21. septembra 2013, 17:52

Grand Theft Auto V - Recenzia

TECH GTA V

Prinášame vám veľkú recenziu na najočakávanejšiu hru tohto roku, ak nie desaťročia, Grand Theft Auto V! Oplatí sa hru kúpiť a zaslúži si hra pomenovanie najlepšej na svete?

Grand Theft Auto V - Recenzia

Dal som si načas. Spravil som si dovolenku, aby som vám čo najrýchlejšie mohol priniesť recenziu na Grand Theft Auto V. Či sa hra podarila, je myslím zbytočné sa pýtať. Je to predsa projekt od Rockstaru a nepamätám si jedinú hru, ktorá by im nevyšla, obzvlášť v posledných rokoch. GTA IV nebolo síce to, čo väčšina fanúšikov očakávala, priniesla ale revolučnú grafiku, fyziku, hrateľnosť a príbeh. Neskôr prišlo Red Dead Redemption a páni a dámy z Rockstar Games opäť otvárali šampanské. PCčkari opäť smútili, pretože si hru nezahrali. Za zmienku stojí určite aj L.A. Noire, detektívna hra zasadená do minulého storočia, ktorá bola opäť (ako je to zvykom u každej jednej hry od R*) v niečom revolučná. Mimika tváre, metódy pátrania a vôbec koncept, na akom hra stála tu predtým v takej forme ešte nebol. No a nakoniec tu máme najnovšieho Maxa Payna, akčnú hru s neuveriteľnými postavami, doslova dokonalým soundtrackom, hrateľnosťou a prestrihovými scénami (cutscenes). Od 17. septembra sa ale píše nový vek vo videohernom priemysle. Svetlo sveta uzrela najočakávanejšia hra na svete vôbec, Grand Theft Auto V, s trojicou hlavných postáv, Michaelom, Franklinom a Trevorom. Hru postupne rozoberiem v 10 bodoch.

Grand Theft Auto V - Recenzia

Heists (lúpeže)

Táto časť misií tvorí veľmi podstatnú zložku. Hoci ich v 69 (to by nebol R*) misiách bude len pár, všetky budú stáť za to. Z niektorých získate vy, niektoré budú potrebné pre vašich „zamestnávateľov“. Aby ste úspešne zvládli prepad, potrebujete svoju skupinu spoločníkov a samozrejme musí prebehnúť pár príprav. Členovia vašej crew sa delia na slabších, lepších a profesionálov, pričom odporúčam nikdy neísť pod medium úroveň, teda pod lepších spoločníkov. Hneď v prvom prepade som bol lakomý a jedného z partnerov som vybral tak, aby dostal čo najmenej, inými slovami, vložil som časť lupu do rúk amatérovi. Počas misie sa mi to aj vyplatilo, keď ten babrák narazil na motorke do prvej prekážky a stratil som dva milióny. Zvyšné prepady už boli ťažším sústom, budete potrebovať policajné autá, hasičské vozy, atď. Plánovanie je veľmi dôležitým prvkom, takže sa snažte nič nepokaziť. Pri poslednom prepade som mal zimomriavky a dúfal som, že sa nič nepokazí. Je naozaj škoda, že po dohraní nemáte možnosť  pokračovať v prepadoch, to nám ale vynahradí GTA Online, MMO RPG svet,  ktorý som vám už predstavil a viete, čo všetko sa v ňom bude dať robiť. Ako malý doplnok ale môžu pôsobiť mini vylúpenia obchodov, z ktorých si odnesiete pár stoviek dolárov.

Grand Theft Auto V - Recenzia

Postavy

Azda najväčšia novinka, ktorej sa na začiatku obával snáď každý, boli hneď tri hrateľné postavy. Doteraz sme tu nič také nemali, pre herný priemysel a pre GTA to znamenalo obrovskú zmenu. Do rúk sme dostali znudeného štyridsiatnika Michaela, rodinne založeného zlodeja na dôchodku, ktorému sa otvoria nové dvere vďaka náhodnému stretnutiu s Franklinom, ďalším zlodejom, akurát drahých áut pre svojho zamestnávateľa Simeona. No a nakoniec tu máme Trevora, psychopata, ktorému nie je nič sväté a zabíja z rozmaru. Vráti sa z minulosti a tak je naše trio kompletné. Ak si myslíte, že budete môcť prepínať medzi postavami hneď na začiatku, tak sa mýlite. V akom poradí ale prídu, vám už neprezradím. Prepínanie medzi postavami je ale vynikajúco zvládnutý aspekt hry. Trvá len pár sekúnd, pričom nikdy neviete, kde sa objavíte. S Michaleom je možné „zobudiť sa“ polonahý pri svojej žene, Trevor mi už stihol spať opitý pri kravách, v kontajneri alebo som sa s ním napríklad aj zobudil na ostrove so 4 mŕtvolami. V trenkách. Franklin je azda najkľudnejšia postava, väčšinou sa vozí na aute či motorke, je so svojím psom na prechádzke alebo vychádza z obchodu s marihuanou.

