Keď postavy povedia tieto vety vo filme či v seriáli, gúľame očami.
Filmové a seriálové klišé sú niečo, čo často vyčítame aj v našich recenziách. Ide o scény, dialógy či dejové zvraty, ktoré sa používajú extrémne často, sú veľmi predvídateľné a celkovo otravné. Nenávideným klišé zvyklo byť, keď Afroameričania vo filmoch neustále zomierali ako prví alebo keď sa v romantických filmoch slávne osobnosti zamilovali do obyčajných, chudobných ľudí.
Mnohé klišé fungujú na skrátenie dlhých scén a zlepšenie tempa, ako keď sa napríklad pred skončením telefonátu nikto nerozlúči alebo keď niekto nedopije kávu na stretnutí. Niekedy je dialóg príliš krátky, takže by postava musela čakať na stretnutí bez zaujímavej diskusie, len aby ju dopila. Všimnúť si môžeš aj to, že si nikto neobjedná konkrétnu značku piva, ako veľa ho chce alebo či chce čapované alebo vo fľaši. Vždy je to iba „pivo“.
Otravné môžu byť aj scény v romantických filmoch, keď (väčšinou) muž zachráni svoj vzťah po tom, čo dobehne svoju partnerku na letisku tesne pred odletom. Mnohým divákom prekážajú aj smutné scény či pohreby vo filmoch, počas ktorých spravidla prší (dážď rovná sa smútok).
No a zabudnúť nemôžeme ani na pilotov helikoptér. Je takmer isté, že ak ide o akčný či špionážny film, pilot helikoptéry či lietadla v ňom s najväčšou pravdepodobnosťou zomrie. Neprekvapilo by nás, keby sa to vyučovalo na scenáristických školách ako jedna z prvých vecí. V článku sa však chceme zamerať na nezmyselné filmové a seriálové klišé, ktoré zasahujú do deja či logiky.
V Refresheri sa na filmy a seriály pozeráme pozitívne, ale aj kriticky. Filmové klišé tu s nami budú už navždy, no nie každý divák ich vníma tak pozorne. Aj vďaka tomuto článku sa budeš môcť pridať k divákom, ktorí budú pri istých nezmyselných scénach krútiť očami. Ak chceš vidieť viac článkov, v ktorých rozoberáme kvalitu filmov a seriálov, staň sa členom klubu Refresher+.
1. Vidíš len to, čo vidia postavy a kamera, hoci v skutočnosti by si mal vidieť viac
Najciteľnejšie je to asi v hororoch, keď sa vrah z ničoho nič objaví pred hlavnými postavami. V skutočnosti by však zorné pole postavy malo zahŕňať všetky miesta pred ňou a za ňou na desiatky metrov a prichádzajúceho vraha by zaregistrovala.
Nie je to úplne lenivý spôsob, ako vystrašiť postavu a diváka, ale určite by sa na to dalo ísť rafinovanejšie. Je to jeden z tých potrebných, aj keď logicky nezmyselných filmových postupov.
2. My dvaja nie sme až takí odlišní
Len čo počujeme túto neskutočne hlúpu frázu, rozmýšľame, či filmu/seriálu v recenzii automaticky udelíme o pol bodu menej. Je úplne jedno, či napríklad v danej scéne dáva význam. Táto fráza sa stala takou otravnou, že pri nej už automaticky gúľame očami.
Prehnane sa využíva v béčkových akčných filmoch a televíznej produkcii. Záporák sa vo finálnej snahe dostať hrdinu na svoju stranu uchýli k vzájomnému porovnaniu a zakaždým akýmsi mysterióznym spôsobom dôjde k tomu, že sú si obaja viac než podobní. Väčšinou je to úplne naopak a divák nechápe, čo má policajt riskujúci svoj život spoločné s teroristom, ktorý práve zabil milión ľudí.
Predstav si film, v ktorom by hrdina z ničoho nič uznal, že má záporák pravdu, že sú si podobní, a pridal by sa ku nemu. Lenže niečo takéto odvážne urobia akurát tak tvorcovia paródií. Predstav si však, že sedíš v kine a zrazu sa z hrdinu stane záporák. Asi by si bol poriadne šokovaný, čo?
3. Tí, čo šikanujú ostatných, sa majú najlepšie a všetko im prejde
Asi ako každý, aj nám sa na šikanovanie (aj keď len vo filmoch) pozerá s nechuťou. Šikanovanie vo filmoch prebieha hlavne v školskom prostredí. A takmer vždy sú tí, ktorí šikanujú, vykreslení ako obete, respektíve im všetci uveria, že vlastne nič zlé nerobia. Šikanovanie sa podceňuje a šikanovaní to majú ťažké aj v reálnom živote, no vo filmoch a v seriáloch je to niekedy pritiahnuté za vlasy.
Študent sa v dôsledku šikanovania môže pokúsiť aj o samovraždu, ale učitelia v škole a iní dospeláci to viac-menej ignorujú. A aj keď páchateľov dolapia, ich tresty sú často až smiešne, a tak môžu v šikanovaní pokračovať aj naďalej. Ak tvorcovia túžia naštvať diváka a vyburcovať v ňom silné negatívne emócie, je to dokonalý nástroj.
Práve preto máme taký skvelý pocit, keď to niekto týmto šikanujúcim oplatí. Nedeje sa to často, takže je ten pocit odplaty viacnásobne umocnený.
4. Šikanujú v zásade športovci alebo idioti
V skutočnosti šikanujú aj múdri a vynaliezaví žiaci a ľudia. Vo filmoch a v seriáloch sú to však spravidla idioti, asociáli, žiaci so zlými známkami a miestni chuligáni. Máloktorý režisér si povie, že vykreslí toho, kto šikanuje, ako inteligentného človeka, ktorý šikanovanie skrýva a verejnosť ho má za dobráka.
5. Postavy zle komunikujú a nikto neberie vážne človeka, ktorý varuje pred nebezpečenstvom
Koľko filmov by sa skončilo po 5 minútach, keby spolu postavy komunikovali ako normálni ľudia a nerobili unáhlené závery? Koľkým katastrofám a vraždám by predišli, keby si vypočuli človeka, ktorých ich varuje pred blížiacim sa nebezpečenstvom? Naozaj musia z každého človeka, ktorý videl vraždu, únos či niečo menej uveriteľné a netradičné, urobiť nedôveryhodného blázna?
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Prečo je Moonfall dokonalým príkladom scenára plného klišé.
- Prečo sú náhodné postavy vo filmoch inteligentnejšie ako vedci z NASA.
- Ako by sme chceli, aby Hollywood využil trápne scény s deaktiváciou bômb sekundu pred ich vybuchnutím.
- Ktoré filmy a seriály zobrazili hackovanie počítačov správne a pri sledovaní ktorých sa profesionálny hacker iba smial.
- Kto konzumuje extrémne množstvo jedla, ktoré robia manželky na raňajky, ale rodina sa ho nikdy ani nedotkne.