Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
13. septembra 2015, 15:40
Čas čítania 0:00
Dominik Vetrák

Najúspešnejšia herná séria GTA vznikla len náhodou, alebo ako si Rockstar platil negatívnu reklamu a ťahal sa po súdoch

TECH
Uložiť Uložené

Bratia Dan a Sam Houserovci vybudovali nenápadnú hru plnú násilia a jazdenia po meste. Dnes tento kolos poznáme ako Grand Theft Auto a nevieme sa ho nabažiť. Ako ale séria vznikala?

Idea napísania článku o Rockstar Games, respektíve sérii Grand Theft Auto sa rozrastala v mojej hlave už dlhé mesiace. Najprv to mal byť článok sumarizujúci všetky tituly GTA, potom to mal byť tématický článok o vývoji ich hier či pár zaujímavostiach, no akonáhle som sa pustil do písania, zistil som, že toho materiálu je skutočne požehnane. A tak som sa rozhodol, že sa najprv zameriam na kontroverziu, ktorá sprevádza hernú sériu už od jej začiatkov, taktiež sa pozrieme na súdne spory, pár zaujímavostí, no a nakoniec vás zasvätím do vývoja GTA V, ktorý miestami detailne opísali 4 najväčšie hlavy Rockstar North.

Jack Thompson sa dlhé roky snažil GTA obviniť z rôznych dôvodov. Niekedy to boli kvôli vraždeniu detí, inokedy zase kvôli zlému vplyvu série pre psychiku mladších i starších. Jeho neustále žaloby, nevhodné správanie a ďalšie problémy ho stáli miesto v americkej advokátskej komore, z ktorej bol v roku 2008 vylúčený a odškodnený sumou viac než 100 000 dolárov. 20 októbra 2003 rodiny Aarona Hamela a Kimberly Bede, dvoch madých ľudí, ktorých zabili William a Josh Bucknerovci, obvinili Sony, Take-Two Interactive (vydavateľ GTA III a ďalších titulov zo série), Rockstar Games a dokonca aj Wall-Mart. Vrahovia totiž povedali, že ich činy boli inšpirované hrou GTA III. Rockstar a spol. sa logicky tejto scestnej žalobe ubránili a v priebehu dvoch týždňov bola aj žalobcami stiahnutá.

Vtedajší právnik Jack Thompson neuspel. Vo februári 2005 bol Rockstar a spol. opäť obžalovaný. Tentoraz kvôli Devinovi Mooreovi, ktorý ako 17-ročný pri výsluchu kvôli ukradnutému autu ukradol strážnikovi zbraň, zabil jeho, jeho kolegu a ešte jedného policajta a unikol v policajnom aute. Jack Thompson, jeden z Devinových právnikov tvrdil, že za prehnanú agresivitu svojho klienta môže práve séria GTA, v ktorej je násilie silne a miestami až poľahčujúco vyobrazené. 29. marca 2006 bol prípad uzavretý a možnosť odvolania sa zamietnutá.

Jack Thompson

Najúspešnejšia herná séria GTA vznikla len náhodou, alebo ako si Rockstar platil negatívnu reklamu a ťahal sa po súdoch

V roku 2005 sa Thompson objavil v jednej z televíznych správ a informoval, že žalujú Take-Two, Sony, Wal-Mart a GameStop za trénovanie mladého chlapca v zabíjaní. Tvrdil, že nebyť GTA III a GTA Vice City, chlapec by nikdy nebol schopný zabiť troch policajtov. GTA nazval simulátorom zabíjania policajtov. Podľa Guinessovej knihy rekordov a ich Gamer Edition verzií z roku 2008 a 2009 ide o najkontroveznejšiu hru v histórii, s ktorou bolo do týchto rokov (2009) spájaných viac ako 4 000 článkov, ktoré obsahovali spájanie gamesy so skutočnými zločinmi, obvinenia z nevhodného a negatívneho dopadu na mládež a odsudzovanie násilia.  


Najväčší odpor pri GTA III bol kvôli zvýšenej reálnosti násilia. Mohli sme zabíjať policajtov či vojakov len s dočasnými následkami, taktiež sme si doplňovali zdravie pohlavným stykom vďaka prostitútkam, ktoré sme neskôr zabili, aby sme získali peniaze späť. V tej dobe to bolo niečo skutočne nevídané. Najväčší rozruch pri San Andreas nastal po Hot Coffe móde, ktorý obnovoval zrušenú časť hry, kedy ste mohli zažiť akt lásky priamo na monitore. Moderi tento kód obnovili a Rockstar mal výrazné problémy. V štvorke sme zase mohli jazdiť opití, čo pobúrilo nielen americkú „verejnosť“ a opäť sa začali objavovať správy o tom, ako GTA učí deti zlým veciam. GTA V si odnieslo kritiku kvôli príliš veľkému násiliu, kedy ste kvôli progresu v deji museli mučiť istú postavu. Taktiež sa pár feministkám nepáčilo, že drvivá väčšina žien v hre slúži na smiech, zabitie, alebo sú ukázané ako slabé a neužitočné. Už sa nemôžem dočkať, čo nás čaká pri ďalšom diele. Možno sa zase ozve Lindsay Lohan, ktorá sa už dlhé roky nedíva do zrkadla.