Trio protagonistov predstavuje tri strety. Niekedy budete jednu postavu milovať, inokedy ju zas nenávidieť. Kvôli niečej nerozvážnosti môžete prísť o lup, život alebo o kopec času a námahy. Trevora som občas ani sám nechápal, no miloval som ho, aj keď urobil jednu nepeknú vec s topánkou a niečiou hlavou. Dosť som sa ale na ňom nasmial, čo sa mi pri hrách ABSOLÚTNE vôbec nestáva. Vtipné pojatie hry, gagy, dialógy a náhodné situácie v Los Santos vás neraz pobavia. Je mi ale ľúto, že pár vecí nám nebolo ukázaných, boli príliš brutálne. Vedľajšie postavy sú tiež veľmi dobre napísané, nie je to síce Trevor, aka jedna z najvýraznejších herných postáv, snáď lepšia ako Vaas z Far Cry 3, ale idú ruka v ruke s príbehom a dodávajú mu autentickosť. Vývojári dokonca spolupracovali s bývalými trestancami, členmi gangu alebo aj aktuálnymi zločincami, len aby zdvihli kvalitu a autenticitu vyššie. Niektoré dialógy boli dokonca prepisované práve týmito poradcami. Za celý čas som vlastne nenašiel jedinú chybnú postavu, ktorá by sa mohla správať inak, alebo v hre chýbať.

Grand Theft Auto V - Recenzia

Detaily

Nie je vôbec na škodu a určite to nebolo ani ľahké, aby na mape s rozlohou viac než 120 km2 bolo nesmierne množstvo detailov, ktoré činia mesto, hory, cesty či malé mestečká na púšti živými. Páriace sa psy, policajti naháňajúci iných zločincov, lietadlá, náhodné situácie, v ktorých môžete pomôcť iným ľuďom v ohrození života alebo pri krádeži, stavby, zničené cesty, postavy z predošlých dielov (zatiaľ som narazil na dve, pričom meno tej druhej mi skoro uniklo) atď. Celkom ma prekvapila aj grafika a bezproblémový chod hry, ktorý na viac než 7 ročnom hardvére funguje ako hodinky. Za 40 hodín hrania som zažil jeden dvoj-sekundový lag, nezbadal som žiadne low-FPS alebo „neporiadne“ textúry. O krásach Los Santos sa ale budeme rozprávať o trochu nižšie. Azda najväčším WTF momentom bola pre mňa naháňačka s policajtmi, kedy som mal 4 hviezdičky, utekal pešo pomedzi domy, pričom každú sekundu som sa mal hľadanosti zbaviť a dokončiť tak misiu. Prišiel ale ten malý detail, ktorý robí z Grand Theft Auto V takým skvelým zážitkom. V poslednej uličke do mňa bohužiaľ narazilo auto a zabilo ma, keď utekalo pred policajtmi. Celkom ma to vtedy naštvalo, ale je to len dôkaz plne žijúceho sveta, ktorý nie je súčasťou vás a príbehu, práve naopak, vy ste súčasťou neho.

Misie

Sú tým, čo robí sériu GTA tak skvelou a zábavnou záležitosťou. Ako som už spomínal, hlavných misií je v hre 69, pričom niektoré sú kratšie a niektoré vám kľudne zaberú aj pol hodinu. Osobne som prešiel 75% hry za úctyhodných 35 hodín (+ cutscény). Veľa úloh spočíva v streľbe, ale vývojári dali dôraz na vyváženosť a ANI JEDNA misia pre vás nebude stereotypná, každá prinesie niečo nové a ponúkne nové prvky pre hrateľnosť. Nakoľko je to open-world a občas máte k dispozícii všetky tri postavy, možnosti, ktoré prichádzajú so splnením misie sú nekonečné. Nebudem ich opisovať, dostatočne som vám to predostrel v preview. Inšpirácia od veľmi známych a výborných filmov ma tiež potešila. Dočkáte sa aj mučenia, prác pre filmové štúdio alebo pre vaše vlastné podniky.

