Vladimír Valovič vytváral ako lead compositor vizuálne triky pre kinoverziu Justice League. Aký má názor na Snyder Cut a zmenu scén?
Za posledných pár dní si už určite počul o Snyder Cute. Ide o režisérsku verziu filmu Justice League od pôvodného režiséra Zacka Snydera, ktorý opustil tvorbu filmu pol roka pred premiérou a nahradil ho Joss Whedon.
Ten spoločne so štúdiom Warner Bros. pretočil množstvo záberov a do kín poslal celkom odlišný film, než aký sme čakali. Dnes však máme možnosť pozrieť si pôvodnú Snyderovu víziu. A aj keď stále nejde o úžasný film, je oveľa lepší ako kinoverzia.
Obrátili sme sa preto na Vladimíra Valoviča, ktorého meno bude našim dlhoročným čitateľom už známe. S Vladom sme v minulosti hovorili o jeho bohatej kariére, o jeho programe Compozitive, kde učí ľudí robiť vizuálne triky, no a rozoberali sme aj kinoverziu Justice League, na ktorej pracoval celé mesiace.
V rozhovore budeme používať termíny VFX a CGI. Môžeš v skratke vysvetliť, aký je medzi nimi rozdiel?
VFX je odbor, to sú vizuálne efekty (visual effects), a potom je ešte SFX, čo sú špeciálne efekty (special effects). Vizuálnymi efektmi môže byť čokoľvek od retušovania, zmeny pozadia, modrého a zeleného plátna, integrácie rôznych počítačových elementov či explózií po výmenu oblohy a tak. Špeciálne efekty sú zase tvorené priamo na natáčaní, takže ide o reálne zábery, ako keď napríklad Michael Bay či Christopher Nolan natočia akčnú scénu a nechajú niečo naozaj vybuchnúť.
Potom je tu CGI, čo je skratka pre Computer Generated Images (počítačom generované obrázky). Čiže VFX a SFX sú odbory a CGI je typ obrázka/záberu. CGI však nie je viazané na filmy. Môže to byť reklama či obrázok. Vizuálne efekty sa oficiálne ďalej nerozdeľujú, ale my ich označujeme ako FULL CG (plne počítačovo generované) a Plate + CG (ako natočený materiál a integrácia s CG).
Budeme spomínať aj zábery a vrstvy. Dá sa povedať, že záber je v podstate jedna scéna vo filme ohraničená strihom na začiatku a na konci a vrstva je jedna zložka vizuálneho triku?V podstate áno. Vrstvou môže byť blesk, pozadie, budova, kamienok a všetko, čo sa tam pridáva.
Ty si na Justice League pracoval ako lead compositor. Čo tá rola presne zahŕňa?
Lead je taká najnižšia manažérska pozícia, pričom máš na starosti tím ľudí. Ako lead máš potom so svojím tímom na starosti istú sekvenciu. My sme mali šťastie a dostali sme veľkú sekvenciu finálnej bitky vo filme. Okrem toho sme robili aj scénu v reaktore. Iný lead mal zase na starosti Flashovu scénu Reverse Time, ktorá sa nakoniec nerobila. Je však dokončená v Snyderovom Cute, keď Flash na konci bitky vráti čas a spojí Cyborga s Mother Boxes.
Ako lead compositor robíš aj na konkrétnych scénach a vytváraš benchmarky pre ostatných compositorov, aby vedeli, akú kvalitu a štýl vyžaduješ, alebo viac tých ľudí manažuješ?
Ja som mal na starosti tím najprv desiatich, nakoniec aj 40 až 50 ľudí a pracovali sme na veľkej sekvencii, ktorá mala asi sto záberov. Komunikoval som s viacerými supervízormi, ako napríklad s 2D supervízorom, ktorý má na starosti celý ten 2D kompoziting, či s VFX supervízorom.
Ja ako lead dostanem tie prvé 3D rendery záberov a nájdem si nejaké referencie podobných záberov a udalostí. Následne to ladím podľa potrieb a žiadostí supervízora. Ako referencie som použil napríklad aj protesty z Hongkongu, keď tam boli tie horiace ulice. Začal som sfarbením toho ohňa na tej ulici, aby sedel pomer farieb, teplota ohňa a podobne. Ešte som robil šablónu (template), ako skladať triky a zábery.
Ešte pred schválením šablóny odovzdávaš návrh na prvý vizuál, ktorý sa najprv využije na trailer. Aj preto niekedy scény z trailerov vyzerajú inak ako vo finálnom filme. Nie sú to zďaleka hotové scény a často sa mení aj celý štýl trikov a vizuálu ako takého.