Teraz sa ale presunieme k niečomu príjemnejšiemu, a teda k vývoju GTA V a pár kľúčovým ľuďom vývoja. Leslie Benzies - začínal ako programátor, neskôr viedol vývoj GTA III a dnes je prezidentom Rockstar North sídliac v Edinburghu. On, Aaron Garbut (Ard Lead - je zodpovedný za celkový vzhľad hry, dozerá na programátorov, animátorov a všetkých dizajnérov hry...) a bratia Houserovci, ktorí spolu-založili štúdio Rockstar Games, sú prví ľudia, ktorí udávajú smer a základný koncept každej ďalšej hre zo série. Najprv sa hovorí o tom, kde bude zasadený príbeh, potom o štýle a druhoch misií, aby sa mohol začať vymýšľať príbeh a postavy. Na vývoji GTA V sa začalo pracovať prakticky ešte pred releasom GTA IV. Napadli ich aj myšlienka troch hlavných hrdinov, teraz sa ale podržte, nebolo to prvý raz. Pôvodne chceli tento koncept zaviezť už pre San Andreas, no z technického hľadiska to bolo nemožné. 

Sídlo Rockstar North v Edinburghu

Najúspešnejšia herná séria GTA vznikla len náhodou, alebo ako si Rockstar platil negatívnu reklamu a ťahal sa po súdoch
Najúspešnejšia herná séria GTA vznikla len náhodou, alebo ako si Rockstar platil negatívnu reklamu a ťahal sa po súdoch


Leslie Benzies je jedným z ľudí, ktorí sú pri GTA od jeho zrodu až dodnes. Pamätá si, aký náročný bol vývoj GTA III. Mnohí im dokonca tvrdili, že to nedokážu urobiť kvalitne, ak vôbec. Bol to ale neuveriteľný hit, obrovský šok a už o rok neskôr prišlo Vice City, ktoré vytvorili za neuveriteľných 9 mesiacov! Leslie hovorí, že boli z GTA III takí nabudení, že sa prakticky cez vývoj Vice City len preniesli a už bolo hotové. San Andreas bolo jednoducho gigantické, súdržné a najmä veľmi chválené. 

Potom ale prišlo GTA IV a prinieslo so sebou problémy. V Rockstar boli po sporoch ohľadom Hot Coffe módu do San Andreas, nepomohol ani problémový vývoj GTA IV a následná katastrofálna optimalizácia PC portu. To zavážilo aj v recenziách a dojmoch hráčov. Pre mňa osobne je IV veľmi vydarenou hrou, ktorú by som sem-tam hrával doteraz, nebyť faktu, že už nemám starý Xbox a momentálne sa mi v mechanike PS4 krúti už GTA V. Na hre sa temné časy v štúdiu výrazne odrazili, a tak boli datadisky Ballad of Gay Tony a Lost and the Damned skvelou voľbou. 

Najúspešnejšia herná séria GTA vznikla len náhodou, alebo ako si Rockstar platil negatívnu reklamu a ťahal sa po súdoch

Vývoj každej hry je nesmierne náročný a s každými ďalšími skúsenosťami a ďalším titulom na konte sa vývojári viac zameriavajú na detaily, na pocity hráča, na odstránenie všetkých bugov a nezrovnalostí, na koncept čo najreálnejšieho, žijúceho, priam gigantického otvoreného sveta, kde lineárnosť jednoducho nie je slovo, ktoré by vystihovalo čo i len jediný koncept produktu. Leslie sa dušuje, že množstvo priemernej televíznej či hollywoodskej produkcie je tu najmä vďaka tomu, že štúdiá už odmietajú viac riskovať (to je pravda, ale o tom si skôr niečo povieme v budúcnosti na Filmkulte). 

Posledných 5-10% vývoja hry robí neuveriteľne veľký rozdiel. Tento level perfekcionizmu nie je v odvetví častokrát pochopený či videný. Všetci dokážeme vytvoriť auto preháňajúce sa dolu ulicou, no dokážeme to všetci urobiť aj so štýlom?

