- produkty a služby určené pre osoby staršie ako 18 rokov
- sex, nahotu a iný NSFW obsah
- násilie, krv alebo obsah nevhodný pre citlivé povahy
Sú filmy dobré, výborné, priam dokonalé, no keď ich dopozeráš, vieš, že už nikdy si ich nepozrieš znova. Tu je rebríček desiatich filmov, ktoré ťa nadchnú, no zároveň znechutia či vydesia.
Návrat do budúcnosti, Sám doma, Forrest Gump, Pulp Fiction, Big Lebowski, Terminátor, Krstný otec... To všetko sú filmy, ktoré si určite vždy rád pozrieš znova a s radosťou. Sú však aj také, čo ťa síce spočiatku uchvátia, ale zároveň sú natoľko brutálne, nechutné či emočne vyčerpávajúce, že len čo nabehnú záverečné titulky, jasne vieš, že už nikdy ich nebudeš chcieť vidieť znova.
Napriek tomu, že filmy z nasledujúceho rebríčka patria presne do tejto kategórie, mal by si im dať šancu, keďže posúvajú hranice kinematografie na úplne iný level.
10. The Neon Demon (r. Nicolas Winding Refn, 2016)
Vizuálne priam orgazmická jazda v neónových farbách veľmi rafinovane hovorí o tom, čo znamená slovo krása a čo sú pre ňu ľudia ochotní spraviť. Táto Refnova ostrá kritika neúprosného sveta modelingu, hovoriaca o mladej Jesse (hrala ju vtedy len 17-ročná Elle Fanning) snažiacej sa preraziť ako modelka v Los Angeles, ti ponúkne poriadne nechutné, kontroverzné a provokatívne scény.
Jednou z nich je aj jedenie a následné vyvrátenie ľudského oka či sex s mŕtvolou v márnici. Ako uviedla pre Vice herečka Cody Renne Cameron, vo filme stvárňujúca práve tú mŕtvolu, nakrúcanie spomínanej scény bolo pre ňu zábavné aj vzrušujúce. Mejkap celého tela jej však robili šesť až osem hodín, pričom ďalších šesť hodín nakrúcali celú scénu. Ako herečka uvádza, ležala počas nej na studenom a tvrdom oceľovom stole.
Herečka Jena Malone, ktorá má vo filme s mŕtvolou sex, však bola podľa Cameron na pľaci úžasná. „Pred tým, ako sme začali nakrúcať, viedli sme s režisérom dlhé diskusie o tom, ako by tá scéna mala prebiehať. Ja a Jena sme hovorili o tom, ako by sme to chceli natočiť a kam by to až malo zájsť,“ zaspomínala si na nakrúcanie Cameron v rozhovore pre Vice.
„Pôvodne to mala byť skutočne rýchla scéna, keď sa len dotkne mojich rúk a dá mi pusu. Bola však medzi nami istá chémia, aj keď to znie čudne, keď hovorím o chémii medzi mŕtvolou a človekom, a chcela to posunúť ešte ďalej. Nicolas aj preto začal zrazu hovoriť: Pľuj jej do úst, sadni si sem a tam či tri sa o ňu. A scéna sa zrazu stupňovala,“ dodala. Aj keď dánsky režisér filmov ako Drive, Dealer či Bronson sa snažil v The Neon Demon čo najsugestívnejšie poukázať na hrôzy v danom odvetví, po dopozeraní divák aj vzhľadom na vyššie uvedené scény nadobúda k filmu totálnu averziu.
9. Klérus (r. Wojciech Smarzowski, 2018)
Spočiatku nesmierne zábavná, čiernohumorná provokácia. Kňazi tu nadávajú a pijú, až kým nepadnú pod stôl, prípadne šoférujú pod vplyvom či skoro na mol dávajú posledné požehnanie. Postupne však poľský režisér pritvrdzuje a diváka vezme do silnejúceho víru mocenských hier, aby ho nakoniec mohol doslova utopiť v temnom svete katolíckej cirkvi, kde sa vedia za správnu cenu ututlať aj tie najväčšie zverstvá.
Korupcia, podvody, vydieranie, krivé obvinenia, zneužívanie detí, vraždy, samovraždy. Klérus síce neponúka vyslovene toľko šokujúcich a explicitných scén, ale dusnou atmosférou maximálne znepokojuje a deptá diváka, pričom na samom konci mu dáva tvrdý knokaut. Vyčerpávajúca, psychologická, mrazivá a až desivo výstižná štúdia o svedomí, morálke, karierizme, náboženstve a súčasnom Poľsku.
