V druhom diele o legendárnej spoločnosti Rockstar sa zameriame priamo na ich najväčšiu hviezdu, sériu Grand Theft Auto.
Ubehol takmer mesiac odo dňa, kedy som vám priniesol článok o Rockstar Games, konkrétne Rockstar North a ich začiatkoch, problémoch na súdoch, zaujímavostiach z vývoja niektorých hier, pričom som sa zameral aj na detailný proces vývoja GTA V a na množstvo zaujímavostí, ktoré vás určite obohatili o mnohé informácie. Ako som už avizoval, nešlo o jednorázovku, a hoci by som rád videl tri diely spojené s Grand Theft Auto, pravdepodobne to ukončím v dnešnom článku, kedy si zaspomíname na celú ságu, jej najväčšie míľniky a to, ako formovala naše životy... teda, životy hráčov.
Písal sa rok 1995, kedy škótske štúdio DMA DESIGN začalo vytvárať hru Race ‚n‘ Chase. Jej náplňou bolo utekať pred policajtmi, ktorí sa vás, ako zlodeja, snažia dolapiť. Neželaný bug v hre ale spôsobil, že sa policajti nesnažili zatknúť vás, práve naopak, zvolili jednoduchšie riešenie, a to zlikvidovať vás. Vývojári tak dostali nápad na celkom inú hru, ku ktorej okamžite začali písať scenár. V roku 1997 teda uzrelo svetlo sveta Grand Theft Auto, a svet sa šiel zblázniť. Rockstar si zaplatil negatívnu reklamu, aby sa o ich titule rozprávalo čo najviac, zasiahlo to dokonca aj politické kruhy a v celej Británii sa jednoducho vedelo, čo to Grand Theft Auto je. Hra vyšla na Gameboy Color, PC a PlayStation.
Vydanie sprevádzalo množstvo kontroverzie, nakoniec, Gamespot označil GTA len ako dobrú/priemernú hru, v ktorej sa zabavia len sociopati. Nech si ale hovorí kto chce, čo chce, spolu so začiatkom tejto ságy prišla aj herná revolúcia a vlastne aj evolúcia open world žánru. Hráči mohli jazdiť po obrovskom meste, spĺňať rôzne misie, nasadať do desiatok typov vozidiel, zabíjať policajtov, gangstrov či civilistov, naháňať sa na autách a tak ďalej. Mapa ponúkala tri mestá, Liberty City, Vice City a San Andreas, z ktorých sa postupne v 3D ére (o tom neskôr) vytvorili tri samostatné tituly. Ako iste viete, na svet sme sa pozerali z vtáčej perspektívy, čo zamedzilo dostatočnému prehľadu, napriek tomu šlo o veľkú zábavu. Málokto ale vie, že každý týždeň volali vedúci do DMA a titul chceli zrušiť. Problémy zasiahli aj vývoj, kedy bolo nesmierne ťažké zlúčiť prácu herných designérov a scenáristov. Recenzenti nadšení neboli, predaje ale zaručili dvojku a tá už na tom bola výrazne lepšie.
Vyvinúť sequel trvalo len rok, no vývojári zlepšili azda každý aspekt. Pokročila grafika, najmä textúry či nasvietenie, hráči mal k dispozícii väčšie mesto či nové druhy misií vrátane taxi úloh. Svetu vládlo 7 gangov, pre ktoré ste mohli pracovať, niektoré misie si však vyžiadali zabiť tých a tých členov gangu a tak dochádzalo ku zrade. Prirodzene, niektoré gangy vás mali v obľube, iné po vás strieľali akonáhle vás zbadali. Ešte pred druhým miléniom ste si tak v hre mohli budovať rešpekt na základe vašich rozhodnutí a činov. DMA Design vylepšilo mnoho kódov, chodci boli uveriteľnejší, mali oveľa viac animácií, všetko bolo detailnejšie spracované a ako bonus hráčov sprevádzala armáda či FBI. Druhý diel bol oveľa zábavnejší, návykovejší a uspel aj u recenzentov, bohužiaľ, predaje boli o niečo slabšie. Nešlo o žiadnu revolúciu, skôr zlepšenie celej jednotky v každom jej aspekte. Stále sme ale v 2D svete, ktorý ešte ponúkol expanzie London 1961 a 1969.
