Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
13. augusta 2023 o 12:15
Čas čítania 1:09
Tímea Krauszová

Bič na rodičov-influencerov. Ak zarábajú na fotkách či videách svojich detí, musia im povinne odkladať peniaze

TECH SOCIÁLNE SIETE SPRÁVY ZO SVETA
Uložiť Uložené

Nový zákon v americkom štáte Illinois začne platiť v júli 2024. S návrhom prišiel 15-ročný chlapec.

Prvý americký štát schválil zákon, ktorý chráni zárobky detských influencerov. V Illinois majú rodičia po novom povinnosť časť zárobkov odkladať a vyplatiť svojim deťom, keď dovŕšia osemnásť rokov. Konkrétne sa to týka influencerských účtov, na ktorých zverejňujú videá alebo fotografie svojich detí s cieľom zarobiť na obsahu. Môže ísť buď o klasickú monetizáciu cez konkrétnu platformu (peniaze za videnia), alebo aj o platené spolupráce, informujú ABC News.

Hoci detské herečky a herci už podobnú ochranu majú vo viacerých štátoch USA, toto je prvý zákon svojho druhu, ktorý sa špecificky venuje sociálnym sieťam.

Zákon zahŕňa deti do 16 rokov, ktoré sú v monetizovanom online obsahu (vrátane vlogov). Percento zo zárobkov budú musieť rodičia odkladať podľa toho, ako často sa deti v záberoch objavia, pričom zákon sa týka obsahu, ktorý si zarobí aspoň 10 amerických centov za jedno videnie. Rodičia si budú musieť viesť záznamy a založiť fond, v ktorom budú peniaze hromadiť do osemnástky a potom ich deťom vyplatia. Ak to neurobia, deti ich v dospelosti môžu zažalovať.

Odporúčané
Odborník o aktuálnom dianí na Ukrajine: Vojna je bližšie ako kedykoľvek predtým. Veľa priestoru pre optimizmus tu nie je Odborník o aktuálnom dianí na Ukrajine: Vojna je bližšie ako kedykoľvek predtým. Veľa priestoru pre optimizmus tu nie je 19. novembra 2024 o 15:50

Detský obsah na sociálnych sieťach sa pritom netýka len známych detí, ktoré ukazujú napríklad svoje oblečenie či záľuby. „Rodinní influenceri“ zvyknú zdieľať aj veľmi intímne momenty, od kŕmenia a prebaľovania cez choroby detí po prvú menštruáciu. „Videá s deťmi sú naozaj úspešné,“ povedala pre ABC News Bobbi Althoff, tiktokerka s viac ako 5 miliónmi sledovateľov. V minulosti v platenej reklame ukazovala svoju mladú dcéru, no potom s tým sekla z dôvodu ochrany súkromia.

Tento trend sa nazýva aj sharenting (spojenie slov share = zdieľať a parenting = rodičovstvo) a v posledných mesiacoch čelí kritike, paradoxne, práve na sociálnych sieťach. Experti upozorňujú, že zdieľanie hoci aj nevinných fotiek a videí detí môže viesť k ich zneužitiu napríklad na pornografické účely. Podobný zákon existuje vo Francúzsku už niekoľko rokov.

Domov
Zdieľať
Diskusia