8. Zvrátený (r. Gaspar Noé, 2002)
Už od prvých sekúnd je jasné, akým smerom sa bude Noého film, vyrozprávaný obrátene od konca po začiatok, uberať. Psychedelicky rotujúca kamera pláva po nočnom gay klube (v ktorom sa teda deje všeličo, sám režisér dokonca v tejto scéne masturbuje) a zastaví sa až pri bitke, ktorá sa skončí tým, že jeden chlapík tomu druhému doslova rozmliaždi hlavu na nepoznanie hasiacim prístrojom.
Nechýba ani takmer desaťminútová hrôzostrašná scéna znásilnenia Monicy Bellucci v podchode, nakrútená na jeden záber statickou kamerou (viac si o nej môžeš prečítať tu). Tá si vo filme zahrala spolu s vtedajším manželom Vincentom Casselom. Stvárnili pár, tak ako v skutočnosti.
Ako uvádza BBC, na premiére filmu v Cannes odišlo z projekcie 250 ľudí, pričom niektorí potrebovali lekársku pomoc. Argentínsky provokatér sa totiž zámerne pohral aj so zvukovou zložkou, aby divákom čo najviac znepríjemnil zážitok. Obraz sprevádza ešte dodatkovo špecifický zvuk na frekvencii 28 Hz, ktorý vyvoláva pocit nevoľnosti a tiesne. Ako uvádza Indiewire, tvorcovia ho nechali znieť počas prvej pol hodiny filmu.
7. Umučenie Krista (r. Mel Gibson, 2004)
Gibson sa utrhol z reťaze a urobil takú surovú a brutálnu verziu posledných dní Ježiša Krista, že nejedna slabá povaha z toho môže dostať mdloby či záchvat úzkosti. Lietajúce kusy mäsa, praskajúce kosti, zúfalý rev od bolesti, nevídaná krutosť... Najtemnejší a najodvážnejší štylizovaný biblický obraz, aký si vieš predstaviť, ktorý ťa či chceš alebo nechceš emočne rozloží na molekuly.
Napriek tomu, že Umučenie Krista je možno aj najlepší Gibsonov režijný počin, ide o také trýznenie diváka, že si ho zaručene nebudeš chcieť zopakovať. Uznávaný filmový kritik Roger Ebert dokonca vyhlásil, že ide o najnásilnejší film, aký kedy videl. Jim Caveziel, ktorý vo filme stvárnil Ježiša, dokonca prezradil, že pri scéne bičovania sa mu omylom skutočne ušla jedna rana. „To štípanie je také hrozné, že nedokážete vôbec dýchať,“ zaspomínal si na túto nepríjemnú skúsenosť.
V každom prípade, dráma o ukrižovaní Krista mala obrovský divácky úspech. Gibsonov druhý film v poradí zarobil neuveriteľných 611 miliónov dolárov a stal sa štvrtým najlepšie zarábajúcim filmom roka 2004.
6. Zapadákov (r. Ted Kotcheff, 1971)
Už sa ti pri pozeraní filmu stalo, že si chytil triašku či odvracal oči? Ak nie, pri tomto drsnom kúsku od režiséra, ktorý neskôr nakrútil aj prvého Ramba (1982), sa ti to stane zaručene. Ide o filmovú adaptáciu rovnomennej knihy Kennetha Cooka o učiteľovi, ktorý sa cestou do Sydney dostane do bohom zabudnutého mestečka, kde príde o všetky peniaze a musí tam ostať medzi miestnymi. Pomaly sa mení na podobne násilného, šialeného a nebezpečného nevychovanca.
Ako uvádza Guardian, režisér Ted Kotcheff sa kvôli dosiahnutiu maximálnej autentickosti rozhodol pri tomto filme pre absolútne radikálny krok. Aby zobrazil miestnu náturu a správanie a zároveň vytvoril pre film zásadnú scénu – prerod hlavného hrdinu –, s miestnymi poľovníkmi sa v noci vybral na skutočný lov na kengury. Povedal im, že nakrúca dokument a že si ho pri práci nemajú všímať.
To, čo nasledovalo, bolo nakoniec jednou z najdesivejších scén v histórii kinematografie. Besná masakra živých zvierat. Ako spomína sám režisér: „Bolo to hrozné. Kengury zastrelili, stiahli z nich kožu a odsekli im hlavy. Bol som vedľa kamery v zadnej časti nákladného auta, vedľa veľkého svetla. Zrazu som vedľa seba začul buchot. Môj britský producent omdlel. Bol taký zhrozený, že sa jednoducho zrútil.“ Paradoxom je, že Kotcheff bol v tom čase dokonca vegán.
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Ktorý film by si zaručene nemal pozerať vo dvojici so svojou polovičkou.
- Ktorý film rozpráva príbeh rodičov, ktorí sa rozhodnú spoločne zabiť, pričom vezmú so sebou aj svoje dieťa.
- Pri nakrúcaní ktorého filmu skoro zomrel Robert De Niro.
- Ktorý režisér vyhlásil, že chce nakrútiť tú najlepšiu scénu znásilnenia v histórii.