Grand Theft Auto V - Recenzia
Grand Theft Auto V - Recenzia

Vylepšením prešlo aj „cestovanie“. Tentokrát nebudete musieť prejsť cez polovicu mapy, len aby ste sa dostali k cieľu. To ušetrilo kopec času, ktorý v konečnom dôsledku odzrkadľuje kratší play-time pre prejdenie singleplayeru. Keď ale nastane dlhšia prechádzka či už autom, bicyklom (nesmierne úžasný prepravný prostriedok) alebo motorkou, je úžasné sledovať prekrásne scenérie štátu San Andreas. Vychutnávať si prostredie plánujem hneď po dopísaní recenzie.

Misie sú jednoznačne na hre najlepšie. Autori nám už nekážu skákať z lietadla na lietadlo v plnej rýchlosti. Vzali to za serióznejší koniec a nečakajte veľa epic wtf momentov v cutscénach. Skôr mi to pripadalo ako veľmi vydarený film, taký, aký sa bohužiaľ nikdy nenatočí.

Grand Theft Auto V - Recenzia

Prostredie, mestečká, hory

Sú perfektne nakreslené. Vychutnávať si západ slnka, tmavú noc v betónovej džungli a zavýjanie kojotov v púšti má svoje čaro. Ako som už spomínal, keď nastane situácia, kedy sa musíte presúvať z bodu A do bodu B po dlhší čas, odporúčam sa neponáhľať, ale čítať si dialogy, venovať im pozornosť a popritom obdivovať krásy, ktoré sú všade naokolo. Jelene bežiace pár metrov od dialnice smerom k rieke, vysoké kopce, mosty medzi úbočiami a skaliskami. Stalo sa mi aj, že som sa prechádzal po hore a okolo mňa prebehli cyklisti, zrejme downhill.

Istú časť mapy tvoria aj jazerá a vodné plochy všeobecne, ktoré môžu ukrývať malé aj nemalé tajomstvá. Skryté poklady sa určite oplatí hľadať. Čo sa týka vody, je úžasné spracovaná. Nečakal som ju stojatú, ako v väčšine hier, ale taktiež som nečakal spracovanie blížiace sa reálnemu. Na mori som už raz stratil skúter, keď som sa ponáral len pár sekúnd a on mi zmizol niekde medzi vlnami. Oddialiť smrť spôsobenú žralokom o minútu neskôr už bolo nemožné.

Grand Theft Auto V - Recenzia

Na druhej strane, jazda cez hory, vlastne hocikde mimo mesta je dôvod, prečo GTA IV nedosiahlo kvality, ktorej malo. Príroda je presne tá časť hry, ktorá vám dovoľuje zastať a kochať sa. Poprípade zájdite pár kilometrov a vydajte sa loviť divú zver, ktorá vám prinesie nejaký ten profit.

Mesto zase ponúka nekončiacu zábavu, hľadanie skokov, tak príznačných pre blbnutie s autom v tejto sérii, upravovanie áut, ktoré sa konečne do série vrátilo, vedľajšie misie, letisko, zabíjanie policajtov, preteky áut či skútrov, hľadanie zberateľných predmetov, kupovanie rôznych firiem či obchodov atď.

Mapa je teda dokonale zvládnutá. Lanovka, ktorá vás vynesie na najvyšší vrchol v hre a zoskok padákom z nej ponúkajú krásny výhľad na celkovú veľkosť hry.