DMA Design boli na koni a tak sa rozhodli prísť s ďalšou hernou revolúciou. Vytvorili tak neuveriteľne detailný a obsahovo bohatý 3D svet, v ktorom plánovali zdieľať svoje postavy a príbehy. Aby ste to ale chápali. GTA je rozdelené do troch svetov. Tým prvým je 2D svet (všetko po GTA II), nasleduje 3D svet (GTA III, Vice City a San Andreas), no a vrcholí to HD svetom (GTA IV a V). V roku 2001 tak prišlo GTA III pre PS2, PC a Xbox. Vedenie už od GTA 2 vedelo, že multiplatformový projekt zabezpečí aj väčšie predaje. Celkovo GTA 3 predalo viac ako 20 miliónov kópií, recenzenti boli v útopií a hráči si hru okamžite zamilovali.
Štúdio chcelo vytvoriť niečo revolučné, najmä čo sa možností, nelineárnosti a otvorenosti mesta týka. Presun do 3D sveta umožnil mnohé veľké zmeny, prakticky šlo o úplne iný druh hry. Koncept sa zachoval, snáď vám ho ale bližšie približovať netreba. Prekopal sa celý systém riadenia vozidiel, streľby, ovládania a hrateľnostných prvkov. Jazdiť sme mohli v mnohých vozidlách, dokonca sme si mohli zalietať. Pridali sa nové výzvy, mini úlohy, gangy a celé spektrum nových možností, nehovoriac o skvelom pocite z jazdy.
Rekonštrukciou prešla stavba misií, na ktoré si dodnes určite všetci pamätáme. Pridali sa zábavné cutscény, ktoré nám vyrozprávali príbeh Clauda Speeda. 3D technológia jednoducho umožnila zamerať sa viac na príbeh, hráči si ale stále mohli vybrať, či hru prejdú alebo sa jednoducho budú blázniť v meste. Dodnes si pamätám mnohé úlohy, postavy, dokonca si trúfam a napíšem, že stále poznám celé prvé mesto naspamäť. GTA III sa stalo najpredávanejšou hrou v USA a znamenalo obrovský skok v ponímaní open world akčných hier.
Čo však nasledovalo potom, sa ešte výraznejšie zapísalo do dejín herného priemyslu. A ak mi niekto vysvetlí, ako dopekla stihli vytvoriť Vice City za jediný rok, získa si u mňa veľké plus. Vice City nezmenilo engine, prišlo ale s krajšou grafikou, ktorá bola potrebná pre zmenu z pochmúrneho Liberty City do slnečného Vice City, inšpirovaného mestom Miami. Nakoniec, aj samotný príbeh sa inšpiroval u filmov ako Miami Vice. Hráčov v tomto prípade čakal skvelý príbeh a postavy nahovorené známymi hercami. Tommyho si napríklad nadaboval Ray Liotta, ale svoje si odrepotali aj také kapacity ako Burt Reynolds, Dennis Hopper, Samuel L. Jackson,Debbie Harry, Phil Collins, Axl Rose či Peter Fonda. V tomto období sa aj DMA Design stalo oficiálne štúdiom Rockstar North a patrilo teda pod Rockstar Games. Rovnako ako v prípade GTA I a II, sa miesto ďalšej revolúcie zamerali na zlepšenie všetkých aspektov predchádzajúcej hry.
Vice City tak ponúklo nový combat systém, zmenil sa jazdný model, pridali sa rôzne zbrane, prirodzene, celá škála vozidiel, misie boli oveľa zaujímavejšie, plnohodnotnejšie a častokrát aj väčšie. Hráčov dostalo budovania si vlastného impéria a skupovania nehnuteľností, extrémne sa obľúbili motorky, úžasný soundtrack v rádiostaniciach, väčšie a vo všetkých ohľadoch prepracovanejšie mesto. Dôraz na príbeh bol ešte väčší, scenár bol priam obrovský, postavy dabovali skúsení herci a celé to malo akýsi filmový, kalifornský feeling. Do roku 2006 sa už GTA Vice City pýšilo titulom najpredávanejšou PS2 hrou histórie. Recenzenti boli opäť unesení a hráči už vedeli, že úspech GTA III nebola náhoda a čakajú ich s touto spoločnosťou krásne roky. A tak sa aj stalo.