Na začiatku marca som dostal tie zábery a do troch týždňov sme mali odovzdať hotovú prácu pre trailer. Vtedy to ešte malo tú pôvodnú, modrú oblohu. Tam sme hlavne riešili, ako bude to mesto osvetlené. Odohrávalo sa to v opustenom meste, takže tam neboli žiadne lampy. A čo teraz? To sú také problémy, ktoré riešime my ako VFX. Musíme tam dať logiku a zároveň sa postarať o to, aby to vyzeralo dobre.
Ako ste teda vyriešili problém s osvetlením ešte pred tým, než tam dali tú červenú oblohu, ktorá nahradila svetlo?
Spomedzi mrakov tam bolo cítiť nejaký mesačný svit a rozmiestnili sme po uliciach horiace koše a kusy havarovaného Batfoxu (lietadlo, v ktorom Batman na konci filmu lietal a ničil vežu – pozn. red.). Keď sa teda Batman vracal na Batmobile, tak tam potom naokolo boli tie horiace časti Batfoxu.
Vieš povedať viac o tej šablóne, ktorú si spomínal?
Pri takomto projekte je strašne veľa vrstiev trikov. Veľa záberov z našich sekvencií bolo FULL CG, keď sme museli pridávať explózie, budovy, postavy, kusy kameňov, dym z výfuku na Batmobile. A rôzne takéto veci treba zložiť do renderu, aby to aspoň ako-tak vyzeralo, že to točila kamera.
Tým, že si vopred vytvoríš kvalitnú šablónu, ušetríš si veľa práce do budúcna a udrží sa väčšia konzistentnosť záberov. Keby to každý robil zvlášť, vznikne z toho guľáš. Niektoré tie zábery majú aj 2 – 3 terabajty dát a to keď sa zle zloží a neoptimalizuje sa to, tak sa s tým nedá pracovať. Vloží sa tam jeden efekt a renderuje sa to v dôsledku toho namiesto 10 minút aj 3 hodiny.
Keby si mal porovnať, koľko času si ako lead strávil pri počítači a efektoch a koľko pri vedení tímu, ako by si to vyjadril?
Zo začiatku som bol dlho za počítačom. V neskorších fázach som už rozdával komentáre k úpravám jednotlivých trikov, viedol ľudí k finálnej kvalite. V pokročilej fáze sme dosť často sedeli v kine, kde sme o záberoch diskutovali so supervízorom a s ďalšími compositormi a riešili sme, čo zmeniť, čo upraviť a čo je dobré. V závislosti od projektu a stavu, v akom je, keď sa k nemu dostaneme, je to vždy rozdielne.
Ty ako lead si sa dostal aj na natáčanie, aby si so štábom riešil, ktoré scény majú byť ako natočené, aby sa tam dali spraviť tie vizuálne triky čo najlepšie? Ja nie, väčšinou sa tam dostávajú supervízori. Občas sa tam dostane aj niekto iný, čo záleží na vzťahoch jednotlivých ľudí v štúdiu či na náročnosti projektu.
Približne akú časť filmu ste mali hotovú, keď odstúpil Zack Snyder a Joss Whedon s warnermi rozhodli, že sa idú vyhadzovať hotové aj nedokončené zábery a nahradia sa novými?
Veľmi malú, keďže on odstúpil ešte v máji. Mali sme však hotový konečný vizuál a štýl, šablóny a mohli sme sa naplno pustiť do vytvárania trikov. Lenže vtedy sa to celé zlomilo, nastúpil Joss Whedon. Chceli iný vizuál a začali sa natáčať nové scény do filmu. Následne sa odložila premiéra a aj nám sa deadline posúval asi dvakrát.
Joss Whedon s tým filmom pomáhal ešte pred tým, ako Snyder odstúpil, však?
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Ako prebiehala výmena režisérov a ako to ovplyvnilo prácu compositorov pracujúcich na vizuálnych trikoch.
- Ako to bolo s červenou oblohou na konci filmu.
- Ako sa robia scény s Flashom a prečo bol Cyborgov kostým vytvorený počítačovými trikmi.
- Aký má Vlado názor na Supermanovu tvár, z ktorej digitálne odstraňovali Cavillove fúzy a bradu.
- Vyzeral Steppenwolf inak aj v Snyderovej pôvodnej verzii alebo ho upravili po kritike fanúšikov?
- Aké najväčšie zmeny si Vlado všimol medzi obomi verziami ako compositor, ktorý vytváral triky.