Hrateľnosť, možnosti v hre a jazdný model

Keď unikli prvé gameplay videá, kopec ľudí sa zľaklo jazdného modelu a videlo sa im (aj mne), že na uliciach nie je veľmi vidieť autá a chodcov. Blbosť. Nakoniec, R* sa už dávnejšie vyjadril, že v niektorých uliciach (napr. oblasti gangov) bude menej premávky aj ľudí, ako to býva už v reále, na druhej strane obchodné oblasti s hotelmi, Vinewood či bohaté štvrti sú priam preplnené. Občas vás už zápchy a plné križovatky budú štvať. Jazdný model je podľa mňa zvládnutý dobre. V plnej rýchlosti sa auto jednoducho ovláda. Nekĺže veľmi, avšak pri nízkej rýchlosti som mal občas problém vyhnúť sa autám, čo môže byť ale spôsobené mojou debilnosťou a neopatrnosťou. Lietadlá prešli tiež upgradeom. Ovládanie je ľahšie ako naposledy, musíte si však naň zvyknúť a prispôsobiť sa pohybu lietadiel. Manévrovanie je trochu ťažšie, prelety pod mostami tak dostanú konečne svoju náročnosť. V konečnom dôsledku je to ale lepšie ako nereálne ovládanie, kedy sa lietadlo otočilo za pár sekúnd.

Špeciálne schopnosti, ktoré sú v sérii novinkou som popravde ani veľmi nevyužíval. Uvedomil som si to asi v polovici hry, kedy som si kontroloval štatistiky a boli na dosť nízkom bode. Občas sa hodili, ale nepotreboval som ich. Využíval som ich väčšinou nasilu, pričom Trevorova špeciálna schopnosť, kedy sa z neho stane maniak s väčšou odolnosťou mi prišla najmenej užitočná. Za to Franklinove spomalenie času v aute som párkrát využil. Hodí sa najmä pri jazde v protismere alebo keď šoférujete vylepšené auto a nechcete si ho zničiť. V prestrelkách je práve Michaelove spomalenie času ala Max Payne 3 veľkou výhodou.

Grand Theft Auto V - Recenzia
Grand Theft Auto V - Recenzia

Po GTA IV, kde bolo v takom bohatom meste veľmi málo možností, si GTA V berie príklad zo svojho staršieho brata, San Andreas. Možnosť kupovania majetku, investovania do akcií ktorejkoľvek firmy (k tomu sa ešte dostaneme), upravovania vozidiel, veľké množstvo áut a pretekanie s nimi, letecká škola, kopec náhodných misií, stretnutie s postavami z predošlých hier, potápanie, zoskoky padákom, minihry ako golf, jóga, tenis, triatlon (posledný trval neuveriteľnú pol hodinu!), návšteva kina, zberateľné predmety, vykrádanie vozidiel pre prepravu peňazí, boj s armádou, guľomet, lúpeže, RPG prvky, teda zvyšovanie skillov postáv atď. Možností v hre je nesmierne veľa a hrateľnosť sa môže stať stereotypnou tak po pár stovkách hodín. Akurát by hra mohla byť dlhšia, ale neprešiel som ju na 100%, takže celkovú dĺžku zatiaľ posúdiť neviem.

Čo sa týka investícií, je dobre počúvať v dialógoch narážky a tipy pre investovanie peňazí, či odkúpenie nejakej firmy. Občas sa niečo dopočujete aj z rádia. Vyhliadnite si firmu s autami, ničte ich autá aby klesli akcie firmy, kúpte ju a následne ničte autá konkurencie, čím sa stanete jednotkou na trhu. „Easy Money“, ako by to Trevor nazval.

Príbeh

O ten sa scenáristi postarali priam bravúrne. Po GTA IV tu teda máme ďalšie majstrovské dielo, ktoré avšak starosti Nika Bellica neprekonalo. Kvalite ale veľmi pomáha Trevor (áno, budem ho omieľať miliónkrát, pretože je to fakt skvelá postava). Už to nie je San Andreas ani IV, kedy príbeh postupne graduje a misie sa sťažujú, postupne objavujete mesto a ľudí v ňom. Ste v meste varený pečený, máte svoje kontakty, svoj dom a nemusíte si odomykať ďalšie mestá. Viete ako to chodí, kde čo nájsť a akých ľudí kontaktovať, keď niečo potrebujete.

Dialógy sú skvelo napísané, aj keď občas budete mať možno problém porozumieť nigga angličtine, hlavne pri misiách, kedy musíte dávať pozor na iné veci než na titulky. Počas celého príbehu a hry celkovo budete postupne zisťovať, kam sa investovalo tých 265 miliónov, ktoré sa minuli na vývin hry a marketing.