Píše sa totiž rok 2004 a my sa dostávame do finále 3D éry, ktoré znamenalo vydanie, z môjho pohľadu, najlegendárnejšej a najlepšej hry série vôbec, Grand Theft Auto: San Andreas. To ponúklo doteraz najgigantickejší svet, ktorý sa skladal z Los Santos (Los Angeles), San Fierra (San Francisco), Las Venturas (Las Vegas) a vidieku, ktorý učaroval azda všetkým hráčom. Hru sprevádzalo množstvo záhad, či už šlo o UFO alebo Yettiho, pridalo sa neuveriteľné množstvo hrateľnostných noviniek, ako napríklad možnosť randenia, sexu (kontroverziu okolo Hot Coffe módu sme preberali v prvom článku), tuningu vozidiel, rôznych mini-misií, pretekov, pridal sa väčší dôraz na lietanie, no a kto neprešiel celú hru a nezažil úžasný storytelling a sympatické postavy, ten akoby SA ani nikdy nehral.
Z technického hľadiska hre nebolo čo vytknúť. Aj vzhľadom k jej rozsahu ponúkla zase raz vylepšenú grafiku, engine zvládol kustomizáciu postáv, a to dokonca aj v reálnom čase (chudnutie a zmena fyzičky priamo počas hrania), úžasné a žijúce prostredie, NPC reagujúce na vás či okolitý svet, úžasný dobový soundtrack s množstvom rapu, ktorý nám hrá v ušiach ešte teraz, revolučné poňatie misií, drogové impérium, jazdenie na bicykli, stíhačky, kvantum easter eggov, jedinečný humor, hazard, rôzne minihry ako napríklad dostihové stávky a množstvo ďalšieho (nesmieme zabudnúť na plávanie, že?). Možností v San Andreas bolo jednoducho neúrekom a jednoznačne sa tu bavíme o predefinovaní open world žánru.
San Andreas predalo len na PS2 20 miliónov kópií (ide o historicky najpredávanejší PS2 titul) a ako samotné malo obrovský dopad na celý herný priemysel, rovnako ako vlastne celá séria GTA. Okamžite sa vyrojili rôzne napodobeniny. Niektoré z nich nestáli za nič, iné sa hrajú dodnes a stále sa vyvíjajú ďalšie diely. San Andreas sa stále hráva, mám dojem, že aj multiplayer mód má svojich priaznivcov, nehovoriac o miliónoch módov. Ja osobne som SA naposledy prešiel asi pred dvomi-tromi rokmi, pritom ide už o 11-ročnú hru. Je to niečo ako prvá Mafia. Nikdy sa toho neviete dostatočne nasýtiť a vždy sa k tomu radi vrátite. Legendárna hra? Určite. Najlepší diel série? Pre mňa áno. Množstvo inovácií na tú dobu, technologický posun a úžasný storytelling, ako aj špeciálne zameranie na postavy, samotný rozsah každého jedného detailu, či už sa bavíme o príbehu, celkovom svete alebo postavách, bol jednoducho ohromujúci. A to sa, vážení, rozprávame o hre pre bežných hráčov.
3D éra skončila veľkolepo, no každému bolo jasné, že s príchodom novej generácie konzol a všeobecne už musí prísť niečo celkom iné. Rockstar tak začal pracovať na engine Rage, na ktorom som si pekne ulietaval dlhé mesiace. Niektorí z vás si možno pamätajú skúšobné videá a vývojárske denníčky o fyzike v hre a o interakcii hráča a všetkých postáv s prostredím, autami a všetkým fyzickým. Ešte predtým, než sme vlastne dostali prvý obrázok z GTA IV, vedeli sme, že pôjde o nesmiernu zábavnú hru. Čakať sme ale museli dlhé 4 roky.
