má v súčasnosti paradoxne dosť veľkú širokú hlavu v porovnaní s tým, ako vyzeral v Terminátorovi 2. Natočili ho teda, ako rozpráva, a podľa toho sme to mali vytvoriť. Bolo tam viacero záberov, ktoré sa nepoužili.

V tej scéne nie je ani Linda Hamilton (postava Sarah Connor, matka Johna Connora – pozn. red.), ale len nejaká herečka, ktorej dorábali Lindinu tvár. Oproti nej sedel mladý chlapec, ktorý mal takú čiapku s čierno-bielymi bodmi na zaznamenanie trackingu, čiže jeho pohybov. 

Najväčším problémom bol fakt, že tí dvaja herci mali iné proporcie tela a hlavy. Podľa môjho názoru nemali použiť pôvodného herca. Má široké ústa, ktoré sa potom nedali napasovať na novú tvár. A to aj napriek kvalite laserovej technológie, ktorú mali v štúdiu pripravenú, keďže ju vymysleli pre Irishmana. Aj tak to bolo nesmierne náročné. 

Ako ste to spravili tak, že ten herec vyzerá ako mladý Edward Furlong? Vyzerá to, akoby cestoval v čase a natáčalo sa priamo s ním. 

To je tak vymodelované. Niekto mal fotku, modeloval a triafal to tak, aby to sedelo s hercom, s nasvietením a podobne. Robili to niekoľko mesiacov a len top ľudia. 

Zaujímavé je, že všetci tí traja herci sú vlastne výtvorom vizuálnych efektov a digitálnej tvorby postavy. Nie je prítomná Linda Hamilton, Arnold Schwarzenegger ani Edward Furlong. 

Linda tam ani nemohla byť, keďže je v tielku a museli by veľa upravovať jej zostarnutú kožu a podobne. No a Arnie, aj keď je stále frajer, jednoducho už nemá telo ako pred 30 rokmi. 

Všetci traja herci boli len náhradníci s tvárami pôvodných hercov. Aj tak je vidieť, že sú to digitálne tváre. Nebolo by jednoduchšie a krajšie urobiť to ako 100-percentne počítačom generovanú scénu?

No, to je dobrá otázka. Keďže zvyšok tela sedel svetelne, tak si podľa mňa povedali, že to zvládnu. Možno tomu chceli dať takú prirodzenosť ľudských pohybov a detailov, ktorú vo FULL CG až tak nezachytíš. Úlohu zhralo určite aj to, že to robili na Irishmanovi a majú v tom prax, akurát si možno nedostatočne uvedomili, že tu budú musieť kombinovať troch rôznych ľudí. Podľa mňa podcenili prenos animácie z jednej hlavy na druhú. 

Tieto technológie sú každým rokom šialenejšie. Marvel je v omladzovaní hercov zrejme kráľom na trhu. Pomaly sa to v jeho projektoch stáva bežnou rutinou. Ide o podobnú situáciu, ako keď sa reálne kulisy, lokácie a scény začali kompletne tvoriť pomocou digitálnych efektov, lebo to začínalo byť lacnejšie a produkčne jednoduchšie? Dočkáme sa situácie, keď budú vo filmoch hrať digitálni herci, respektíve keď sa budeme pozerať na ich mladé verzie s tým, že oni len nahrajú dialógy?

Aj tie zmeny prostredí sa v podstate diali dlho. Už v nejakých tých 60. rokoch minulého storočia maľovali na sklo a následne to vsúvali do scén. Takto to pokračovalo a sú viaceré slávne príklady, ako Indiana Jones 1 či Die Hard 2, keď sa na konci kamera odďaľovala od Johna McClana a letiska.

To letisko bolo digitálne, akýsi prvý kvázi „photoshop“, prvé digitálne prostredie. Čítal som o tom dobrý článok, v ktorom vysvetľujú, že mať tam toľko lietadiel by bolo veľmi drahé. Neviem presne, ako to vtedy robili. Viem, ako by sme to robili dnes, ale vtedy?  

Pirátov Karibiku 4 natáčali v 3D, takže zrejme preto sa to predražilo. Ak sa nemýlim, šlo o prvý veľký film natáčaný na 3D kamery.