Grand Theft Auto V - Recenzia

Soundtrack a náročnosť

Čo sa týka výberu hudby, nemôžem chalanom z Rockstaru veľmi krivdiť. Ako to je už síce zvykom v tejto sérii, po pár hodinách som si vybral svoje TOP rádio stanice a naopak hodil na blacklist iné. Kendrick Lamar, starý Snoop či Corona ma dostali, ale niektoré tracky mi absolútne nič nehovorili. To je na tom to dobré. R* proste vybral rôzne žánre, rozdelil ich do 17 rádio staníc, v ktorých nájdete všetko. Rap, staré klasiky, alternatívny rock, pop, funky, techno, elektro, reggae, dubstep, country atď. Chýba ale vlastné rádio, niečo na spôsob PC verzií. To by sa v hre mohlo objaviť. Čo sa týka náročnosti hry, v misiách som umieral sporadicky, väčšinou som zišiel z cesty alebo autom spadol z kopca, občas som ale situáciu vôbec nezvládol či už takticky alebo s mojimi krivými rukami na gamepade, s ktorým streľba síce nie je najľahšia, ale reči PCčkarov o tom, že sa s gamepadom nedá strieľať sú prinajmenšom smiešne. Určite by som ale bral možnosť zvýšenej náročnosti aspoň o level vyššie.

Táto pecka od skupiny The Chain Gang of 1974 pôsobí či už pri misiách, pretekoch alebo jazdení ako droga.

Chyby a nedostatky

Bohužiaľ, ani tomuto majstrovskému dielu sa nepodarilo dosiahnuť dokonalosti. Chyby, ktoré som zaznamenal sú skôr subjektívneho charakteru. Málo prepadov v singleplayeri, veľký regres na vašom účte pri úmrtí (o to viac si ale musíte dávať pozor), málo vodných a leteckých misií ako i pramálo misií vyžadujúcich motorku či upravené vozidlo alebo zbraň, ako nám to bolo sľubované. Tiež by som prijal dlhší príbeh, síce som to hral takmer nonstop po dobu troch dní, nemohol som sa toho dostatočne nabažiť. To všetko sú ale drobnosti, ktoré veľmi ľahko prehliadnete a neuberajú na zážitku z hry. Je to síce ironické, ale systém hľadanosti má bod k dobru aj zlu. Ten horší je za to, že striasť ich zo seba je až príliš ľahké, a keď vás konečne nevedia nájsť, trvá to neskutočne dlho, kým vám zmiznú hviezdičky. Niekedy je to kľudne aj minúta.

Upgrady a vylepšenia

V prvom rade bol systém hľadanosti policajtmi prepracovaný na o niekoľko stupňov vyšší level. Policajti vás už nevidia za desiatimi rohmi, skrčeného za štyrmi autami. Hľadajú vás tam, kde vás naposledy niekto videl, pričom vždy začínajú na mieste priestupku. Takže wanted level má svoje mínusy aj plusy. Streľba je tiež vylepšená, zbrane tak nekopú a hra sa bližšie podobá arkáde, ktorú všetci z GTA chceme cítiť. Všetky zvyšné vylepšenia v hrateľnosti som popísal vyššie.

Grand Theft Auto V - Recenzia

Môj celkový dojem je vynikajúci. Na hru som čakal niekoľko rokov, pričom tie dva od oznámenia prešli ako voda. Po dohraní ma chytil príjemný nostalgický pocit, ktorý dotvárala krásna hudba. Osobne by som hre nemal ani čo poriadne vytknúť. Je to skutočná herná revolúcia a môžeme byť radi, že máme Rockstar Games Studios! Teraz už len čakať ďalších pár rokov, kedy bude bratom Houserovcom znova bláznivá séria Grand Theft Auto chýbať.

Hodnotenie: Hoci hra nie je dokonalá, drobnosti, ktoré mi vadili, nedokážu ubrať hre zaslúžené skóre. Pôvodne som chcel dať 9.5/10, ale po dohraní a zosumarizovaní pocitov z hrania, nekonečnej zábavy, skvelého dabingu a driny, ktorá bola vynaložená na tento kúsok, nemôžem Franklinovi, Michaelovi a Trevorovi ubrať ani pol bodu. Hoci som nehral všetky hry, neskúsil všetky žánre a nemôžem skutočne povedať, či ide o najlepší kúsok, aký sa na pultoch obchodov objavil, nejak takto by mal vyzerať. Čo na hru hovoríte vy? Aké hodnotenie by ste jej dali a čo vás najviac sklamalo, prekvapilo?

10/10

Grand Theft Auto V - Recenzia

Grand Theft Auto V - Recenzia