Otrasný počítačový port, pochmúrne Liberty City a akýsi stúpajúci a častokrát, bohužiaľ, aj neopodstatnený hejt, na ktorom sa zviezlo celé PC osadenstvo ale mal za následok, že verejnosť a postupne už celá herná komunita začala podvedome brať tento diel za nepodarený, čo je neuveriteľná somarina, s prepáčením. Ja som vlastnil ako PC, tak aj konzolovú verziu. Už z prvého pohľadu bolo jasné, že čo sa fyziky a grafiky týka, máme čo dočinenia s ďalším revolučným krokom v hernom priemysle, nehovoriac o jedinečnej hre. GTA séria sa vrátila k svojim 3D začiatkom a do bezfarebného Liberty City, zafajčeného a mierne pesimisticky vyzerajúceho mesta, čo bolo pre hráčov po farebných a „usmievavých“ dieloch Vice City a San Andreas nezvykom a miernym sklamaním. Chýbala príroda, dočkali sme sa totiž betónovej džungle.
Priestor, aj na úkor mapy, ale dostal príbeh, ktorý bol pravdepodobne najrealistickejšie spracovaný v celej sérii. Hlavná postava, Niko Belic, bol vytvorený na základe herca Vladimira Mashkova a jeho Sashu z filmu Za nepriateľskou líniou. Ako som už spomínal, dostali sme celkom nový (a úžasný!!!) engine, krásnu grafiku, a teda sme sa inými slovami dostali do HD éry. Prepracovaný bol combat systém, či už hovoríme o streľbe, ktorá bolo realistickejšia a páčila sa mi asi najviac z celej série alebo boji na blízko, keďže Niko ovládal bojové umenie Krav Maga (doteraz si pamätám plnenie achievementu na pästný súboj). Jazdný model bol svojský, niečo medzi arkádou a simuláciou, časom sa však stal veľmi obľúbeným.
Napriek úspechu SA chceli jednoducho v Rockstar sériu zase niekam posunúť. Nechceli svoju značku dojiť a variť z vody. Hráčom tak priniesli zase niečo nové, niečo iné, a niečo veľmi zábavné. Stačí sa pozrieť na prvotné konzolové recenzie a prestať sa viesť davom. Mesto bolo nesmierne detailné a živé a cutscény častokrát svojou prepracovanosťou vyrážali dych. NPC dostali nové animácie, dokonca reagovali na všetky vaše podnety v reálnom čase, to ale do dokonalosti priviedol práve posledný diel. Zábavné ale boli najmä Nikove sarkastické odpovede či reakcie po miernych priestupkoch, stačilo sa započúvať, rovnako ako do rádia. Zdatnejší angličtinári sa pri hre rozhodne nenudili.
Hra získala cez 40 ocenení Game of The Year a predala 3,5 milióna kópií v prvý deň, pričom vyšla len na PS3 a Xbox 360, na PC až neskôr. Na radosť hráčov sme dostali aj dva datadisky, a to The Lost and Damned a Ballad of the Gay Tony, ktoré uzavreli kruh a celkový príbeh štvorky, pričom odhalili pár nezrovnalostí a taktiež v jednej misii spojili všetky tri postavy.
Kto si ešte pamätá tento trailer tak živo, ako ja? Nehovorte, že ste po jeho zhliadnutí vtedy (a možno aj dnes) nemali chuť prepadnúť Rockstar Games a hru si vyskúšať okamžite.
Dlhé roky pred vydaním posledného dielu sa špekulovalo, ako sa bude volať ďalšie GTA. IV bola prerábkou Liberty City, bude ďalšia časť prerábkou Vice City? Túžil po tom každý, no R* zacítil potrebu urobiť skutočne gigantickú vec, a na to potreboval San Andreas/Los Santos. Potreboval obrovské mesto, potreboval obrovskú prírodu a more možností. V deň oficiálneho ohlásenia Grand Theft Auto 5 následne takmer padol internet.