Robiť to pri hercoch je úplne iné, keďže sa hýbu, rozprávajú a podobne. Určite sa dočkáme situácie, keď bude bežné používať omladzovanie hercov či ich digitálne podoby. Myslím si, že už teraz ich štúdiá všetkých skenujú, keď s nimi robia nejaké filmy, a vytvárajú si databanky. Zaujímavé bude, čo sa bude diať, keď herci začnú umierať a štúdiá budú mať ich materiál. 

Úplne bežní sú napríklad už teraz CG doubles, teda digitálni dvojníci hercov, keďže sa s tým ľahšie pracuje pri vytváraní trikov. Mňa napríklad zarazilo, že taký Dwayne Johnson v tých filmoch asi ani veľmi nehrá. Vo filme Skyscraper približne v 65 percentách záberov s ním sa pozeráme na jeho dabléra. Všade, kde mu nie je vidieť do tváre, nie je on. Ono to tam však je vidieť, ak nie si celkom hlúpy. Nie sú úplne identickí. Zoberie z ľudí najviac z rozpočtu a urobí na pľaci najmenej roboty.

Vladimír Valovič
Zdroj: Vladimír Valovič

Robil si aj na štvorke Pirátov. Tá je do dnešného dňa najdrahším filmom všetkých čias, pretože len jej natočenie stálo 410 miliónov dolárov, a to už s vyše 30-miliónovými daňovými úľavami. Johnny Depp pri nej za rolu Jacka Sparrowa zhrabol 55 miliónov dolárov, no aj tak nám ostáva vyše 350 miliónov. Kam tie peniaze išli? Bola gigantickosť tejto produkcie cítiť aj v postprodukcii? 

Podľa mňa to nebolo cítiť vôbec. A je to aj najslabší diel. Veľmi som na tom chcel robiť, lebo ma predošlé filmy bavili a obzvlášť som v nich obdivoval trikové časti. Je neskutočné, čo stvárali pri dvojke a obzvlášť trojke. Jediné, čo mi pri tom rozpočte okrem cestovania na ostrovy a podobne napadá, je fakt, že to natáčali v 3D, takže zrejme preto sa to predražilo.

Ak sa nemýlim, šlo o prvý veľký film natáčaný na 3D kamery. Dovtedy boli konverzie. Avatar bol natočený, ale tam sa veľmi využívali digitálne kamery a počítačové zábery. Tvorcovia teda museli prísť so spôsobom, ako to efektívne natočiť. Museli presúvať kamery, štáb a všetko s tým spojené. Nevnímali sme teda, že to bolo drahé, ale náročné. 

Robiť vizuálne efekty v 3D je úplne iný level. My sme aj pracovali s dvomi rôznymi zábermi, keď jedna časť bola ľavá (hlavná) a druhá akoby pravé oko (doplnkové). Vtedy sú zábery aj trochu odlišné, napríklad čo sa nasvietenia alebo farieb týka. Nikdy sa ti totiž nepodarí natočiť niečo úplne rovnako. 

Ako to vyzerá na pľaci a ako to s tými kamerami natáčajú? Viem, že kamery sú nad sebou, aby sa šetrilo miesto. Celé je to strašne veľké a náročné na presúvanie. Natívne 3D, a teda nie konverzácia z mono, je veľmi komplexné a náročné, a preto sa to už ani nerobí. Aj preto som na štvrtých Pirátoch chcel robiť. Chcel som sa to naučiť, keďže toho malo pribúdať...

Na vytváranie kúziel v Harrym Potterovi sa využívajú rôzne simulácie pracujúce na báze tekutín. Potom sa tam dodajú farby, blesky, svetlo ako odraz na tvárach postáv a podobne. 

Ale 3D v podstate veľmi rýchlo zakapalo.

Bola to pre mňa veľká škola. Všetko sa pri 3D robilo ťažšie. Musel som napríklad retušovať nejaký kábel, ale bolo to treba robiť v dvoch záberoch tak, aby to vyzeralo rovnako v oboch očiach. Museli sme vymýšľať rôzne techniky, ako to docieliť. Naučilo ma to veľa vecí, ktoré používam dodnes.

