Zisťovali sme, ako sa žije vysokoškolákom, ktorí majú psychické problémy spojené so školou, a hľadali sme odpoveď na otázku, ako problémom predchádzať.
Diana má 21 rokov a už pracuje. Vysokoškolské štúdium prerušila skôr, ako dokončila bakalára, a neuvažuje nad tým, že by sa do školy vrátila. Patrí medzi „pandemických vysokoškolákov“: nastúpila v roku, keď začala pandémia koronavírusu, a zo školy odišla skôr, než mohli študenti zažiť aspoň jeden úplne prezenčný semester.
„Na vysokú som išla s tým, že som bola šťastná a pripravená na štúdium. Mala som tam kamarátky, takmer na žiadnej hodine som nebola sama. Ale potom prišiel covid.“ Nastalo obdobie plné stresu a strachu. Bála sa zlyhania, keďže na školu išla najmä kvôli svojim rodičom a nie kvôli sebe.
Podľa výskumu Univerzity Komenského z roku 2021 sa pandémia citeľne podpísala pod duševným zdravím študentov. Depresiami a úzkosťami trpelo až dvakrát toľko študentov ako v porovnateľnom výskume v roku 2018. „Podobné výsledky o náraste depresie a úzkosti priniesla aj česká epidemiologická štúdia, ktorá zistila, že nárast psychických porúch bol najvyšší práve v skupine mladých ľudí,“ vysvetlil psychológ Michal Hajdúk v tlačovej správe.
Stres zo školy sa prejavil aj na Dianinom fyzickom zdraví. Takmer každé ráno mala tráviace problémy, občas si poplakala. Problémy mala najmä pred konkrétnymi predmetmi vrátane toho, na ktorom jej chýbala párová prezentácia. Sama sebe vyčítala, že je hlúpa, pretože sa nevie na niektoré predmety naučiť. Stres ovplyvňoval aj jej schopnosť sústrediť sa.
Zo školy nakoniec radšej odišla.
Duševné zdravie je rovnako dôležité ako fyzické. V Refresheri o ňom hovoríme odborne a s nadšením, bez zbytočného tabu. Opísali sme, ako vyzerá prvé sedenie u psychológa, rozprávali sme sa o tom, ako pomôcť ľuďom s poruchami príjmu potravy, a zisťovali sme, ako efektívne pracovať s úzkosťami a panickými stavmi. Viac takéhoto obsahu môžeme robiť vďaka členom klubu Refresher+, pridaj sa k nim tiež.
Ako introvert si nevedela nájsť partnera na projekty vo dvojici
Dištančné vzdelávanie Diana vydržala tri semestre. V priestoroch vysokej školy strávila za to obdobie zhruba mesiac, zvyšok bola doma. Zavalili ju úlohy, seminárne práce a projekty a v priebehu prvého semestra jej odišli aj všetky kamarátky, s ktorými nadšene na štúdium nastúpila. Prestúpili na inú školu alebo radšej šli do práce, no Diana chcela vydržať.
Mala problém nájsť si parťáka, s ktorým by mohla pracovať vo dvojici – čo bolo pri niektorých úlohách nevyhnutné. Pri jednom takomto projekte ostala osamote: spolužiaci sa popárovali vo facebookovej skupine, no Diana ako introvertnejší človek si nevedela uchmatnúť partnera.
„Aj preto, že som bola hanblivá, bála som sa niekomu prihovoriť, som jeden predmet nespravila. Darmo som urobila skúšku, chýbala mi prezentácia aj vysoký počet bodov.“ S profesorkou to chcela riešiť, no vraví, že z jej strany o to záujem nebol. Neumožnila jej urobiť prezentáciu samej a dobehnúť to.
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Kde nájdu vysokoškoláci poradenské centrá, ktoré im poskytnú aj psychologickú pomoc zadarmo.
- Ako sa môže stres preniesť do fyzických zdravotných problémov.
- Ako vyhorenie a depresiu riešila Silvia, ktorá študovala na univerzite v zahraničí.
- Čo sú podľa psychologičky varovné signály, pri ktorých je už vhodné vyhľadať pomoc.