O necelé dva roky neskôr už v našich konzolových mechanikách naplno zarezával príbeh Franklina, Trevora a Michaela. Mimochodom, tri hrateľné postavy chcelo Rockstar priniesť už do GTA SA, technológie im to ale nedovolili. Silné postavy (najmä geniálny Trevor), pokročilá open-worldová grafika a okulahodiace nasvietenie či farby, kvalitné misie, ktoré nevsádzali len na epickosť, ale aj na prepracovanosť a originalitu a mnohé ďalšie boli predzvesťou veľkého titulu už v prvých hodinách hrania. Prvé gameplaye z uniknutých kópií boli skeptické, grafika sa ľuďom príliš nepáčila a našli sa chybičky. Po vydaní ale každého trápilo len málo chodcov na uliciach či nízka hustota prepravy. Postupom času ale bolo jasné, že R* spravili správne. Pre lepší pocit z jazdy mestom bolo nutné ubrať trochu vozidiel na vozovke. V next-genových verziách ale bolo vozidiel už požehnane na každej ulici.
GTA V je asi najrozsiahlejšou hrou vo svojom žánri, ponúka desiatky aktivít mimo hlavného príbehu, desiatky skvelých postáv a nezabudnuteľných momentov, neuveriteľný dôraz na detail, či už sa rozprávame v minimalistickom merítku, ako napríklad autá či postavy alebo v tom väčšom, kedy môžeme ako príklad uviesť najživšie a najreálnejšie mesto, po akom sa kedy v hre prechádzali. Pribudol oficiálny a zábavný multiplayer nazvaný Online, ktorého úspech R* mierne prekvapil a tak sa rozhodol starať sa oň oveľa viac, než mali v pláne. Aj na úkor Onlinu sa údajne nedočkáme príbehových expanzií, ktoré boli plánované ešte pred rokom. GTA V bolo ďalším revolučným zásahom, ponúklo desiatky hodín zábavného hrania, úžasné prírodné prostredie, skvelý pocit z jazdy, nádherné mesto, brilantný soundtrack a gameplay aspekty vyšperkované k dokonalosti, nehovoriac o podarenom FPS móde a ďalších drobnostiach. Ak chcete zaspomínať na tento diel a pripomenúť si, prečo som mu vlastne udelil 10/10 bodov, prečítajte si pôvodnú recenziu, ktorá sa mi myslím, naozaj podarila. Recenzenti po celom svete jasali, hra predala už takmer 55 miliónov kópii (!!!) a pomohla tak k celkovým predajom cez 220 miliónov kópií, ktoré zahŕňajú všetky tituly. Celkom slušné, no nie?
Ťažko povedať, kedy príde ďalší diel a o čom bude. Rockstar je nevyspytateľný, a hoci vedia, že GTA VI by im pokojne mohlo zarobiť na doživotné výplaty pre všetkých zamestnancov behom pár dní, s vydaním by mohlo otáľať. Vo veľkom sa špekuluje o Red Dead Redemption 2, viacerí hráči by taktiež privítali 4. Maxa Payna, keďže trojka bola neuveriteľne podarená, no a črtá sa aj zmŕtvychvstanie zrušenej hry Agent. Osobne by som sa nečudoval, keby GTA VI nevyšlo do roku 2018, ale až niekedy okolo roku 2020. Rockstar sa už neraz vyjadril, že k všetkým svojim projektom pristupujú zodpovedne a žiadny nevydajú nedokonalý, respektíve prídu na trh s len takou kožou, akej by ani oni sami neodolali, a to im pokojne môžeme veriť.
A veriť budete asi aj mojim nasledujúcim slovám. Séria Grand Theft Auto sa nezmazateľne zapísala do análov nielen herného priemyslu. Zasiahla aj kinematografiu, animáciu, mediálne a justičné kancelárie a nedala spávať mnohým ľudom. Ide o jednu z najznámejších značiek, ktorá formovala žáner open world a nikdy sa nemusela za nijaký svoj prídavok hanbiť. Každý diel ponúkol niečo iné, niektoré aj niečo revolučné a už teraz je isté, že v budúcnosti bude trhať ďalšie rekordy a mnohým hráčom prinesie ďalšie nostalgické momenty, na ktoré budú s radosťou spomínať. Mojim najobľúbenejším dielom je rozhodne San Andreas, nasledované posledným zárezom v sérii. Ako ste na tom vy, nám môžete ukázať v ankete nižšie.