Aký je rozdiel medzi natívnym 3D a konverziou do 3D?

Keď sa natáča reálne v 3D, tak dvomi kamerami pre dve oči. Následne sa zábery farebne zlaďujú a ide sa na integrovanie 3D do oboch záberov/očí. Pri konverzii do 3D sú dve verzie. Originál konverzia bola náročnejšia, ale aj poriadnejšia a lepšie to vyzeralo, ako napríklad Harry Potter. Konverzia sa robí tak, že sa všetky modely, postavy či predmety v scéne vymaskujú, respektíve označia a vytvorí sa ich línia v zábere. Napríklad že postava je pred skriňou, koberec je za skriňou a podobne. Pre všetko sa musí spraviť aj geometria a animácie, keď sa predmety hýbu. No a celé je to extrémne zložité a má to ďaleko viac postupov a problémov, ktoré sa však v texte ťažko vysvetľujú. 

Vytvára to pre režiséra problémy, že pre 3D napríklad nemôže natočiť nejaký konkrétny záber?

Určite áno. Keďže tam máš dve kamery, dostaneš z nich rozdielne reflexie. Napríklad vodu a odrazy z nej dvakrát rovnako nenatočíš a už vôbec nie z dvoch rôznych uhlov. 

Čo je lacnejšie? Natív alebo konverzia?

Podľa mňa je dnes už lacnejšia konverzia. Stojí možno ďalších 20 miliónov, aspoň čo som počul. Stále sa to robí kvôli niektorým ázijským trhom, ako napríklad pre Čínu, kde nálepka „3D“ môže zarobiť niekoľko desiatok miliónov navyše. Teda v minulosti to tak bolo, teraz si už netrúfam špekulovať. 

Vladimír Valovič
Zdroj: Vladimír Valovič

Trochu sme odbočili, poďme späť ku klasickým trikom. Robil si aj na filme Harry Potter 7, takže sa ťa musím opýtať, ako vznikajú kúzla. Menovite mi ide o tie záblesky z prútikov. 

Keď sa bijú, tak je to taká akoby láva. Využívajú sa na to rôzne simulácie pracujúce na báze tekutín. Potom sa tam dodajú farby, blesky, svetlo ako odraz na tvárach postáv a podobne. 

Forrest Gump je ideálny film na študovanie, ako vyzerá retuš, ktorý však nevidíš. 

Ako vznikajú scény, kde je milión časticových efektov, obzvlášť po výbuchoch či zásahu bleskom? Budovy sa v nich rozletia na milión častí, do toho šľahajú blesky, oheň, pozadie, iskry z auta, hýbu sa v nich superhrdinovia a podobne. To je to vrstvenie, ktoré si spomínal, však?

Na začiatku celého je previzualizácia, čo je veľmi jednoduchý 3D render s minimom detailov. Rendery sa často robia pred natáčaním. Existujú na to špecializované štúdiá, ktoré majú k dispozícii scenár a vytvárajú takú jednoduchú animáciu s kameramanom či režisérom daného filmu. Dokážu naplánovať všetky scény a veľmi to uľahčuje natáčanie. 

Vytvoria sa textúry, modely, postavy, pohyby kamery a to sa posiela na schválenie. Potom to ide na oddelenie animácie a následne do FX oddelenia. Tam sa postarajú o fyziku, deštrukciu, kolízie, krv, vodu, na to sú špeciálne programy, ktoré to všetko simulujú. To animované rozloženie scény (layout) sa potom renderuje naraz s tým deštruktívnym pod rovnakým nasvietením a ja to ako compositor potom spájam. 

Zvyknem hovoriť, že compositor je režisérom daného záberu. Iste, robí to, čo mu povedia, no on pozná ten záber najlepšie. Pozná každý detail scény, každé rozmiestnenie a fyziku objektu a podobne.

Vieš, ako robili scénu, v ktorej sa v jednej miestnosti objavilo sedem Potterov, respektíve sedem Danielov Radcliffov pred odletom z Privátnej cesty? 