Nikdy nebudeme robiť hry v ročných cyklusoch. Bolo to možné na starých konzolách, na týchto nových už nie. Nie je to jednoducho dostatok času pre vytvorenie skutočne kvalitnej hry. - Leslie Benzies


Najúspešnejšia herná séria GTA vznikla len náhodou, alebo ako si Rockstar platil negatívnu reklamu a ťahal sa po súdoch

Na reč s Develop-online (všetky 4 články nájdete pod článkom v zdrojoch) sa okrem Leslieho dostavil aj Andy Semple, vedúci štúdia Rockstar North. Najprv bol lídrom 25-člennej skupiny. Dnes dohliada na 360 zamestnancov a počet sa stále zväčšuje. 

„Tím je väčší, máme tu väčšiu organizáciu a detailnejší proces, ako spravovať komplexnosť celého projektu. Sme tu kvôli hre, všetci vývojári sú tu kvôli tomu, pričom je kľúčová komunikácia a kolaborácia. Je jedno, či ste tester alebo obyčajný modder alebo programátor. Ak máte dobrý nápad, vypočujeme si vás a aplikujeme vaše poznatky a pripomienky do hry. Takto skončil aj jeden GTA Online tester, ktorý behom chvíle pracoval na niečom dôležitom priamo do hry. Komunikácia a spolupráca je skutočne kľúčová. - Andy Semple

Už dlhšie sa držíme konceptu vytvárania hier založenom na kolaborácii viacerých štúdií. Tak sa vytvorilo GTA V, Red Dead Redemption či L. A. Noire. Všetci pracujeme na tom istom projekte a všetci vedia o každom jednom aspekte daného titulu. Vývojári sa presúvajú k ďalšiemu titulu až vtedy, keď všetci skončíme s tým predchádzajúcim. V dnešnej dobe potrebujeme na vývoj hry až 1 000 ľudí, no nechceme ich mať všetkých napchatých v jednej budove. Je to kvôli veľkosti nášho projektu. Modelujeme na neuveriteľne vysokom leveli detailov. Úroveň detailov (GTA V) je aj 10-krát väčšia, než v prípade GTA IV, logicky teda potrebujeme oveľa viac ľudí. - Leslie Benzes


Zľava doprava: Hideo Kojima (jeho snáď poznáte), Aaron Garbut, Sam Houser, Dan Houser a Leslie Benzies

Najúspešnejšia herná séria GTA vznikla len náhodou, alebo ako si Rockstar platil negatívnu reklamu a ťahal sa po súdoch


V tretej časti rozhovoru sa pridal aj technický riaditeľ Adam Fowler a jeho hlavný asistent Phil Hooker. Fowler je s firmou v týchto dňoch už 22 rokov. To on naviedol Benziesa a Garbuta k vývoju vlastnej technológie, ktorej vďačíme za vzhľad GTA hier v podobe, v akej ich poznáme dnes a z minulosti. Každý číselne označí titul od GTA III, a to vám už asi aj došlo, znamenal ako grafický, tak najmä technologický, dizajnový, ale aj scenáristický či hrateľnostný skok, a to skok enormne markantný, miestami až revolučný. Pri vývoji GTA V museli vytvoriť nový engine, nový proces streamovania, animácie, no proste všetkého, na čo si spomeniete. Ako som už spomínal, robili na báze spolupráce viacerých štúdií všade po svete, ato v rôznych časových zónach. Komunikácia a diskusia o všetkých možných aspektoch bola na dennom či týždennom poriadku, v závislosti na náročnosti problematiky a relevantnosti prepojenia jednotlivých bodov hry. 

Aaron Garbut bol opäť prítomný pri rozhovore, konkrétne v jeho 4. časti. Tento pán bol jedným zo 6 ľudí, ktorí pracovali na dizajne a výzore GTA III. Pri vývoji GTA V už viedol viac ako 150 ľudí. Jednou z prvých vecí, ktorá musí byť vytvorená, je mapa, a teda celkový svet hry. V prípade GTA V hovoríme o skutočne gigantickom svete, a to ešte radšej nezačíname hovoriť o detailoch a úžasnom, živom okolí. Vytvorenie mapy trvá niečo cez 9 mesiacov až jeden rok, pričom sa vytvára na základe mnohých potrieb, či už hovoríme o hrateľnosti, a teda misiách, alebo o vzhľade mesta a o profile, aký si predstavuje štvorica hlavných ľudí, v ktorých hlavách sa titul vyvíja od začiatku až do jeho úplného konca. Týmito ľuďmi sú (ako som vám už spomínal): Aaron Garbut, Leslie Benzies a bratia Sam a Dan Houserovci. Vytvoriť podobný herný svet je extrémne náročné. Musíte sa na dané mesto pozerať skrz Google Street Views. Naštudujete si jeho celkový profil, chodíte na miesta s celým štábom šéfov a vedúcich, vyfotíte potrebné lokácie (sú ich tisícky) a následne musíte tvoriť prostredie, ktoré je nádherné, zábavné, ale i prospešné misiám, ktorých charakter v tej dobe ešte presne nepoznáte. Samozrejme, prostredie sa môže v priebehu vývoja zmeniť, či už kvôli samotnému deju alebo jednotlivým misiám. Nie je to nič neobvyklé.

