Prečítaj si, ako to vyzeralo v sobotu na festivale Pohoda.
Festival Pohoda znova premenil trenčianske letisko na malý ostrov slobody. Ľudia prišli po rokoch konečne v plnej kapacite osláviť živú hudbu, oddýchnuť si a zabudnúť na problémy. Nedali sa odradiť dažďom, zrušením kapiel ani zmenami v programe. Koniec koncov, na Pohode je vždy čo robiť.
Rodinky s deťmi sa mohli ísť zabaviť do iHRYska, väčšie partie si to mohli rozdať na turnaji v stolnom futbale a vyhrať lístky na Pohodu 2023, iní zase mohli zakotviť na rôznych diskusiách či si pozrieť divadelné predstavenia. Aj keď to znie paradoxne, človek si dokáže Pohodu užiť aj bez koncertov.
Vo štvrtok sa síce symbolické otvorenie nekonalo, keďže ukrajinské kvarteto DakhaBrakha zostalo v trenčianskom hoteli s covidom, v sobotu však už úspešne otvorila program na hlavnom pódiu Luhanská filharmónia (Academic Symphony Orchestra of the Lugansk Regional Philharmonic), ktorej členovia ušli z ukrajinského Luhanska pred ruskou vojenskou agresiou, ktorá sa začala 24. februára.
A ako organizátori avizovali na sociálnych sieťach, diváci si na festivale mohli pozrieť aj kolekciu vizuálnych diel od vyše päťdesiatich umelkýň a umelcov, ktorá vznikla ako reakcia na útok ruských vojsk na Ukrajinu a jej obyvateľov, pričom ich odkaz bol jasný – odmietnutie násilia a vyjadrenie solidarity s Ukrajinou a jej obyvateľmi.
Vrelé privítanie prezidentky a pocta Lasicovi
Neskôr vo Family parku vystúpili aj ukrajinskí študenti a študentky z tanečných škôl v Kyjeve a Charkove. Popoludní návštevníci mohli zájsť aj na diskusiu s názvom Čo sa deje na Ukrajine? Aj my sme vo vojne. Hosťami boli odborník na Rusko z Karlovej univerzity Marek Příhoda, reportérka Aktuality.sk Stanislava Harkotová a súdny znalec Norbert Moravanský, ktorý Ukrajinu navštívil v rámci misie pomoci pri vyšetrovaní vojnových zločinov.
Na Pohodu zavítala po troch rokoch dokonca aj hlava štátu Zuzana Čaputová. Tú okamžite rozcítil dav hlasným a stále gradujúcim až dvojminútovým neprestajným potleskom. So Štefanom Hríbom v EUrópa stagei zhodnotila tri roky vo funkcii. „Nemám za sebou rozhodnutie, kde cítim, že som opustila alebo spreneverila hodnoty, ktorým verím. Boli rozhodnutia, ktoré sa mi nepodarilo dobre odkomunikovať,“ skonštatovala prezidentka. To, ako si užívala festival, nájdeš tu.
Po diskusii sa masívny dav presúval na Urpiner stage, kde už prebiehal koncert Bolo nás 11, teda tradičná pocta legendárnemu rovnomennému albumu, ktorý v roku 1981 vytvorila trojica Milan Lasica, Július Satinský a Jaroslav Filip. Na predchádzajúcich ročníkoch ešte na pódiu stál Milan Lasica, tentoraz tam chýbal.
Zosnulého herca si tak pätnásťčlenný orchester Bratislava Hot Serenaders a množstvo hostí za mikrofónom skvelým vystúpením uctili spolu s davom. Známe hity odspievali napríklad Lasky, Miloslav Whisky Láber, Dorota Nvotová, Michal Kaščák či Branislav Jobus.
Temný postpunk z Bieloruska a sedem prasiat
Ďalej bol na programe zábavný koncert Fulu Miziki, partie z Konžskej demokratickej republiky vystupujúcej v bizarných maskách a kostýmoch. Africkí hudobníci si už na Pohode zahrali pred rokom počas Pohoda on the Ground. Tentoraz si s nimi na pódiu zadžemoval aj Branislav Jobus. Skvelé koncerty predviedli však v rovnakom čase aj Zlokot či pomerne mladá bratislavská kapela 52 Hertz Whale.
Podvečer sa už všetci milovníci prvotriedneho indie-rocku zišli pod hlavným pódiom, aby si vypočuli Snail Mail, projekt americkej pesničkárky Lindsey Jordan, a spravili dobre. Čakal ich totiž krásny koncert, na ktorý budú ešte dlho spomínať. Texty nadanej pesničkárky rezali pod kožu a dojímali každou vetou.