Neviem úplne presne, ako to urobili. Pravdepodobne to natočili viackrát a skombinovali tam viaceré techniky a postupy ako zelené plátno, strih či prekladanie jednej scény cez druhú. Nájdem ti k tomu nejaké video, kde to bude pekne vysvetlené. Myslím však, že je to niečo ako motion control. 

Čo znamená motion control v kontexte tejto scény?

To je technológia, také veľké rameno, ktoré vymyslelo ILM a dokáže napodobniť pohyb kamery. Použili to napríklad aj pri Forrestovi Gumpovi, v scéne, kde Forrest beží pred autom. Tvorcovia sa báli, že sa tam niečo môže stať, a tak to natočili oddelene. Auto na ceste a utekajúceho Forresta. Potom to spojili do jedného záberu, a to je motion control. To rameno dokáže zopakovať identický pohyb, aký urobila predtým kamera, takže sa zábery ľahšie spájajú a ľahšie sa do nich dopĺňajú predmety.

To by som nepovedal, že to nie je jedna scéna, ale spojenie dvoch. 

Forrest Gump je plný takých neviditeľných efektov. Myslím, že zaň dostali aj Oscara za vizuálne efekty. Forresta preberáme aj u nás v kurze tvorby efektov. Ideálny film na študovanie, ako vyzerá retuš, ktorú však nevidíš. Aj Harry Potter je v tomto veľmi dobrý. Každý film bol náročný na tvorbu efektov a tvorcovia ich aj používajú veľmi dobre. Nie sú viditeľné voľným okom, dokonca ani pre mňa nie. 

Po Terminátorovi si robil na zatiaľ poslednom svojom veľkom projekte – Star Wars. Čo konkrétne si mal na starosti pri epizóde IX? 

Mal som tam pár záberov s Finnom (John Boyega) na modrých pozadiach, pár scén s robotmi a nejakou raketou. Až tak dlho som pri tom nebol. Bol to veľmi zaujímavý projekt, keďže režisér J. J. Abrams to natáčal nie digitálnou, ale filmovou kamerou, čo už veľmi nevidíš. 

V čom je to odlišné? 

Inak sa správajú farby, prechody a celkovo to pôsobí tak jemnejšie. A, samozrejme, úplné iné je filmové zrno. Nie je to jednoduchšie ani náročnejšie, ale skôr krajšie. 

Musíte pri tvorení trikov pre takéto sci-fi filmy myslieť aj na spojenie so zvukom alebo sa o to vôbec nestaráte? Myslím napríklad to, aby vizuálne efekty svetelných mečov sedeli s údermi a následne so zvukmi, ktoré meče vytvárajú. 

Myslím, že konkrétne tieto veci sa robia tak, že sa prispôsobuje zvuk videu. Určite som však už robil na scénach, keď sme museli myslieť aj na audio, hoci sme vytvárali vizuálne efekty. 

Mal som študentov, ktorí o compositingu nevedeli pred kurzom nič a dnes sú jedni z najlepších ľudí v daných štúdiách.

Od Star Wars: Episode IX si na žiadnom hollywoodskom projekte nerobil. Chcel si si dať pauzu a venovať sa svojmu projektu Compozitive?

Mal som robiť na jednom projekte Netflixu, ale nevyšlo to. To už však z domu na home office. V roku 2020 som sa totiž po dlhých rokoch vrátil z Vancouveru na Slovensko. Chcel by som tu istý čas ostať, ale ak by ma zobrali do WETA, tak by som asi išiel. Ak však ideš na dlhšie, musíš so sebou brať aj rodinu, čo znamená veľa problémov a vybavovačiek aj pre deti. 

Vladimír Valovič
Zdroj: Vladimír Valovič

Láka ťa ten Avatar 2, na ktorom WETA pracuje, však? 

Áno, Avatar 2, ale zvážil by som to aj kvôli Planet of the Apes, ak by robili ďalší diel.

Wel Ball bude režírovať nový diel. On natočil takú kadejakú sci-fi trilógiu Maze Runner. 