Najúspešnejšia herná séria GTA vznikla len náhodou, alebo ako si Rockstar platil negatívnu reklamu a ťahal sa po súdoch

„Nakoniec v tomto virtuálnom svete strávime 4 roky, jazdíme okolo týchto miest a okolia častejšie ako jazdíme okolo skutočných miest, takže vieme, čo sa tam hodí, čo nie, čo je mimo a čo je perfektné.

Skutočne, ide nám o hry. Akonáhle dokončíme vývoj jednej, začíname pracovať na ďalšej. Jednoducho, chceme robiť hry. Neskôr o nás povedia viac, než čokoľvek iné.“ - Aaron Garbut

Pár zaujímavostí: 

  • GTA vzniklo skrz glitch v hre Race’n’Chase, kedy sa policajti miesto zatknutia zlodejov rozhodli všetkých zabiť. Koncept sa vývojárom páčil, a tak začali s vývojom GTA
  • Keby všetky žaloby voči Rockstar Games a GTA všeobecne uznali súdy za právoplatné, R* by muselo platiť viac než miliardu dolárov
  • Rockstar Games si zaplatilo negatívnu reklamu, aby sa pôvodné GTA lepšie predávalo
  • GTA IV má cez 80 000 riadkov dialógov. Pre porovnanie, Mass Effect 3 malo 40 000, GTA V zase 160 000
  • Vývoj a reklama pre GTA V stála 265 miliónov dolárov (vývoj a reklama stáli približne rovnako). Najdrahšou hrou v tomto rebríčku je Call of Duty: Modern Warfare 2. Vývoj FPS vyšiel na 50 miliónov, avšak, reklama na 200. Pre porovnanie, taký Prometheus stál cez 130 miliónov dolárov. Faktom je, že jediným drahším filmom než čo stál vývoj a reklama GTA V sú len Piráti Karibiku 3 (ráta sa len produkčný budget)
  • Každá jedna základná hra zo série od GTA III bola minimálne raz odložená
  • Ned Luke (Michael) je jediným známym hercom, ktorý pre prepožičanie svojho hlasu hernej postave musel pribrať (11 kg)
  • Hot Coffe mód pre San Andreas vyšiel Rockstar na 20 miliónov dolárov
  • Rockstar najal skutočných zločincov a gangstrov, aby nahovorili hlasy členov gangov v hrách. Taktiež im pomáhali s autenticitou ich chovania
  • Young Malay (CJ) a Shawn Fonteno (Franklin) sú v skutočnom živote bratranci
     
Najúspešnejšia herná séria GTA vznikla len náhodou, alebo ako si Rockstar platil negatívnu reklamu a ťahal sa po súdoch


Po svete sa už predalo viac ako 220 miliónov kópií hier Grand Theft Auto. GTA V si z tohto koláča celkovo odkrojilo už neuveriteľných 54 miliónov kópií a pokračuje v skvelých predajoch. Je celkom možné, že s príchodom ďalšej časti už predaje narastú na viac ako 300 miliónov kusov. GTA je fenomén, ktorý nikto nezastaví. Spomaľuje ho jedine Rockstar Studios, ktoré každý jeden diel vytvára precízne a dáva si na ňom záležať. Po tom, aké ciele a latky si nastavili, neexistuje šanca, že bude frekvencia releasov nových dielov väčšia, než 1 titul v priebehu 4-5 rokov. Čakať sa ale oplatí, nakoniec, dostatočne sme vám to vysvetlili v recenziách pre old-gen, ako aj next-gen verzie.

BBC už 15. septembra príde s dokumentom o vývoji GTA a súdnych sporoch s Jackom Thompsonom, od ktorého sa ale R* dištancuje, a tak mu jeho vierohodnosť nevie skutočne nikto dokázať. Ak ste sa ale prekúskali týmto článkom, znamená to, že vás R* a GTA zaujíma dostatočne na to, aby ste si dokumentárnu drámu Gamechangers s Danielom Radcliffeom pozreli. Až sa tak stane, ostáva vám už len čakať na druhý diel môjho článku o GTA, ktorý sa zameria na všetky tituly z tejto série. Trochu si zaspomíname a nostalgicky asi znova nainštalujeme San Andreas, pričom si zase povieme pár zaujímavostí o každej hre a možno sa aj dozviete, kedy konečne vyjde tá singleplayer expanzia pre GTA V, ktorá sa stále tajne pripravuje. Dovtedy, nech žije Rockstar North a Rockstar Games.

Domov
Zdieľať
Diskusia