Temný postpunk neskôr prinieslo do Arény Slovenskej sporiteľne trio z Bieloruska Molchat Doma a vytvorilo nezameniteľnú atmosféru. Väčšina zasneného publika sa následne presunula do EUrópa stageu na koncert britských drsniakov Pigs Pigs Pigs Pigs Pigs Pigs Pigs, ktorí ju hneď prebrali späť do reality hlučnými gitarami a nekompromisným revom. Ich stoner-doom-sludge metalový set s noise-rockovými prvkami bol čistou slasťou pre fanúšikov tvrdej muziky (tej bolo na festivale tento rok, bohužiaľ, žalostne málo).
Príjemný koncert Lianne La Havas a Rybníček za bubnami
Skvelý program bol však aj pre milovníkov skôr jemnejších tónov na Urpiner stagei, ktorý ovládla charizmatická speváčka Lianne La Havas krehkými folkovými baladami. Na Pohode nevystúpila po prvýkrát, a ako povedala v závere šou, dúfa, že ani posledný. „Hádam sa uvidíme znova, keď vydám najnovší album,“ odvetila s nádherným úsmevom a vyslúžila si obrovské ovácie davu.
O pol deviatej večer sa už zaplnil priestor pred Orange stageom, kde všetci čakali na ďalšie spevácke číslo hlavnej tváre festivalu Pohoda Michala Kaščáka. Ten, ako párkrát pripomenul, oslávil tento rok päťdesiatku a s kapelou Bez ladu a skladu odohral tentoraz aj po boku Richarda Rybníčka (zahral si na Pohode prvýkrát ako bubeník) najznámejšie hity ako Mäkkýše, Píšte všetci modrým perom či Udavač.
V úplnom závere sa pripojil k zostave aj Laco Lučenič, ktorý si vlastne na Pohode zahral počas každého z troch dní. Najskôr s Midi Lidi, potom so Slobodnou Európou a na záver aj s Michalom Kaščákom. Ten sa nakoniec poďakoval všetkým organizátorom a kolegom a najužší tím desiatok ľudí zavolal aj na pódium, pričom si obdivuhodne pamätal každé meno.
Sexy číslo od Confidence Man a FVLCRVM v novom šate
Keďže koncert Black Pumas sa zrušil, hlavné pódium obsadili Austrálčania Confidence Man. Tí len pred dvoma týždňami vystúpili aj na Glastonbury. Ich elektropop okamžite rozprúdil krv v žilách nadšeného publika a sexy tanec speváčky Janet Planet sa stal hlavnou pozornosťou fotografov aj kameramanov. Nehovoriac o mužoch v prvých radoch. Skvelé číslo odštartovali hitom Toy Boy a zakončili ho éterickou skladbou Holiday.
Pre tých, čo sa chceli stále baviť a tancovať, bol program jasný v Aréne Slovenskej sporiteľne. Vystúpil tam DJ ZHU a okrem vrstevnatej elektroniky presahujúcej žáner divákom ponúkol aj pútavú projekciu. Len kúsok ďalej na Orange stagei zase bavili tých náročnejších poslucháčov experimentálni rockeri z Anglicka Black Midi. Nepochybne ukázali virtuozitu, ich set bol však miestami skutočne ťažko stráviteľný.
O polnoci mali návštevníci Pohody na výber z viacerých kvalitných interpretov ako Squid, NobodyListen či Nina Kohout. Najviac ľudí však zakotvilo pred hlavným pódiom. Ako posledný na ňom vystúpil Slovák Pišta Kráľovič alias FVLCRVM. Pre fanúšikov si pripravil špeciálne vystúpenie plné hostí (vystúpili napríklad Annet X či Idea), tanečníkov aj úchvatnej vizuálnej šou.
„Takto intenzívnu šou napchatú do jednej hodiny sme ja a môj tím ešte nemali a vlastne príďte radšej s dvomi pivami vopred, lebo tam nebude ani desať sekúnd na oddych,“ lákal všetkých ešte pred koncertom na sociálnej sieti Kráľovič a veru neklamal. Išlo o skutočne veľkolepé uzavretie programu na hlavnom pódiu. Druhé najväčšie pódium o niečo neskôr uzavrel priamočiarym technom legendárny DJ a producent Richie Hawtin.
Obľúbený festival, na ktorý pricestovali návštevníci nielen z celého Slovenska, ale aj okolitých krajín, opäť dokázal, prečo je na domácej scéne taký unikátny a prečo z hľadiska organizácie a mien v line-upe prakticky nemá konkurenciu. Spevák Slobodnej Európy Miloslav Whisky Láber v sobotu na Facebooku stručne zhrnul tento ročník jednou vetou: „Chcel by som žiť na planéte, ktorá by fungovala ako festival Pohoda.“ A my sa s ňou jednoducho musíme stotožniť.