To som vôbec nevedel, že vzniká. Viem, že vo WETA robia aj na Batmanovi. Batmana by som si dal, ale to už je asi neskoro. Som teda tu na Slovensku, rysujú sa nejaké projekty a v ideálnom prípade by som chcel do šiestich rokov produkovať niečo vlastné. V súčasnosti sa chcem venovať svojej škole.

Hovoríš o Compozitive, online kurze pre ľudí, ktorí sa chcú naučiť robiť vizuálne triky. Môžeš svoju školu bližšie predstaviť?

Ľudia sa v Compozitive učia primárne compositing, vizuálne triky, čo je vlastne finálna fáza výroby efektov, keď sa spájajú všetky vrstvy dokopy. Dokopy má 13 týždňov, čo je cca 165 lekcií online cez našu desktopovú a mobilnú aplikáciu. Compozitive dáva ľuďom také vedomosti, že sú schopní hneď sa s nimi zamestnať, samozrejme, ideálne s vytvoreným portfóliom. V Československu ide jednoznačne o jedinú takúto školu svojho druhu. 

Všade po svete sú nejaké kurzy a know-how, ale nemyslím, že to niekto robí ako ja. So študentmi som v kontakte dávno po skončení kurzu a stále im dávam spätné väzby a komentujem ich prácu, aby sa zlepšovali. 

Ty ich naučíš všetko od A po Z alebo už niečo musia ovládať, keď sa prihlásia na kurz?

Nemusia vedieť nič, len ovládať počítač. Následne ich učím pracovať v programe. 

Vyučil si už aj nejakých absolútnych začiatočníkov/amatérov?

Mal som ľudí, ktorí o compositingu nevedeli pred kurzom nič a dnes sú jedni z najlepších ľudí v daných štúdiách. Mal som študenta, ktorý začal s kurzom v období, keď robil maturity. Jeho rodina robila s drevom, on brigádoval v lese, aby si zarobil na kurz. Po jeho skončení sa dostal do štúdia PFX a dodnes tam je.

Majiteľ toho štúdia mi povedal, že je jedným z najlepších compositorov. Ďalší príklad bol chalan, ktorý sa učil programovať. Nechcel to však robiť, prihlásil sa na môj kurz a potom sme obaja pracovali na efektoch pre film Terminator: Dark Fate. 

Učíš aj iných ľudí ako Slovákov a Čechov? 

Nie, mám rôzne ponuky a dalo by sa na tom aj zbohatnúť, ale momentálne chcem učiť len Slovákov a Čechov a dostať ich na trh. Ak by som svoje prednášky predával voľne po celom svete, mohlo by sa stať, že by ich napríklad Číňania jednoducho prekopírovali do čínštiny a zarábali by na nich, respektíve by boli všade na internete a zrazu by som napomohol tomu, že by sa trh presýtil a bolo by príliš veľa ašpirujúcich compositorov. 

Vladimír Valovič
Zdroj: Vladimír Valovič

Koľko stojí tvoj kurz?

2 600 eur plus DPH. To sú tak dva platy junior compositora, prinajhoršom tri, ak sa zamestnáš na Slovensku. Mal som však študenta, ktorý po kurze šiel do štúdia do Prahy a aj vďaka nadčasom zarobil za mesiac viac ako zaplatil za kurz.

Robil si už v spoločnostiach Framestore, Double Negative, MPC aj ILM. Ktoré z nich je podľa teba najprestížnejšie, má najviac talentovaných vfx compositorov a najväčšie zákazky?

Úplne najlepšie sú WETA a ILM. 

Na filmových efektoch robí viacero štúdií naraz. Kto napríklad dostane Oscara za vizuálne efekty, keď na nejakom filme robilo 5 trikových štúdií?

Väčšinou ten najvyšší supervízor a štúdio, ktoré urobilo najviac záberov. To je zároveň väčšinou aj štúdio, ktoré robilo aj najlepšie a najdôležitejšie scény.

Ako covid ovplyvnil prácu trikárov? V prvom rade musíte pracovať z domu, takže asi nemáte k dispozícii špičkový hardware. Alebo sa o to štúdiá nejako postarali?

Vo Vancouveri si pomerne rýchlo uvedomili, čo sa deje. Ľuďom rozposlali domov počítače cez UBER. Kto robil na svojom, dostal špeciálny prístup na pripojenie k štúdiovému serveru. Niektorí len zapojili klávesnicu a monitor a ovládali iný počítač v štúdiu. Neviem, ako je to teraz, ale na začiatku mi veľa ľudí hovorilo, že sa veľmi znížila produktivita. Veľa hovorov, online konferencií a podobne, ľudia riešili komunikačne strašne veľa vecí a menej pracovali. Sú ľudia, ktorí sú spokojní, že môžu pracovať z home officeu. Ja ich názor nezdieľam. 

Tak to sú názory jednotlivca. Lead, producent či manažér si asi nepovie, že komunikovanie problému či práce cez Zoom je lepšie. Obzvlášť ak musí niečo riešiť individuálne. V štúdiu jednoducho prídeš za človekom a všetko si vysvetlíte z očí do očí. Takto sa spoliehaš na internetové spojenie a neistú komunikáciu. 

Určite to má veľmi negatívny vplyv. Avšak napríklad Sony Picture Imageworks fungujú bežne tak, že aj keď majú pobočku vo Vancouveri, supervízorov majú v Los Angeles. Každý má slúchadlá, sedí za počítačom a takto fungujú stále. Toto však podľa mňa dlhodobo nemôže fungovať, obzvlášť vo veľkých firmách. Ľudia potrebujú kontakt. 

Je počas pandémie covidu menej projektov, na ktorých sa dá pracovať, alebo sa compositori presunuli na dokončovanie seriálov? 

Filmy pauzovali niekoľko mesiacov a následne to začalo ožívať. A potom to celé zachránil Netflix. Za to má u mňa Netflix kredit. Nebyť neho, tak je možné, že veľa trikových štúdií zanikne. Neviem si predstaviť, aké by to malo dôsledky. Netflix dal veľmi veľa práce veľmi mnohým ľuďom. Každý druhý projekt, o ktorom som počul, zrazu bol Netflix, Netflix, Netflix. 

Ktoré vizuálne triky sa robia najťažšie?

V princípe tie, ktoré stále nefungujú vo filmoch, ako napríklad integrácie hercov do nejakých absurdných scén. Spomenúť môžem posledný trailer na Rýchlo a zbesilo, keď Dom vyletí z auta a dopadne na zem. V súčasnosti je zrejme úplne najťažšie urobiť kombináciu scény so skutočným a digitálnym hercom, ako napríklad v Terminátorovi, o ktorom sme sa bavili. 

Vladimír Valovič
Zdroj: Vladimír Valovič

Na záver by som ešte ostal pri Rýchlo a zbesilo. My sme sa spolu o tom traileri bavili a ty si mi povedal, že nedostatočná kvalita trikov nemusí byť nutne zdôvodnená covidom a tým, že na trikoch robia ľudia z domu. Môžeš to rozvinúť?

Pri traileroch treba brať do úvahy faktor, že nemuselo ísť o finálny záber. Z vlastnej skúsenosti viem, že väčšina záberov v traileroch určite nie je dokončená.

V tomto prípade je však irelevantné, či je to trailerový záber alebo nie, keď premiéra mala byť v apríli 2020, nie? Tie triky mali mať predsa dávno hotové. Nakoniec, na home office sa vo veľkom začalo prechádzať až na jar, pár týždňov pred premiérou filmu. 

Je možné, že posunuli celú výrobu. Nemuselo to byť tak, že film dokončili a s hotovým materiálom čakali na otvorenie kín a premiéru. Možno to dorábali v posledných týždňoch. Ale to len špekulujem.

Okej, takže jeden z dôvodov mohol byť, že tie zábery stále nie sú dokončené. Čo ďalej?

Môže za tým byť aj to, že compositori neboli až takí kvalitní. Čoraz viac si všímam, že to robia mladší a mladší, respektíve menej skúsení ľudia. Jedným dychom však treba dodať, že veľa záberov je tam urobených pekne, ale to zase nikto nebude riešiť, ak sa nepodarí na jednotku niečo iné. 

Domov
Zdieľať
Diskusia